Flytta bak batteri, dra minuskabel eller jorda i bak?

AccelGR
1 juli 2015 · 144 Inlägg

Hej, till att börja med så har jag suttit och sökt vid flertalet tillfällen utan resultat så nu måste jag fråga då tiden drar ihop sig!
Jag ska flytta batteriet i Polon till skuffen. Först tänkte jag dra en pluskabel och en minuskabel från batteri, igenom kupen och fram till orginalplaceringen av batteriet. Men då jag såg att en kabel (6m, 50mm2) kostar 700 kr blev det inte så roligt.
Så nu undrar jag om det räcker att dra en pluskabel hela vägen, och dra en kort kabel från minuspol till chassi.
Kommer det fungera eller tappar jag för mycket spänning? Tänker främst på startmotorn.

lighter22
1 juli 2015 · 436 Inlägg

det beror helt och hållet på hur det ser ut med jordningen mellan motor och karossen.

AccelGR
1 juli 2015 · 144 Inlägg

lighter22 skrev:
det beror helt och hållet på hur det ser ut med jordningen mellan motor och karossen.

Sant, jag ska kolla upp det. Men säg att det är rejäl jordning där, då skulle det alltså fungera att jorda ibak?

Ludwigk
1 juli 2015 · 200 Inlägg

Varför inte testa? kan väl inte gå mer fel att motorn inte startar? wink

torsen
1 juli 2015 · 7 198 Inlägg

För billig kabel, kolla upp startkabel för lastbil.smile
Tror inte kabeln brinner av om du inte kör startmotorn allt för länge.hmm
Endast i startögonblicket kabeln belastas maximalt.cool

Mervolic Yawn...
1 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Se till att jorda med grova kablar. Jorda ordentligt i bra fästpunkter, t ex bältesbult eller fjäderbenstorn. Någonstans där det är riktiga balkar och inte bara tunn karossplåt alltså.

Gör du likadant på både batteriet och startmotorn så ska det inte vara något problem, 1 ton stål i bilen leder betydligt bättre ström än vad en 50 kvmm kabel gör.


Som torsen skrev, vill du ha billig kabel kan du kolla startkablar till lastbil. Ett annat alternativ (men det är nog lite dyrare) är svetskablar. Dom kan du få i riktigt grova dimensioner i väldigt bra längder till rätt bra pris.

Senast redigerat av Mervolic (1 juli 2015)

AccelGR
2 juli 2015 · 144 Inlägg

torsen skrev:
För billig kabel, kolla upp startkabel för lastbil.smile
Tror inte kabeln brinner av om du inte kör startmotorn allt för länge.hmm
Endast i startögonblicket kabeln belastas maximalt.cool

Mervolic skrev:
Se till att jorda med grova kablar. Jorda ordentligt i bra fästpunkter, t ex bältesbult eller fjäderbenstorn. Någonstans där det är riktiga balkar och inte bara tunn karossplåt alltså.

Gör du likadant på både batteriet och startmotorn så ska det inte vara något problem, 1 ton stål i bilen leder betydligt bättre ström än vad en 50 kvmm kabel gör.


Som torsen skrev, vill du ha billig kabel kan du kolla startkablar till lastbil. Ett annat alternativ (men det är nog lite dyrare) är svetskablar. Dom kan du få i riktigt grova dimensioner i väldigt bra längder till rätt bra pris.

Man tackar för det, blir nog som du Mervolic skriver. Jag kollade förresten lite på starkablar men hittar inte vart man kan köpa så grova dimensioner. Kollade biltema och lite snabb sökning på nätet.

simlar
2 juli 2015 · 5 516 Inlägg

Behövs verkligen 50mm2? T.ex BMW E36 kör ju med 35mm2 bak till batteriet original.

Biltema har 35mm2 starkablar för 289kr, man får då 4,5m röd kabel och 4,5m svart kabel, bör räcka till en så pass kort bil som en polo tycker jag.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
AccelGR
2 juli 2015 · 144 Inlägg

simlar skrev:
Behövs verkligen 50mm2? T.ex BMW E36 kör ju med 35mm2 bak till batteriet original.

Biltema har 35mm2 starkablar för 289kr, man får då 4,5m röd kabel och 4,5m svart kabel, bör räcka till en så pass kort bil som en polo tycker jag.

Jag vet faktist inte, orginalkabeln i fram är 57mm så jag tänkte att det kanske är dumt att och en grannare kabel ända från ibak? Jag tittade lite på de kablarna, finns det någon nackdel att använda startkablar? Det borde ju vara någon skillnad eftersom de är så mycket billigare tänker jag? T.ex skyddshölje eller ledningsförmåga.

Mervolic Yawn...
2 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Startkablarna kommer fungera fint, eftersom dom fungerar fint när dom används som startkablar. Det är ingen skillnad på strömmen som går genom dom, oavsett om du använder ditt eget batteri eller någon annans batteri. Det är snarare värre strömrusning när du har en annans bil som källa.

Däremot ska startkablar inte belastas konstant, utan under en relativt kort tidsperiod. Svetskablar däremot, tål oftast betydligt mer under längre tid, och där specificeras det också hur mycket man kan belasta kabeln med under lång tid.

Senast redigerat av Mervolic (2 juli 2015)

AccelGR
2 juli 2015 · 144 Inlägg

Mervolic skrev:
Startkablarna kommer fungera fint, eftersom dom fungerar fint när dom används som startkablar. Det är ingen skillnad på strömmen som går genom dom, oavsett om du använder ditt eget batteri eller någon annans batteri. Det är snarare värre strömrusning när du har en annans bil som källa.

Däremot ska startkablar inte belastas konstant, utan under en relativt kort tidsperiod. Svetskablar däremot, tål oftast betydligt mer under längre tid, och där specificeras det också hur mycket man kan belasta kabeln med under lång tid.

Okej men då kanske de inte är så lämpligt med startkablar då biler ständigt använder ström, eller är det bara startmotorn du räknar som belastning kanske? Förstärkare kommer att ha egna kablar då det ligger bredvid batteriet.

Mervolic Yawn...
2 juli 2015 · 3 151 Inlägg

AccelGR skrev:

Mervolic skrev:
Startkablarna kommer fungera fint, eftersom dom fungerar fint när dom används som startkablar. Det är ingen skillnad på strömmen som går genom dom, oavsett om du använder ditt eget batteri eller någon annans batteri. Det är snarare värre strömrusning när du har en annans bil som källa.

Däremot ska startkablar inte belastas konstant, utan under en relativt kort tidsperiod. Svetskablar däremot, tål oftast betydligt mer under längre tid, och där specificeras det också hur mycket man kan belasta kabeln med under lång tid.

Okej men då kanske de inte är så lämpligt med startkablar då biler ständigt använder ström, eller är det bara startmotorn du räknar som belastning kanske? Förstärkare kommer att ha egna kablar då det ligger bredvid batteriet.

Jag vet inte hur tåliga startkablar är, men precis som du säger... Det jag menar med belastning är en stor belastning så som startmotorn. Jag formulerade mig lite klumpigt. Det är svårt att nå upp i dom strömstyrkorna annars, så antagligen är det lugnt att använda startkablar. smile

Om jag själv gjorde nåt liknande så skulle jag dock köpa svetskablar, som är specificerad hur dom klarar att bli maxbelastad under lång tid... T ex, vid 50% kanske dom tål 250A, men vid 100% tål dom bara 140A...

Även om man inte kör startmotorn 100% av tiden, så kan det ju vara skön att ha en kabel som ligger lite över gränsen för vad man ska göra med den.

Senast redigerat av Mervolic (2 juli 2015)

lighter22
2 juli 2015 · 436 Inlägg

bara en undran varför flytta bak batteriet?? varför inte låta startbatteriet sitta där det sitter och ha ett extra batteri bak om det nu är för slutstegens skull? du kan då använda avsevärt smalare kablar eftersom startmotorn kommer använda ström från startbatteriet i första hand och kabeln kommer mest att vara till för att ladda upp batteriet i skuffen smile

AccelGR
2 juli 2015 · 144 Inlägg

lighter22 skrev:
bara en undran varför flytta bak batteriet?? varför inte låta startbatteriet sitta där det sitter och ha ett extra batteri bak om det nu är för slutstegens skull? du kan då använda avsevärt smalare kablar eftersom startmotorn kommer använda ström från startbatteriet i första hand och kabeln kommer mest att vara till för att ladda upp batteriet i skuffen smile

Jag ska bygga turbo och behöver utrymmet smile

AccelGR
2 juli 2015 · 144 Inlägg

Mervolic skrev:

AccelGR skrev:

Mervolic skrev:
Startkablarna kommer fungera fint, eftersom dom fungerar fint när dom används som startkablar. Det är ingen skillnad på strömmen som går genom dom, oavsett om du använder ditt eget batteri eller någon annans batteri. Det är snarare värre strömrusning när du har en annans bil som källa.

Däremot ska startkablar inte belastas konstant, utan under en relativt kort tidsperiod. Svetskablar däremot, tål oftast betydligt mer under längre tid, och där specificeras det också hur mycket man kan belasta kabeln med under lång tid.

Okej men då kanske de inte är så lämpligt med startkablar då biler ständigt använder ström, eller är det bara startmotorn du räknar som belastning kanske? Förstärkare kommer att ha egna kablar då det ligger bredvid batteriet.

Jag vet inte hur tåliga startkablar är, men precis som du säger... Det jag menar med belastning är en stor belastning så som startmotorn. Jag formulerade mig lite klumpigt. Det är svårt att nå upp i dom strömstyrkorna annars, så antagligen är det lugnt att använda startkablar. smile

Om jag själv gjorde nåt liknande så skulle jag dock köpa svetskablar, som är specificerad hur dom klarar att bli maxbelastad under lång tid... T ex, vid 50% kanske dom tål 250A, men vid 100% tål dom bara 140A...

Även om man inte kör startmotorn 100% av tiden, så kan det ju vara skön att ha en kabel som ligger lite över gränsen för vad man ska göra med den.

Ja det är nog smart. Då gäller det bara att hitta någonstans att köpa svetskabel smile

Mervolic Yawn...
2 juli 2015 · 3 151 Inlägg

lighter22 skrev:
bara en undran varför flytta bak batteriet?? varför inte låta startbatteriet sitta där det sitter och ha ett extra batteri bak om det nu är för slutstegens skull? du kan då använda avsevärt smalare kablar eftersom startmotorn kommer använda ström från startbatteriet i första hand och kabeln kommer mest att vara till för att ladda upp batteriet i skuffen smile

Inte helt sant. Om du drar ur det ena batteriet och det sitter i direkt anslutning till ett annat, då kommer den att dra så mycket ström som det går från det andra.

Till exempel, laddar du ur ett batteri till 50% och det andra är på 100%, då kommer strömmen att rusa för fullt för att få båda batterierna att hamna på 75% laddning vardera. Så strömrusningen genom kabeln blir samma, oavsett vilket batteri du tar strömmen från.

AccelGR skrev:
Ja det är nog smart. Då gäller det bara att hitta någonstans att köpa svetskabel smile

Finns på många ställen. T ex swedol. Men bästa vore ju kanske att köpa från Ahlsell om du har möjlighet, dom har riktigt bra utbud och kan troligtvis sälja exakt så många centimeter du behöver.

shogun
2 juli 2015 · 2 117 Inlägg

Kolla min projekttråd (signaturen). Jag har skrivit om hur man gör. En annan bilmodell men principen är densamma.
Säkringar och pansarslang (plast) runt plusskabeln är superviktigt. Du vill absolut inte riskera att kabelisoleringen skavs igenom och förorsakar kortslutning.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Mervolic Yawn...
2 juli 2015 · 3 151 Inlägg

shogun skrev:
Kolla min projekttråd (signaturen). Jag har skrivit om hur man gör. En annan bilmodell men principen är densamma.
Säkringar och pansarslang (plast) runt plusskabeln är superviktigt. Du vill absolut inte riskera att kabelisoleringen skavs igenom och förorsakar kortslutning.

Precis, detta är mycket viktigt.

AccelGR
3 juli 2015 · 144 Inlägg

shogun skrev:
Kolla min projekttråd (signaturen). Jag har skrivit om hur man gör. En annan bilmodell men principen är densamma.
Säkringar och pansarslang (plast) runt plusskabeln är superviktigt. Du vill absolut inte riskera att kabelisoleringen skavs igenom och förorsakar kortslutning.

Tack! Precis vad jag behövde, mycket bra guide smile
Häftigt bygge du håller på med förresten!

Senast redigerat av AccelGR (3 juli 2015)

AccelGR
14 juli 2015 · 144 Inlägg

Batteriet är nu flyttat med 50mm2 pluskabel och minus jordat i balk bredvid batteri. Gjorde bättre jord mellan kaross och växellåda i fram för startmotor, även där 50mm2. Fungerar kanon smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang