Fordonsplacering vid färd mot cirkulationsplats

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Jag börjar med min syn på saken;

Om jag avser köra in i en cirkulationsplats med avsikt att färdas mot andra (2) avfarten eller senare avfart placerar jag mig väl till vänster för att ge trafikanter "fri lejd" att ta första avfarten (svänga höger).

Med detta syftar jag på en cirkulationsplats utan filer markerade med mittlinje.

Jag råkade ut för ett intermezzo härförleden med en "mottrafikant" som inte såg någon bättre lösning på våran meningsskiljaktighet än att köra på mig när jag passerat honom med 2/3 billängd.

Han hävdar att bestämmelserna kring "rondellkörning" är de samma som vid körning i vanlig korsning, d.v.s "grundplacering väl till höger".

Att jag förklarade att "gemeneman" är överens med mig och min uppfattning om hur man bör agera, och likaså trafikskolornas syn på det hela berörde honom föga.

Är det så att jag för ovanlighetens skull verkligen är ute och trampar velociped?

Tar med glädje till mig allas tankar kring detta...

Mvh o.s.v...!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Bike
27 juni 2015 ·

Väldigt enkelt sagt ska man ta 1-2 andra avfarten håller man högersida hela tiden,
Men ska man ta 3'dje  håller man vänster tills du passerat 2'ndra avfarten då ska ingen bil ligga bakom dig om alla följer reglerna och då ska du glida över och svänga ut på din 3'de utfart

så är reglerna

Men kan också påpeka att jag har nästan aldrig sett någon följa dessa reglerna

Senast redigerat av Bike (27 juni 2015)

Bike
27 juni 2015 ·

Bild säger allt

http://www.trafiktesten.se/files/teori/ … ts/3_l.jpg

googla bilder och rondell regler

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Bike skrev:
Väldigt enkelt sagt ska man ta 1-2 andra avfarten håller man högersida hela tiden,
Men ska man ta 3'dje  håller man vänster tills du passerat 2'ndra avfarten då ska ingen bil ligga bakom dig om alla följer reglerna och då ska du glida över och svänga ut på din 3'de utfart

så är reglerna

Det är vi helt överens om!! Dock talar du om placering I cirkulationsplatsen. Jag talar om placeringen på väg in mot densamme. Är du med på skillnaden?

Har lite svårt att visa med penna och papper vad jag menar...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Bike
27 juni 2015 ·

ah sorry jag läste för slarvigt

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Exempelt på bilden visar just en cirkulationsplats med markerade filer (2). Då är det helt i sin ordning. Men beträffande infarter mot cirkulationsplats UTAN mittlinje så TROR jag att detta inte gäller då det ställer till total oreda.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Bike
27 juni 2015 ·

Om jag inte är helt borta nu så låter det som du har rätt där
att du höll mer mot vänster för att underlätta för bakomvarande att glida förbi på 1'a avfarten

Körd han på dig i höger bak då eller skrapa din höger sida ?

Bäst och fråga så jag förstår läget rätt

såg det ut typ så här ?

http://www.eskilstuna.se/ImageVaultFile … PyZ9By.jpg

http://static.panoramio.com/photos/large/12379922.jpg
Glöm det sista jag skrev här
erkänner nu att jag är för trött för att förstår rätt

Senast redigerat av Bike (27 juni 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Bike skrev:
Om jag inte är helt borta nu så låter det som du har rätt där
att du höll mer mot vänster för att underlätta för bakomvarande att glida förbi på 1'a avfarten

Körd han på dig i höger bak då eller skrapa din höger sida ?

Bäst och fråga så jag förstår läget rätt

såg det ut typ så här ?

http://www.eskilstuna.se/ImageVaultFile … PyZ9By.jpg

Glöm det sista jag skrev här
erkänner nu att jag är för trött för att förstår rätt

Bil 1(okänd och ej inblandad) ligger placerad vänster.
Bil 2 (idioten som körde på mig ligger långt till höger)
Bil 3 (Jag hänger på bil 1 då jag har samma avsikt)

Bil 2 märker då att jag "prejjar" honom och försöker då "prejja" mig åt vänster så ha  inte behöver stanna pga refugen. Därav sammanstötningen. Jag har passerat honom men vad jag uppskattar till 2/3 billängd innan han styr vänster in i min höger bakskärm. Jag var nästan uppe  i gräset i rondellen för att undvika krock samt att jag gav lång ljudsignal när jag förstod vartåt det barkade.

Nej infarten är mer än dubbla bredden mot det du visade.

Det gäller länsväg 184 från Skara in mot Lidköping där den korsar riksväg 44 om du vill kika på Streetwiew     
på Google Maps.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack Forum- och sitemoderator
28 juni 2015 · 26 136 Inlägg

Minns jag fel om jag säger att man alltid, oavsett om den har en eller två visuella filer, alltid skall se den som tvåfilig?
Finns en liten rondell här i Östersund som är så liten att många inte ens än idag vet att den existerar, och varenda gång jag kör i den så minns jag just den lärdomen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:
Minns jag fel om jag säger att man alltid, oavsett om den har en eller två visuella filer, alltid skall se den som tvåfilig?
Finns en liten rondell här i Östersund som är så liten att många inte ens än idag vet att den existerar, och varenda gång jag kör i den så minns jag just den lärdomen..

Vi är överens om hur man BÖR göra. Men vad säger den Blå Boken om detta. Det  är för mig ett mysterium. Även om man (vi) rent logiskt har rätt kan man ju inte anta en praxis på eget bevåg utan lagstöd. Isf står man sig slätt när det skiter sig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Bike
28 juni 2015 ·

Nu när jag såg google earth fick jag en mycket bättre bild av läget
plus en jätte bra förklaring av dig.

Det var ett litet klurigt läge du har kommit i
man kan tyvärr se det på flera sätt vem som har rätt och fel.

som ex 1
han har höger sida och högertrafik du ligger på typ omkörning
men han borde trots detta ändå visat hänsyn.

Ex 2
Då han troligen hade gott om plats på sin högersida innan det small så skyller jag det på dolt vinkel
och då blir det hans fel då man ska vara säker på att vänster sida är fri innan man svänger.


Så i min syn Tror jag du har rätten där då han skulle ha koll på sin vänstersida bättre.

Senast redigerat av Bike (28 juni 2015)

Mervolic Yawn...
28 juni 2015 · 3 151 Inlägg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/rondell.jpg

Är det den här rondellen du menar?

Här tycker jag att läget är självklart. Ska man fortsätta "in i rondellen" så ska man ligga till vänster, så att dom som ska åka in mot Falköping kan köra utan att behöva vänta. Om han låg i "Falköpings-filen" så är det hans fel att han försöker tränga sig in i rondellen. Om du var placerad inne i rondellen så är det hans fel till olyckan, eftersom han har väjningsplikt mot dom som är i rondellen...

Det borde rimligen vara samma regler som här, fast det utspelar sig i en förenklad ("budgetbygd") rondell.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/rondell2.jpg

Det här är dock enbart min åsikt om det hela, men hur lagen ställer sig till detta vettefan, det kan finnas lustiga lösningar på enkla problem ibland.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Bike skrev:
Nu när jag såg google earth fick jag en mycket bättre bild av läget
plus en jätte bra förklaring av dig.

Det var ett litet klurigt läge du har kommit i
man kan tyvärr se det på flera sätt vem som har rätt och fel.

som ex 1
han har höger sida och högertrafik du ligger på typ omkörning
men han borde trots detta ändå visat hänsyn.

Ex 2
Då han troligen hade gott om plats på sin högersida innan det small så skyller jag det på dolt vinkel
och då blir det hans fel då man ska vara säker på att vänster sida är fri innan man svänger.


Så i min syn Tror jag du har rätten där då han skulle ha koll på sin vänstersida bättre.

Tack för medhållet. Om du studerar platsen noga så visar det sig att om man håller högerplacering och ska in i cirkulationsplaten så måste man styra åt vänster för att inte hamna på refugen.

Håller man däremot vänster så fortsätter man rakt fram och kan då välja sin placering inne i cirkulationsplatsen efter detta.

På detta vis agerar de flesta och de få som gör fel brukar ödmjukt släppa fram andra när de insett sitt "misstag".

Lidköping är en fruktansvärd stad ur trafiksynpunkt då flertalet trafikregler är satta ur spel av en kutym att göra på ett annat sätt. Detta funkar skitbra när bara infödingarna är ute och styr, men...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/234 … ondell.jpg

Är det den här rondellen du menar?

Här tycker jag att läget är självklart. Ska man fortsätta "in i rondellen" så ska man ligga till vänster, så att dom som ska åka in mot Falköping kan köra utan att behöva vänta. Om han låg i "Falköpings-filen" så är det hans fel att han försöker tränga sig in i rondellen. Om du var placerad inne i rondellen så är det hans fel till olyckan, eftersom han har väjningsplikt mot dom som är i rondellen...

Det borde rimligen vara samma regler som här, fast det utspelar sig i en förenklad ("budgetbygd") rondell.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/234 … ndell2.jpg

Det här är dock enbart min åsikt om det hela, men hur lagen ställer sig till detta vettefan, det kan finnas lustiga lösningar på enkla problem ibland.

Nej det är inte den jag menar men i stort sett samma förutsättningar. Var är detta? Ör ju taxichaffis och borde ha koll på geografin.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mervolic Yawn...
28 juni 2015 · 3 151 Inlägg

DiwraZ skrev:
Nej det är inte den jag menar men i stort sett samma förutsättningar. Var är detta? Ör ju taxichaffis och borde ha koll på geografin.

Ah, råkade läsa Linköping istället för Lidköping. Följde väg 184 mot Linköping alltså, och då dök den där rondellen upp på väg 46/47. Insåg mitt misstag senare, men orkade inte leta vidare. tongue

Ja, men den du menade (kollade upp den nu) ser ju ut ungefär likadant, men den är bara lite större, så mina tankar om rätt och fel kvarstår.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:

DiwraZ skrev:
Nej det är inte den jag menar men i stort sett samma förutsättningar. Var är detta? Ör ju taxichaffis och borde ha koll på geografin.

Ah, råkade läsa Linköping istället för Lidköping. Följde väg 184 mot Linköping alltså, och då dök den där rondellen upp på väg 46/47. Insåg mitt misstag senare, men orkade inte leta vidare. tongue

Ja, men den du menade (kollade upp den nu) ser ju ut ungefär likadant, men den är bara lite större, så mina tankar om rätt och fel kvarstår.

2a avfart mot Ulricehamn 3e mot Jönköping? Isf är jag orienterad.

Skönt att få moraliskt medhåll.

Nu blev det inget av olyckan då vi inte fann några skador på bilarna. Men lider ändå ett nederlag då jag inte lyckades läsa lusen av vederbörande.

Själv har jag talets gåva men när man ställs mot ett politkerämne är det svårt att tala omkull densamme.

Nu ska jag sova 12 tim då förra natten endast bjöd på 4. Godnatt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mervolic Yawn...
28 juni 2015 · 3 151 Inlägg

DiwraZ skrev:
2a avfart mot Ulricehamn 3e mot Jönköping? Isf är jag orienterad.

Skönt att få moraliskt medhåll.

Nu blev det inget av olyckan då vi inte fann några skador på bilarna. Men lider ändå ett nederlag då jag inte lyckades läsa lusen av vederbörande.

Själv har jag talets gåva men när man ställs mot ett politkerämne är det svårt att tala omkull densamme.

Nu ska jag sova 12 tim då förra natten endast bjöd på 4. Godnatt

Stämmer bra.

Tur att det inte blev några skador i alla fall, alltid något att vara glad för. smile

caromania Forummoderator
28 juni 2015 · 9 296 Inlägg

Problemet är att "lagen" inte alltid är det som styr frågan kring rätt eller fel i en trafikolycka. Det finns ett klassiskt fall med en olycka i rondell där den ene döms av försäkringsbolaget och den andre av polisen. Jag hittar inte fallet just nu men en googling gav mig följande fall som iofs inte handlar om rondell.

http://www.svd.se/blev-pakord-bakifran- … dorna-11Zz

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

caromania skrev:
Problemet är att "lagen" inte alltid är det som styr frågan kring rätt eller fel i en trafikolycka. Det finns ett klassiskt fall med en olycka i rondell där den ene döms av försäkringsbolaget och den andre av polisen. Jag hittar inte fallet just nu men en googling gav mig följande fall som iofs inte handlar om rondell.

http://www.svd.se/blev-pakord-bakifran- … dorna-11Zz

Helt galet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
28 juni 2015 ·

Har du någon bild på hur det ser ut just där?
Är det avdelat till två filer?
Vem stod först vid väjningsplikten och väntade?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang