Är det hjullager? Gäller VOLVO S60 2011

GiiZzMOo
21 juni 2015 · 5 Inlägg

Hejsan

behöver hjälp med en grej, det är så här att när jag ligger mellan 50-100 så låter det som att man kör på räfflad väg inte skit mycket men jag känner det, för jag är petig o vill inte att nått ska låta. Men det låter mycket mer när jag ligger mellan 30-40 och ska svänga ganska skarpt, sen låter det också när jag bromsar in vid fart 30-40 km/h.
Är detta hjullager eller vad kan det va? Inget fel på drivaxel eller svänghjul va?

skulle va tacksam för hjälp o riktiga svar.
MVH

Volvo S60 "TheKiller" (2011)
JUSTer
21 juni 2015 · 451 Inlägg

Hissa upp bilen, snurra på hjulen samtidigt som du har en hand på fjädern, känner du några vibrationer så har du ett trasigt hjullager

_Thor_
21 juni 2015 · 512 Inlägg

Detta låter mer som ett problem med bromsskivan, bromsskölden eller bromsoket. Kolla så inga stenar fastnat i skivan eller att bromskölden inte fått sig en smäll.

GiiZzMOo
22 juni 2015 · 5 Inlägg

JUSTer skrev:
Hissa upp bilen, snurra på hjulen samtidigt som du har en hand på fjädern, känner du några vibrationer så har du ett trasigt hjullager

Ska jag bara hissa upp den, ha bilen i friläge o snurra hjulet? Eller ska man hissa upp o lägga i nån växel o starta?
Dumt fråga kanske men vet ej hur

Volvo S60 "TheKiller" (2011)
GiiZzMOo
22 juni 2015 · 5 Inlägg

_Thor_ skrev:
Detta låter mer som ett problem med bromsskivan, bromsskölden eller bromsoket. Kolla så inga stenar fastnat i skivan eller att bromskölden inte fått sig en smäll.

Så det kan va så enkelt fel alltså? Ska kika på det imorgon. Tack för hjälpen

Volvo S60 "TheKiller" (2011)
GiiZzMOo
22 juni 2015 · 5 Inlägg

Enligt en lokal mekanism med bra erfarenhet av bilar så är det däcken. Har 235/35-19 av märke Sunny SN3970. Tror ni med att det kan va det. För va ute o prova o svänga skarpt höger med o det lät där med. Sen på en viss asvalt så låter det lite mer

Volvo S60 "TheKiller" (2011)
_Thor_
22 juni 2015 · 512 Inlägg

GiiZzMOo skrev:
Enligt en lokal mekanism med bra erfarenhet av bilar så är det däcken. Har 235/35-19 av märke Sunny SN3970. Tror ni med att det kan va det. För va ute o prova o svänga skarpt höger med o det lät där med. Sen på en viss asvalt så låter det lite mer

Kör du 19" med en så låg profil så kommer det låta mycket.

Det är väl inte däcken i sig utan att däcksidorna är så låga som ger ljudet.

Skaffa mindre fälgar eller vrid upp stereon.

GiiZzMOo
22 juni 2015 · 5 Inlägg

_Thor_ skrev:

GiiZzMOo skrev:
Enligt en lokal mekanism med bra erfarenhet av bilar så är det däcken. Har 235/35-19 av märke Sunny SN3970. Tror ni med att det kan va det. För va ute o prova o svänga skarpt höger med o det lät där med. Sen på en viss asvalt så låter det lite mer

Kör du 19" med en så låg profil så kommer det låta mycket.

Det är väl inte däcken i sig utan att däcksidorna är så låga som ger ljudet.

Skaffa mindre fälgar eller vrid upp stereon.

Så det är ganska säkert att det är det som låter? För det är första gången jag köpt 19"? Men det är vanligt alltså?
Det är inget farligt eller så va?

Senast redigerat av GiiZzMOo (22 juni 2015)

Volvo S60 "TheKiller" (2011)
_Thor_
22 juni 2015 · 512 Inlägg

Sätt på vinterhjulen och hör om ljudet försvinner.

19" kanske ser fint ut men det är inge kul att lyssna på. /=

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang