Skillnad på ftt och Ltt

asberg85
24 juni 2015 · 17 Inlägg

Har skaffat mig en 940 ltt -95 och den har börjar gått på 3 cyl när man gasar på, Så tänkte köpa mig en reservdelsbil då jag behöver lite andra delar. Men nu är frågan är de samma delar i motorn från en Ftt som i min Ltt? Tacksam för svar.

simlar
24 juni 2015 · 5 524 Inlägg

Ja det är exakt samma motor, enda skillnaden är att FTT har en wastegateklocka med kraftigare fjäder så den inte öppnar förrän vid ca 0,6bar istället för LTTns ca0,3bar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
asberg85
24 juni 2015 · 17 Inlägg

Jaha okej då kan jag köpa ftt å ha den som reservdelsbil till min Ltt. En till fråga som jag undrar över. Körde bilen och den gick hur bra som helst. sen ställde jag den på parkeringen och den stod där en dag. sen nästa dag när jag skulle åka med den så vid gaspådrag så börjar den dumma sig å typ gå på 3 cyl å blöddra

simlar
24 juni 2015 · 5 524 Inlägg

Fukt i fördelarlocket?
Se över tänddelarna iaf, efter det kan du kolla komp och så att kamremmen inte kuggat.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
asberg85
24 juni 2015 · 17 Inlägg

Förra ägaren hade skruvat fast baslådan rakt in i sopparöret där man tankar bilen så då för tillfälle hade vi på nå packningsmassa å en skruv ner så troligtvis så har de torkat å lossna en gummi bit från skruven som sitter å blockerar filtret. Ska prova byta i morgon få se om den funkar bättre då.

simlar
24 juni 2015 · 5 524 Inlägg

Det lät ju som att förra ägaren var en otroligt seriös person hmm

Kan ju vara så att det är vatten i tanken, vattnet lägger sig på botten under bensinen och soppapumpen suger då vatten vilket inte antänds så bra.

Senast redigerat av simlar (24 juni 2015)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 juni 2015 · 3 730 Inlägg

asberg85 skrev:
Förra ägaren hade skruvat fast baslådan rakt in i sopparöret där man tankar bilen så då för tillfälle hade vi på nå packningsmassa å en skruv ner så troligtvis så har de torkat å lossna en gummi bit från skruven som sitter å blockerar filtret. Ska prova byta i morgon få se om den funkar bättre då.

Förra ägaren borde inte gå i närheten av en bil. Suck

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
asberg85
25 juni 2015 · 17 Inlägg

Ska rycka upp pumpen idag å se om de sitter nå skit i den

asberg85
25 juni 2015 · 17 Inlägg

pumpen ur tagen å inge fel på den, samt bytt bränsle filter. Prov kör men går lika dåligt fortfarande sad

blink_pj
4 juli 2015 · 477 Inlägg

Om du misstänker att den går på 3 cyl skulle jag som steg nr 1 rycka en tänd kabel i taget och se om någon cyl inte reagerar anorlunda/sämre. Därefter kan du avgöra om felet ligger på bränsle eller tänd sidan

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang