Volvo eller BMW?

BlueStripez
2 juli 2015 · 46 Inlägg

Tja! Jag funderar på att köpa mig en volvo 740 för att lära mig meka med bilar, har hört att de har billiga reservdelar och även lätta att meka med. Håller på att övningsköra och läsa på teorin (är 17 år) för att ta körkort och vill även ha en bil när jag har tagit det. Därför undrar jag om BMW har billiga reservdelar och är lätta att meka med, isåfall köper jag troligtvis en BMW 523i från år 1996-2000 eftersom den bilen är mycket snyggare än en 740 och även i samma prisklass. Dela gärna era åsikter och tankar kring detta!

tvedberg
2 juli 2015 · 773 Inlägg

är väl ungefär helt tvärtemot hmm dyrare resverdelar och mer svår meckad. och dåligt med bmws på skroten att ta delar ifrån...

BlueStripez
3 juli 2015 · 46 Inlägg

Okej, så du rekommenderar en 740?

rcy
3 juli 2015 · 1 705 Inlägg

Delar till BMW kan man köpa från Tyskland för priser som är helt fantastiska, ofta en tiondel av vad dom kostar här hemma i Sverige.

simlar
3 juli 2015 · 5 516 Inlägg

Skulle faktiskt säga BMWn, mycket modernare bil än en Volvo 740 så du lär blir mycket mer nöjd med den som bruksbil sedan.

Billiga delar från Tyskland som till alla tyska bilar, inte dyrare delar än till Volvo utan det var förr i tiden det låg till så. Tar ca en arbetsvecka att få hem delar från Tyskland.

En Bmw E39 är inte mycket krångligare än en Volvo 740 att skruva i, större skillnaden är att det är lite mindre utrymme under huven, men det är bara skruva bort sånt som är i vägen så är det inga problem.

Investera i en Haynes-handbok eller om det kanske går att få tag original verkstadshandböcker till den bilen du väljer så är det guld värt att ha när man kör fast i sitt skruvande.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
fredde85
3 juli 2015 · 1 798 Inlägg

Som andra sagt köper du inte delar i sverige så är de knappast mkt dyrare med bmw delar än till volvo. Sen är ju bmw nåt helt annat än en tråkig 740.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Muttley
3 juli 2015 ·

Jag kolla lite.   BMW ligger mellan 10-20.   
740 hittar du massor för under 8000.

BMW ska du välja om du vill ha mer körglädje.    Och köper delar från tyskland

BlueStripez
3 juli 2015 · 46 Inlägg

Om jag ska köpa en 740 planerar jag på att köpa en för runt 10 000 för att slippa rost, men jag skulle nog inte använda 740'n som en bruksbil utan bara för att lära mig. Hur mycket kan frakten ligga på om jag köper delar tilö bmw från tyskland?

Kubista
3 juli 2015 · 71 Inlägg

Hänger inte riktigt med där.. Varför ska du ha en 740 bara för att "lära dig" köra bil? Den kommer sen bli din brukis för att du har kära minnen med den eller gillar den. Köp istället då en roligare eller vad du nu vill ha bil som du kan lära dig köra med och växa med. För fan finns folk som övningskör med sjukaste jävla bilarna. Att köpa en bil kan vara rätt mycket hassel och tidskrävande. Så lägg ner tiden som sagt på att köpa en bra bil från början och utgå därifrån. Tänk inte "jag köper en sketen 740 för den ska jag bara lära mig köra med". De drar äckligt mycket soppa, köregenskaper som ett rullande vardagsrum och nog inte så roliga att få sålt sen med en bra peng beroende på vad du köpte. Köp en BMW eller någon annan kärra.

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
simlar
3 juli 2015 · 5 516 Inlägg

Frakt från Tyskland brukar gå på 100-150kr.
Själv beställer jag från Autoteilemann.de till min Audi, kan helt klart rekommendera fastän man får köra sidan genom google-translate för att hitta de sakerna man är ute efter, men då får man rätt grejjer på första försöket och får grejjerna hem till dörren efter en vecka så länge de finns i lager.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Fjellner
3 juli 2015 · 245 Inlägg

Oavsett vad folk säger så är Volvo enklare att få tag på delar till i Sverige, finns garanterat en drös med 740 på närmsta skrot.
Du slipper pröjsa frakter, hålla på med google translate och passa tider för att en firma kommer och levererar grejer.

Dessutom är en 740 extremt lättskruvad, utan tvekan mer lättskruvad än en E39 oavsett vad någon säger, en 740 är lite som att bygga LEGO..

Bästa bilen att skruva med är 740, bästa bilen att köra är BMW.

BlueStripez
3 juli 2015 · 46 Inlägg

Just nu kan jag ingenting om bilar och sparar just nu ihop pengar för att köpa en som jag kan lära mig meka med, helst vill jag köpa en bmw e39 eller audi a4 istället för en 740 med tanke på utseendet men 740 kommer även i tankarna eftersom jag har hört att den är lätt att lära sig med.

Muttley
3 juli 2015 ·

Fjellner skrev:
Oavsett vad folk säger så är Volvo enklare att få tag på delar till i Sverige, finns garanterat en drös med 740 på närmsta skrot.
Du slipper pröjsa frakter, hålla på med google translate och passa tider för att en firma kommer och levererar grejer.

Dessutom är en 740 extremt lättskruvad, utan tvekan mer lättskruvad än en E39 oavsett vad någon säger, en 740 är lite som att bygga LEGO..

Bästa bilen att skruva med är 740, bästa bilen att köra är BMW.

Vänta nu. 
Frakterna är billiga.  Alla delar jag köpt har jag sparat minst halva priset inkl frakt jämfört med svenska priser.

Att lägga 5 minuter på google translate är ju inte jobbigt.

Passa tider för leverans ???????
Jag har aldrig kunnat ta emot när en transport ringer mig,  de har alltid lämnat till ett ombud så jag kan hämta ut de när jag hinner.

Han får väl prova båda bilarna för att få sin uppfattning om vilken bil han tycker är roligast.  Har man inte tummen mitt i näven så är ingen av bilarna svåra eller lätta.

Så de är bara undanflykter att tycka de är jobbigt att kladda med import wink  Innan jag själv började importera alla dyrare delar så trodde jag med att de var komplicerat.

Gissa själv vad bromsar kostar till tex chrysler 300m.  Hade jag inte haft tyskland hade jag varit bankrutt.

Muttley
3 juli 2015 ·

BlueStripez skrev:
Just nu kan jag ingenting om bilar och sparar just nu ihop pengar för att köpa en som jag kan lära mig meka med, helst vill jag köpa en bmw e39 eller audi a4 istället för en 740 med tanke på utseendet men 740 kommer även i tankarna eftersom jag har hört att den är lätt att lära sig med.

Så länge du inte är rädd för att prova så köp den du tycker är trevligast.  De finns otroligt mycket information bara man söker.

BlueStripez
3 juli 2015 · 46 Inlägg

Tack för alla svar, just nu lutar det åt en bmw smile

Fjellner
4 juli 2015 · 245 Inlägg

tkd_rille skrev:

Fjellner skrev:
Oavsett vad folk säger så är Volvo enklare att få tag på delar till i Sverige, finns garanterat en drös med 740 på närmsta skrot.
Du slipper pröjsa frakter, hålla på med google translate och passa tider för att en firma kommer och levererar grejer.

Dessutom är en 740 extremt lättskruvad, utan tvekan mer lättskruvad än en E39 oavsett vad någon säger, en 740 är lite som att bygga LEGO..

Bästa bilen att skruva med är 740, bästa bilen att köra är BMW.

Vänta nu. 
Frakterna är billiga.  Alla delar jag köpt har jag sparat minst halva priset inkl frakt jämfört med svenska priser.

Att lägga 5 minuter på google translate är ju inte jobbigt.

Passa tider för leverans ???????
Jag har aldrig kunnat ta emot när en transport ringer mig,  de har alltid lämnat till ett ombud så jag kan hämta ut de när jag hinner.

Han får väl prova båda bilarna för att få sin uppfattning om vilken bil han tycker är roligast.  Har man inte tummen mitt i näven så är ingen av bilarna svåra eller lätta.

Så de är bara undanflykter att tycka de är jobbigt att kladda med import wink  Innan jag själv började importera alla dyrare delar så trodde jag med att de var komplicerat.

Gissa själv vad bromsar kostar till tex chrysler 300m.  Hade jag inte haft tyskland hade jag varit bankrutt.

Men ärligt, hur mycket saker är billigare till en E39 än till en gammal rödblockare?
Och hur mycket kunskap finns inte i Sverige om gamla Volvos?

Jag har beställt grejer från USA, Tyskland, UK, Lettland osv så jag vet hur det är, det ÄR drygare att hålla på och beställa grejer än att åka och köpa dom på närmaste bildemo.
Jag gillar BMW och speciellt E39, men för att lära sig skruva tycker jag en gammal Volvo är helt rätt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 juli 2015 · 13 673 Inlägg

det beror på så många olika saker vad som är vättigast eller ej.

en 740 är betydligt mycket mer lätt skruvad mer utrymmer att meka på
betydligt billigare och lättare att hitta beg delar.

en bmw åker du säkert bättre än en original 740
reservdelar finns det mängder av att köpa i Tyskland och när det gäller online handel så är tyskarna ybersnabba mot svenska aktörer. till halva priset mot i Sverige.

jag personligen tycker bmwns motor är fruktansvärt tråkiga iallfall deras lilla 4cyl motor som är trött som helvetet själv..min 60hk arosa är snabbare från 0-80 än en 318
lilla 6:an är något överjävligt trött innan den varvar upp. 
2.5liter 6:An är trött men piggare.  mot min gamla 245turbo så hade inte en 325:a en suck från 90-210 sen körde bmw förbi..det är då den underbara aerodynamicen på Volvon inte är roliga längre.

skulle inte välja en bmw med mindre motor än v8 om jag skulle välja bmw.. det är först då dom blir trevliga och roliga att köra eller om man har en snurra på stora 6:an så dom orkar lite

men samtidigt skulle jag ALDRIG välja en 740 med b230a/e/f före äns en e36 316compakt
för det är jhu stendött minsta överlevnadsbara är en glt 16v helst en turbo.
för även som volvo älskare så är det bara att inse en b230 maskin utan hjälp är så döda att man lika gärna kan låta skiten stå..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
4 juli 2015 ·

Growe skrev:
det beror på så många olika saker vad som är vättigast eller ej.

en 740 är betydligt mycket mer lätt skruvad mer utrymmer att meka på
betydligt billigare och lättare att hitta beg delar.

en bmw åker du säkert bättre än en original 740
reservdelar finns det mängder av att köpa i Tyskland och när det gäller online handel så är tyskarna ybersnabba mot svenska aktörer. till halva priset mot i Sverige.

jag personligen tycker bmwns motor är fruktansvärt tråkiga iallfall deras lilla 4cyl motor som är trött som helvetet själv..min 60hk arosa är snabbare från 0-80 än en 318
lilla 6:an är något överjävligt trött innan den varvar upp. 
2.5liter 6:An är trött men piggare.  mot min gamla 245turbo så hade inte en 325:a en suck från 90-210 sen körde bmw förbi..det är då den underbara aerodynamicen på Volvon inte är roliga längre.

skulle inte välja en bmw med mindre motor än v8 om jag skulle välja bmw.. det är först då dom blir trevliga och roliga att köra eller om man har en snurra på stora 6:an så dom orkar lite

men samtidigt skulle jag ALDRIG välja en 740 med b230a/e/f före äns en e36 316compakt
för det är jhu stendött minsta överlevnadsbara är en glt 16v helst en turbo.
för även som volvo älskare så är det bara att inse en b230 maskin utan hjälp är så döda att man lika gärna kan låta skiten stå..

HAHA.

En Arosa 60hk 0-80km/h 11.4s
En 318i 113hk e36 cab 0-80km/h 7.7s. 0-100km/h 11.5s.
-75 318 E21 98hk 0-100km/h 11.9s.

http://www.otodata.com/brands/BMW/157.html

viccoA
4 juli 2015 · 3 109 Inlägg

Varken de volvo-tröskor eller E39 som funnits i min bekantskapskrets har man behövt skruva med i någon större utsträckning.

Lillebror sålde sin E39 540 för 17.000 kr med 19" fälgar och ca 25.000 mil på mätaren. Under de 9 år och 15.000 mil han ägde den bytte vi skivor en gång, klotsar två gånger, en matta till airbaggivaren på passagerarsidan och spände jordkabeln under förarsätet utöver vanliga servicearna. Kanske 3 timmars effektivt skruvande om året med oljebytena inkluderat. Allt fungerade på den när den såldes både maskinellt och elektriskt.

Har man råd med försäkringen så kostar den inte mer än Volvon i övrigt. Svårt att kombinera motorintresse och en Volvo 740 med sugmotor i min värld.

Fjellner
4 juli 2015 · 245 Inlägg

viccoA skrev:
Varken de volvo-tröskor eller E39 som funnits i min bekantskapskrets har man behövt skruva med i någon större utsträckning.

Lillebror sålde sin E39 540 för 17.000 kr med 19" fälgar och ca 25.000 mil på mätaren. Under de 9 år och 15.000 mil han ägde den bytte vi skivor en gång, klotsar två gånger, en matta till airbaggivaren på passagerarsidan och spände jordkabeln under förarsätet utöver vanliga servicearna. Kanske 3 timmars effektivt skruvande om året med oljebytena inkluderat. Allt fungerade på den när den såldes både maskinellt och elektriskt.

Har man råd med försäkringen så kostar den inte mer än Volvon i övrigt. Svårt att kombinera motorintresse och en Volvo 740 med sugmotor i min värld.

Åhfan.. Jag som satsar på sugis 740 har alltså inget motorintresse?
Mitt liv är en lögn!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang