Effektbox till dieselbil.

gemini78 Jägermeister
25 juni 2015 · 909 Inlägg

http://www.kcr.se/effektboxar/kcr-produ … -4D_177_hk

Tänkte höra om någon vet ifall man kan göra en egen effektbox till en Toyota Corolla Verso med D4D motorn på 177hk?
Har sett här på forumet att det väldigt enkelt och billigt går att göra en egen till tex VW Golfs turbodieselmotorer.
Här ovanför är en länk till boxen Kcr säljer, tycker bara att den är ganska dyr och i fall det går att göra egen billigt så kör jag på det istället.
Vet ju inte vilken sorts dieselmotor det sitter i min bil, Commonraileller vad?

Mvh Gemini78

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Dannne11
26 juni 2015 · 412 Inlägg

Eftersom att den är så pass ny så är det antagligen commonrail!
Det man gör när man fultrimmar äldre dieselbilar med elektronisk pump är att man sättet motstånd eller ett vridmotstånd mellan 2 stift för att lura den att höja bränsletrycket! Kallas Evry-mod.
Vet dock inte hur det fungerar på en commonrail men det bör finnas billigare trim boxar! Hittat någon sida där dom låg på ca 2000kr...kommer dock inte ihåg adressen hmm

gemini78 Jägermeister
4 juli 2015 · 909 Inlägg

Okej. Yes,vet om hur det funkar på äldre bilar. Hade en sån där box med potensiometer man vred på i min gamla Golf 4 tdi
Länka gärna om ni vet vars dom finns billigare, har bara hittat billigare boxar till 136hk motorn och till min 177hk för över 4000kr.

Senast redigerat av gemini78 (4 juli 2015)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Evildan
4 juli 2015 ·

Jag avråder dig från att montera en effektbox oavsett vilken.

Din motor eller drivlina är inte byggd för mer än den effekt som den har från fabrik.

Vidare så gör i regel sådan här "effektbox" att bilen kommer att sota mer för dig vid belastning vilket i förlängningen ger dig problem med avgasreningssystemet som i sin tur ger dig problem på besiktningen med för höga utsläpp av sotpartiklar.

gemini78 Jägermeister
4 juli 2015 · 909 Inlägg

Är det samma sak för tex Golf tdin jag hade gällande effekt och avgasrening?
För på den var det inga problem vid besiktning osv.
Dom ger ju tex någon sorts motorgaranti hos Kcr.
Kan det påverka partikelfiltret?

Senast redigerat av gemini78 (4 juli 2015)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Evildan
4 juli 2015 ·

gemini78 skrev:
Är det samma sak för tex Golf tdin jag hade gällande effekt och avgasrening?
För på den var det inga problem vid besiktning osv.
Dom ger ju tex någon sorts motorgaranti hos Kcr.
Kan det påverka partikelfiltret?

Jag har ingen aning om vad som är samma sak för en Golf TDi av okänd årgång gällande avgaskrav.

Motorgarantin kan tecknas under vissa förutsättningar som din bil inte längre har.

http://www.kcr.se/effektboxar/garantier.asp

KCR Motorgaranti

3 år - 80.000 km

Personbilar och lätta lastbilar

Motorer med cylindervolym upp till 5.000 cm3

Motorgarantin kan endast tecknas i samband med köp av en ny KCR-box. Om bilen är nyare än 1 år får boxen monteras av kunden, är den äldre måste installationen ske av en återförsäljare.

När man modifierar eller ändrar sin bil på ett sätt som innebär att den avviker från originalutförandet finns det dock risk för att bilfabrikantens motorgaranti upphör att gälla. KCR Produkter AB erbjuder därför möjligheten för kunder att teckna en motorgaranti som ger extra trygghet. Garantin tecknas av fordonets ägare, som kan vara en privatperson eller ett företag.

Garantin täcker motorskador som orsakats av KCR:s produkter.

Garantin beställs av och betalas till återförsäljaren som då överlåter ett garantibevis utfärdat av KCR tillsammans med KCR-boxen.

Kostnad: 800 kr/år

Garantivillkor KCR Motorgaranti
•Garantin kan tecknas för 1, 2 eller 3 år och kostar 800:- per år
•Garantin täcker motorskador som orsakats av KCR:s produkter som inte kan ersättas genom bilfabrikantens garantier eller bilförsäkringens maskinförsäkring
•Om kunden vill förlänga sin garanti skall han ta kontakt med sin återförsäljare senast 14 dagar innan garantin löper ut och där beställa en förlängning
•Garantin förutsätter att service har utförts på bilen i enlighet med de serviceintervall som framgår av serviceboken, både före garantins tecknande och under garantitiden. Servicen skall vara utförd av en behörig verkstad. Vid servicen skall olja, filter och liknande vara av fabrikat som bilfabrikanten rekommenderar
•Garantin kan endast tecknas i samband med köp av ny effektbox
•Om bilen är äldre än ett (1) år från första registreringsdag måste KCR-boxen monteras av en auktoriserad KCR-återförsäljare som ska besiktiga bilen före och efter monteringen
•Garantin gäller endast för svenskregistrerade fordon
•Vid varje skadefall utgår en självrisk på 3 000 kr
•Högsta ersättningsbelopp är ett (1) basbelopp per fordon
•Garantin följer med fordonet vid försäljning
•Reparationer eller felsökningar som påbörjats innan skadeanmälan gjorts till KCR och som skriftligen godkänns, ersätts ej av KCR, och ska betalas av den som beställt arbetet

Undantag
•Garantin gäller inte för bilar som har importerats
•Garantin täcker ej bärgning samt felsökningskostnader
•Garantin gäller ej slitdelar
•Garantin gäller inte för bilar som tidigare har modifierats/trimmats/uppgraderats av annan än KCR

Garantin gäller ej
•Garantin måste vara betald senast förfallodagen, annars är garantin förverkad
•Garantin gäller ej om fordonet någon gång använts för tävlingsbruk eller för träning på motorbana, eller om fordonet framförts på olovligt sätt (tex stöld)

Garantin upphör
Garantin upphör att gälla när tre (3) år förflutit från första registreringsdag (enligt fordonsregistret) eller när fordonets mätarställning passerat 80.000 km
•Garantin upphör om modifieringar på motorn görs under garantitiden
•Garantin upphör om service ej utförts enligt bilfabrikantens rekommendationer




Ja, det påverkar ditt partikelfilter då motorn kommer att släppa ut mer partiklar.
Högre effekt kräver en ökad förbränning, vilket genererar ett högre antal partiklar och filtret är inte avpassat för det.


Det finns anledningar till varför fordonstillverkare lägger åtskilliga miljoner på utveckling av sin mjukvara tillika långa tidskrävande tester innan släpp till marknaden. Jag har själv varit involverad vid mjukvaruutveckling för just dieselmotorer och det är inga problem att krama ur 250hk eller mer ur din Toylådesnurra, men det är inte lämpligt ur hållbarhetssynpunkt för komponenterna som är anpassade för 177hk 400Nm.

Senast redigerat av Evildan (4 juli 2015)

mr_green
5 juli 2015 · 847 Inlägg

Satsa på en anpassad programvara istället för dessa skitboxar. Du får mer effekt och dessutom mår motorn fortsatt bra.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Korpela
5 juli 2015 · 63 Inlägg

jag har kört snart i 3år med min "skitbox" på en volvo v70 D5 185hk manuell, utan några problem alls!

beställde billigt från denna hemsida,verkar ha rätt box som TS är ute efter.

www.bestchip.se  Finns 2 st olika box versioner 1 Eco. 2 Tuning.

Knappt 2000kr med frakt smile

torpis Forummoderator
5 juli 2015 · 10 572 Inlägg

Korpela skrev:
jag har kört snart i 3år med min "skitbox" på en volvo v70 D5 185hk manuell, utan några problem alls!

beställde billigt från denna hemsida,verkar ha rätt box som TS är ute efter.

www.bestchip.se  Finns 2 st olika box versioner 1 Eco. 2 Tuning.

Knappt 2000kr med frakt smile

Gör en mätarfilm likt denna med din skitbox så jämför vi! :-)

https://www.youtube.com/watch?v=waXejUzyinY

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Korpela
5 juli 2015 · 63 Inlägg

torpis skrev:

Korpela skrev:
jag har kört snart i 3år med min "skitbox" på en volvo v70 D5 185hk manuell, utan några problem alls!

beställde billigt från denna hemsida,verkar ha rätt box som TS är ute efter.

www.bestchip.se  Finns 2 st olika box versioner 1 Eco. 2 Tuning.

Knappt 2000kr med frakt smile

Gör en mätarfilm likt denna med din skitbox så jämför vi! :-)

https://www.youtube.com/watch?v=waXejUzyinY

Will do när jag hinner smile, bilen används mer av utav farsan än mig,ska roffa åt mig den när tillfälle ges!.

Autotech Steg 1 såg snarlikt ut när man tittar på mätarn smile, men återstår att se när man lägger upp egna filmen först.

mr_green
5 juli 2015 · 847 Inlägg

Jag har kört 185hk D5 med både box och ny programvara. Boxen kan inte ens mäta sig mot programvara. Helt annat bottenvrid och effekten finns med hela vägen upp till rödmarkeringen. Kan ju bero på att man ökar laddtrycket betydligt mycket mera med programeringen. Boxen brukar kunna lura upp laddet 0.15-0.25bar bara.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juli 2015 · 13 734 Inlägg

mr_green skrev:
Jag har kört 185hk D5 med både box och ny programvara. Boxen kan inte ens mäta sig mot programvara. Helt annat bottenvrid och effekten finns med hela vägen upp till rödmarkeringen. Kan ju bero på att man ökar laddtrycket betydligt mycket mera med programeringen. Boxen brukar kunna lura upp laddet 0.15-0.25bar bara.

grejen är att det ända boxarna gör är att lura bilstackarn att du har lägre bränsletryck än vad du har.
vissa boxar höjer även laddtrycket genom att lura bilen till det också..

men boxarna går ut på att lura systemet så i alla lägen har bilen högre bränsletryck än vad den tror
detta sliter på både högtryckspumpen och på spridarna.

en programvara ökar bränslet när den behöver det.
när laddtrycket blir högre.

minns inte riktigt om jag åkt med någon gång när vi loggat laddtrycket på någon diesel
men på bensinarna brukar man öka till runt 1bars ladd med chip original runt 0.65-0.7 på dom flesta bilarna original.
d5 blir jäkligt trevliga med riktig programvara.
vet att polarn som jobbar med optimering av fordon fick i uppdrag att beställa och montera en  dieselbox från dieselkraft och skillnaden var knappt mätbar och kunden blev sjukt besviken.
det går liksom inte att jämföra en riktig programvara med dessa skitboxar.
den dagen dom tar över hela motorstyrningen då börjar det bli intressant men när det går ut på att lura bilens styrsystem så har man inga säkerhetsgränser kvar alls..
har man otur så räcker det med att det är varmt ute en dag så smälter man en kolv pga pissboxarna.

nu är väll inte jag helt ofärgad men åkt med så otroligt många optimerade bilar bensin som diesel och vet vilken skillnad det blir.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mr_green
5 juli 2015 · 847 Inlägg

Vet att min Fabia RS hade ett laddtryck på 2.7bar med programvaran. Testade den bilen kcr oxå. Det var där jag fick avsmak av skitboxar. Kände knappt nån skillnad ens när den va ställd på max. Dessutom började ju motorlampan lysa....säkert skitbra för livslängden på motorn.
Nä FORZA riktig optimering

Senast redigerat av mr_green (5 juli 2015)

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Evildan
5 juli 2015 ·

lollollol
V70N D5 med en förbrukning om 3.2l/100km på landsväg. Detta påstås genom att nollställa datorn för att sedan låta den utföra mätningen i en hel kilometer enligt tripmätaren för att sedan skriva att det är snittförbrukningen på landsväg. Det där gjorde min afton. lollollol

Färddatorerna i dom där bilarna är okända för sin missvisning och med ändrad programvara förefaller det bli etter värre.

Senast redigerat av Evildan (5 juli 2015)

torpis Forummoderator
6 juli 2015 · 10 572 Inlägg

Evildan skrev:
lollollol
V70N D5 med en förbrukning om 3.2l/100km på landsväg. Detta påstås genom att nollställa datorn för att sedan låta den utföra mätningen i en hel kilometer enligt tripmätaren för att sedan skriva att det är snittförbrukningen på landsväg. Det där gjorde min afton. lollollol

Färddatorerna i dom där bilarna är okända för sin missvisning och med ändrad programvara förefaller det bli etter värre.

Om du släpar ihop de sista smulorna i din boll så skall jag förklara.


Jag råkar ha kört från verkataden i Houthalen-Helchteren Belgien till Puttgarden - Tyskland i 85km/h i samma takt som lastbilarna på farthållaren. Problem med en soppapump gjorde att jag fick ta det piano. I Rödby mötte kompisen upp med trailer, väl hemma monterades tanken ner och jag verifierade 0.33/mil genom att mäta den mängd diesel som var kvar i tanken innan jag rengjorde den och bytte pump.

Så knip igen när du inte VET utan bara gissar. Jag VET jag gissar ytterst ogärna.

Volvobutiken hade ett kul namn där i Belgien...

http://www.automobielmanagement.nl/images/nieuwsbrief/artikelen_fotos_6734_800.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juli 2015 · 13 734 Inlägg

Evildan skrev:
lollollol
V70N D5 med en förbrukning om 3.2l/100km på landsväg. Detta påstås genom att nollställa datorn för att sedan låta den utföra mätningen i en hel kilometer enligt tripmätaren för att sedan skriva att det är snittförbrukningen på landsväg. Det där gjorde min afton. lollollol

Färddatorerna i dom där bilarna är okända för sin missvisning och med ändrad programvara förefaller det bli etter värre.

om jag ligger och slö kör så ser min färdator ut så här


https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-535bb9f54f50c24f17834f581a1ae6a3.jpg


vet dock att det inte stämmer men vet också att normal körning för tanten när hon pendlar med bilen drar den 0.63 då är det bara motorväg i 130-140 14mil om dagen.

när kortet tagits hade vi kört ungefär 2000-2500mil sedan vi köpte den. och har aldrig nollat färdatorn
början av resan så låg rangen på 1090km och hade då kört 6mil och det stämmer rätt bra med hur långt vi kommer på en tank.  brukar ligga runt 90-100mil mellan tankningarna

men ska tanka upp bilen idag då har den rullat mycket stadskörning och 7-10mil lugnare motorvägs körning och idag örebro-köping-Örebro

Senast redigerat av Growe (6 juli 2015)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juli 2015 · 13 734 Inlägg

torpis skrev:

Evildan skrev:
lollollol
V70N D5 med en förbrukning om 3.2l/100km på landsväg. Detta påstås genom att nollställa datorn för att sedan låta den utföra mätningen i en hel kilometer enligt tripmätaren för att sedan skriva att det är snittförbrukningen på landsväg. Det där gjorde min afton. lollollol

Färddatorerna i dom där bilarna är okända för sin missvisning och med ändrad programvara förefaller det bli etter värre.

Om du släpar ihop de sista smulorna i din boll så skall jag förklara.


Jag råkar ha kört från verkataden i Houthalen-Helchteren Belgien till Puttgarden - Tyskland i 85km/h i samma takt som lastbilarna på farthållaren. Problem med en soppapump gjorde att jag fick ta det piano. I Rödby mötte kompisen upp med trailer, väl hemma monterades tanken ner och jag verifierade 0.33/mil genom att mäta den mängd diesel som var kvar i tanken innan jag rengjorde den och bytte pump.

Så knip igen när du inte VET utan bara gissar. Jag VET jag gissar ytterst ogärna.

Volvobutiken hade ett kul namn där i Belgien...

http://www.automobielmanagement.nl/imag … 34_800.jpg

tror många underskattar d5 snålhet.
men har aldrig varit i närheten av så låg förbrukning men allt under 0.65 är jhu bra på en stor volvo.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
6 juli 2015 ·

torpis skrev:

Evildan skrev:
lollollol
V70N D5 med en förbrukning om 3.2l/100km på landsväg. Detta påstås genom att nollställa datorn för att sedan låta den utföra mätningen i en hel kilometer enligt tripmätaren för att sedan skriva att det är snittförbrukningen på landsväg. Det där gjorde min afton. lollollol

Färddatorerna i dom där bilarna är okända för sin missvisning och med ändrad programvara förefaller det bli etter värre.

Om du släpar ihop de sista smulorna i din boll så skall jag förklara.


Jag råkar ha kört från verkataden i Houthalen-Helchteren Belgien till Puttgarden - Tyskland i 85km/h i samma takt som lastbilarna på farthållaren. Problem med en soppapump gjorde att jag fick ta det piano. I Rödby mötte kompisen upp med trailer, väl hemma monterades tanken ner och jag verifierade 0.33/mil genom att mäta den mängd diesel som var kvar i tanken innan jag rengjorde den och bytte pump.

Så knip igen när du inte VET utan bara gissar. Jag VET jag gissar ytterst ogärna.

Volvobutiken hade ett kul namn där i Belgien...

http://www.automobielmanagement.nl/imag … 34_800.jpg

Vilken aggressiv attityd du genast fick.
Tråkigt att du kände att du behövde gå till personangrepp även denna gång när någon inte håller med vad du skriver. Hoppas du mår bra i övrigt.

Någon utlovad förklaring presenterade du aldrig, bara ett inlägg gällande vad du upplevt utan verifiering eller substans bakom.
En förklaring skulle kunna inbegripa energiinnehållet i diesel kontra energiåtgången som krävs för att framdriva en V70N, mätt på en rullande landsväg i kombination med luftmotståndet.

1 liter diesel innehåller i runda slängar 9.8 kWh.
En V70 väger ca 1650kg i tjänstevikt.
osv...



Jag har kört V70N D5 över 400000km under landsvägskörning förbrukar dom mer bränsle än 3.2l/100km, även om man läser på färddatorn som gärna förskönar verkligheten med ca 15-20%.
Kör du modifiera din D5 till denna förbrukning så vågar jag garantera dig att du närsomhelst kan få anställning på mjukvaruutvecklingen hos Volvo Pv i Göteborg.

Jag ifrågasatte i mitt inlägg hur man kan lägga in en text att det är snittförbrukningen på landsväg när mätningen utförts under en extremt kort sträcka i en närapå fixerad hastighet.
Då är det inte en snittförbrukning, utan nästan en konstantfartsförbrukning, tänkte förklara det då det då det förefaller saknas kunskap om skillnaden?

Jag kan få min Toylåda att förbruka enligt färddator och med 85km/h i snittfart under 2.0l/100km om jag gör på rätt vis. Däremot blir det inte en snittförbrukning utan en annan typ av förbrukningsmätning.

Skriver du att något är en sak fast det i själva verket är något annat för att sedan gå i försvarställning när du ifrågasätts om än lite sarkastiskt så tycker jag snarare att det är du som ska göra som Susanne Lanefelt brukade uppmana till då hon figurerade i televisionen.

Evildan
6 juli 2015 ·

Growe skrev:

torpis skrev:

Evildan skrev:
lollollol
V70N D5 med en förbrukning om 3.2l/100km på landsväg. Detta påstås genom att nollställa datorn för att sedan låta den utföra mätningen i en hel kilometer enligt tripmätaren för att sedan skriva att det är snittförbrukningen på landsväg. Det där gjorde min afton. lollollol

Färddatorerna i dom där bilarna är okända för sin missvisning och med ändrad programvara förefaller det bli etter värre.

Om du släpar ihop de sista smulorna i din boll så skall jag förklara.


Jag råkar ha kört från verkataden i Houthalen-Helchteren Belgien till Puttgarden - Tyskland i 85km/h i samma takt som lastbilarna på farthållaren. Problem med en soppapump gjorde att jag fick ta det piano. I Rödby mötte kompisen upp med trailer, väl hemma monterades tanken ner och jag verifierade 0.33/mil genom att mäta den mängd diesel som var kvar i tanken innan jag rengjorde den och bytte pump.

Så knip igen när du inte VET utan bara gissar. Jag VET jag gissar ytterst ogärna.

Volvobutiken hade ett kul namn där i Belgien...

http://www.automobielmanagement.nl/imag … 34_800.jpg

tror många underskattar d5 snålhet.
men har aldrig varit i närheten av så låg förbrukning men allt under 0.65 är jhu bra på en stor volvo.

Jag har kört över 400000km med oljebrännande V70N med både automat och manuell.
Det går att köra dom för motortypen och vikten ganska snålt, i regel snålare än en 9-5 2.2 eller 1.9.

torpis Forummoderator
7 juli 2015 · 10 572 Inlägg

Evildan skrev:
Vilken aggressiv attityd du genast fick.

Det kan du ge dig satan på när du kommer med ett så korkat inlägg som dessutom är helt fel.

Testade samma sak med Growe på ett annat forum här om veckan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang