Reggbess pga coilovers - flygande besiktning

s1xten
22 juni 2015 · 39 Inlägg

Hej!

Nu i helgen stoppade polisen mig och gjorde en flygande besiktning, som det även gjorde 2 veckor tidigare och fick 2a pga att den var för låg, men det var ingen större fara utan bara höja och bessa. Denna gången fick jag istället regg bess.. hmm

Bilen jag äger är en VW Jetta Mk 2 från 1991, hur skall jag gå till väga nu? går det att regga med coils med tanke på att den ej är heltypsgodgänd och funkar "Tüv" papperna ?

Mvh

Mercedes W115 "240D" (1975)
_Thor_
22 juni 2015 · 512 Inlägg

Att du skulle behöva regbesikta bilen pga coils låter ju helt befängt.

Emil_sb
22 juni 2015 · 210 Inlägg

Ja det låter skumt. Åkte på flygande besiktning med min golf 4a (som var -98). Och där sa dom inget om mina coils mer än att den var lite för låg kanske. Fick backa ut från smörjgropen för skulle aldrig kommit över hehe.
Fick dock regbes. för trimmad motor och ombyggt avgassystem..

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
s1xten
22 juni 2015 · 39 Inlägg

Emil_sb skrev:
Ja det låter skumt. Åkte på flygande besiktning med min golf 4a (som var -98). Och där sa dom inget om mina coils mer än att den var lite för låg kanske. Fick backa ut från smörjgropen för skulle aldrig kommit över hehe.
Fick dock regbes. för trimmad motor och ombyggt avgassystem..

ajdå.. Jo det är rätt underligt, speciellt då de godkänner det första gången och sedan underkänner det gången där på..

Mercedes W115 "240D" (1975)
Evildan
22 juni 2015 ·

Har du skruvat ned bilen lågt igen efter godkänd besiktning?

s1xten
22 juni 2015 · 39 Inlägg

Evildan skrev:
Har du skruvat ned bilen lågt igen efter godkänd besiktning?

Nepp, har inte rört bilen sen jag besikta den..så lite fjärdringsväg har den allt roll

Mercedes W115 "240D" (1975)
Evildan
22 juni 2015 ·

s1xten skrev:

Evildan skrev:
Har du skruvat ned bilen lågt igen efter godkänd besiktning?

Nepp, har inte rört bilen sen jag besikta den..så lite fjärdringsväg har den allt roll

Då ansåg nog konstapeln att du ändrat på fordonet på ett sådant vis att du försämrat den ursprungliga funktionen gällande fjädringen och därmed får du göra en registreringsbesiktning.

Vad står det på pappret du fick? Av vilken anledning skall du registreringsbesiktiga bilen?

Senast redigerat av Evildan (22 juni 2015)

s1xten
22 juni 2015 · 39 Inlägg

Evildan skrev:

s1xten skrev:

Evildan skrev:
Har du skruvat ned bilen lågt igen efter godkänd besiktning?

Nepp, har inte rört bilen sen jag besikta den..så lite fjärdringsväg har den allt roll

Då ansåg nog konstapeln att du ändrat på fordonet på ett sådant vis att du försämrat den ursprungliga funktionen gällande fjädringen och därmed får du göra en registreringsbesiktning.

Vad står det på pappret du fick? Av vilken anledning skall du registreringsbesiktiga bilen?

"hjulsystem, fram bak båda sidor, föreskriven utrustning ändrad"

Mercedes W115 "240D" (1975)
Evildan
22 juni 2015 ·

s1xten skrev:

Evildan skrev:

s1xten skrev:

Nepp, har inte rört bilen sen jag besikta den..så lite fjärdringsväg har den allt roll

Då ansåg nog konstapeln att du ändrat på fordonet på ett sådant vis att du försämrat den ursprungliga funktionen gällande fjädringen och därmed får du göra en registreringsbesiktning.

Vad står det på pappret du fick? Av vilken anledning skall du registreringsbesiktiga bilen?

"hjulsystem, fram bak båda sidor, föreskriven utrustning ändrad"

Han har ju dessvärre rätt.

s1xten
22 juni 2015 · 39 Inlägg

Evildan skrev:

s1xten skrev:

Evildan skrev:

Då ansåg nog konstapeln att du ändrat på fordonet på ett sådant vis att du försämrat den ursprungliga funktionen gällande fjädringen och därmed får du göra en registreringsbesiktning.

Vad står det på pappret du fick? Av vilken anledning skall du registreringsbesiktiga bilen?

"hjulsystem, fram bak båda sidor, föreskriven utrustning ändrad"

Han har ju dessvärre rätt.

Det är de jag funderar på om han verkligen har då bilen inte är heltypsgodkänd så bör ju det inte finnas massa förskriven utrustning, men men.. är det original fjäderben som gäller nu för att få bilen godkänd ?

Mercedes W115 "240D" (1975)
Evildan
22 juni 2015 ·

s1xten skrev:

Evildan skrev:

s1xten skrev:

"hjulsystem, fram bak båda sidor, föreskriven utrustning ändrad"

Han har ju dessvärre rätt.

Det är de jag funderar på om han verkligen har då bilen inte är heltypsgodkänd så bör ju det inte finnas massa förskriven utrustning, men men.. är det original fjäderben som gäller nu för att få bilen godkänd ?

Även om bilen inte är helbilsgodkänd så är det inte tillåtet att bygga om den hur som helst.
Att byta fjäderben till annat än original är just att ändra på föreskriven utrustning.
Jag menar som så att du får ändå inte höja motoreffekten mer än 10% än original utan att göra registreringsbesiktning även om bilen inte är helbilsgodkänd, eller byta från trumbromsar bak till skivor från en GTI.

Vad som krävs kan ditt besiktningsorgan svara på, det är där du får 100% korrekt svar. Jag antar att det är ett utförande som när den lämnade bandet som krävs.

_Thor_
22 juni 2015 · 512 Inlägg

Du kommer ju bli utskrattad på besiktningen om du försöker reg besikta med enda modifikationen coils.

Nej, jag tror farbror blå har sänkt inträdeskraven så lågt att vilket stolpskott som helst kan fatta godtyckliga beslut.

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att et fordon som anträffas i trafik
    1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i frågan om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
    2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

6 § Vägverket, en polisman, ett besiktningsorgan eller bilinspektör får i enlighet med vad som föreskrivs med stöd av 5 kap. 8 § meddela de förelägganden, körförbud och andra beslut som behövs med hänsyn till ett fordons säkerhet eller lämplighet i trafik. ...

Polisen bör kräva att du reparerar felen och besiktar om bilen. Men bilen går ju helt klart igenom besiktningen. Så du får ringa till dem och höra vad exakt dem vill att du gör?? och hoppas dem stänger ned ärendet istället för att käbbla.

s1xten
22 juni 2015 · 39 Inlägg

_Thor_ skrev:
Du kommer ju bli utskrattad på besiktningen om du försöker reg besikta med enda modifikationen coils.

Nej, jag tror farbror blå har sänkt inträdeskraven så lågt att vilket stolpskott som helst kan fatta godtyckliga beslut.

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att et fordon som anträffas i trafik
    1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i frågan om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
    2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

6 § Vägverket, en polisman, ett besiktningsorgan eller bilinspektör får i enlighet med vad som föreskrivs med stöd av 5 kap. 8 § meddela de förelägganden, körförbud och andra beslut som behövs med hänsyn till ett fordons säkerhet eller lämplighet i trafik. ...

Polisen bör kräva att du reparerar felen och besiktar om bilen. Men bilen går ju helt klart igenom besiktningen. Så du får ringa till dem och höra vad exakt dem vill att du gör?? och hoppas dem stänger ned ärendet istället för att käbbla.

Lär bli så, ringde bilprovningen som inte gav något större resultat då de påstod att de inte hade någon teknisk support.. Jag tror till och med att det var en inhyrd besiktningsman eller liknade då det inte har utgett någon namn på kontrollanten utan bara några siffror..
Blev även lite tjafs när jag ifrågasatte hur hans kollega kunde till coilovers och inte han 2 veckor senare då jag fick till svar " du hade tur helt enkelt"

Det blir till att ringa polisen och höra med dem och jag antar det är 11414 som gäller även för dessa ärenden?

Mercedes W115 "240D" (1975)
_Thor_
22 juni 2015 · 512 Inlägg

s1xten skrev:

_Thor_ skrev:
Du kommer ju bli utskrattad på besiktningen om du försöker reg besikta med enda modifikationen coils.

Nej, jag tror farbror blå har sänkt inträdeskraven så lågt att vilket stolpskott som helst kan fatta godtyckliga beslut.

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att et fordon som anträffas i trafik
    1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i frågan om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
    2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

6 § Vägverket, en polisman, ett besiktningsorgan eller bilinspektör får i enlighet med vad som föreskrivs med stöd av 5 kap. 8 § meddela de förelägganden, körförbud och andra beslut som behövs med hänsyn till ett fordons säkerhet eller lämplighet i trafik. ...

Polisen bör kräva att du reparerar felen och besiktar om bilen. Men bilen går ju helt klart igenom besiktningen. Så du får ringa till dem och höra vad exakt dem vill att du gör?? och hoppas dem stänger ned ärendet istället för att käbbla.

Lär bli så, ringde bilprovningen som inte gav något större resultat då de påstod att de inte hade någon teknisk support.. Jag tror till och med att det var en inhyrd besiktningsman eller liknade då det inte har utgett någon namn på kontrollanten utan bara några siffror..
Blev även lite tjafs när jag ifrågasatte hur hans kollega kunde till coilovers och inte han 2 veckor senare då jag fick till svar " du hade tur helt enkelt"

Det blir till att ringa polisen och höra med dem och jag antar det är 11414 som gäller även för dessa ärenden?

11414 stämmer bra det. Lycka till! (=

s1xten
22 juni 2015 · 39 Inlägg

_Thor_ skrev:

s1xten skrev:

_Thor_ skrev:
Du kommer ju bli utskrattad på besiktningen om du försöker reg besikta med enda modifikationen coils.

Nej, jag tror farbror blå har sänkt inträdeskraven så lågt att vilket stolpskott som helst kan fatta godtyckliga beslut.

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att et fordon som anträffas i trafik
    1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i frågan om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
    2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

6 § Vägverket, en polisman, ett besiktningsorgan eller bilinspektör får i enlighet med vad som föreskrivs med stöd av 5 kap. 8 § meddela de förelägganden, körförbud och andra beslut som behövs med hänsyn till ett fordons säkerhet eller lämplighet i trafik. ...

Polisen bör kräva att du reparerar felen och besiktar om bilen. Men bilen går ju helt klart igenom besiktningen. Så du får ringa till dem och höra vad exakt dem vill att du gör?? och hoppas dem stänger ned ärendet istället för att käbbla.

Lär bli så, ringde bilprovningen som inte gav något större resultat då de påstod att de inte hade någon teknisk support.. Jag tror till och med att det var en inhyrd besiktningsman eller liknade då det inte har utgett någon namn på kontrollanten utan bara några siffror..
Blev även lite tjafs när jag ifrågasatte hur hans kollega kunde till coilovers och inte han 2 veckor senare då jag fick till svar " du hade tur helt enkelt"

Det blir till att ringa polisen och höra med dem och jag antar det är 11414 som gäller även för dessa ärenden?

11414 stämmer bra det. Lycka till! (=

Tackar, det lär väl behövas lol

Mercedes W115 "240D" (1975)
Miniblock
24 juni 2015 · 196 Inlägg

tror nog att snuten i din "by" inte har mycket och göra om dagarna, som på filmen kopps. Låter jävligt löjligt, åk till en större stad nära dig och ta ett snack, jag vet att grabbarna runt mina trakter besiktigar sina stancade bilar utan probs.

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
Bojjann
24 juni 2015 · 474 Inlägg

Har du fått något svar? Skulle vara intressant att höra vad dom säger.. För polisen verkar ju jävligt löjlig där du bor.

Sen är väl TÜV-intyg en rätt så stor grej, dom har ju rätt stränga regler när det gäller att godkänna saker ( dom är ju inte direkt nån kalle på hörnet ).

BMW E34 540 (1994)
_Thor_
24 juni 2015 · 512 Inlägg

Bojjann skrev:
Har du fått något svar? Skulle vara intressant att höra vad dom säger.. För polisen verkar ju jävligt löjlig där du bor.

Sen är väl TÜV-intyg en rätt så stor grej, dom har ju rätt stränga regler när det gäller att godkänna saker ( dom är ju inte direkt nån kalle på hörnet ).

TÜV-godkänning är inget krav i Sverige, men det bevisar ju att det är mycket bra kvalité på grejerna.

Detta går ju att överklaga (om dem inte lägger ned det självmant dvs) och hävda att bilen är i princip i original.

Det måste ju gå att göra en vanlig ombesiktning annars för att få det hela ur världen.

Senast redigerat av _Thor_ (24 juni 2015)

caromania Forummoderator
24 juni 2015 · 9 296 Inlägg

s1xten skrev:
Hej!

Nu i helgen stoppade polisen mig och gjorde en flygande besiktning, som det även gjorde 2 veckor tidigare och fick 2a pga att den var för låg, men det var ingen större fara utan bara höja och bessa. Denna gången fick jag istället regg bess.. hmm

Bilen jag äger är en VW Jetta Mk 2 från 1991, hur skall jag gå till väga nu? går det att regga med coils med tanke på att den ej är heltypsgodgänd och funkar "Tüv" papperna ?

Mvh

Enligt uppgifter lämnade här på garaget.org så ska Tüv-papper räcka för att även en helbilsgodkänd bil ska få modifieras så det verkar konstigt att du åkt på detta. (Emellertid saknas fortfarande källa så det kan vara så att uppgifterna som lämnades då inte stämmer.) Men det gällde som sagt helbilsgodkänd bil. Att klanka ner på en så gammal bil låter mer som om de lokala konstaplarna är sura på dig pga något annat de inte kan ta dig på (?) och vill därför sätta dit dig med "lagliga" medel.

Tyvärr saknar jag förslag på lösning, men jag kan garantera att om du ringer valfri polisstation mellan Haparanda och Helsingborg och frågar så kommer de ställa sig bakom beslutet. De lär ju knappast säga "Oj, vad dumt gjort av konstapel Blom, det kan du strunta i." Du har väl rätten att överklaga antar jag, dvs göra det till en rättssak. Alternativt åk med bilen på regbesiktning och betala 600 eller vad det är och se vad killen med hammaren bestämmer. Han kanske godkänner hela klabbet?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M_icke_
24 juni 2015 · 3 466 Inlägg

Detta är ju helt galet..

Tillomed på helbilsgodkända bilar är det tillåtet att ändra fjädrande element som ger en höjning eller sänkning av bilen. Förutsatt att funktionen finns kvar och det inte skrapar eller tar i. Med andra ord är det helt OK med coils på en helbilsgodkänd bil.

Äldre bilar får ju dessutom ändras så länge ändringen inte ger en försämrad funktion eller säkerhet. Med andra ord kan han inte klanka ner på dom så länge du inte har bottnat så den ligger på genomslagsgummit.
I detta fall borde de högst bli en ombesiktning och inte en hel regbes.

För övrigt så om du har skrivit under böteslappen så kan du inte göra ett skit. Då har du erkänt dig skyldig till brått och kan inte överklaga. Nekar du på plats får du hem papper från en åklagare om han väljer att åtala (vilket dom alltid gör). Då kan du göra en skriftlig överklagan och därefter avgör åklagaren om han vill ta det till rätten eller inte.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang