Köpråd: Audi eller Bmw

Slemrotta
27 juni 2015 · 533 Inlägg

Tjena!

Har funderingar på att köpa en lite mer premiumbil än vad jag brukar äga. Har provat på många olika märken hittills, men har kört mestadels Volvo. Har i dagsläget en lite "hottad" V70 -08 2.0F vilket börjar kännas lite klent.

Funderar då mellan Audi A5 1.8/2.0 coupe och chippa den, eller en bmw 645/650 coupe med V8 :-)

Såklart är ju inköp, skatt och försäkring billigare på audin, men är det någon som vet hur övriga ägandekostnader på dessa två modeller är? Tänkte på service och reparationskostnader.
Gillar båda modellerna riktigt mycket, men vill ju inte ha en bil som går sönder ofta där reparationerna kostar en förmögenhet.
Bmwn är såklart en roligare bil med sina 333/367 hk :-)

Är det något på dessa modeller som man ska akta sig för?
Det jag vet om Bmwn är att ett kylrör borde vara bytt, vilket blir dyrt om det inte är det.
Lite svårt att hitta info om just 6 - serien tycker jag, men har väl att göra med att den inte är så hemskt vanlig.
Annars verkar ju dom flesta a5 - ägare vara nöjda. Det enda jag läst är knarr i instrumentbräda och dörrsida. Även något om att växellådan kan va lite trög.

Svårt att bestämma mig som sagt, då jag gillar båda :-)

Bike
27 juni 2015 ·

Jag skulle sagt  bmw om du vill gasa hårdare och vara busig
men audi om du kör längre och vill mer ha jämn fin åktur

trippelturbo Trucker
27 juni 2015 · 2 710 Inlägg

Kamremsbytet är ju en dyr historia på Audi!

Är du ute efter fart & fläkt, så BMW. Men annars har både Audi o BMW härliga köregenskaper. Röstar dock på BMW vad gäller komfort! BMW och Merca är i en klass för sig själva vad gäller komfort!

Men du säger A5 1.8-20.. sen ev chippa. Tycker fortfarande att det är ett jäkla hopp från klena 1.8 till BMW V8.. Hur tänker du då? smile

Fart missbrukare
Slemrotta
27 juni 2015 · 533 Inlägg

Trodde a5 hade kamkedja, men det är kanske bara på 3.0 dieseln :-P
Ang dom små motorerna på audi är för att det är så grymt dyr skatt på 3.0an. Visserligen finns ju 2.7an också, men känner att jag inte vill ha en diesel riktigt. Därav 1.8/2.0 :-) Med chip blir det ca 230/250 på a5an. Visserligen är ju det stor skillnad mot bmw:n, men tycker a5an är riktigt snygg och har en oslagbar inredning :-)

Slemrotta
27 juni 2015 · 533 Inlägg

Och 6 - serien är inte så ful heller faktiskt. Gillade den inte så mycket förut, men på senare år har den vuxit rejält på mig.

DasAuto
1 juli 2015 · 2 751 Inlägg

trippelturbo skrev:
Kamremsbytet är ju en dyr historia på Audi!

Är du ute efter fart & fläkt, så BMW. Men annars har både Audi o BMW härliga köregenskaper. Röstar dock på BMW vad gäller komfort! BMW och Merca är i en klass för sig själva vad gäller komfort!

Men du säger A5 1.8-20.. sen ev chippa. Tycker fortfarande att det är ett jäkla hopp från klena 1.8 till BMW V8.. Hur tänker du då? smile

Kamremsproblemet är inget som påverkar varenda motor i Audi.
3.2 / 2.4 och tidigare 3.0TDI är de som hade problem.  Äldre motorer.

1.8TFSI, 2.0 TFSI har inga kamremsproblem.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
torsen
1 juli 2015 · 7 198 Inlägg

Kolla Mercedes i stället.cool

Mervolic Yawn...
1 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Ska du ha den som bruksbil?

I så fall tycker jag A5 med Quattro är ett klockrent val. Om du likt många andra svenskar befinner dig i fjälltrakterna på vintern så är fyrhjulsdrift aldrig en dum idé. Har som synes själv en Audi A6 Quattro nu, tidigare hade jag en BMW E39 535 (lilla V8:an). Den var näst intill omöjlig att köra på vintern så fort det var oplogade vägar, trots nya vinterdäck.

Var på väg hem via E14 från Trondheim en höstkväll, och plötsligt börjar det snöa. Blir ganska snabbt 2-3 dm snö, och jag hade sommardäck på. Så fort det blev uppförsbacke så tog det tvärstopp, så jag får backa några hundra meter tills jag når en parkeringsficka. Där byter jag till vinterdäck (jag hade dom som tur var med mig i bagaget, hade precis innan hämtat dom i förvaringsgaraget och fick inte tid att slänga ur dom innan jag åkte till Norge) och lyckas ta mig över fjället, men det var inte lätt. Vid det laget var det 3-4 decimeter snö som sprutade åt alla håll när jag plogade mig fram. Vissa stunder gick det mer sidledes än rakt fram, men det gick ju i alla fall.

Lång historia, men min poäng är att fyrhjulsdrift vinner på en bruksbil. Vet att BMW har XDrive, men vet inte om den finns på 6-serien med V8..? Om den gör det så är BMW:n ett schysst val, deras V8:or är inte så törstiga som man kan tro.

Senast redigerat av Mervolic (1 juli 2015)

Slemrotta
2 juli 2015 · 533 Inlägg

Merca har tyvärr aldrig tilltalat mig tongue

Det blir som bruksbil ja smile
Befinner mig aldrig i fjällen över huvudtaget, men nog har quattro funnits i tankarna ändå.
Får åka till en audi/bmw handlare och kolla lite servicekostnader å sånt smile

Senast redigerat av Slemrotta (2 juli 2015)

Mervolic Yawn...
2 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Ja, och framför allt provkör! Tror inte det skiljer så mycket i ägandekostnad egentligen, BMW är dyrare på vissa saker medans Audi är dyrare på andra. Sen har man kanske hellre en lite dyrare bil som man älskar att köra, än en billigare bil som upplevs tråkig.

DasAuto
3 juli 2015 · 2 751 Inlägg

Slemrotta skrev:
Merca har tyvärr aldrig tilltalat mig tongue

Det blir som bruksbil ja smile
Befinner mig aldrig i fjällen över huvudtaget, men nog har quattro funnits i tankarna ändå.
Får åka till en audi/bmw handlare och kolla lite servicekostnader å sånt smile

Servicekostnader är inte roliga på Audi(återförsäljare) sist ville de har 3700kr för bara oljebyte och service. + okulär besiktning. Har garantierna gått ut så funkar egentligen vilken auktoriserad verkstad som helst. Mekonomen, Din Bil etc etc.

Helst av allt hade jag velat serva mina bilar själv, men blir lite frågetecken när man ska sälja dem hmm

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Evildan
3 juli 2015 ·

Angående servicekostnader så hade jag ett kvitto i  min A8 4.2 -98 gällande ett kamremsbyte och 12000mila service hos auktoriserad AUDI-firma.
Jag vill minnas att det var på 22000-24000kr men då byttes även vattenpumpen. big_smile

Tror dock inte att AUDI-firma är dyrare än en auktoriserad BMW-firma gällande timdebitering eller materialkostnad på liknande vagnar, även om det går åt fler tändstift, olja och dylikt till en BMW V8 än till en liten överladdad fyra från VAG.
Det är även möjligt att en 6-serie är några steg uppåt på premiumstegen än en A5 och därmed lider av dyrare servicekostnader och delar.

Som exempel så upptäckte jag och en annan forumsmedlem vid en jämförelse online hos en verkstads servicedebitering att en Citroën Xsara 1.6 16V kostade i arbetskostnad ca 250kr mer än en Peugeot 306 1.6 trots att bilarna är till den större delen samma bil under synliga paneler och därmed kräver samma underhåll och tidsåtgång vid en service.
Det jag vill peka på här är att vissa märken/modeller kostar mer av gammal hävd, även hos Bosse runt hörnet.

Av de tu bilarna hade jag om än motvilligt då det för mig finns så många andra alternativ för dessa pengar ändock valt 6-serien för att gången i en V8 är alltid trevligare än en överladdad 4cyl i mitt tycke, oavsett effekt eller vad för prestanda som ges.

DasAuto
3 juli 2015 · 2 751 Inlägg

Evildan skrev:
Angående servicekostnader så hade jag ett kvitto i  min A8 4.2 -98 gällande ett kamremsbyte och 12000mila service hos auktoriserad AUDI-firma.
Jag vill minnas att det var på 22000-24000kr men då byttes även vattenpumpen. big_smile

Tror dock inte att AUDI-firma är dyrare än en auktoriserad BMW-firma gällande timdebitering eller materialkostnad på liknande vagnar, även om det går åt fler tändstift, olja och dylikt till en BMW V8 än till en liten överladdad fyra från VAG.
Det är även möjligt att en 6-serie är några steg uppåt på premiumstegen än en A5 och därmed lider av dyrare servicekostnader och delar.

Som exempel så upptäckte jag och en annan forumsmedlem vid en jämförelse online hos en verkstads servicedebitering att en Citroën Xsara 1.6 16V kostade i arbetskostnad ca 250kr mer än en Peugeot 306 1.6 trots att bilarna är till den större delen samma bil under synliga paneler och därmed kräver samma underhåll och tidsåtgång vid en service.
Det jag vill peka på här är att vissa märken/modeller kostar mer av gammal hävd, även hos Bosse runt hörnet.

Av de tu bilarna hade jag om än motvilligt då det för mig finns så många andra alternativ för dessa pengar ändock valt 6-serien för att gången i en V8 är alltid trevligare än en överladdad 4cyl i mitt tycke, oavsett effekt eller vad för prestanda som ges.

Kan tillägga att morssans Renault Megane 1.5dci 2012 kostade 3000kr för oljebyte och filter. Så dom fransoserna är inte direkt billiga heller om man servar på märkesverkstad.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Evildan
3 juli 2015 ·

DasAuto skrev:

Evildan skrev:
Angående servicekostnader så hade jag ett kvitto i  min A8 4.2 -98 gällande ett kamremsbyte och 12000mila service hos auktoriserad AUDI-firma.
Jag vill minnas att det var på 22000-24000kr men då byttes även vattenpumpen. big_smile

Tror dock inte att AUDI-firma är dyrare än en auktoriserad BMW-firma gällande timdebitering eller materialkostnad på liknande vagnar, även om det går åt fler tändstift, olja och dylikt till en BMW V8 än till en liten överladdad fyra från VAG.
Det är även möjligt att en 6-serie är några steg uppåt på premiumstegen än en A5 och därmed lider av dyrare servicekostnader och delar.

Som exempel så upptäckte jag och en annan forumsmedlem vid en jämförelse online hos en verkstads servicedebitering att en Citroën Xsara 1.6 16V kostade i arbetskostnad ca 250kr mer än en Peugeot 306 1.6 trots att bilarna är till den större delen samma bil under synliga paneler och därmed kräver samma underhåll och tidsåtgång vid en service.
Det jag vill peka på här är att vissa märken/modeller kostar mer av gammal hävd, även hos Bosse runt hörnet.

Av de tu bilarna hade jag om än motvilligt då det för mig finns så många andra alternativ för dessa pengar ändock valt 6-serien för att gången i en V8 är alltid trevligare än en överladdad 4cyl i mitt tycke, oavsett effekt eller vad för prestanda som ges.

Kan tillägga att morssans Renault Megane 1.5dci 2012 kostade 3000kr för oljebyte och filter. Så dom fransoserna är inte direkt billiga heller om man servar på märkesverkstad.

Endast filter och oljebyte?
Det var inte en märkesservice med fler punkter som kontrollerades?

Mellanservice på min Toylåda kostar 2024kr och inkluderar följande punkter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-ac202d52e66e5fa48d6cf4741c36a309.jpg

Fullservice kostar 4139kr och inkluderar följande punkter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-85d827dd373ca9bf433f1e4ee82679d9.jpg

På två år eller 30000km blir det följande siffror.
2024+4139 = 6163kr eller 2.54kr/10km.

DasAuto
3 juli 2015 · 2 751 Inlägg

Kollade här om dagen. Minns inte exakt siffra men strax under eller strax över 3000kr.
Men det var enbart Olja och Oljefilter.  Sen tittar dem genom kontrollpunkter, men det vet alla att det tar max 10 minuter att göra. Har själv kollega som jobbat på märkesverkstad och den kollen är inte direkt något tidskrävande.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Evildan
3 juli 2015 ·

DasAuto skrev:
Kollade här om dagen. Minns inte exakt siffra men strax under eller strax över 3000kr.
Men det var enbart Olja och Oljefilter.  Sen tittar dem genom kontrollpunkter, men det vet alla att det tar max 10 minuter att göra. Har själv kollega som jobbat på märkesverkstad och den kollen är inte direkt något tidskrävande.

Tidsåtgången beror även till viss del på seriösiteten hos företaget/mekanikern.

Volvos Renaultverkstäder är inte dom billigaste oavsett.

Går inte ens att söka pris online, kasst ju.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang