BMW v8, turbokonvertera? Hållbart?

AlexRosenquist
29 juni 2015 · 42 Inlägg

Tjenare, har varit rätt sugen på å skaffa en, antingen 7-series typ 740i eller 5-serien, 540/530i för att sedan turbo konvertera. Men nu till min fråga till er som är kunniga på BMW eller BMW v8or generellt, hur pass pålitliga är dem inombords vid låt oss säga mellan 0.7-1.0 bar ladd.

Behövs det mycket uppgraderingar i själva motorn, packningar, lager, stakar osv. Eller är det hållbart att köra med det vanliga som tuna, turbo, bränsle, ic?

Tack på förhand.
Mvh Alexander.

lewwan Överladdad gröngöling
17 juli 2015 · 1 302 Inlägg

Det är väl skönast att veta att bottendelen är renoverad innan man börjar ladda på. Men dom där motorerna är väldigt pålitliga om man sköter dom rätt som med allt annat. Kör du på m50 eller m60 oöppnad och sen sätter du dig och läser hur mycket häst du vill ha och därifrån börjar du spana på en setup. Hur många häst vill du få ut? Vill du köra på e85 eller bensin?

Senast redigerat av lewwan (17 juli 2015)

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
AlexRosenquist
18 juli 2015 · 42 Inlägg

blir nog m60 isf, men har tänkt mig runt 300hk och det blir nog orginal bränsle inge, e85 konvertering.

simlar
18 juli 2015 · 5 525 Inlägg

300hk i en M60 lär hålla utan problem, är väl 286hk original? Borde inte ens behövas överladd för att få ut 300hk.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
25 juli 2015 · 1 899 Inlägg

Det som dödar dem är ju laddtrycket, då fodren kan spricka. Tror inte du bör ge dej på mycket mer än 1 bar om du inte vill fodra om. Vill du ha säkra uppgifter så kolla någon byggtråd på PPF.

300hk uppnår du nog med ett annat styrsystem skulle jag tro, vet att i de trådar jag läst där man överladdat M60B40n så brukar de hamna runt 400hk och då ska de enligt uppgift vara rätt pålitligt också.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AlexRosenquist
28 juli 2015 · 42 Inlägg

Får tacka så mycket PHrnfeldt för infon, ska definitivt kolla in den sidan.
smile

Senast redigerat av AlexRosenquist (28 juli 2015)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
28 juli 2015 · 1 899 Inlägg

AlexRosenquist skrev:
Får tacka så mycket PHrnfeldt för infon, ska definitivt kolla in den sidan.
smile

Lugnt de! Vill man bygga turbo på en BMW motor finns mycket tips och inspiration att hämta hos PPF smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
jakeger
15 oktober 2015 · 57 Inlägg

5-700hk ur M60 är normalt nu för tiden. Med original botten.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
15 oktober 2015 · 1 899 Inlägg

jakeger skrev:
5-700hk ur M60 är normalt nu för tiden. Med original botten.

Det är ju inte så att man ser sånna byggen överallt och hållbarheten beror nog mycket på vilka komponenter man valt för bygget. Kör man en relativt stor turbo så sparar man ju motorn lite, men istället får man ju effekten rätt sent vilket jag personligen inte gillar.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
jakeger
29 oktober 2015 · 57 Inlägg

Så länge du inte har en massa mottryck så verkar det vara lugnt. Vet som säkert 10-15st som kör överladd på m60 och över 500hk. Original botten.

PHrnfeldt skrev:

jakeger skrev:
5-700hk ur M60 är normalt nu för tiden. Med original botten.

Det är ju inte så att man ser sånna byggen överallt och hållbarheten beror nog mycket på vilka komponenter man valt för bygget. Kör man en relativt stor turbo så sparar man ju motorn lite, men istället får man ju effekten rätt sent vilket jag personligen inte gillar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang