Frågor angående skevhet och packningsyta på topplock!

Framhjulsspinn
22 juni 2015 · 45 Inlägg

Hej!

Det frågas och diskuteras väldigt mycket om topplock och planing. Den ena säger att det är absolut nödvändigt med en planing bara man släpper bultarna, medan andra hävdar att det är helt onödigt om den inte uppenbart är väldigt sne eller visar någon annan defekt.  Vad gäller egentligen?

Nedan har ni en bild på topplocket i fråga (5 cyl). Notera att ljusstrimman är hälften så stor egentligen då ljuset speglas mot aluminiumet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212179/212179-f640f435da72dc880a04c983196c7dda.jpg
Detta är den största springa jag kan hitta, och då mätt över diagonalen.

1.Är detta en okej felmarginal?

2.Kan man rugga upp packningsytan med fint våtslip för att få packningen att sätta sig bättre? Eller är det katastrof för metallringarna runt cylinderloppen? (vanlig fiberpackning med "metallringar" runt cylinderloppen)

3. Är stålskalan som på bilden ett någorlunda sätt att kolla planheten på?

uhlin
22 juni 2015 · 2 834 Inlägg

Framhjulsspinn skrev:
Hej!

Det frågas och diskuteras väldigt mycket om topplock och planing. Den ena säger att det är absolut nödvändigt med en planing bara man släpper bultarna, medan andra hävdar att det är helt onödigt om den inte uppenbart är väldigt sne eller visar någon annan defekt.  Vad gäller egentligen?

Nedan har ni en bild på topplocket i fråga (5 cyl). Notera att ljusstrimman är hälften så stor egentligen då ljuset speglas mot aluminiumet.

http://www1.garaget.org/gallery/images/213/212179/212179-f640f435da72dc880a04c983196c7dda.jpg
Detta är den största springa jag kan hitta, och då mätt över diagonalen.

1.Är detta en okej felmarginal?

2.Kan man rugga upp packningsytan med fint våtslip för att få packningen att sätta sig bättre? Eller är det katastrof för metallringarna runt cylinderloppen? (vanlig fiberpackning med "metallringar" runt cylinderloppen)

3. Är stålskalan som på bilden ett någorlunda sätt att kolla planheten på?

Jag skulle kosta å en planing av denna topp, behövs inte mycket för att det ska ställa till problem!

Ang stållinjalen så är den oskadad och inte misshandlad så bör den duga som mall att mäta ev. skevhet med.

Om inte toppen är uppenbart skev så varför plana den då? Vet att en del påstår att den ska planas oavsett, men jag har monterat ett antal toppar som inte planats då de sett raka ut och det har funkat och funkar än idag trots några år sedan.

P.S. Såg nu att det verkar va nåt rost av nåt slag där stålskalan ligger, är detta riktigt? Skrapa bort rosten lite försiktigt med en kniv eller liknade och lägg på den igen och titta.

Senast redigerat av uhlin (22 juni 2015)

Framhjulsspinn
22 juni 2015 · 45 Inlägg

uhlin skrev:
Jag skulle kosta å en planing av denna topp, behövs inte mycket för att det ska ställa till problem!

Ang stållinjalen så är den oskadad och inte misshandlad så bör den duga som mall att mäta ev. skevhet med.

Om inte toppen är uppenbart skev så varför plana den då? Vet att en del påstår att den ska planas oavsett, men jag har monterat ett antal toppar som inte planats då de sett raka ut och det har funkat och funkar än idag trots några år sedan.

P.S. Såg nu att det verkar va nåt rost av nåt slag där stålskalan ligger, är detta riktigt? Skrapa bort rosten lite försiktigt med en kniv eller liknade och lägg på den igen och titta.

Precis så jag tänker själv, jag bedömer den som mer eller mindre helt rak då jag inte kan provocera fram nån riktig glipa eller vicka skalan. Stålskalan är helt ny och köptes för ändamålet endast, och rosten du ser är kylarcement inne i kylkanalerna som satt igen hela packningen. Därav rivningen av den.

Packningen läckte inte innan demonteringen, är värt att tillägga.

Vad tror du om att putsa ytan med fint våtslip?

uhlin
22 juni 2015 · 2 834 Inlägg

Skrapa bara rent lite försiktigt där rosten är så räcker det med all sannolikhet, jag skulle iallafall nöja mig med det då.

Ang våtslip med fint sandpapper skulle jag hoppa, i och för sig så tar det ju inte mycket av godset, men ändå......

jaka54
23 juni 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har bytt topplockspackning på två bilar, en Audi 100 2,0E -89 och en Volvo 745-87. På bägge motorerna gjorde jag bara ren ytan på toppen med slippapper (plan U-balk i aluminium) och tog ett vasst stämjärn och skrapade bort gamla packningsrester från motorblocket.
Ingen planing behövdes på någon av motorerna. Kollade för säkerhets skull med stålskala om topparna var plana och det var de.
Bägge motorerna har fungerat perfekt trots att det många år sedan packningarna byttes.
Det gäller bara  som med allt annat att veta vad man gör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang