Problem med byte av styrled

Haas
22 juni 2015 · 385 Inlägg

Ska/håller på att byta styrled på passaten, men det sista vill inte lossna
Som ni ser enligt bild som vill den inte lossna helt ifrån spindeln. Den kommer ut en bit, men där den är nu fastnar den totalt. Vad man än gör så händer ingenting. Det går jättelätt att knacka ut den ifrån botten till det läget den är i nu.
Tycker jag öppnat spindeln så jämt det går för att undvika att den nyper någonstans.
Kan det vara så att den hamnar lite snett så den kilar fast sig i detta läge?
Har ni några tips?
http://www.ladda-upp.se/bilder/jecgjqpserwiau/

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Ska inte skruven ur helt? Är väl en skåra i tappen på styrleden som skruven går i. Eller trampar jag vatten nu?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
uhlin
22 juni 2015 · 2 834 Inlägg

Det är inte så att den ligger emot kanten där den går genom hålet mellan motorrummet/hjulhuset?

Sätt en domkraft under fjäderbenet och lyft lite så kommer den nog.

uhlin
22 juni 2015 · 2 834 Inlägg

DiwraZ skrev:
Ska inte skruven ur helt? Är väl en skåra i tappen på styrleden som skruven går i. Eller trampar jag vatten nu?

Tänkte faktiskt samma tanke, men skåran borde sitta längre ned tycker jag, han har ju fått den en bit iallafall

Haas
22 juni 2015 · 385 Inlägg

Den går inte att dra ur. Finns ingen skruvskalle på baksidan utan de är bara den muttern som sitter på framsidan som nu är borta då som finns.
Tycker också de känns som den kilar fast sig lite, att den inte går 100% rakt ner när den kommer i läget den står i nu. Går ju som sagt hur lätt som helst att trycka tillbaka den och sen ner igen till detta läge.
Har testat att ställa en domkraft under och höjt fjäderbenet utan någon som helst framgång.

mb_pucken
23 juni 2015 · 5 087 Inlägg

Knacka ur skruven så kommer styrleden att trilla ur sen :-)
Är en fyrkantig skalle på skruven som låser mot en klack på baksidan smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
23 juni 2015 · 2 405 Inlägg

Säger som tidigare, styrleden har en konkav fasning där bulten löper igenom på sidan av. Knacka ur bulten så får du bort den. Sätt på buttern en bit på bulten innan du börjar gå loss med hammaren så du inte slår sönder gängorna. Bulten har inte vanlig metrisk skalle utan fungerar snarlikt som en vagns bult

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Haas
23 juni 2015 · 385 Inlägg

Är det så alltså? Känns som de är helt platt på baksidan och att de inte går att knacka ur bulten. Men säger ni att de är så..Ska kolla ikväll. Är det så enkelt känner jag mig lite dum 😁

mb_pucken
23 juni 2015 · 5 087 Inlägg

Det är så wink
Dom brukar sitta som f*n på styrstagen också dom där lederna, smörj rikligt smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
23 juni 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Som sagts tidigare så måste du lossa skruven först! wink Sätt på muttern först ! Knacka lätt med kopparhammare på muttern, lossa sedan muttern och dra ut skruven. -Nu kan du trycka ner styrleden.

Senast redigerat av jaka54 (23 juni 2015)

Haas
24 juni 2015 · 385 Inlägg

Hur har ni lyckats med det? Har nu värmt, lagt på alla dess möjliga medel, bankat på alla dess sätt. Till slut så nästan hela bilen ramla av pallbockarna utan att skruven rört sig en mm :-)

Sitter ju som sagt ett spår i själva styrleden som går in i styrstaget. Den man man ju vrida på för att få en annan position på spåret. Påverkar den nåt i det hela?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juni 2015 · 13 742 Inlägg

dkw skit du får värma värma och värma.. piss grejer i dom där äkliga framvagnarna..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Haas
24 juni 2015 · 385 Inlägg

Ja dom är väl inte kända för bästa kvalité där precis.
Men de är bara värma, banka, värma osv tills de släpper?

FLindgren
24 juni 2015 · 5 089 Inlägg

Man byter inte saker i framvagnen på en audi/vw med denna konstuktionen. ALLT sitter fast!

Men som de andra skriver. Skruven måste ur. Den är platt med fyrkantig skalle på baksidan för att den låser fast sig själv när du drar åt den, så du slipper hålla emot på baksidan.

Men det är bara att värma som en idiot. Och slå som en idiot så lossar den till slut.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Haas
24 juni 2015 · 385 Inlägg

Tack! Då är det bara fortsätta då.
Men någon som vet funktionen med insexen ovanpå? När man vrider i den så glider den upp/ner i staget.

Anders_TQ
25 juni 2015 · 33 Inlägg

Insexen är till för att kunna vrida urgröpningen till rätt läge så att det går att stoppa i skruven som låser fast den i fjäderbenet.
Se bild: http://img.tradera.net/medium/230/20889 … b622ec.jpg

Skruven som sitter skruvad uppifrån i insexen skulle jag tro syftar till ett damm/skräpskydd.

Men bara för att förtydliga än en gång, har du slagit ur skruven efter att du lossat muttern? Jag brukar slå ut den med ett dorn och hammare/slägga (beror på hur hårt den sitter). Du ser ju på den nya styrleden hur allt fungerar.
Det brukar även underlätta att bända lite i kanten på fjäderbenet, det går att stoppa in en stor spårmejsel och bända  isär samtidigt som du försöker banka ur styrleden.
Kanske även att du ska skruva ur styrleden lite från den inre styrleden för att inte få en för låg vinkel. Det är (typ) 18+22mm blocknyckel du behöver för att lossa den.

Senast redigerat av Anders_TQ (25 juni 2015)

mb_pucken
25 juni 2015 · 5 087 Inlägg

Den övre skruven används gör att justera delar av styrvinklar osv. Styrleden bör därför ställas in lika som den gamla i höjdled i hålet smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Haas
25 juni 2015 · 385 Inlägg

Nä jag har inte fått ur skruven ännu. Den sitter hårdare än berget. Muttern börjar tom blev sned av alla slag.
Men de är väl bara fortsätta att värma/banka. Någon gång kommer den väl lossna...?

jaka54
25 juni 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Vad värmer du med? Du måste antagligen ha acetylensvets för att få upp tillräcklig värme. Gasol eller värmepistol duger inte. Sen måste du ömsom kyla med vatten, värma ,kyla ,värma osv . Det är temperaturskillnaderna som får delarna (skruven och fästet ) att lossa...inte bara värmen!

Senast redigerat av jaka54 (25 juni 2015)

Haas
25 juni 2015 · 385 Inlägg

Jag kör med gasolbrännare nu. Har inte tillgång till någon svets just nu. Blir galet varmt med gasolen. Värmepicka förstår jag är lönlöst att hålla på med.
Har kört med sån spray som chockfryser ner till -40, men inte använt tillräckligt mycket antar jag..?
Ska prova värma ordentligt och kyla rejält direkt upprepade gånger så får vi se om de måste till rejälare grejer eller inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang