Små vibrationer i 100-120km/h

DasAuto
23 juni 2015 · 2 751 Inlägg

Hej, har ett litet problem som jag skulle vilja få bukt på. Upplever att jag har små vibrationer i ratten vid 100-120km/h, som går att leva med men är ett störningsmoment.  Släpper man ratten så ser man att den vibrerar lite. Vid gaspådrag 100km/h+ så finns inte dessa vibrationer. Inte heller vid inbromsning.

Originalfälgar med märkesdäck Michelin(vinter)/Nokian(Sommar)
* Nybalanserade däck
* Nya bromsskivor+belägg
* 1år gammal Hjulinställning
* Skiftat hjul fram&tillbaka(samma vibrationer kvarstår) även vid sommar och vinter setup.

Kan det vara styrleder? Bussningar eller liknande, har inget klonk i framvagn eller något, inga hjullager symptom heller.

Gäller A6an

Senast redigerat av DasAuto (23 juni 2015)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Bike
23 juni 2015 ·

Hade samma typ av problem dock var det då jag köpt nya fälgar
lösningen blev nya centrum ringar.

DasAuto
23 juni 2015 · 2 751 Inlägg

Bike skrev:
Hade samma typ av problem dock var det då jag köpt nya fälgar
lösningen blev nya centrum ringar.

På Sommarfälgarna vilka är A5 fälgar har jag gått genom 3 uppsättningar av navringar smile Samma symptom.
Vinterfälgarna är behöver dock inga navringar men där kvarstår samma vibrationer. Så att något fel skulle vara kring fälgarna/hjulen har jag svårt att tro tyvärr.

Konstiga är att vibrationerna är borta under acceleration, precis som att något stag får spänning då man accelererar och slutar då vibrera. Får se vad besiktning säger om 2 veckor smile

Senast redigerat av DasAuto (23 juni 2015)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Evildan
23 juni 2015 ·

Sådant kan vara ack så irriterande.

Det kom inte efter byte av skivor?

Kan vara någon grinig kulled eller bussning någonstans som du själv är inne på. Om du har möjlighet att ta upp bilen på en 4-pelarlyft så kan du lättare med bilens vikt på lederna kanske hitta ett eventuellt glapp.

Evildan
23 juni 2015 ·

Du har väl inte DSG?
Har varit med om det problemet på DSG TQ200 och 250, svänghjulet som skapar obalans, men det borde följa motorvarvet istället för hastigheten.

Senast redigerat av Evildan (23 juni 2015)

DasAuto
23 juni 2015 · 2 751 Inlägg

Evildan skrev:
Sådant kan vara ack så irriterande.

Det kom inte efter byte av skivor?

Kan vara någon grinig kulled eller bussning någonstans som du själv är inne på. Om du har möjlighet att ta upp bilen på en 4-pelarlyft så kan du lättare med bilens vikt på lederna kanske hitta ett eventuellt glapp.

Bytte faktiskt skivor för ca 1 månad sen då mina gamla var lite skeva. Inget märkvärdigt men de var vid sitt slut så jag bytte dem. Jag minns att jag hade liknande problem innan bytet, men då vibrerade det även vid inbromsning, men väldigt svagt. Ska be besiktningsmannen kolla extra noggrant.

När jag bytte skivorna så såg jag till att slipa bort all rost med roterande rondell för att va extra säker att allt skit är borta bakom skivan.

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000016891

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
DasAuto
23 juni 2015 · 2 751 Inlägg

Evildan skrev:
Du har väl inte DSG?
Har varit med om det problemet på DSG TQ200 och 250, svänghjulet som skapar obalans, men det borde följa motorvarvet istället för hastigheten.

Nee det är ingen DSG i dessa bilar, Multitronic kan också ställa till med det, men min är manuell. Känner dock igen din teori där, och då skall det märkas oavsett fart, men vid "rätt" varvtal.

Senast redigerat av DasAuto (23 juni 2015)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Evildan
23 juni 2015 ·

DasAuto skrev:

Evildan skrev:
Sådant kan vara ack så irriterande.

Det kom inte efter byte av skivor?

Kan vara någon grinig kulled eller bussning någonstans som du själv är inne på. Om du har möjlighet att ta upp bilen på en 4-pelarlyft så kan du lättare med bilens vikt på lederna kanske hitta ett eventuellt glapp.

Bytte faktiskt skivor för ca 1 månad sen då mina gamla var lite skeva. Inget märkvärdigt men de var vid sitt slut så jag bytte dem. Jag minns att jag hade liknande problem innan bytet, men då vibrerade det även vid inbromsning, men väldigt svagt. Ska be besiktningsmannen kolla extra noggrant.

När jag bytte skivorna så såg jag till att slipa bort all rost med roterande rondell för att va extra säker att allt skit är borta bakom skivan.

http://images.biltema.com/PAXToImageSer … 2000016891

Då är det inte det iaf.
Synd, det hade varit en quickfix.

Evildan
23 juni 2015 ·

DasAuto skrev:

Evildan skrev:
Du har väl inte DSG?
Har varit med om det problemet på DSG TQ200 och 250, svänghjulet som skapar obalans, men det borde följa motorvarvet istället för hastigheten.

Nee det är ingen DSG i dessa bilar, Multitronic kan också ställa till med det, men min är manuell. Känner dock igen din teori där, och då skall det märkas oavsett fart, men vid "rätt" varvtal.

Då kan vi utesluta den delen också, skönt för det är inte gratis.
Precis, det skall följa motorvarv och inte hastighet.


Drivaxlar? När dom belastas kanske dom "balanseras" ?

Vibrerar det även om du frikopplar i den farten?

Vibrerar det även på 4an och 5an i den farten?

DasAuto
23 juni 2015 · 2 751 Inlägg

Evildan skrev:

DasAuto skrev:

Evildan skrev:
Du har väl inte DSG?
Har varit med om det problemet på DSG TQ200 och 250, svänghjulet som skapar obalans, men det borde följa motorvarvet istället för hastigheten.

Nee det är ingen DSG i dessa bilar, Multitronic kan också ställa till med det, men min är manuell. Känner dock igen din teori där, och då skall det märkas oavsett fart, men vid "rätt" varvtal.

Då kan vi utesluta den delen också, skönt för det är inte gratis.
Precis, det skall följa motorvarv och inte hastighet.


Drivaxlar? När dom belastas kanske dom "balanseras" ?

Vibrerar det även om du frikopplar i den farten?

Vibrerar det även på 4an och 5an i den farten?

Jepp de vibrerar i alla växlar, även frikopplat i 100-120km/h eller ja inte direkt alla växlar men du förstår big_smile
Men under gaspådrag så vibrerar det inget eller väldigt lite så att jag inte märker det. Nu pratar jag om vibrationer som är väldigt svaga, det är inget som en passagerare märker. Men det finns där smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Evildan
23 juni 2015 ·

DasAuto skrev:

Evildan skrev:

DasAuto skrev:

Nee det är ingen DSG i dessa bilar, Multitronic kan också ställa till med det, men min är manuell. Känner dock igen din teori där, och då skall det märkas oavsett fart, men vid "rätt" varvtal.

Då kan vi utesluta den delen också, skönt för det är inte gratis.
Precis, det skall följa motorvarv och inte hastighet.


Drivaxlar? När dom belastas kanske dom "balanseras" ?

Vibrerar det även om du frikopplar i den farten?

Vibrerar det även på 4an och 5an i den farten?

Jepp de vibrerar i alla växlar, även frikopplat i 100-120km/h eller ja inte direkt alla växlar men du förstår big_smile
Men under gaspådrag så vibrerar det inget eller väldigt lite så att jag inte märker det. Nu pratar jag om vibrationer som är väldigt svaga, det är inget som en passagerare märker. Men det finns där smile

100km/h på ettan, Steve med Lloyden typ. wink
Jag är med i matchen.


Drivaxlar eller någon bussning alternativt led tror jag då på.
Hoppas besiktningsteknikern hittar den störande bristen om du själv inte hittar något glapp innan.
Det kan vara ett jävla aber med sådana här, enklare om ett hjul trillar av då är det åtminstone lätt att felsöka. wink

DasAuto
23 juni 2015 · 2 751 Inlägg

Evildan skrev:

DasAuto skrev:

Evildan skrev:

Då kan vi utesluta den delen också, skönt för det är inte gratis.
Precis, det skall följa motorvarv och inte hastighet.


Drivaxlar? När dom belastas kanske dom "balanseras" ?

Vibrerar det även om du frikopplar i den farten?

Vibrerar det även på 4an och 5an i den farten?

Jepp de vibrerar i alla växlar, även frikopplat i 100-120km/h eller ja inte direkt alla växlar men du förstår big_smile
Men under gaspådrag så vibrerar det inget eller väldigt lite så att jag inte märker det. Nu pratar jag om vibrationer som är väldigt svaga, det är inget som en passagerare märker. Men det finns där smile

100km/h på ettan, Steve med Lloyden typ. wink
Jag är med i matchen.


Drivaxlar eller någon bussning alternativt led tror jag då på.
Hoppas besiktningsteknikern hittar den störande bristen om du själv inte hittar något glapp innan.
Det kan vara ett jävla aber med sådana här, enklare om ett hjul trillar av då är det åtminstone lätt att felsöka. wink

hahah ja man kanske har en F1 motor med låda i bilen smile Ettan upp till 120km/h.
Lyfte bilen innan o drog höger vänster på hjulet man kan inte riktigt märka något glapp alls, sitter väldigt tajt och bra. Får se vad besiktningsmannen ser. Jag ville mest kolla ifall någon annan har haft liknande problem med sin bil. Har haft problem med hjullager på en annan bil en gång men det var helt andra symptom. Satsar mina pengar på någon led eller liknande men vi får se. Tack för tipsen i varje fall!

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Evildan
23 juni 2015 ·

DasAuto skrev:

Evildan skrev:

DasAuto skrev:

Jepp de vibrerar i alla växlar, även frikopplat i 100-120km/h eller ja inte direkt alla växlar men du förstår big_smile
Men under gaspådrag så vibrerar det inget eller väldigt lite så att jag inte märker det. Nu pratar jag om vibrationer som är väldigt svaga, det är inget som en passagerare märker. Men det finns där smile

100km/h på ettan, Steve med Lloyden typ. wink
Jag är med i matchen.


Drivaxlar eller någon bussning alternativt led tror jag då på.
Hoppas besiktningsteknikern hittar den störande bristen om du själv inte hittar något glapp innan.
Det kan vara ett jävla aber med sådana här, enklare om ett hjul trillar av då är det åtminstone lätt att felsöka. wink

hahah ja man kanske har en F1 motor med låda i bilen smile Ettan upp till 120km/h.
Lyfte bilen innan o drog höger vänster på hjulet man kan inte riktigt märka något glapp alls, sitter väldigt tajt och bra. Får se vad besiktningsmannen ser. Jag ville mest kolla ifall någon annan har haft liknande problem med sin bil. Har haft problem med hjullager på en annan bil en gång men det var helt andra symptom. Satsar mina pengar på någon led eller liknande men vi får se. Tack för tipsen i varje fall!

Hoppas vad det nu är hittas och inte kostar en förmögenhet samt i så fall att du återkommer med lösningen i tråden.

Jag tänker inte satsa emot. wink

DasAuto
23 juni 2015 · 2 751 Inlägg

Evildan skrev:

DasAuto skrev:

Evildan skrev:

100km/h på ettan, Steve med Lloyden typ. wink
Jag är med i matchen.


Drivaxlar eller någon bussning alternativt led tror jag då på.
Hoppas besiktningsteknikern hittar den störande bristen om du själv inte hittar något glapp innan.
Det kan vara ett jävla aber med sådana här, enklare om ett hjul trillar av då är det åtminstone lätt att felsöka. wink

hahah ja man kanske har en F1 motor med låda i bilen smile Ettan upp till 120km/h.
Lyfte bilen innan o drog höger vänster på hjulet man kan inte riktigt märka något glapp alls, sitter väldigt tajt och bra. Får se vad besiktningsmannen ser. Jag ville mest kolla ifall någon annan har haft liknande problem med sin bil. Har haft problem med hjullager på en annan bil en gång men det var helt andra symptom. Satsar mina pengar på någon led eller liknande men vi får se. Tack för tipsen i varje fall!

Hoppas vad det nu är hittas och inte kostar en förmögenhet samt i så fall att du återkommer med lösningen i tråden.

Jepp, skall återkomma.
Jag tänker inte satsa emot. wink

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang