Audi a4-01 turbotryck

smurfen32
1 juli 2015 · 311 Inlägg

Tycker min turbo går dåligt så kopplade in elm327 och bootsen fik jag upp i ca 6,5 när jag drog på.
Vad innebär dom siffrorna??
Fattar inte hur mycket den laddar
Mvh smurfen

zleepy Trucker
1 juli 2015 · 1 391 Inlägg

Om du använder Torq Pro så kan du se laddtryck, och då ska den visa vacuum i hg på tomgång, och laddtryck i bar vid körning, så ta en närmare titt, tror inte din bil laddar 6.5bar direkt, utan är det 0.65bar så är det med förståligt och nog fullt normalt...smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
smurfen32
1 juli 2015 · 311 Inlägg

zleepy skrev:
Om du använder Torq Pro så kan du se laddtryck, och då ska den visa vacuum i hg på tomgång, och laddtryck i bar vid körning, så ta en närmare titt, tror inte din bil laddar 6.5bar direkt, utan är det 0.65bar så är det med förståligt och nog fullt normalt...smile

Vakuum står den 21,5 på tomgång.
Kan vara så att den går som den ska
Jag kan vara bortskämd med mina gamla saabar jag haft ju
För tycker dom har kommit mycket bättre.
Ettan och tvåan kommer okej
Men ligger du i åttio nittio och lägger i fyran så händer inget speciellt
Trött som en sugmotor
Låg i hundra och skulle göra en omkörning.la i trean och full gas
Hände inte ett skit
Mycket skumt

fish Allfixare
1 juli 2015 · 1 475 Inlägg

Om man inte ändrar själv i Torque så visar den psi istället för bar...

fish Allfixare
1 juli 2015 · 1 475 Inlägg

6,5 psi är ca 0,4 bar... Det är vad den laddar om den går i limp home mode. Lyser motorlampan?

fish Allfixare
1 juli 2015 · 1 475 Inlägg

Sen är en 150hk 1,8t ingen racerbil direkt även när dom går som dom ska. En Saab turbo som är original känns iaf mycket kvickare.

smurfen32
1 juli 2015 · 311 Inlägg

fish skrev:
6,5 psi är ca 0,4 bar... Det är vad den laddar om den går i limp home mode. Lyser motorlampan?

Motorlampan lyser inte och där finns inga felkoder.
Jag vet att det är en svensson bil och så därför så ska den kanske gå såhär.
Men när jag jämför med mina saabar som också har haft 150 hk så har dom rört på sig bättre.
Sen tycker väl jag att om man ligger i hundra på motorvägen och ska köra om
Växlar ner till trean ska den inte komma lite då??
Ligger jag i femtio på trean och stampar fullt så borde den väl röra sig bättre än en gammal 240??
Det är alltså inga problem på ettans eller tvåans växel verkar det som.
Byte nyligen en tändspole med.
Kanske dom andra tre på gång också men den går bra för övrigt.
Hade det varit 2,0 utan turbo så hade jag inte reagerat.
Men jag kanske får inse att dessa är så trötta bara??
Mvh micke

Senast redigerat av smurfen32 (2 juli 2015)

it_mutt Avstängd
2 juli 2015 · 10 388 Inlägg

fish skrev:
6,5 psi är ca 0,4 bar... Det är vad den laddar om den går i limp home mode. Lyser motorlampan?

Nej.

Med tanke på att original laddtryck är 0.5 på en vanlig 1.8T, så laddar den inte några 0.45 i limp-mode (6.5psi = 0.448... bar). Limp mode är snarare 0.2-0.3

- - - - - -

smurfen32 skrev:

fish skrev:
6,5 psi är ca 0,4 bar... Det är vad den laddar om den går i limp home mode. Lyser motorlampan?

Motorlampan lyser inte och där finns inga felkoder.
Jag vet att det är en svensson bil och så därför så ska den kanske gå såhär.
Men när jag jämför med mina saabar som också har haft 150 hk så har dom rört på sig bättre.
Sen tycker väl jag att om man ligger i hundra på motorvägen och ska köra om
Växlar ner till trean ska den inte komma lite då??
Ligger jag i femtio på trean och stampar fullt så borde den väl röra sig bättre än en gammal 240??
Det är alltså inga problem på ettans eller tvåans växel verkar det som.
Byte nyligen en tändspole med.
Kanske dom andra tre på gång också men den går bra för övrigt.
Hade det varit 2,0 utan turbo så hade jag inte reagerat.
Men jag kanske får inse att dessa är så trötta bara??
Mvh micke

Tror jag sa det redan tidigare; Audi A6 med 1.8T är ingen rolig bil. Inte ens A4:an (som väger något mindre) med 1.8T är en rolig bil, knappt så A3:an är det (rolig) original heller.

Senast redigerat av it_mutt (2 juli 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
smurfen32
2 juli 2015 · 311 Inlägg

it_mutt skrev:

fish skrev:
6,5 psi är ca 0,4 bar... Det är vad den laddar om den går i limp home mode. Lyser motorlampan?

Nej.

Med tanke på att original laddtryck är 0.5 på en vanlig 1.8T, så laddar den inte några 0.45 i limp-mode (6.5psi = 0.448... bar). Limp mode är snarare 0.2-0.3

- - - - - -

smurfen32 skrev:

fish skrev:
6,5 psi är ca 0,4 bar... Det är vad den laddar om den går i limp home mode. Lyser motorlampan?

Motorlampan lyser inte och där finns inga felkoder.
Jag vet att det är en svensson bil och så därför så ska den kanske gå såhär.
Men när jag jämför med mina saabar som också har haft 150 hk så har dom rört på sig bättre.
Sen tycker väl jag att om man ligger i hundra på motorvägen och ska köra om
Växlar ner till trean ska den inte komma lite då??
Ligger jag i femtio på trean och stampar fullt så borde den väl röra sig bättre än en gammal 240??
Det är alltså inga problem på ettans eller tvåans växel verkar det som.
Byte nyligen en tändspole med.
Kanske dom andra tre på gång också men den går bra för övrigt.
Hade det varit 2,0 utan turbo så hade jag inte reagerat.
Men jag kanske får inse att dessa är så trötta bara??
Mvh micke

Tror jag sa det redan tidigare; Audi A6 med 1.8T är ingen rolig bil. Inte ens A4:an (som väger något mindre) med 1.8T är en rolig bil, knappt så A3:an är det (rolig) original heller.

Okej jag litar på dig då du vet vad du pratar om
Får bli ett chip då jag inser att det är en trött orginal bil
Tusen tack för allt.
Mvh smurfen

it_mutt Avstängd
2 juli 2015 · 10 388 Inlägg

smurfen32 skrev:

it_mutt skrev:

fish skrev:
6,5 psi är ca 0,4 bar... Det är vad den laddar om den går i limp home mode. Lyser motorlampan?

Nej.

Med tanke på att original laddtryck är 0.5 på en vanlig 1.8T, så laddar den inte några 0.45 i limp-mode (6.5psi = 0.448... bar). Limp mode är snarare 0.2-0.3

- - - - - -

smurfen32 skrev:

Motorlampan lyser inte och där finns inga felkoder.
Jag vet att det är en svensson bil och så därför så ska den kanske gå såhär.
Men när jag jämför med mina saabar som också har haft 150 hk så har dom rört på sig bättre.
Sen tycker väl jag att om man ligger i hundra på motorvägen och ska köra om
Växlar ner till trean ska den inte komma lite då??
Ligger jag i femtio på trean och stampar fullt så borde den väl röra sig bättre än en gammal 240??
Det är alltså inga problem på ettans eller tvåans växel verkar det som.
Byte nyligen en tändspole med.
Kanske dom andra tre på gång också men den går bra för övrigt.
Hade det varit 2,0 utan turbo så hade jag inte reagerat.
Men jag kanske får inse att dessa är så trötta bara??
Mvh micke

Tror jag sa det redan tidigare; Audi A6 med 1.8T är ingen rolig bil. Inte ens A4:an (som väger något mindre) med 1.8T är en rolig bil, knappt så A3:an är det (rolig) original heller.

Okej jag litar på dig då du vet vad du pratar om
Får bli ett chip då jag inser att det är en trött orginal bil
Tusen tack för allt.
Mvh smurfen

Blev lite fel där i meningen med A6:an, men du förstod nog vad jag menade iaf smile

Det kan givetvis vara något som ligger och spökar, men det verkar inte så då den verkar gå som den ska "i övrigt" s.a.s.

Om du tycker 1.8T är slö, så ska du inte sätta dig i en 1.8...dvs utan turbo, du kommer dö av leda wink

- - - - - - - - -


Ska rätta mig själv; 8,7psi (dvs ~0.6bar) är original laddtryck i b6:an (vill jag bestämt ha för mig att jag insåg nu).

0,45 är dock iaf för högt för att vara "limp mode" enligt mig

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang