Volvo V70N 2.5T Läcker kylarvätska?

Mack855
28 juni 2015 · 1 354 Inlägg

Tja!

Min V70 från -06 har börjat känna sig lite krasslig. Hon har fått smak för kylarvätska!

Det började midsommarhelgen i år. Vi åkte ifrån Stockholm till Fagersta utan krångel. Morgonen därpå skulle vi åka en sväng på sightseeing och då säger bilen att kylarnivån är låg, undersök! Mycket riktigt den var låg så jag fyllde på. Inga konstigheter sedan vi var där över hela helgen och efter varje körning den närmsta veckan kollade jag nivån som såg normal ut. Så jag tänkte att då var det bara en engångsföreteelse men ikväll när jag skulle åka en sväng varnade hon igen för låg kylarvätska. Kollade självklart efter körningen och då hade mängden ökat i behållaren (vilket det ska väl?)

Kom ihåg att det BARA inträffat när bilen har stått några timmar eller en dag.

Har kollat under bilen, snustorrt.
Har kollat påfyllningslocket som är rent ifrån vitt kladd. Bara ren olja på locket.

Vad kan det vara för fel?

Senast redigerat av Mack855 (26 juli 2015)

mr_z28
28 juni 2015 · 47 Inlägg

Låter som topplocks packningen gått, ryker bilen?

Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
Marlboroman
28 juni 2015 · 8 228 Inlägg

Läkande värmepaket? Blöt matta på förarsidan fram?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mack855
28 juni 2015 · 1 354 Inlägg

Nej den ryker inte mer än vanligt vid kallstart men inget när den är varm.

Mattan är snustorr hmm Hade det varit ett så "enkelt" fel hade jag varit glad..

Mack855
29 juni 2015 · 1 354 Inlägg

Läcker vattenpumpen även när bilen är avslagen? Tänkte på det nu nör jag tittade på expansionskärlet, kylarvätskan jag hällde i var blå, nu börjar den bli lite gul-aktig. Brukar det bli så när topp-packningen håller på å ge sig?

mr_z28
29 juni 2015 · 47 Inlägg

Gör ett komptest så ser du direkt om toppackningen pajat.

Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Mack855
29 juni 2015 · 1 354 Inlägg

mr_z28 skrev:
Gör ett komptest så ser du direkt om toppackningen pajat.

Tack det ska jag göra! smile
Hoppas att det är något snällare som orsakar detta.

mr_z28
30 juni 2015 · 47 Inlägg

Alltid illa när kylvattnet försvinner i tomma intet, lycka till.

Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Blyfot_Racing
30 juni 2015 · 904 Inlägg

På min va det vattenpumpen

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Mack855
30 juni 2015 · 1 354 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
På min va det vattenpumpen

Ja jag hoppas det är desamma på min. Tycker de är lite konstigt att topp-packningen ska gå när jag inte så ofta ligger på maxvarv och aldrig innan motorn är varm heller för den delen. Så hoppas verkligen på det! Men hade du samma symptom?

De försvinner sakta men säkert och det ryker inte ur bilen?

jaka54
30 juni 2015 · 5 682 Inlägg

Hej!
Finns det inget vatten under bilen (vattenpumpen) eller i bilen under mattorna (läckage i värmesystemet) så återstår endast att vatten tar sig ut i förbränningsrummet och ut via avgaserna (trasig topplockspackning).

Brorsan hade ett likadant fel på sin 745:a  (230F) för ett och ett halvt år sedan. Vatten bara försvann. Det enda vi kunde se vara att vattennivån i expansionskärlet varierade ganska mycket, men inga missfärgningar vare sig i oljan eller i vattnet.
Sa åt honom att han skulle byta topplockspackning men han var tveksam eftersom motorn gick ganska bra om än med lite bluddrande  på tre cylindrar i starten, men till slut gav han med sig och vi bytte.
Mycket riktigt var det en hårtunn spricka i packningen. Efter byte funkade motorn perfekt.

Mack855
30 juni 2015 · 1 354 Inlägg

Träligt.. Ska till en kompis på måndag som ska se över detta med komp-test och så skulle han göra nån provtryckning.
Någon ovanför mig vill inte att jag ska åka Volvo, dom bara strular för mig! big_smile Sagt med glimten i ögat wink

Edit: Tack för hjälpsamheten på forumet!

Senast redigerat av Mack855 (30 juni 2015)

Blyfot_Racing
1 juli 2015 · 904 Inlägg

Mitt vatten bara försvann syntes inget nånstans men bytte kamrem å vatten pump å nu har jag kört 85 mil å vattnet ligger stadigt på rätt nivå

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Mack855
6 juli 2015 · 1 354 Inlägg

Vi provtryckte systemet och det var läckage. Det vart en pöl under bilen, mekanikern TRODDE att det var topplockspackningen men han plockade inte ner något för å se han sa att det lika gärna kunde vara ett rör som läckte lite.

jaka54
6 juli 2015 · 5 682 Inlägg

Hej!
Rör som läckte? Vad skulle det vara för "rör"? Slangar finns det ju som leder kylvatten men rör??
Mecken borde lätt ha konstaterat var vattnet kom i från. -Du betalde väl inget?! Om vattnet kommer från topplocket syns ju det på att vatten rinner längs motorblocket! Det är enkelt att kolla.

Mack855
6 juli 2015 · 1 354 Inlägg

Han menade nog slang förmodligen, nej jag betalade inget heller. Vet inte vi hällde som sagt i kylarcement (?) och hoppas att det ska täta.

Mickius
7 juli 2015 · 4 670 Inlägg

Kylarcement är värsta skiten man kan ha i en bil! Sätter igen kanaler osv

Mack855
26 juli 2015 · 1 354 Inlägg

Lyfter tråden igen, vi hällde i lite kylarcement vilket verkar hjälpa vid normal körning men trycker man på blir hon tjejtjurig och trycker ur sig. Luktade i expansionskärlet idag och det luktade glykol och inte avgaser. Det bolmar ingen vit rök ur henne, inte ens vid kallstarter. Som ovan skrivet så läcker det ifrån baksidan på motorn, hade ett samtal med autotech som sa att det finns en slang som brukar ge sig som sitter typ i höjd med turbon. Någon som vet Vilken slang det är?

Någon som har några tankar?

Tror icke att det är värmepaketet heller.

Tacksam för alla svar! smile

Senast redigerat av Mack855 (26 juli 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
26 juli 2015 · 26 114 Inlägg

Mack855 skrev:
Lyfter tråden igen, vi hällde i lite kylarcement vilket verkar hjälpa vid normal körning men trycker man på blir hon tjejtjurig och trycker ur sig. Luktade i expansionskärlet idag och det luktade glykol och inte avgaser. Det bolmar ingen vit rök ur henne, inte ens vid kallstarter. Som ovan skrivet så läcker det ifrån baksidan på motorn, hade ett samtal med autotech som sa att det finns en slang som brukar ge sig som sitter typ i höjd med turbon. Någon som vet Vilken slang det är?

Någon som har några tankar?

Tror icke att det är värmepaketet heller.

Tacksam för alla svar! smile

Kan det vara den lilla slangen som sitter ovanför turbon?
En liten slangstump på baksidan av motorn, väl synlig.

Ingår i det här kittet: http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-sl … lning.html

Jag har fått byta den då jag hade läckage därifrån.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack855
26 juli 2015 · 1 354 Inlägg

Tack mack! Ska ta och kolla den! Det rann längs blocket vid provtryckning och jag tycker mig inte alls ha några trasig topp symptom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang