Fordonsplacering vid färd mot cirkulationsplats

Evildan
4 juli 2015 ·

Mervolic skrev:

Evildan skrev:
Poängen i bägge exemplen är att vad som föranleder olyckan är att en trafikant gör något otillåtet sekunden innan olyckan och därav är där han är vid det aktuella tillfället.

Om jag exempelvis körde för fort för 1 minut sedan är givetvis irrelevant då det inte påverkar händelseförloppet i realtid på samma vis som det sammanhängande händelseförloppet som TS situation är.

Du skrev tidigare att påfarten räknas som en del av cirkulationsplatsen efter att man passerat skylten. Så du menar att det är olagligt att ligga till höger/vänster i påfarten till en cirkulationsplats för att släppa förbi andra trafikanter? Trots att alla körskolor jag känner till uppmanar sina elever att tillämpa detta beteendet?

Nej, jag menar absolut inte att det är olagligt att ligga åt varken höger eller vänster kant.

Däremot är det inte tillåtet att köra om det fordon som ligger "först" under dom förutsättningarna som ges för den här aktuella händelsen.

Mervolic Yawn...
4 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Evildan skrev:
Nej, jag menar absolut inte att det är olagligt att ligga åt varken höger eller vänster kant.

Däremot är det inte tillåtet att köra om det fordon som ligger "först" under dom förutsättningarna som ges för den här aktuella händelsen.

Märkligt. Vad jag och vad jag trodde var alla andra fick lära sig på körskolan var att man invid en cirkulationsplats ska placera sig så att andra kan smita förbi.

Evildan
4 juli 2015 ·

Mervolic skrev:

Evildan skrev:
Nej, jag menar absolut inte att det är olagligt att ligga åt varken höger eller vänster kant.

Däremot är det inte tillåtet att köra om det fordon som ligger "först" under dom förutsättningarna som ges för den här aktuella händelsen.

Märkligt. Vad jag och vad jag trodde var alla andra fick lära sig på körskolan var att man invid en cirkulationsplats ska placera sig så att andra kan smita förbi.

Så från en enfilig påfart som TS körde på strax före "händelsen" håller du dig åt ett håll så att andra kan köra förbi dig in i den enfiliga cirkulationsplatsen?
Förstår jag dig rätt?

Mervolic Yawn...
4 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Evildan skrev:
Så från en enfilig påfart som TS körde på strax före "händelsen" håller du dig åt ett håll så att andra kan köra förbi dig in i den enfiliga cirkulationsplatsen?
Förstår jag dig rätt?

Nej, det är inte helt korrekt. Det beror på storleken på rondellen. I det här fallet är rondellen snarare 1½-filig än 1-filig. Ska du ta första avfarten så ska du ligga till höger på påfarten. Ska du till andra avfarten eller längre bort så ska du ligga till vänster, eftersom du måste genomföra ett byte av körfält inne i rondellen. Då underlättar det att ligga åt vänster, så att dom som ska till första avfarten kan smita förbi på ett smidigt sätt.

Dock fick jag lära mig att är rondellen 2-filig men påfarten är 1-filig, så ska man tillämpa samma princip. Ska du till tredje avfarten eller senare så ska du alltså lägga dig till vänster på påfarten, så andra som ska rakt fram eller till höger kan ta sig ut samtidigt som du väntar på din tur. Och så gör dom flesta jag har sett, men kanske inte är så vanligt söderut...

Senast redigerat av Mervolic (4 juli 2015)

jaka54
4 juli 2015 · 5 716 Inlägg

Hej!
Men vägen in i rondellen är väl bara enfilig!? Inte 2 och inte 1,5! Det finns ju inga mittlinjer, då är vägen in i rondellen en-filig!
Då gäller paragraf 39 som vi sa tidigare! Man får inte köra om!

Mervolic Yawn...
4 juli 2015 · 3 151 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Men vägen in i rondellen är väl bara enfilig!? Inte 2 och inte 1,5! Det finns ju inga mittlinjer, då är vägen in i rondellen en-filig!
Då gäller paragraf 39 som vi sa tidigare! Man får inte köra om!

Jag är medveten om det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang