Fordonsplacering vid färd mot cirkulationsplats

Evildan
29 juni 2015 ·

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:
Har du någon bild på hur det ser ut just där?
Är det avdelat till två filer?
Vem stod först vid väjningsplikten och väntade?

Nej det har jag inte.
Ingen mittlinje som visar att det är två körfält
Båda bilarna är på rull hela tiden och jag passerar honom på hans vänstra sida med 2/3 billängd, då styr han in i mig för att inte köra in i kantstenen på refugen(på hans högra sida)

Har sett infarten i inlägg från Mervolic.

Det är då enfiligt och du kör förbi den bilen som ligger till höger vid väjningsplikten till cirkulationsplatsen.
Det uppfattar jag som att du och bilen du följer efter faktiskt gör en omkörning av en annan bil.

Detta är vanligt även uppe hos oss, speciellt vid Mått Johanssons väg anslutning till Västerleden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-183fd15bed01d64b518122a3edf276c0.jpg
Vi kan på bilden anta att den vita bilen tänker sig att svänga ut den första utfarten mot lean cuisine raddan, men han kan lika gärna köra vidare mot sin märkesverkstad vid avfart två eller vidare mot avfart tre mot Mekonomen.
Av dom anledningarna väljer jag aldrig att chansa och köra om på väg in i en cirkulationsplats.
Däremot väl inne i cirkulationen dvs när skylten är passerad har den som gör filbytet ansvaret att hålla uppsikt vid genomförande av detta och den andra föraren får inte försvåra ett filbyte.
Som en annan medlem skrev i tråden, mitt i infarten när linjer eller skyltar om filindelning saknas är ett bra ställe att placera sig för att säkerställa att inget dylikt uppstår.
Vägvisare är inte att likna vid påbudsskyltar om det nu skulle finnas sådana över/före cirkulationen.
Väl inne i cirkulationsplatsen är det som vi alla förhoppningsvis vet valfritt att håller höger eller vänsterfil oavsett vilken utfart föraren ämnar ta.

Senast redigerat av Evildan (29 juni 2015)

Evildan
29 juni 2015 ·

DiwraZ skrev:

omegalover skrev:
Tråkigt med tjafs i rondeller då de är olika i många svenska städer.
Det finns anvisningar gällande körning i rondell i form av pilar på vägen men de är ej ledande. Man kan köra som så att oavsett vilken avfart man ska av så håller man höger fil och på detta sätt undvika ha väjningsplikt mot annan trafikant då man aldrig byter fil. Eller....
...så väljer man vänster fil om man ska ta tredje avfart eller fjärde mm och blinkar höger vid körfältsbyte och då har man väjningsplikt.

För att undvika påkörning vid rondeller där vägen är bred nog för två bilar men inte uppdelad i två filer med linjer är det klokt att hålla sig på mitten.

I ditt fall om "idioten" höll höger och bytte till vänster där du befann dig och det inte finns linjer får man kolla på var du blev träffad av den andra bilen och på så sätt se vem som var längst fram. Regeln om att bakomkörande som kör på framförvarande oftast är skyldig till påkörningen är ganska stark. Men för detta skulle polis ha tillkallats till platsen och hävdat i telefon att ni hade en tvist då polisen är den parten som ska försöka lösa tvister och utdela bot på plats.

Praxis finns ibland både i domar och hos den lokala trafikpolisen då de äldre där har som sport att ta reda på eventuella oklarheter vid korsningar, parkeringsplatser och rondeller mm.

Hoppas det klarar upp nåt åtminstone.

Lycka till.

Ja om man nu ska tolka det hela på hans sätt (idioten) så har han gjort fel iaf. Jag har då utfört en omköring som han aktivt har försvårat för mig.

Det blev inga skador på bilarna så vi lät udda vara jämt men var inte överens om skuldfrågan.

Njae, aktivt vettesjutton, han fick ju slut på körbar vägbana pga refug och var således tvungen att hålla åt vänster när han oförhappandes blev omkörd mitt på en infart till en cirkulationsplats. Om vi ser det ur din mottrafikants vinkel.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

omegalover skrev:
Tråkigt med tjafs i rondeller då de är olika i många svenska städer.
Det finns anvisningar gällande körning i rondell i form av pilar på vägen men de är ej ledande. Man kan köra som så att oavsett vilken avfart man ska av så håller man höger fil och på detta sätt undvika ha väjningsplikt mot annan trafikant då man aldrig byter fil. Eller....
...så väljer man vänster fil om man ska ta tredje avfart eller fjärde mm och blinkar höger vid körfältsbyte och då har man väjningsplikt.

För att undvika påkörning vid rondeller där vägen är bred nog för två bilar men inte uppdelad i två filer med linjer är det klokt att hålla sig på mitten.

I ditt fall om "idioten" höll höger och bytte till vänster där du befann dig och det inte finns linjer får man kolla på var du blev träffad av den andra bilen och på så sätt se vem som var längst fram. Regeln om att bakomkörande som kör på framförvarande oftast är skyldig till påkörningen är ganska stark. Men för detta skulle polis ha tillkallats till platsen och hävdat i telefon att ni hade en tvist då polisen är den parten som ska försöka lösa tvister och utdela bot på plats.

Praxis finns ibland både i domar och hos den lokala trafikpolisen då de äldre där har som sport att ta reda på eventuella oklarheter vid korsningar, parkeringsplatser och rondeller mm.

Hoppas det klarar upp nåt åtminstone.

Lycka till.

Ja om man nu ska tolka det hela på hans sätt (idioten) så har han gjort fel iaf. Jag har då utfört en omköring som han aktivt har försvårat för mig.

Det blev inga skador på bilarna så vi lät udda vara jämt men var inte överens om skuldfrågan.

Njae, aktivt vettesjutton, han fick ju slut på körbar vägbana pga refug och var således tvungen att hålla åt vänster när han oförhappandes blev omkörd mitt på en infart till en cirkulationsplats. Om vi ser det ur din mottrafikants vinkel.

Det var en i allra högsta grad aktiv handlig då jag redan innan väjningsplikten ligger jämsides eller något före honom. Han hade valmöjligheten att antingen ta den första avfarten eller att låta mig rulla förbi helt och svängt in bakom mig. Fanns inga bilar mer i trafiksituationen att ta hänsyn till.

Nu är inte Lidköping en storstad utan en lätt förvuxen by. Trotts detta inträffar trafikinfarkt just i cirkulationaplatserna på morgon och eftermiddag med väldigt långa köer.

Om alla en och en ska ta sig i cirkulationsplatsen medelst mittplacering så hade inte gångna fredagsrusningen varit över än. Men för att helgardera sig mot missförstånd så är ju mittplacering att föredra. Att föredra är oxå körkortsingripande a la permanent för stor del av "mottrafikanterna"

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:
Har du någon bild på hur det ser ut just där?
Är det avdelat till två filer?
Vem stod först vid väjningsplikten och väntade?

Nej det har jag inte.
Ingen mittlinje som visar att det är två körfält
Båda bilarna är på rull hela tiden och jag passerar honom på hans vänstra sida med 2/3 billängd, då styr han in i mig för att inte köra in i kantstenen på refugen(på hans högra sida)

Har sett infarten i inlägg från Mervolic.

Det är då enfiligt och du kör förbi den bilen som ligger till höger vid väjningsplikten till cirkulationsplatsen.
Det uppfattar jag som att du och bilen du följer efter faktiskt gör en omkörning av en annan bil.

Detta är vanligt även uppe hos oss, speciellt vid Mått Johanssons väg anslutning till Västerleden.

http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-183fd15bed01d64b518122a3edf276c0.jpg
Vi kan på bilden anta att den vita bilen tänker sig att svänga ut den första utfarten mot lean cuisine raddan, men han kan lika gärna köra vidare mot sin märkesverkstad vid avfart två eller vidare mot avfart tre mot Mekonomen.
Av dom anledningarna väljer jag aldrig att chansa och köra om på väg in i en cirkulationsplats.
Däremot väl inne i cirkulationen dvs när skylten är passerad har den som gör filbytet ansvaret att hålla uppsikt vid genomförande av detta och den andra föraren får inte försvåra ett filbyte.
Som en annan medlem skrev i tråden, mitt i infarten när linjer eller skyltar om filindelning saknas är ett bra ställe att placera sig för att säkerställa att inget dylikt uppstår.
Vägvisare är inte att likna vid påbudsskyltar om det nu skulle finnas sådana över/före cirkulationen.
Väl inne i cirkulationsplatsen är det som vi alla förhoppningsvis vet valfritt att håller höger eller vänsterfil oavsett vilken utfart föraren ämnar ta.

Beträffande denna cirkulationsplats så är jag beredd att hålla med om placering höger för avfart 1 och 2. Denna skiljer sig på den punkt att du på ett naturligt sätt kan ta dig in i cirkulationen på ett mer naturligt raktframsätt. Till skillnad från platsen jag talar om där du från högerplacering måste styra först svagt höger för att sedan gira vänster för att inte hamna på refugen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mervolic Yawn...
29 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Men grejen är att DiwraZ befann sig i vänster körfält, och "idioten" i höger körfält. Alltså har "idioten" väjningsplikt när han byter körfält, man måste kolla speglar/döda vinkeln innan man ger signal och byter körfält. Rent tekniskt är det kanske fel att DiwraZ körde om på påfarten in i rondellen, men när dom väl befann sig inne i rondellen så har det ingen betydelse. Han hade lika gärna ha kunnat kört 3 varv i rondellen, när "idioten" valde att preja honom.

Sen kan man nog inte riktigt räkna det som en omkörning. Inre fältet är inget omkörningsfält, utan bara ett körfält helt enkelt. Precis som alla 2-filiga gator inne i stan. Skulle du byta körfält där utan att kolla och det leder till en kollision så blir du ju vållande eftersom du har väjningsplikt gentemot andra körfält. Eller har jag missat nåt?

Senast redigerat av Mervolic (29 juni 2015)

Evildan
29 juni 2015 ·

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Nej det har jag inte.
Ingen mittlinje som visar att det är två körfält
Båda bilarna är på rull hela tiden och jag passerar honom på hans vänstra sida med 2/3 billängd, då styr han in i mig för att inte köra in i kantstenen på refugen(på hans högra sida)

Har sett infarten i inlägg från Mervolic.

Det är då enfiligt och du kör förbi den bilen som ligger till höger vid väjningsplikten till cirkulationsplatsen.
Det uppfattar jag som att du och bilen du följer efter faktiskt gör en omkörning av en annan bil.

Detta är vanligt även uppe hos oss, speciellt vid Mått Johanssons väg anslutning till Västerleden.

http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-183fd15bed01d64b518122a3edf276c0.jpg
Vi kan på bilden anta att den vita bilen tänker sig att svänga ut den första utfarten mot lean cuisine raddan, men han kan lika gärna köra vidare mot sin märkesverkstad vid avfart två eller vidare mot avfart tre mot Mekonomen.
Av dom anledningarna väljer jag aldrig att chansa och köra om på väg in i en cirkulationsplats.
Däremot väl inne i cirkulationen dvs när skylten är passerad har den som gör filbytet ansvaret att hålla uppsikt vid genomförande av detta och den andra föraren får inte försvåra ett filbyte.
Som en annan medlem skrev i tråden, mitt i infarten när linjer eller skyltar om filindelning saknas är ett bra ställe att placera sig för att säkerställa att inget dylikt uppstår.
Vägvisare är inte att likna vid påbudsskyltar om det nu skulle finnas sådana över/före cirkulationen.
Väl inne i cirkulationsplatsen är det som vi alla förhoppningsvis vet valfritt att håller höger eller vänsterfil oavsett vilken utfart föraren ämnar ta.

Beträffande denna cirkulationsplats så är jag beredd att hålla med om placering höger för avfart 1 och 2. Denna skiljer sig på den punkt att du på ett naturligt sätt kan ta dig in i cirkulationen på ett mer naturligt raktframsätt. Till skillnad från platsen jag talar om där du från högerplacering måste styra först svagt höger för att sedan gira vänster för att inte hamna på refugen

Men om en trafikant håller sig till vänster vid infarten i Eskilstunacirkulationen så kör denna istället upp på rondellen och måste således även här göra en förflyttning sidledes för att undvika skador på bilen och då blir det trångt om bägge tänker fortsätta i cirkulationen.

Instämmer i att visst det kan vara smidigare för trafikflödet att en håller sig åt höger och någon annan åt vänster, men då det inte är så enligt skyltning så ligger det ansvaret på kommunens trafikplaneringsgrupp, oftast en snubbe med fjällrävenjacka glidandes på en 50år gammal ballongdäcksförsedd herrcykel, att få till flödet, vi trafikanter får enkelt acceptera hur trafiksituationen ser ut och köra efter gällande regelverk hur osmidigt det än kan vara.
Vi har i denna stad många "lokala" regler som direkt strider emot trafikreglerna, man gör på ett speciellt vis av gammal hävd.
Exempelvis:
*En utfart från Mobacksgatan ut på Västergatan som tidigare var tvåfilig har ett förbud mot vänstersväng för att just inte störa trafikflödet, där svänger en stor mängd av hävd vänster istället för att köra ut åt höger fortsätta 123meter och vända i cirkulationen. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-52b0771de0aa65758c045607975bfe37.jpg

*Där övergångsställen har plockats bort sedan över ett decennium anser sig fortfarande majoriteten, enligt min uppfattning, av fotgängarna ha rätt att helt sonika kliva rakt ut då det var övergångsställe där förut.


Det stapplar illa med befolkningstillväxten i EA som har varit hög de senaste 20åren och olyckorna inträffar flera gånger var år pga sådant beteende.
Darwin fixar detta. cool

Evildan
29 juni 2015 ·

Mervolic skrev:
Men grejen är att DiwraZ befann sig i vänster körfält, och "idioten" i höger körfält. Alltså har "idioten" väjningsplikt när han byter körfält, man måste kolla speglar/döda vinkeln innan man ger signal och byter körfält. Rent tekniskt är det kanske fel att DiwraZ körde om på påfarten in i rondellen, men när dom väl befann sig inne i rondellen så har det ingen betydelse. Han hade lika gärna ha kunnat kört 3 varv i rondellen, när "idioten" valde att preja honom.

Sen kan man nog inte riktigt räkna det som en omkörning. Inre fältet är inget omkörningsfält, utan bara ett körfält helt enkelt. Precis som alla 2-filiga gator inne i stan. Skulle du byta körfält där utan att kolla och det leder till en kollision så blir du ju vållande eftersom du har väjningsplikt gentemot andra körfält. Eller har jag missat nåt?

Jag ser endast ett körfält då det inte finns någon markering att det är två filer någonstans alltså är det i mitt tycke en "omkörning" på infarten till cirkulationsplatsen.

Inne i cirkulationen är det ju precis som du skriver, även om vår gode kamrat kört 4 varv så har den som förflyttar sig sidledes ansvaret. Även om den roterande och nu säkert smått åksjuke DirwaZ har skyldighet att underlätta filbytet.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

Mervolic skrev:
Men grejen är att DiwraZ befann sig i vänster körfält, och "idioten" i höger körfält. Alltså har "idioten" väjningsplikt när han byter körfält, man måste kolla speglar/döda vinkeln innan man ger signal och byter körfält. Rent tekniskt är det kanske fel att DiwraZ körde om på påfarten in i rondellen, men när dom väl befann sig inne i rondellen så har det ingen betydelse. Han hade lika gärna ha kunnat kört 3 varv i rondellen, när "idioten" valde att preja honom.

Sen kan man nog inte riktigt räkna det som en omkörning. Inre fältet är inget omkörningsfält, utan bara ett körfält helt enkelt. Precis som alla 2-filiga gator inne i stan. Skulle du byta körfält där utan att kolla och det leder till en kollision så blir du ju vållande eftersom du har väjningsplikt gentemot andra körfält. Eller har jag missat nåt?

Jag ser endast ett körfält då det inte finns någon markering att det är två filer någonstans alltså är det i mitt tycke en "omkörning" på infarten till cirkulationsplatsen.

Inne i cirkulationen är det ju precis som du skriver, även om vår gode kamrat kört 4 varv så har den som förflyttar sig sidledes ansvaret. Även om den roterande och nu säkert smått åksjuke DirwaZ har skyldighet att underlätta filbytet.

Följdfråga: Är det förbjudet att köra om i infart mot cirkulationsplats? Och isf hur långt innan cirkulationsplatsen börjar det förbudet?

Jag hävdar inte på något vis att jag har lagligt stöd för mitt handlande men har inte heller fått svart på vitt att jag gjort något fel. I Lidköping sker väldigt mycket just av gammal hävd. Högerregeln är helt satt ur spel på några gator till exempel

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
29 juni 2015 ·

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

Mervolic skrev:
Men grejen är att DiwraZ befann sig i vänster körfält, och "idioten" i höger körfält. Alltså har "idioten" väjningsplikt när han byter körfält, man måste kolla speglar/döda vinkeln innan man ger signal och byter körfält. Rent tekniskt är det kanske fel att DiwraZ körde om på påfarten in i rondellen, men när dom väl befann sig inne i rondellen så har det ingen betydelse. Han hade lika gärna ha kunnat kört 3 varv i rondellen, när "idioten" valde att preja honom.

Sen kan man nog inte riktigt räkna det som en omkörning. Inre fältet är inget omkörningsfält, utan bara ett körfält helt enkelt. Precis som alla 2-filiga gator inne i stan. Skulle du byta körfält där utan att kolla och det leder till en kollision så blir du ju vållande eftersom du har väjningsplikt gentemot andra körfält. Eller har jag missat nåt?

Jag ser endast ett körfält då det inte finns någon markering att det är två filer någonstans alltså är det i mitt tycke en "omkörning" på infarten till cirkulationsplatsen.

Inne i cirkulationen är det ju precis som du skriver, även om vår gode kamrat kört 4 varv så har den som förflyttar sig sidledes ansvaret. Även om den roterande och nu säkert smått åksjuke DirwaZ har skyldighet att underlätta filbytet.

Följdfråga: Är det förbjudet att köra om i infart mot cirkulationsplats? Och isf hur långt innan cirkulationsplatsen börjar det förbudet?

Jag hävdar inte på något vis att jag har lagligt stöd för mitt handlande men har inte heller fått svart på vitt att jag gjort något fel. I Lidköping sker väldigt mycket just av gammal hävd. Högerregeln är helt satt ur spel på några gator till exempel

Det är förbjudet att köra om strax före eller i en korsning.
Infarten till cirkulationsplatsen är att räkna som korsning då cirkulationen är en "egen väg" tekniskt sätt.
Du får dock köra om på höger sida om den framförvarande anger med körriktningsvisare att denne ämnar svänga vänster.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

Jag ser endast ett körfält då det inte finns någon markering att det är två filer någonstans alltså är det i mitt tycke en "omkörning" på infarten till cirkulationsplatsen.

Inne i cirkulationen är det ju precis som du skriver, även om vår gode kamrat kört 4 varv så har den som förflyttar sig sidledes ansvaret. Även om den roterande och nu säkert smått åksjuke DirwaZ har skyldighet att underlätta filbytet.

Följdfråga: Är det förbjudet att köra om i infart mot cirkulationsplats? Och isf hur långt innan cirkulationsplatsen börjar det förbudet?

Jag hävdar inte på något vis att jag har lagligt stöd för mitt handlande men har inte heller fått svart på vitt att jag gjort något fel. I Lidköping sker väldigt mycket just av gammal hävd. Högerregeln är helt satt ur spel på några gator till exempel

Det är förbjudet att köra om strax före eller i en korsning.
Infarten till cirkulationsplatsen är att räkna som korsning då cirkulationen är en "egen väg" tekniskt sätt.
Du får dock köra om på höger sida om den framförvarande anger med körriktningsvisare att denne ämnar svänga vänster.

Är det verkligen det? En korsning på landsväg är helt okej att köra om i, trotts de uppenbara riskerna med att en trafikant kan sväng ut höger från din vänstra väg som korsar din utan att se sig för. Då blir det spännande. Vet inte om du förstår vad jag beskriver? Finns med på en sida i körkortsboken vet jag.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
29 juni 2015 ·

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Följdfråga: Är det förbjudet att köra om i infart mot cirkulationsplats? Och isf hur långt innan cirkulationsplatsen börjar det förbudet?

Jag hävdar inte på något vis att jag har lagligt stöd för mitt handlande men har inte heller fått svart på vitt att jag gjort något fel. I Lidköping sker väldigt mycket just av gammal hävd. Högerregeln är helt satt ur spel på några gator till exempel

Det är förbjudet att köra om strax före eller i en korsning.
Infarten till cirkulationsplatsen är att räkna som korsning då cirkulationen är en "egen väg" tekniskt sätt.
Du får dock köra om på höger sida om den framförvarande anger med körriktningsvisare att denne ämnar svänga vänster.

Är det verkligen det? En korsning på landsväg är helt okej att köra om i, trotts de uppenbara riskerna med att en trafikant kan sväng ut höger från din vänstra väg som korsar din utan att se sig för. Då blir det spännande. Vet inte om du förstår vad jag beskriver? Finns med på en sida i körkortsboken vet jag.

http://www.ntf.se/konsument/lagar/fordo … ecID=49971
Under bilden på övergångsstället står det att det inte är tillåtet. big_smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

Det är förbjudet att köra om strax före eller i en korsning.
Infarten till cirkulationsplatsen är att räkna som korsning då cirkulationen är en "egen väg" tekniskt sätt.
Du får dock köra om på höger sida om den framförvarande anger med körriktningsvisare att denne ämnar svänga vänster.

Är det verkligen det? En korsning på landsväg är helt okej att köra om i, trotts de uppenbara riskerna med att en trafikant kan sväng ut höger från din vänstra väg som korsar din utan att se sig för. Då blir det spännande. Vet inte om du förstår vad jag beskriver? Finns med på en sida i körkortsboken vet jag.

http://www.ntf.se/konsument/lagar/fordo … ecID=49971
Under bilden på övergångsstället står det att det inte är tillåtet. big_smile

Refererar de till kapitel x och paragraf Y på alla punkter eller endast på sista?

Finns ju en risk att detta är just TYCKANDE från denna förening. Är bara källkritisk

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
29 juni 2015 ·

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Är det verkligen det? En korsning på landsväg är helt okej att köra om i, trotts de uppenbara riskerna med att en trafikant kan sväng ut höger från din vänstra väg som korsar din utan att se sig för. Då blir det spännande. Vet inte om du förstår vad jag beskriver? Finns med på en sida i körkortsboken vet jag.

http://www.ntf.se/konsument/lagar/fordo … ecID=49971
Under bilden på övergångsstället står det att det inte är tillåtet. big_smile

Refererar de till kapitel x och paragraf Y på alla punkter eller endast på sista?

Finns ju en risk att detta är just TYCKANDE från denna förening. Är bara källkritisk

http://www.korkortsteori.se/Teori/Trafikregler

Samma där, vid omkörningsförbudsskylten.

Klart man ska vara källkritisk, det brukar jag inte sällan proklamera.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

http://www.ntf.se/konsument/lagar/fordo … ecID=49971
Under bilden på övergångsstället står det att det inte är tillåtet. big_smile

Refererar de till kapitel x och paragraf Y på alla punkter eller endast på sista?

Finns ju en risk att detta är just TYCKANDE från denna förening. Är bara källkritisk

http://www.korkortsteori.se/Teori/Trafikregler

Samma där, vid omkörningsförbudsskylten.

Klart man ska vara källkritisk, det brukar jag inte sällan proklamera.

Där ser man. Har detta gällt länge eller är det nymodigheter?

Eller var poängen att om man svänger ut höger i en korsning och smäller så är det man själv som är ansvarig då man har väjningsplikt mot alla?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mervolic Yawn...
29 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Fast som jag förstår det, så skedde inte olyckan i påfarten till rondellen, utan i själva rondellen när "idioten" flyttade sig sidledes. Så vad som hände i påfarten är helt orelevant, då "idioten" uppenbarligen inte hade koll på övrig trafik i rondellen utan bara bytte körfält närhelst den önskade göra så.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:
Fast som jag förstår det, så skedde inte olyckan i påfarten till rondellen, utan i själva rondellen när "idioten" flyttade sig sidledes. Så vad som hände i påfarten är helt orelevant, då "idioten" uppenbarligen inte hade koll på övrig trafik i rondellen utan bara bytte körfält närhelst den önskade göra så.

Stämmer. I höjd med första hörnet på refugen skulle man kunna säga. Så jag var inne i cirkulationen först och han försökte göra sig plats. Vid sammanstötningen hade jag då vänsterplacering in mot rondellkanten för att undvika kollision.

Vi kan väl slå fast att det inte finns några klara regler utan det förhåller sig på samma sätt som vid flervägsstopp att man får försöka komma överens från fall till fall. Men att om detta hade blivit polissak så bör jag klarat mig undan. Eller?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mervolic Yawn...
29 juni 2015 · 3 151 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mervolic skrev:
Fast som jag förstår det, så skedde inte olyckan i påfarten till rondellen, utan i själva rondellen när "idioten" flyttade sig sidledes. Så vad som hände i påfarten är helt orelevant, då "idioten" uppenbarligen inte hade koll på övrig trafik i rondellen utan bara bytte körfält närhelst den önskade göra så.

Stämmer. I höjd med första hörnet på refugen skulle man kunna säga. Så jag var inne i cirkulationen först och han försökte göra sig plats. Vid sammanstötningen hade jag då vänsterplacering in mot rondellkanten för att undvika kollision.

Vi kan väl slå fast att det inte finns några klara regler utan det förhåller sig på samma sätt som vid flervägsstopp att man får försöka komma överens från fall till fall. Men att om detta hade blivit polissak så bör jag klarat mig undan. Eller?

Ja, hade det gått till polisen hade du nog blivit frikänd, men frågan är vad försäkringsbolagen skulle säga. Det är där det kan bli klurigheter. :p

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:

DiwraZ skrev:

Mervolic skrev:
Fast som jag förstår det, så skedde inte olyckan i påfarten till rondellen, utan i själva rondellen när "idioten" flyttade sig sidledes. Så vad som hände i påfarten är helt orelevant, då "idioten" uppenbarligen inte hade koll på övrig trafik i rondellen utan bara bytte körfält närhelst den önskade göra så.

Stämmer. I höjd med första hörnet på refugen skulle man kunna säga. Så jag var inne i cirkulationen först och han försökte göra sig plats. Vid sammanstötningen hade jag då vänsterplacering in mot rondellkanten för att undvika kollision.

Vi kan väl slå fast att det inte finns några klara regler utan det förhåller sig på samma sätt som vid flervägsstopp att man får försöka komma överens från fall till fall. Men att om detta hade blivit polissak så bör jag klarat mig undan. Eller?

Ja, hade det gått till polisen hade du nog blivit frikänd, men frågan är vad försäkringsbolagen skulle säga. Det är där det kan bli klurigheter. :p

Helgalet att FB kan sätta sig över rättsväsendet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Sushikocken Sleeper
29 juni 2015 · 3 084 Inlägg

Mervolic skrev:

Sushikocken skrev:
är rondellen 2 eller enfilig ryms 2 bilar i bredd? är det 2 filer är det ju ditt fel är det en så är det hans fel.

Jag tycker då den ser 2 filig ut iom tjocka vita strecken som visar att du ska göra filbyte till höger för att svänga av.

Skulle velat se hela rondellen.

Men är det två filer i rondellen så skulle jag nog vara beredd att hålla med idioten.
http://i60.tinypic.com/2ymx1t4.jpg

Det är inte riktigt som du har ritat. Rondellen är inte 2-filig, den är snarare 1½-filig. Du har plats för 2 bilar i bredd, men inte tillräckligt brett för att vara 2-filig. Därför uppmanar dom trafikanterna att hålla sig i bra placering genom att ha ritat mittstreck som går från centrum av rondellen till varje avfarts refug.

Finns ingen bra bild på den på Google Maps, men typ såhär har jag förstått läget, och vad jag kunnat se på Google Maps:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/234 … ndell5.jpg

Rätta mig om jag har fel DiwraZ.

ok isåfall håller jag med er.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
frasse4
29 juni 2015 · 736 Inlägg

I eller i anslutning till rondeller är jag själv mest oroad för att hamna i en sammanstötning just för att det känns som att risken är att det döms som bådas fel av försäkringsbolaget oavsett att man själv vet sig ha rätt. Exempelvis som nämndes tidigare att man lär ut att man ska ligga till vänster vid tredje avfarten i en tvåfilig rondell, men det är ju heller inte olagligt att ligga i högerfil ett helt varv...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang