Reggbess pga coilovers - flygande besiktning

SwePirreMan SwePirreMan
24 juni 2015 · 2 Inlägg

LITE FAKTA

TSFS 2013:54

Se p5.

Transportstyrelsens föreskrifter
om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ett ändrat fordon;
beslutade den 31 maj 2013.
Transportstyrelsen föreskriver med stöd av 8 kap. 18 § fordonsför- ordningen (2009:211) följande.
1. Montering eller demontering av tillbehör eller extra utrustning, t.ex. extra sidolämmar för tillfälligt bruk, fjärrstrålkastare med fästanordning, taklastbärare eller s.k. spoiler.
2. Montering eller demontering av elektrisk/elektronisk underenhet som sker utan negativ inverkan i fordonets elsystem, t.ex. stöldskydd, s.k. alkolås eller bild-, ljud-, mät- och kommunikationsutrustning under förutsättning att EMC-kraven är uppfyllda för respektive fordonsslag.
3. Montering av hastighetsbegränsande anordning.
4. Montering eller demontering av redskapsfäste för vägunderhåll under förutsättning att redskapsfästen inte förändrar fordonets längd med mer än 300 mm, fordonets bredd mer än 50 mm och att fordonets bredd dessutom inte överstiger 2 600 mm med fästen monterade.
5. Utbyte av enbart fjädrande element på personbil eller motorcykel som ger en sänkning eller höjning inom fordonets ursprungliga variation vid färd på väg. Detta gäller under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fulla fjädrings- och manöverrörelser samt att hjulupphängning och stänkskydd (stänkskärm) är i ursprungligt utförande.
6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.
7. Montering av EU-typgodkänd kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lastbil med en högsta maximala totalvikt av 3 500 kg under förutsättning att kopplingsanordningen är av typ kula och avsedd att monteras på fordonet samt att uppgift om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i vägtrafikregistret. För
TSFS 2013:54
Utkom från trycket
1§ Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå registrerings- besiktning enligt 4 kap. 20 § fordonsförordningen (2009:211) om ändringen endast avser någon av följande åtgärder.
den 14 juni 2013
VÄGTRAFIK
1
TSFS 2013:54
2
lastbil gäller dessutom att kopplingsanordningen inte får vara integrerad i en eftermonterad bakgavellyft eller i ett eftermonterat särskilt underkörnings- skydd.
8.Demontering av kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lätt lastbil med en högsta maximala totalvikt av 3 500 kg under förutsättning att uppgift om kopplingsanordning inte finns i vägtrafikregistret.
2 § Vad som sägs i 1 § gäller inte om ändringen
1. är utförd på ett sådant sätt att det kan antas att fordonet inte uppfyller
föreskrivna krav på beskaffenhet och utrustning,
2. medför att fordonets registrerade uppgifter ska ändras,
3. påverkar fordonets beskattningsförhållande, eller
4. inverkar i förekommande fall påtagligt negativt på ett standardfordons
ursprungliga egenskaper. ___________
Denna författning träder i kraft den 1 september 2013, då Vägverkets föreskrifter (VVFS 2006:63) om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ett ändrat fordon upphör att gälla.
På Transportstyrelsens vägnar STAFFAN WIDLERT
Bo Eric Pettersson
(Väg- och järnvägsavdelningen)
Utgivare: Kristina Nilsson, Transportstyrelsen, Norrköping ISSN 2000-1975

FORDONSFÖRORDNINGEN 4kap §29

29 § Om det vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon har ändrats på ett sådant sätt som avses i 4 kap. 20 § första stycket ska förrättningsmannen förelägga fordonsägaren att inom en månad låta det genomgå en registreringsbesiktning.
Om fordonet inte har genomgått en registreringsbesiktning inom förelagd tid inträder körförbud för det.

FORDONSFÖRORDNINGEN 4kap §20

Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon
20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.
   Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar.

s1xten
25 juni 2015 · 39 Inlägg

Hej igen!

vill börja med att tacka för alla hjälpsamma svar! big_smile
Jag har inte ringt polisen än men jag har ringt en tekniker från bilprovningen och han sade att jag behöver inte byta till original delar utan det räckte med att höja bilen så mycket att bilen har en bra fjädringsväg vid tjänstevikt och full last.
anledningen att jag inte har ringt polisen är att jag antagligen bara kommer få till svar att det som står på pappret gäller... skrev aldrig under något papper för jag fick inte någon böter.
Fick även papper  från transportstyrelsen idag och där det stod att jag måste utföra en fullständig regbess.

så som det ser ut nu tror jag att jag kommer bita i det sura äpplet och regg bessa om det räcker med att höjja eftersom jag orkar inte bråka med farbror blå hmm

mvh

Mercedes W115 "240D" (1975)
s1xten
25 juni 2015 · 39 Inlägg

okaj ändrade planer!

efter ha att ringt till en annan bilprovning blir det till att ringa till polisen, då jag hade fått till svar av teknikern efter att ha berättat min dilemma "- skojjar du med mig!! nu reser sig fan nackhåren, enligt lagtexten får man inte ändra fjädrings TYP, allstå inte luftfjädring eller hydralik.. men du har gått från spiral till spiral fjädring"

det betyder att jag inte har gjort något fel, dags att klaga!! cool

Mercedes W115 "240D" (1975)
volyota
25 juni 2015 · 241 Inlägg

problemet är nog inte fjädringen utan det är höjden på bilen  den är säkert sänkt för mycket enligt polisen o bilprovningen

s1xten
25 juni 2015 · 39 Inlägg

volyota skrev:
problemet är nog inte fjädringen utan det är höjden på bilen  den är säkert sänkt för mycket enligt polisen o bilprovningen

Jojo men det framgår aldrig att det höjden som fel utan bara hjulsystem, vilket är ett väldigt diffust vad själva felet är

Mercedes W115 "240D" (1975)
CarpeDiem German Engineering
25 juni 2015 · 9 081 Inlägg

Ställde frågan till till en polare som är besiktningstekniker och fick följande svar smile

"Du får ha vilka dämpare som helst och den får vara hur låg som helst. Den får inte hänga upp sig i våra maskiner och det får inte ta emot nånstans när man svänger och så. Det får givetvis inte heller finnas risk att dämparna ramlar av men det gör det ju inte i första taget. Det ska även finnas lite stötdämpning kvar på bilen så den inte är helt styv.

Däremot så kan polisen vara lite hårdare med höjd och sånt vid flygande besiktning. Höjden fram och bak ska ju stämma när de uppmättes vid regbesiktning. Sen är det så att sänkning är inte något som ger anmärkning så länge det är rätt gjort.

Så besiktiga med coilovers är inga problem"

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2015 · 13 736 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Ställde frågan till till en polare som är besiktningstekniker och fick följande svar smile

"Du får ha vilka dämpare som helst och den får vara hur låg som helst. Den får inte hänga upp sig i våra maskiner och det får inte ta emot nånstans när man svänger och så. Det får givetvis inte heller finnas risk att dämparna ramlar av men det gör det ju inte i första taget. Det ska även finnas lite stötdämpning kvar på bilen så den inte är helt styv.

Däremot så kan polisen vara lite hårdare med höjd och sånt vid flygande besiktning. Höjden fram och bak ska ju stämma när de uppmättes vid regbesiktning. Sen är det så att sänkning är inte något som ger anmärkning så länge det är rätt gjort.

Så besiktiga med coilovers är inga problem"

jag tror det är just det där med att det inte får riskera att ta i någonstans som är problemet...
då är det farligt och det blir reggning då.

men samtidigt är det jhu jävligt skevt att det är upp till beaktaren och derför ska man ALLTID överklaga dessa beslut.
och även kräva vilka regleringar man bryter mot.  man får helt enkelt gefan i att sitta tyst och bli rövknullad av personen som gör flygande bes.
utan börja sätta sig i mot och kräva riktiga svar.  för ger dom flygnade ska dom även kunna redovisa vad som är problemet och detta genom lagar och inte eget tycke.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
M_icke_
25 juni 2015 · 3 466 Inlägg

s1xten skrev:
okaj ändrade planer!

efter ha att ringt till en annan bilprovning blir det till att ringa till polisen, då jag hade fått till svar av teknikern efter att ha berättat min dilemma "- skojjar du med mig!! nu reser sig fan nackhåren, enligt lagtexten får man inte ändra fjädrings TYP, allstå inte luftfjädring eller hydralik.. men du har gått från spiral till spiral fjädring"

det betyder att jag inte har gjort något fel, dags att klaga!! cool

Har du skrivit under böteslappen, vilket jag misstänker eftersom du ska ringa polisen, så kan dom inte göra ett skit. Du har redan skrivit under ett erkännande och därmed är fallet avslutat och du är dömd på plats. Detta går inte i efterhand att överklaga.

Om du inte skrev under på plats så får du hem ett brev från en åklagare i där står hur du gör för att överklaga. Detta görs skriftligt till åklagaren så det finns ingen anledning att ta kontakt med polisen alls. Ärendet ligger inte längre hos dom.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
it_mutt Avstängd
25 juni 2015 · 10 388 Inlägg

M_icke_ skrev:

s1xten skrev:
okaj ändrade planer!

efter ha att ringt till en annan bilprovning blir det till att ringa till polisen, då jag hade fått till svar av teknikern efter att ha berättat min dilemma "- skojjar du med mig!! nu reser sig fan nackhåren, enligt lagtexten får man inte ändra fjädrings TYP, allstå inte luftfjädring eller hydralik.. men du har gått från spiral till spiral fjädring"

det betyder att jag inte har gjort något fel, dags att klaga!! cool

Har du skrivit under böteslappen, vilket jag misstänker eftersom du ska ringa polisen, så kan dom inte göra ett skit. Du har redan skrivit under ett erkännande och därmed är fallet avslutat och du är dömd på plats. Detta går inte i efterhand att överklaga.

Om du inte skrev under på plats så får du hem ett brev från en åklagare i där står hur du gör för att överklaga. Detta görs skriftligt till åklagaren så det finns ingen anledning att ta kontakt med polisen alls. Ärendet ligger inte längre hos dom.

Fast...det har ju TS redan skrivit att så är inte fallet.

s1xten skrev:
Hej igen!

... skrev aldrig under något papper för jag fick inte någon böter. ...

mvh

Vidare går det att överklaga trots att man skrivit på. Så länge det handlar om saker som faller under "ordningsbot" (annars är där inte så mycket att skriva på egentligen). Du får dock betala böterna (om inte annat "så länge"), själv ta kontakt med tingsrätten osv.

Senast redigerat av it_mutt (25 juni 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
s1xten
25 juni 2015 · 39 Inlägg

Growe skrev:

CarpeDiem skrev:
Ställde frågan till till en polare som är besiktningstekniker och fick följande svar smile

"Du får ha vilka dämpare som helst och den får vara hur låg som helst. Den får inte hänga upp sig i våra maskiner och det får inte ta emot nånstans när man svänger och så. Det får givetvis inte heller finnas risk att dämparna ramlar av men det gör det ju inte i första taget. Det ska även finnas lite stötdämpning kvar på bilen så den inte är helt styv.

Däremot så kan polisen vara lite hårdare med höjd och sånt vid flygande besiktning. Höjden fram och bak ska ju stämma när de uppmättes vid regbesiktning. Sen är det så att sänkning är inte något som ger anmärkning så länge det är rätt gjort.

Så besiktiga med coilovers är inga problem"

jag tror det är just det där med att det inte får riskera att ta i någonstans som är problemet...
då är det farligt och det blir reggning då.

men samtidigt är det jhu jävligt skevt att det är upp till beaktaren och derför ska man ALLTID överklaga dessa beslut.
och även kräva vilka regleringar man bryter mot.  man får helt enkelt gefan i att sitta tyst och bli rövknullad av personen som gör flygande bes.
utan börja sätta sig i mot och kräva riktiga svar.  för ger dom flygnade ska dom även kunna redovisa vad som är problemet och detta genom lagar och inte eget tycke.

försökte att vara så bestäm som möjligt och prata endel om helbilsgodkänd, sen ville jag inte heller vara för uppkäftig för då känns risken stor att man åker dit för massa andra saker.. fick jävligt stark känsla av också att när han besikta bilen så blev han snopen att allt faktiskt funka även fast den var låg och ville då sätta dit mig på något sätt.. mad

Mercedes W115 "240D" (1975)
s1xten
25 juni 2015 · 39 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Ställde frågan till till en polare som är besiktningstekniker och fick följande svar smile

"Du får ha vilka dämpare som helst och den får vara hur låg som helst. Den får inte hänga upp sig i våra maskiner och det får inte ta emot nånstans när man svänger och så. Det får givetvis inte heller finnas risk att dämparna ramlar av men det gör det ju inte i första taget. Det ska även finnas lite stötdämpning kvar på bilen så den inte är helt styv.

Däremot så kan polisen vara lite hårdare med höjd och sånt vid flygande besiktning. Höjden fram och bak ska ju stämma när de uppmättes vid regbesiktning. Sen är det så att sänkning är inte något som ger anmärkning så länge det är rätt gjort.

Så besiktiga med coilovers är inga problem"

bessa har aldrig varit något problem så utan tänkte mest om det blir mycket större skillnad vid regg, skulle vara väldigt trevligt med fakta från SFRO om sänka, coils etc. smile

Mercedes W115 "240D" (1975)
CarpeDiem German Engineering
25 juni 2015 · 9 081 Inlägg

s1xten skrev:

CarpeDiem skrev:
Ställde frågan till till en polare som är besiktningstekniker och fick följande svar smile

"Du får ha vilka dämpare som helst och den får vara hur låg som helst. Den får inte hänga upp sig i våra maskiner och det får inte ta emot nånstans när man svänger och så. Det får givetvis inte heller finnas risk att dämparna ramlar av men det gör det ju inte i första taget. Det ska även finnas lite stötdämpning kvar på bilen så den inte är helt styv.

Däremot så kan polisen vara lite hårdare med höjd och sånt vid flygande besiktning. Höjden fram och bak ska ju stämma när de uppmättes vid regbesiktning. Sen är det så att sänkning är inte något som ger anmärkning så länge det är rätt gjort.

Så besiktiga med coilovers är inga problem"

bessa har aldrig varit något problem så utan tänkte mest om det blir mycket större skillnad vid regg, skulle vara väldigt trevligt med fakta från SFRO om sänka, coils etc. smile

Okej, då är jag med på noterna smile Ska kolla i boken så fort man kan, är inte hemma.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
s1xten
29 juni 2015 · 39 Inlägg

Glädjande besked!!! big_smile
Ringde polisen idag, Jettan är låg och godänd då den inte är helbilsgodkänd där med bessad till nästa år!

fan va gött att ha rätt!! cool

Mercedes W115 "240D" (1975)
_Thor_
29 juni 2015 · 512 Inlägg

s1xten skrev:
Glädjande besked!!! big_smile
Ringde polisen idag, Jettan är låg och godänd då den inte är helbilsgodkänd där med bessad till nästa år!

fan va gött att ha rätt!! cool

Fan va nice! big_smile

Bra att du stod på dig!

Crxkoffe
29 juni 2015 · 847 Inlägg

Grattis. Ändrade dom allt då? Tog dom bort regbessen? Jag har fått flygande besiktning 3gånger förra sommaren typ på 2månaders tid. Aldrig fått en regbess men ombes har jag fått. Tänkte hur du gick tillväga fall dom har fel smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
s1xten
29 juni 2015 · 39 Inlägg

Crxkoffe skrev:
Grattis. Ändrade dom allt då? Tog dom bort regbessen? Jag har fått flygande besiktning 3gånger förra sommaren typ på 2månaders tid. Aldrig fått en regbess men ombes har jag fått. Tänkte hur du gick tillväga fall dom har fel smile

Ringde runt till massa trafikpoliser och hänvisade till varför det var fel, de sökte då upp de som besikta min bil på plats och lämnade mina uppgifter och varför jag ansåg att det var fel, sedan ringde de upp och erkände sina fel.  Så skrev han in i systemet att bilen är helt godkänd utan några tvåor big_smile

Mercedes W115 "240D" (1975)
CarpeDiem German Engineering
30 juni 2015 · 9 081 Inlägg

s1xten skrev:
Glädjande besked!!! big_smile
Ringde polisen idag, Jettan är låg och godänd då den inte är helbilsgodkänd där med bessad till nästa år!

fan va gött att ha rätt!! cool

Grattis grattis smile Bra att du stod på dig wink big_smile smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2015 · 14 041 Inlägg

s1xten skrev:
Glädjande besked!!! big_smile
Ringde polisen idag, Jettan är låg och godänd då den inte är helbilsgodkänd där med bessad till nästa år!

fan va gött att ha rätt!! cool

Det var roligt att du fick rätt så nu är det bara att tuta och köra!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang