Köpråd av Bil!

wraax
25 juni 2015 · 109 Inlägg

Tjenare.. Dax och köpa bil, men vet inte vad jag vill ha riktigt! Har funderat på BMW E46, V70N, Audi A4 B7, Audi A6, vilka av dessa skulle ni rekommendera?

mvh smile

Senast redigerat av wraax (25 juni 2015)

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
simlar
25 juni 2015 · 5 524 Inlägg

Alla förutom V70in, man sitter inte bekvämt i V70N och trångt i kupéutrymmet (tycker jag iaf).

Väljer du A4 eller A6 så ska du ha Quattro, guld värt på vintern (om man bor nånstans där det är ordentligt med snö på vintern).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
wraax
25 juni 2015 · 109 Inlägg

simlar skrev:
Alla förutom V70in, man sitter inte bekvämt i V70N och trångt i kupéutrymmet (tycker jag iaf).

Väljer du A4 eller A6 så ska du ha Quattro, guld värt på vintern (om man bor nånstans där det är ordentligt med snö på vintern).

Okej, tack för svar! smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Mack Forum- och sitemoderator
26 juni 2015 · 26 136 Inlägg

simlar skrev:
Alla förutom V70in, man sitter inte bekvämt i V70N och trångt i kupéutrymmet (tycker jag iaf).

Väljer du A4 eller A6 så ska du ha Quattro, guld värt på vintern (om man bor nånstans där det är ordentligt med snö på vintern).

Hur kan du inte sitta bra i en V70N?
Mjuka säten till skillnad mot parkbänkarna i dom tyska motsvarigheterna, och gott om utrymme även med ryggstödet uppvikt bak.

Dock lite problem med framvagnen där vissa delar slits aningen fort, men attan till komfort och finåka.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
trippelturbo Trucker
26 juni 2015 · 2 710 Inlägg

Beror på vilka pengar du vill lägga ner.. Jag skulle kolla närmare på V70 och A4!

Fart missbrukare
wraax
27 juni 2015 · 109 Inlägg

trippelturbo skrev:
Beror på vilka pengar du vill lägga ner.. Jag skulle kolla närmare på V70 och A4!

Har runt 70 000:- och röra mig med, tanken är att köpa en bil och sänka och göra ett gött stuk på, väldigt sugen på e46 eftersom dom inte är så dyra = mycket pengar till styling och annat roligt! smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
SportPilot Ubåtsingenjör
27 juni 2015 · 7 228 Inlägg

Måste säga att man sitter ganska bra i en v70, men fasen så tråkig bil !

Jag gillar e46 och rekomenderar därför en sådan smile billiga i drift och sköna att köra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mervolic Yawn...
28 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Hur man sitter i en bil beror på rätt många saker. Själv har jag svårt att helt felfritt få plats i en V70, även om det är acceptabelt, då jag är en liten bit under 2 meter lång. Om någon vill sitta bakom mig så får dom hoppas på att ha korta lårben. E46 är ännu värre för baksätespassagerare, men man sitter hyfsat bekvämt i förarstolen. Dock känns det lite instängt eftersom det är en liten bil.

Som synes på min profil är jag ägare av en Audi A6. Den sitter jag väldigt bekvämt i, kan utan problem köra i över 6h utan paus. Det är 3-4 steg kvar på "hur långt bak vill du ha stolen"-justeringen, så eventuella passagerare i baksätet sitter bekvämt dom med, jag skulle kunna sitta bakom mig själv utan problem.

Som tidigare påpekat så är det ett måste med Quattro på en Audi. Annars är det som en ostmacka utan ost.

Senast redigerat av Mervolic (28 juni 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

V70 är Sveriges vanligaste bil av minst en anledning...

Att de skulle va tråkiga är en missuppfattning av dessa tyckare då de föreställer sig dessa vagnar med 140hk bensinmotor, manuell låda, biege halvskinn i välanvänt skick, plåtfälgar med navkapslar, solid solblekt lack och total avsaknad av extrautrustning. Denna tänkta vagn blir inte ens jag glad av.

Beträffande komforten så är den i världsklass för biltypen. Men att normalbyggda människor ska sitta bra bakom en rese är för mycket begärt för de flesta bilar.

Enda bilen jag trivs bättre i bakom ratten är hemskt nog Passat typ 96-05 eller vilka år dessa tillverkades mellan.
Av religiös skäl vägrar jag dock köpa en dylik, även om de är trevliga att köra...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
simlar
28 juni 2015 · 5 524 Inlägg

Mack skrev:

simlar skrev:
Alla förutom V70in, man sitter inte bekvämt i V70N och trångt i kupéutrymmet (tycker jag iaf).

Väljer du A4 eller A6 så ska du ha Quattro, guld värt på vintern (om man bor nånstans där det är ordentligt med snö på vintern).

Hur kan du inte sitta bra i en V70N?
Mjuka säten till skillnad mot parkbänkarna i dom tyska motsvarigheterna, och gott om utrymme även med ryggstödet uppvikt bak.

Dock lite problem med framvagnen där vissa delar slits aningen fort, men attan till komfort och finåka.

Trångt, för dåligt stöd i stolarna, får inte ratten i den vinkel/höjd jag vill ha den.
Och ännu värre är det på passagerarsidan fram, man måste ju dra stolen längst bak för att ens få lite spelrum mellan handskfack och knän.
Baksätet i en V70N har jag faktiskt aldrig suttit i så där kan jag tyvärr inte uttala mig.

Min gamla A4 får jag till nästan perfekt körställning och precis lagom hårda stolar med bra stöd för kroppen.
Brutalt mycket utrymme på passagerarsidan fram fastän det är airbag där.
Baksätet däremot är alldeles för trångt om man sitter bakom mig, men det finns inte många bilar där jag kan sitta bekvämt bakom mig själv.

Insåg inte hur dåligt jag faktiskt sitter i Volvo förrän jag skaffade Audin.

Jag är 185cm lång och kraftigt byggd för de som undrar.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
trippelturbo Trucker
28 juni 2015 · 2 710 Inlägg

Har du även E46 i tanken så tycker jag du ska överväga en sådan helt klart!! Du kan få en fin 330 för dom pengarna. Komforten i BMW (speciellt deras större motorer), går INTE att jämföra med nån Volvo! (Volvo försökte "komma åt" tyskarna med S60R, men icke sa nicke!)

Sneglar själv på en bil i den prisklassen, inom en snar framtid.. jag är dock Saab-människa, så för mig går det i första hand, trots min kärlek till BMW! Vill ha fart och komfort, tycker Saab ger mer fart.. tex en Aero på 250/260hk och ev trimma den.

Finns ju tydligen en rad E46er 330, med M-paket för dom pengarna! Sen kan man alltid pruta nån tusing smile

Lycka till smile

Fart missbrukare
wraax
29 juni 2015 · 109 Inlägg

trippelturbo skrev:
Har du även E46 i tanken så tycker jag du ska överväga en sådan helt klart!! Du kan få en fin 330 för dom pengarna. Komforten i BMW (speciellt deras större motorer), går INTE att jämföra med nån Volvo! (Volvo försökte "komma åt" tyskarna med S60R, men icke sa nicke!)

Sneglar själv på en bil i den prisklassen, inom en snar framtid.. jag är dock Saab-människa, så för mig går det i första hand, trots min kärlek till BMW! Vill ha fart och komfort, tycker Saab ger mer fart.. tex en Aero på 250/260hk och ev trimma den.

Finns ju tydligen en rad E46er 330, med M-paket för dom pengarna! Sen kan man alltid pruta nån tusing smile

Lycka till smile

Ja precis! Tackar!! smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Evildan
29 juni 2015 ·

Av ditt uppställda fält skulle jag föredra en V70N då jag som är lite bred över ryggen inte sitter bra i varken BMWs eller AUDIs kramande stolar, Volvos stolar är för mig dom bekvämaste av de uppräknade bilarna.
Många korta personer främst kvinnor har inte suttit riktigt bra i V70N då dom upplever den generösa sitsen som för lång och dom får för mycket stöt för nära knälederna och därmed sitter obekvämt när dom ska koppla ur.
Vidare håller enligt min erfarenhet som gammal taxiförare av just V70N i 360000km dom väldigt bra jämfört med resten av ditt uppsatta startfält.
Inte så rymliga som en A6, men betydligt bättre utrymmen än i dom förhållandevis trånga E46 eller B7.

Är detta med utrymme inte något problem så ligger ändå min röst på V70N, just för att det är i regel en rätt bra bil, enligt mig den driftsäkraste i ditt startfält.
Inte någon sportbil, men det letar du ju ändå inte efter.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:
Av ditt uppställda fält skulle jag föredra en V70N då jag som är lite bred över ryggen inte sitter bra i varken BMWs eller AUDIs kramande stolar, Volvos stolar är för mig dom bekvämaste av de uppräknade bilarna.
Många korta personer främst kvinnor har inte suttit riktigt bra i V70N då dom upplever den generösa sitsen som för lång och dom får för mycket stöt för nära knälederna och därmed sitter obekvämt när dom ska koppla ur.
Vidare håller enligt min erfarenhet som gammal taxiförare av just V70N i 360000km dom väldigt bra jämfört med resten av ditt uppsatta startfält.
Inte så rymliga som en A6, men betydligt bättre utrymmen än i dom förhållandevis trånga E46 eller B7.

Är detta med utrymme inte något problem så ligger ändå min röst på V70N, just för att det är i regel en rätt bra bil, enligt mig den driftsäkraste i ditt startfält.
Inte någon sportbil, men det letar du ju ändå inte efter.

Åhh!! Väl talat.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
trippelturbo Trucker
29 juni 2015 · 2 710 Inlägg

Evildan skrev:
Av ditt uppställda fält skulle jag föredra en V70N då jag som är lite bred över ryggen inte sitter bra i varken BMWs eller AUDIs kramande stolar, Volvos stolar är för mig dom bekvämaste av de uppräknade bilarna.
Många korta personer främst kvinnor har inte suttit riktigt bra i V70N då dom upplever den generösa sitsen som för lång och dom får för mycket stöt för nära knälederna och därmed sitter obekvämt när dom ska koppla ur.
Vidare håller enligt min erfarenhet som gammal taxiförare av just V70N i 360000km dom väldigt bra jämfört med resten av ditt uppsatta startfält.
Inte så rymliga som en A6, men betydligt bättre utrymmen än i dom förhållandevis trånga E46 eller B7.

Är detta med utrymme inte något problem så ligger ändå min röst på V70N, just för att det är i regel en rätt bra bil, enligt mig den driftsäkraste i ditt startfält.
Inte någon sportbil, men det letar du ju ändå inte efter.

Om jag mot förmodan skulle få tag på en fin S60 T5 -05 och nyare, skulle jag kunna tänka mig en Volvo. Annars inte! Volvo är verkligen ingen bil jag någon gång fallit för! Och det där med T5 är just för farten och att man får mkt för pengarna, driftsäker bil, till skillnad från tex Saab!

.. men, jag håller med dig i det du säger till 100% !

Fart missbrukare
Jokabsson
29 juni 2015 · 1 175 Inlägg

trippelturbo skrev:

Evildan skrev:
Av ditt uppställda fält skulle jag föredra en V70N då jag som är lite bred över ryggen inte sitter bra i varken BMWs eller AUDIs kramande stolar, Volvos stolar är för mig dom bekvämaste av de uppräknade bilarna.
Många korta personer främst kvinnor har inte suttit riktigt bra i V70N då dom upplever den generösa sitsen som för lång och dom får för mycket stöt för nära knälederna och därmed sitter obekvämt när dom ska koppla ur.
Vidare håller enligt min erfarenhet som gammal taxiförare av just V70N i 360000km dom väldigt bra jämfört med resten av ditt uppsatta startfält.
Inte så rymliga som en A6, men betydligt bättre utrymmen än i dom förhållandevis trånga E46 eller B7.

Är detta med utrymme inte något problem så ligger ändå min röst på V70N, just för att det är i regel en rätt bra bil, enligt mig den driftsäkraste i ditt startfält.
Inte någon sportbil, men det letar du ju ändå inte efter.

Om jag mot förmodan skulle få tag på en fin S60 T5 -05 och nyare, skulle jag kunna tänka mig en Volvo. Annars inte! Volvo är verkligen ingen bil jag någon gång fallit för! Och det där med T5 är just för farten och att man får mkt för pengarna, driftsäker bil,till skillnad från tex Saab!

.. men, jag håller med dig i det du säger till 100% !

Vet inte riktigt vart du fått det ifrån. I din prisklass är det i så fall Saab 9-3 03 -> och de har inte mer kända problem än någon annan. Snarare tvärtom i flera fall. Om du syftade på 9-3 (00-02) och 9-5 (98-03) som är de enda drabbade Saabar i hyfsat modern historia så är det fortfarande inte någon av dem som hade varit intressant till TS budget smile

Jag skulle därför rekommendera dig (TS) en Saab 9-3 av årsmodell 2007 med uppdaterade stereon för en fräschare och modernare insida.
T.ex. denna http://www.blocket.se/orebro/Saab_9_3_2 … 21&w=3

Finns betydligt billigare Aero 04-06 med navigator till vrakpriser om du hellre vill ha det.
http://www.blocket.se/skaraborg/SAAB_93 … 21&w=3

Senast redigerat av Cracksoup (29 juni 2015)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 juni 2015 · 7 228 Inlägg

Sälj aset annars byt
SAAB är och har alltid varit skrot

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jokabsson
29 juni 2015 · 1 175 Inlägg

CHEEVA skrev:
Sälj aset annars byt
SAAB är och har alltid varit skrot

Håll gärna dina personliga aggressioner inom dig. Har sett dig spy galla över Saab som märke utan någon som helst förklaring varför i ett antal trådar nu. Ingen lyssnar på en hatare.

Senast redigerat av Cracksoup (29 juni 2015)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 juni 2015 · 7 228 Inlägg

Cracksoup skrev:

CHEEVA skrev:
Sälj aset annars byt
SAAB är och har alltid varit skrot

Håll gärna dina personliga aggressioner inom dig. Har sett dig spy galla över Saab som märke utan någon som helst förklaring varför i ett antal trådar nu. Ingen lyssnar på en hatare.

Utan förklaring ? Jag har förklarat ett flertal gånger, men de gångerna jag har förklarat så har du berättat för mig att jag inte kan något om det och att jag inte har någon erfarenhet utav saab.

SAAB är skrot, det är en av anledningarna till att de gick i graven också... en annan anledning är att de var envisa och dumma.

Nog med OT nu

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
trippelturbo Trucker
29 juni 2015 · 2 710 Inlägg

Haft 6 st. Saabar hittills (3 st 9-3og aero, 2 st 9000 och en 9-5 aero) och kan dra slutsatsen att driftsäkraste Saaben är klart 9000! Har en sådan just nu! Sneglar på en 9-3 aero eller 9-5 aero ( -05 och nyare). Påstår självklart inte att "Saab är skit", utan säger bara att vissa årsmodeller är mindre begåvade..

Cracksoup: Jag brukar inte slösa energi på folk som pratar skit utan några som helst belägg! CHEEVA, kan INTE ha haft Saabar!

Fart missbrukare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang