Rasad diff eller något annat? På en ford sierra 1990

thobbeee
28 juni 2015 · 299 Inlägg

Har en ford Sierra DOHC och under kanske 150 mil har den klonkat vid gassläpp eller växlingar..igår hände något, kör jag bilen i 10-20km/h på jämn gas går det men minsta jag släpper på gasen så smäller/hugger det vid bakaxeln (låser sig nästan) och låter fruktansvärt..hugger till sen släpper de sen hugger de till igen..samma sak om jag ligger på 1an med jämn gas sen släpper gasen och kopplar så hugger det så in i bomben och rasslar. det är så fort varvtalet eller hastigheten ändras så bilen går inte att köra..men hur tar man reda på om det är diffen eller kan bara någon drivknut orsaka något sådant? eller kardanen?
Med vänlig hälsning
Thobbe

BMW 528i "Rurre" (2000)
Richtenb
29 juni 2015 · 1 359 Inlägg

Jacka upp bakhjulen, prova vrida dem för hand oväxlat och se om du kan få fram ljudet.

Töm ut diffoljan, luktar det bränt eller finns metallspån så är ju det ett dåligt tecken....Om inte:

Låt en polare dra igång bilen när den är uppjackad, lägg i en växel. du lägger dig i närheten av diffen och lyssnar. En rasad bakaxel låter förjävligt, lite som du beskriver....Man märker tydligt att det är dumt att köra bilen. Men ofta går det att ta sig fram i låga hastigheter.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
thobbeee
29 juni 2015 · 299 Inlägg

okej! men ligger man på jämnt varv i låg hastighet är det inga problem..men sen om du kopplar eller släpper gasen kommer det kraftiga hugg och låter inte alls bra..men börjar nu ana lite andra saker. förra ägaren bytte bärarmen precis innan jag köpte den. och den ser inte likadan ut som på andra sidan+att fästen ser annorlunda ut och något är konstigt med trummorna, precis som att navet går för långt ut. Så min gissning är att det är en bärarm från kombi eller halvkombi för dom ser annorlunda ut, som han smällt dit (på en sedan) vilket gör att allt hamnat fel och drivknuten hamnat fel för navet ser ut att sitta snett och idag när jag slet bort damasken till drivknuten forsade det ut olja från diffen och drivaxeln ser ut att gå in snett...men verkar vara omöjligt att hitta till en sedan, så det var väl samma problem han hade också och satte dit från en halvkombi eller kombi istället sad

BMW 528i "Rurre" (2000)
MickeEng
29 juni 2015 · 479 Inlägg

Ska vara samma bärarm bak på sedan och CC det är combin, Cosworth och 4wd som skiljer.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang