Jaguar XJ6L, en långsam restaurering.

En långsam restaurering av sommarbilen. Välkommen att titta in!
  • 13 Följare
  • 4 931 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 juli 2015
Alamedan
29 juni 2015 · 7 Inlägg

Hej alla intresserade!

2012 inhandlades en rolig sommarbil för en billig penning. Hon har skött sig hyfsat bra under efterföljande somrar, men nu märker jag att hon behöver lite extra omvårdnad. Tänkte därför lägga upp ett litet projekt här, för alla att följa. Ni är välkomna med tips, kommentarer eller ivriga bifall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-35041b780f3df806dd098aa125eda06a.jpg

Man kan väl dela in projektet i två delar - vad jag vågar och inte vågar göra. Min kunskap gällande bilar är knapp, men varför ska man hindras av sådana petitesser? Idag vågar jag klä om spruckna detaljer i inredningen, imorgon kanske jag vågar plocka isär förgasarna. Kunskap måste inhämtas och projektet får ta de svängar och den tid som behövs, skynda långsamt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-76b5ed051cbe694eb5cb0fceca664844.jpg

Projektet kommer inte på långa vägar likna Moréns P1800, men förhoppningsvis kommer någon någonstans att bli inspirerad och kanske till och med använda sig av de metoder som beskrivs i framtida inlägg.

Väl mött!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-2a2d72cee6a4c6949c4f0aa2b09012c3.jpg

cars4ever
29 juni 2015 · 834 Inlägg

Det mesta går att lära sig om viljan bara finns wink och är det något man inte kan själv eller finner övermäktigt att lära sig så får man ta hjälp i det momentet. Lycka till med projektet!

BMW 730iA "E32" (1988)
Volvo V70N "GLT" (2001)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
gutfucker Norrlänning
29 juni 2015 · 643 Inlägg

Roligt med en projekttråd!
Vad står först i kön på saker som ska göras?

Alamedan
29 juni 2015 · 7 Inlägg

cars4ever - Ja det är väl lite det som är charmen kan jag tycka. Kunskapen finns hos de kunniga, i litteratur, och på internet. Jag ska försöka redogöra över var jag hittar informationen som jag använder mig av!

gutfucker - Kommer du ihåg radioantennen och dess defekta motor? Eller all sprucken inredning (instrumentbräda, vinyl- och läderdetaljer en masse)? Eller de kärvande låsen på den vänstra sidan? Där någonstans ska jag börja! (Och så här i efterhand, jag började med låset på passagerardörren, se nedan).

Alamedan
29 juni 2015 · 7 Inlägg

Jag har stört mig ett tag på att man måste låsa och låsa upp bilen flera gånger innan samtliga dörrar är låsta/olåsta. Man ser dessutom ganska så larvig ut när man springer runt bilen flera varv och känner på alla dörrar, innan man nöjd går därifrån med en fullständigt låst bil. Därför blev detta trådens första projekt. De dörrar som krånglar är passagerardörrarna på vänster sida. (Jaguaren hämtades i England 1997 och är därför högerstyrd).

Det kommer bli en del bilder, håll i er! (På vissa foton skymtar man bruksbilen, en mycket trevlig Lupo!)

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-0dcbb18165d92e3bc54c485a664ea10a.jpg

Passagerardörr fram, innan demontering. Direkt till höger om dörrhandtaget ser ni den manuella "låsspaken". Den är i låst läge så som den ser ut här, olåst så ligger den framåt, i bilens färdriktning.
Under handtaget sitter spaken som reglerar sidospegeln. Det har hänt flertalet gånger att passagerare misstager denne för dörrhandtag, vilket leder till en sidospegel som agerar flygplanspanare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-289b043b944acc400878b7abd13a3821.jpg

Sidofacket avmonterat, fyra skruvar i bottnen, två i armstödet, samt en upphängning med två pinnar som lirar i motsvarande hål i plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-edb093963826a3bad323bcc0e7590050.jpg

Självklart blev bilden upp och ned... Upphängningspinnarna är de rostiga styckena som sitter på tvärslån längst ned (till vänster i bild) samt längst till höger i bild, på överkanten av sidan på facket. Statusen på tyg och trä är ganska bra i denna dörr, men tanken är att i framtiden byta ut allt detta i alla dörrar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-311aa8f3f0f742ff02921d06001cd00d.jpg

Innan jag lyckades meckla bort panelen från sidospegelreglaget togs en bild, men självfallet glömde jag att ta ett foto med "ren" dörr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-b535c3c267dfc53b76a9c5c9cfc63935.jpg

Här sitter boven i dramat. Bilden visar två par metallpinnar sammankopplade med varsin metallklämma. Det är en olycklig vinkel, men varje par löper helt individuellt, vilket inte riktigt framgår. Det övre paret är kopplade till dörrhandtaget, och det undre till låsmekanismen. Efter lite jämkande med det undre paret reagerar nu låset så som jag vill att det ska göra. Enkelt beskrivet kan man säga att jag "spände" paret genom att föra den ena pinnen framåt i klämman, som sedan spänner fast pinnen i låst läge.

Här är dagens inlägg egentligen slut, i och med att problemet är löst, men jag skickar upp lite bilder som visar varför låset inte kunde uppfylla sin funktion.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-a587fa1e81bf7c933d55648daf386097.jpg

Jag skruvade bort dörrens öppningsmekanism. Bilden visar "frånsidan", dvs den sida som sitter mot dörrplåten. Ungefär mitt på mekanismens högra halva syns ett tjockt metallstift. När detta förs uppåt öppnas bildörren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-7f2e50c2c46f5cc63150d0b486c69617.jpg

Här ser man ganska tydligt konturerna från öppningsmekanismen. I den utskurna plåten skymtar den läpp, som när den förs uppåt, påverkar stiftet i föregående bild. Läppen ligger i upplåst läge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-7eab499950faccb5d99e892883d8738f.jpg

Här ser ni hur det ser ut från insidan av dörren. Notera läppens förhållande till metallstiftet. Dörren är nu upplåst och allt ser bra ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-9550c9c3c74e44ed4757a179e1fa9387.jpg

Här skall dörren vara låst, men eftersom jag ännu inte hade spänt låsanordningens metallpinnar, går dörren att öppna. Om läppen nu skulle föras uppåt, påverkas metallstiftet, och dörren öppnas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-cd1877a97c546507a35e83ff055b9c4c.jpg

Efter spänning ser resultatet ut såhär. Läppen löper fritt när den förs uppåt, och dörren förblir stängd.

Dörren går nu att låsa och öppna på första försöket, ringdans runt bilen är nu ett minne blott. Dock räknar jag med att metallspännet som håller samman låspinnarna kommer att mattas ut och ge med sig millimeter för millimeter. Så proceduren får väl upprepas någon gång framöver, om inte hela anordningen skall bytas ut.


Ber om ursäkt för felaktig nomenklatur. Ställ frågor om ni är osäkra på vad jag menar med pinnar och spännen, läppar och metallstift.

Väl mött!

A-sson
30 juni 2015 · 114 Inlägg

Gillar din inställning,  ska bli intressant att följa.  Lycka till smile

Volvo 131 "Amazon" (1969)
tommyhjortasen
30 juni 2015 · 1 049 Inlägg

Trevligt projekt, detta tillsammans med bra bilder och en välskriven pedagogisk text gör det till en fröjd att följa projektet.

Alamedan
1 juli 2015 · 7 Inlägg

A-sson och tommyhjortasen - tackar för trevlig respons! Roligt att ni ger projektet positiv kritik.

Alamedan
1 juli 2015 · 7 Inlägg

Hej allesammans! Idag har jag pulat lite med jaggan igen. Hann tyvärr inte med så ofantligt mycket, då det var en del annat bös som krävde min uppmärksamhet - ogräs, grannar, svampsök (inga kantareller hittades) och en tur över bron till fastlandet för att hålla det sociala livet levande.

Man kan kategorisera detta inlägg som "vård", interiör som exteriör. Men förvänta er inga storverk som sagt var.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-197bf66aede64d4f991baa41a9fed747.jpg

Gummimattorna fram ser något ledsna ut, detta pga av för envis rengöring vid ett tidigare tillfälle. Vill minnas att en diskborste användes, och det resulterade i repig, mattgrå yta på gummit. Svart vinyl är inhandlat sedan tidigare, och nu skulle produkten få visa vad den går för.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-e9884379a4b377ce4ee44561445d3e49.jpg

En 50/50-bild. Det är roligt när resultatet syns direkt, jobbet blir lite roligare då. Den produkt jag använde mig av var av typen "stryk på med skumgummitoppen", och det fungerade utmärkt på de plana ytorna. Men i detaljer och lite djupare spår kom toppen inte riktigt åt, så en hård men följsam lite grövre pensel fick assistera, med klart godkänt resultat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-2c15e05009ebc827542acde1cf8822ed.jpg

Här är båda mattorna behandlade och jag märker att garaget vrider och vänder på bilderna lite som sidan själv vill, men resultatet är tydligt i alla fall. (Troligen är det skit bakom spakarna också, är inte van att hantera bilder i forum som detta.)

Är nöjd med resultatet, och passar på att ge lite tips:

Som sagt, pensel, oumbärlig vid detaljer som kräver lite kärlek.

Medlet kan appliceras på plast, gummi och vinyldetaljer enligt uppgift från försäljaren. MEN, passa er om det är lite ömtåligare grejor. Anledningen till MEN;et sitter i skumgummitoppen - en tunn plastknopp av den lite hårdare typen, som vid tryck öppnar en ventil(?) så att medlet flödar ut i toppen. Jag kan tänka mig att knoppen kan repa om man är lite oförsiktig. Min rekommendering är att trycka med hård pensel mot en uppochnedvänd flaska, för att med penselns hjälp applicera medlet på önskad plats.



And now for something completely different, som en kostymklädd John Cleese skulle ha sagt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-3aa9a97f847fa42712c5c0033d358d25.jpg

Detta är ett foto av den bakre stötfångarens vänstra del (den är uppdelad i tre segment kan man säga; vänster, mitt och höger del.) Som ni kan se har kromet sett bättre dagar, men jag har en del kromputsattiraljer hemma och tänkte testa för att se hur resultatet skulle bli. Nästa vecka tänkte jag skruva loss all krom som går att lossa utan att använda kofot och bräckjärn, för att ge kromet så mycket kärlek som är mänskligt möjligt.

Någon som har tips på hur man får bukt med sprickorna? (Utan att sända iväg hela paketet för omkromning.)

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-c1629dd3f128f37638731ab3d220d7c4.jpg

Efter gnuggning med krompolish ser resultatet ut såhär. Rostfläckar är borta och nog skiner det allt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-fe4c9143d5e9ffdffe9da78732876b05.jpg

Hårdvax appliceras och jag väntar snällt den minut som det tar innan den matta ytan ger sig till känna. Nu är det bara att gno med ren trasa tills det skiner igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187373/187373-721e6b6889e664fb3b9bd1939ffa67bf.jpg

Sådär! Man får ju skylla sig själv när man tror att en kamera på en iPhona 4;a ska ge någon som helst verklighetstrogen bildåtergivning. Men IRL blir resultatet kanon!

Som sagt får den som vet gärna komma med förslag gällande sprickorna.


Det var allt för denna gången, nästa vecka blir det mer krom!

Väl mött!

stingray-ragge
7 juli 2015 · 1 506 Inlägg

Kul med ett Jaguar projekt smile kommer att följas.

gutfucker Norrlänning
28 juli 2015 · 643 Inlägg

Gött att du har fått ordning på låsen!
kikat nåt om antennmotorn går om du sätter ström direkt på den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang