Volvo XC70 -04 2.5T med superkonstiga vibrationer och ljud

sjutakt
22 juni 2015 · 6 Inlägg

Har en XC70 2004 2,5T med ett väldigt märkligt fel, jag tar det från början:

Köpte nyligen bilen och den gamla ägaren vet inte med felet, han hade inte kört bilen mycket på sista tiden och kanske helt enkelt inte varit uppmärksam.

När jag körde första långkörningen med bilen så började den, efter några minuter på motorvägen, brumma konstigt och vibrera. Lite samma känsla som när man kör på de räfflade sidolinjerna. Detta skedde bara vid gas och upphörde om jag släppte gasen och motorbromsade.
Efter några minuter så slog det till lite i hela karossen och bilen började åter igen gå väldigt jämnt och fint för att efter ytterligare några minuter gå in i brumm-läget igen. Detta pågick hela körningen och började likadant när jag skulle köra hem..

MEN vid hemfärden upptäckte jag att brummandet försvann om jag samtidigt som jag körde med vanligt gaspådrag lätt tryckte på bromspedalen med andra foten. Varje gång jag gjorde det så högg det till lätt i bilen och den gick bra så länge jag hade gaspedalen lite nertryckt. Jag hade den ej så mycket nedtryckt att det sker någon bromseffekt utan la bara på foten mycket lätt.

Vid hög hastighet är brummandet och vibrationerna kraftigare och även rycket när bilen går ur brummläge är kraftigare.

Idag har jag bytt bromsskivor och belägg runt om (hade en 2a på det från besiktningen), samt tändstift men problemet kvarstår. Hade hjälp av en mycket kunnig fritidsmekaniker som dessutom har en precis likadan bil. Han är lika förbryllad som jag och vi kunde vid bromsbytet inte se några defekter som kan vara orsaken till detta.

Det konstiga är ju detta med att det försvinner så fort man lätt trycker på gasen.

Någon som har några som helst idéer till vad detta kan bero på?

Bilen är servad var tvåtusonde mil och i övrigt i gott skick.

Tack på förhand!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Kardan är en god kandidat.

Dock förklarar det inte att det blir bra om du bromsar. Vet att om man lyfter handbromsspaken så lampan tänds sätts bakhjulsdriften ur spel. Kanske även gör det vid fotbroms? Då har du felet Haldexenheten/diffen. Kostar dyrt att laga om det är så. Även hylsan i vinkelväxeln ger ju sig gärna. Vet ej om man kan erhålla dessa symptom av den. Hugget kan bero på den. Hoppas jag inte skrämmer slag på dig nu.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
sjutakt
23 juni 2015 · 6 Inlägg

DiwraZ skrev:
Kardan är en god kandidat.

Dock förklarar det inte att det blir bra om du bromsar. Vet att om man lyfter handbromsspaken så lampan tänds sätts bakhjulsdriften ur spel. Kanske även gör det vid fotbroms? Då har du felet Haldexenheten/diffen. Kostar dyrt att laga om det är så. Även hylsan i vinkelväxeln ger ju sig gärna. Vet ej om man kan erhålla dessa symptom av den. Hugget kan bero på den. Hoppas jag inte skrämmer slag på dig nu.

Tack för ditt svar! Ska prova att göra samma sak med handbromsen idag och se om även det gör att man går ur läget där bilen brummar och vibrerar, i så fall är vi ju något på spåren!

Highway_Outlaw
23 juni 2015 · 198 Inlägg

Automat?

sjutakt
23 juni 2015 · 6 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Automat?

Nej, manuell.

jaka54
23 juni 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Kan du avgöra om brummandet kommer framifrån eller bakifrån?
En lösning kan vara att hissa upp bilen på pallbockar och köra...då kan du stå bredvid och lättare lokalisera ljudet.

Senast redigerat av jaka54 (23 juni 2015)

sjutakt
24 juni 2015 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan du avgöra om brummandet kommer framifrån eller bakifrån?
En lösning kan vara att hissa upp bilen på pallbockar och köra...då kan du stå bredvid och lättare lokalisera ljudet.

Jag kan inte urskilja det distinkt, men jag inbillar mig att det sitter framför eller rakt under förarplatsen.

sjutakt
24 juni 2015 · 6 Inlägg

EDIT:
Det är även ett metalltiskt skrapande ljud som uppstår när jag rullar i friläge i låg fart. Även detta försvinner med lätt tryck på fotbromsen eller om jag drar i handbromsen bara så lätt att handbromslampan tänds.
Känns som felet är elektriskt, några idéer?

Evildan
24 juni 2015 ·

Låter det även om du backar?

sjutakt
24 juni 2015 · 6 Inlägg

Evildan skrev:
Låter det även om du backar?

Inte vad jag märkt, generellt märker man ingenting i låga farter, förutom då när man rullar i friläge. Har ej provat att rulla bakåt i friläge.

Mervolic Yawn...
24 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Lär ju vara relaterat till Haldex, som DiwraZ var inne på.

Djo
24 juni 2015 · 10 157 Inlägg

Svårt säga såhär men för att komma med ytterligare förslag inget motorfäste som börjar ge med sig ?

vet en xc90 jag felsökte vart det ett brummande ljud stog man på drive på automaten och gasade samtidigt hördes det tydligt då var övre motorfäste så slut så motorn vred sig så plåt gick mot plåt i övre fäste och transporterade in ljudet i kuppen.

Detta ljud hördes även vid körning. Varför din dock ej hörs på låga farter vet jag ej kanske fästet inte är lika slut.

Det är bara en ide hoppas du finner felet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
jaka54
24 juni 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Enklast är att ställa bilen på fyra pallbockar och köra...då kan du stå bredvid (någon får sitta i bilen och gasa) så hör du lätt var ljudet kommer ifrån.

Tum
1 juli 2015 · 27 Inlägg

Trasigt dubbelmassesvänghjul, ganska vanligt fel.. blir obalans i det å vibrationer uppstår för att sedan hoppa på plats igen för att funka normalt igen. tills nästa växling.

Film på problemet.https://www.youtube.com/watch?v=ij3pIe4ES4I&feature=youtu.be

Senast redigerat av Tum (1 juli 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Tum skrev:
Trasigt dubbelmassesvänghjul, ganska vanligt fel.. blir obalans i det å vibrationer uppstår för att sedan hoppa på plats igen för att funka normalt igen. tills nästa växling.

Film på problemet.https://www.youtube.com/watch?v=ij3pIe4ES4I&feature=youtu.be

Det låter inte otroligt!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Fredrik_Rangert Egenföretagare
1 juli 2015 · 999 Inlägg

Har du kollat om bromsen ligger på på något hjul?
Känn på alla hjul efter körning, om något av dem är varmare än de andra.

Jag hade ett ok som kärvade till duktigt ibland, och hände det på motorvägen kunde det orsaka ett brummande vibrerande ljud.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang