Evo 8, dör vid tomgång, HJÄLP

mkmk KAOZ
28 juni 2015 · 82 Inlägg

Hej

Har en Evo 8 -04, körde hem en polare igår natt och på vägen till honom så var det inga problem alls att köra, och jag stod ganska länge utanför i tomgång, och helt normal, sen kör vi cirka 2 mil, sen när jag svänger av så lägger jag i friläge, alltså ingen växel för att bara glida, då dör bilen och sen måste jag börja starta bilen på nytt, men måste ge gas för att den gå igång, sen när jag släpper gasen efter den har startat, då dog bilen igen, så jag tänkte, då får jag  köra direkt när jag startar den då, så jag körde mitt ärende ditt jag skulle, ngn kilometer. sen testade jag hemma att starta den osv, men den vill bara starta om jag har liksom gas pedalen nere, och ger gas, annars så dör den.

Jag tror att det inte beror på tomgångsmotorn eller ngt sånt, för att den har inte gått så långt och jag kör inte så ofta, plus att detta som hände, var under 2 mil, och jag körde helt lagligt.
sen att om nu tomgångsmotorn är smutsig eller så borde det väl kännas lite innan, och inte "direkt" som det gjorde för mig,

jag tror att det är ngn luftslang av ngt slag som hoppat ur, eller att någon sensor i min mappning som inte fungerar längre, efter som jag har autronic sm4 sprut så använder jag inte kontakten till luftmassemätare efter som känner av det i själva mappningen.
så jag tror det är något med luften, eller något slag.

Om ni tycker att jag ska fel söka bilen så går inte det efter som jag har ju liksom ett insprut och mappningen inkopplat, men ett alternativ är att koppla in original och se om bilen funkar då, för isf är det  ju något med någon sensor i mappningen.

Jag tänkte lämna in den på verkstad på måndag, vad tycker ni att jag ska säga att dom ska kolla, eller ska jag bara säga att den dör vi tomgång? jag tänkte på det om det är fel med mappningen, vet dom något om sånt? eller ska man åka till en Mitsubishi verkstad kanske?


Tack för era svar, och hoppas ni förstår mitt problem, är verkligen inte alls kunnig inom motor osv.

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
28 juni 2015 · 26 136 Inlägg

Tror en Mitsubishi-verkstad kommer klia sig lika mycket i huvudet som en vanligt verkstad om du nämner att bilen har ett fristående sprut med egen mappning..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
mkmk KAOZ
28 juni 2015 · 82 Inlägg

Vad tycker du jag ska göra?

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
28 juni 2015 · 26 136 Inlägg

mkmk skrev:
Vad tycker du jag ska göra?

Om du inte kommer på vad felet är och misstanken om sprutet kvarstår så hade i alla fall jag vänt mig till företaget som tillhandahåller sprutet/mappningen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
mkmk KAOZ
28 juni 2015 · 82 Inlägg

jag ska byta ut till original, och ta mappningen och själva sprutet och om bilen funkar som den ska så måste det var sprutet det är fel på.
Tack!

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
Janneutanb
28 juni 2015 · 7 271 Inlägg

Åk till någon trimfirma i närheten som kan autronic så får du svar på vad som är fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang