Krypström...?

limpthegimp
2 juli 2015 · 27 Inlägg

Efter att ha mätt och grejat i andra syften på gamle jänkaren (Dodge Ram Van B250 -89) så fick jag plötsligt lite magknip. Jag trodde jag hade multimetern på att ringa, men den stod inställd på att mäta ström. På minuspolen har jag en sån där brytande ratt, min tanke var här att se så denna verkligen fungerade (eller snarare att den faktiskt var i urkopplat läge). Istället såg jag 13V i displayen. Det innebär alltså att från plåten i bilen till minuspolen har jag ström.
Multimetern är av modell billigare, så mycket mer info kunde jag inte få ut. Jag testade då att koppla en lysdiod här emellan och fick ett klart sken. Gick då och hämtade en lampa (för blinker f.ö.) och kollade om jag kunde få sken i denna, detta gick dock inte. Jag testade att hålla med ett finger på varje sida av brytaren och inte tillstymmelse till ström kunde jag känna.
Då nu hjärnan är alldeles för trött så kan jag inte komma på om detta är normalt, så... Är det normalt? Och vart skulle denna ström gissningsvis komma ifrån?

Senast redigerat av limpthegimp (2 juli 2015)

_Thor_
2 juli 2015 · 512 Inlägg

Karossen är jord, så det är helt i sin ordning.

limpthegimp
2 juli 2015 · 27 Inlägg

Ja jo, karossen är jord, men borde det då vara 12V mellan minuspol på batteri och karossen? I mitt fall kan du likna det vid att du lyfter av minuspolen från batteriet, sätter ena benet (plus) på en lysdiod på denna kabel och andra benet på minuspolen och får ett sken...? Detta måste ju på något sätt innebära att en plus ligger mot karossen någon stans...?

Senast redigerat av limpthegimp (2 juli 2015)

Mervolic Yawn...
2 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Vet inte riktigt vad _Thor_ menar?

Om du har ström mellan karossen och minuspolen på batteriet så är något galet i min värld. Dock kanske dom gjorde så på gamla bilar, att dom plusmatade karossen och jordade via kablar? En Dodge van från 89 känns dock inte såååå gammal..

Hur blir det om du mäter mellan pluspol och kaross? Antagligen ger det inget utslag.

Senast redigerat av Mervolic (2 juli 2015)

limpthegimp
2 juli 2015 · 27 Inlägg

Har faktiskt inte mätt just från "karossen" men jag har ju ström mellan minuskabeln (som ju är ansluten till karossen) och minuspolen på batteriet, så ja... det är ju ström här. Bakljusen, tillexempel, jordar ju i karossen, går bara två kablar hit - en plus till vanligt ljus och en plus till bromsljus.

Grejen är ju den att jag har ström här när utan att ha nykel eller något i, så krypströmmen BORDE därför ligga rätt "tidigt" i så fall. Från pluspolen så går det en rätt tjock kabel, denna verkar grenas (svårt att se pga all jävla tejp) och i ena grenen finns det möjlighet att koppla isär kabeln, om jag pluggar ur denna så har jag ingen ström. På så vis har jag ju iaf lite mer uteslutning om vart denna ström kommer ifrån, men iom att alla kablar original är duktigt jävla ihopsurrade med tejp så ser jag inte fram emot att behöva börja rota i detta.

Hoppas därför på svaret "ja nej men det är såklart normalt eftersom..." smile

Det är som sagt en väldigt svag ström, men jag kan inte lista ut hur den skulle kunna vara normal.

Senast redigerat av limpthegimp (3 juli 2015)

Mervolic Yawn...
3 juli 2015 · 3 151 Inlägg

limpthegimp skrev:
Har faktiskt inte mätt just från "karossen" men jag har ju ström mellan minuskabeln (som ju är ansluten till karossen) och minuspolen på batteriet, så ja... det är ju ström här. Bakljusen, tillexempel, jordar ju i karossen, går bara två kablar hit - en plus till vanligt ljus och en plus till bromsljus.

Grejen är ju den att jag har ström här när utan att ha nykel eller något i, så krypströmmen BORDE därför ligga rätt "tidigt" i så fall. Från pluspolen så går det en rätt tjock kabel, denna verkar grenas (svårt att se pga all jävla tejp) och i ena grenen finns det möjlighet att koppla isär kabeln, om jag pluggar ur denna så har jag ingen ström. På så vis har jag ju iaf lite mer uteslutning om vart denna ström kommer ifrån, men iom att alla kablar original är duktigt jävla ihopsurrade med tejp så ser jag inte fram emot att behöva börja rota i detta.

Hoppas därför på svaret "ja nej men det är såklart normalt eftersom..." smile

Det är som sagt en väldigt svag ström, men jag kan inte lista ut hur den skulle kunna vara normal.

Du har inte mätt strömmen, du har mätt spänningen. Spänningen är normalt 12 volt i en bil (runt 14,5V när bilen är igång). Strömmen varierar beroende på vilken belastning du har.

Det är inte kortslutning någonstans, för i så fall skulle det antingen ha brunnit eller så skulle batteriet ha slut på ström och inte gå att ladda. Mest troligt hade någon säkring gått. Men om allt fungerar som det ska, så är det ju ingen fara. smile

Svärmor hade ett liknande problem på en gammal traktor. Batteriet var vänt åt fel håll, så pluspolen var på jordkabeln och tvärt om med andra sidan. Allting fungerade, förutom vissa mätare inne i kupén. Då blev det ju också så att karossen var strömförande medans alla kablar som normalt var strömförande blev jord istället. Dock bör du inte prova att vända batteriet utan att vara säker på att det är felet...

Senast redigerat av Mervolic (3 juli 2015)

limpthegimp
3 juli 2015 · 27 Inlägg

Mervolic skrev:

limpthegimp skrev:
Har faktiskt inte mätt just från "karossen" men jag har ju ström mellan minuskabeln (som ju är ansluten till karossen) och minuspolen på batteriet, så ja... det är ju ström här. Bakljusen, tillexempel, jordar ju i karossen, går bara två kablar hit - en plus till vanligt ljus och en plus till bromsljus.

Grejen är ju den att jag har ström här när utan att ha nykel eller något i, så krypströmmen BORDE därför ligga rätt "tidigt" i så fall. Från pluspolen så går det en rätt tjock kabel, denna verkar grenas (svårt att se pga all jävla tejp) och i ena grenen finns det möjlighet att koppla isär kabeln, om jag pluggar ur denna så har jag ingen ström. På så vis har jag ju iaf lite mer uteslutning om vart denna ström kommer ifrån, men iom att alla kablar original är duktigt jävla ihopsurrade med tejp så ser jag inte fram emot att behöva börja rota i detta.

Hoppas därför på svaret "ja nej men det är såklart normalt eftersom..." smile

Det är som sagt en väldigt svag ström, men jag kan inte lista ut hur den skulle kunna vara normal.

Du har inte mätt strömmen, du har mätt spänningen. Spänningen är normalt 12 volt i en bil (runt 14,5V när bilen är igång). Strömmen varierar beroende på vilken belastning du har.

Det är inte kortslutning någonstans, för i så fall skulle det antingen ha brunnit eller så skulle batteriet ha slut på ström och inte gå att ladda. Mest troligt hade någon säkring gått. Men om allt fungerar som det ska, så är det ju ingen fara. smile

Svärmor hade ett liknande problem på en gammal traktor. Batteriet var vänt åt fel håll, så pluspolen var på jordkabeln och tvärt om med andra sidan. Allting fungerade, förutom vissa mätare inne i kupén. Då blev det ju också så att karossen var strömförande medans alla kablar som normalt var strömförande blev jord istället. Dock bör du inte prova att vända batteriet utan att vara säker på att det är felet...

Det är ju lite det som är grejen, allt fungerar inte ritkgit som det skall. smile Eller jo, men efter vinterförvaringen där min kompis glömde lossa minuspolen så hade vi ju lite roliga fel. Eller ja, har. Att batteriet var urladdat var ingen överraskning då stereon är direktmatad och har någon form av standbyläge utan front. Där emot hade ju samtidigt två brytare gått sönder, dels originalbrytaren som styr halvljus, kupéljus, takbelysning etc och även den extramonterade brytaren som tidigare ägare kopplat till halvljusen. Den stora brytaren var nog lite kärvig redan när jag köpte den förra året men att båda går sönder över vintern känns väl sådär. smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Det du beskriver strider mot fysikens lagar. Du kan inte ha potentialskillnad i en kabel. Alltså mellan en och andra änden. Det är just det du beskriver. Tror du förväxlat plus och minus på batteriet eller så har din mätare tuppjuck.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
limpthegimp
3 juli 2015 · 27 Inlägg

DiwraZ skrev:
Det du beskriver strider mot fysikens lagar. Du kan inte ha potentialskillnad i en kabel. Alltså mellan en och andra änden. Det är just det du beskriver. Tror du förväxlat plus och minus på batteriet eller så har din mätare tuppjuck.

Batteriet är inte felvänt. smile
Dels vet jag detta därför att multimetern säger "-12V" om jag sätter svart kabel från mätaren på plus och dels för att jag dubelkollat hur batteriet sitter. Vi bytte batteriet mot ett annat då det var urladdat och jag kollade extra noga att dessa batteerier hade samma "layout" med plus och minus på samma sätt. Visst, kunde ju varit felvänt från början men multimetern säger även den att plus är plus. smile

Om man tänker såhär: någon stans från plussidan finns en kabel som skavts lite och med väldigt liten yta ligger emot plåten. Typ att en tunn tråd (minns inte vad dessa kallas) i kabeln ligger emot plåten någon stans. Detta räcker ev för att få en lysdiod att lysa och få multimetern att säga 12V, men är inte tillräckligt med kräm för att någon säkring skall gå eller att någon kabel brinner...? Eller vad skulle resultatet i så fall vara, om så var fallet?

Mervolic Yawn...
3 juli 2015 · 3 151 Inlägg

limpthegimp skrev:
Det är ju lite det som är grejen, allt fungerar inte ritkgit som det skall. smile Eller jo, men efter vinterförvaringen där min kompis glömde lossa minuspolen så hade vi ju lite roliga fel. Eller ja, har. Att batteriet var urladdat var ingen överraskning då stereon är direktmatad och har någon form av standbyläge utan front. Där emot hade ju samtidigt två brytare gått sönder, dels originalbrytaren som styr halvljus, kupéljus, takbelysning etc och även den extramonterade brytaren som tidigare ägare kopplat till halvljusen. Den stora brytaren var nog lite kärvig redan när jag köpte den förra året men att båda går sönder över vintern känns väl sådär. smile

Hehe, ja, det är inte så lätt med gamla bilar... Det är inte så enkelt att kabeln du mätte spänningen på råkade vara pluskabeln? Vet inte riktigt vart i motorrummet du mätte någonstans, men minuskabel till minuspol ska absolut inte ha någon skillnad i spänning... Om det inte är så att minuskabeln inte var ansluten till batteriet möjligtvis.

Mervolic Yawn...
3 juli 2015 · 3 151 Inlägg

limpthegimp skrev:

DiwraZ skrev:
Det du beskriver strider mot fysikens lagar. Du kan inte ha potentialskillnad i en kabel. Alltså mellan en och andra änden. Det är just det du beskriver. Tror du förväxlat plus och minus på batteriet eller så har din mätare tuppjuck.

Batteriet är inte felvänt. smile
Dels vet jag detta därför att multimetern säger "-12V" om jag sätter svart kabel från mätaren på plus och dels för att jag dubelkollat hur batteriet sitter. Vi bytte batteriet mot ett annat då det var urladdat och jag kollade extra noga att dessa batteerier hade samma "layout" med plus och minus på samma sätt. Visst, kunde ju varit felvänt från början men multimetern säger även den att plus är plus. smile

Hmm? Alltså, att multimetern visar negativa tal betyder bara att du har den positiva mätkabeln på en negativ källa samtidigt som du har den negativa mätkabeln på en positiv källa... Det ger ju ingen garanti att batteriet sitter åt rätt håll, för sätter du batteriet fel så blir det tvärt om och då visar multimetern tvärt om också.

limpthegimp skrev:
Om man tänker såhär: någon stans från plussidan finns en kabel som skavts lite och med väldigt liten yta ligger emot plåten. Typ att en tunn tråd (minns inte vad dessa kallas) i kabeln ligger emot plåten någon stans. Detta räcker ev för att få en lysdiod att lysa och få multimetern att säga 12V, men är inte tillräckligt med kräm för att någon säkring skall gå eller att någon kabel brinner...? Eller vad skulle resultatet i så fall vara, om så var fallet?

Någon säkring skulle gå. Det är ungefär som om man i rymden öppnar dörren, all luft sugs ut oavsett hur liten dörren är. När trycket (spänningen) är samma på båda sidor om dörren (kortslutningen) så upphör flödet (strömmen). En säkring fungerar då som en säkerhetsdörr som stänger av sektionen där läckan har uppstått.

Vore för övrigt intressant om du laddade batteriet och mätte igen, vore kul att se om du lyckas få upp spänningen något. Om multimetern visar 12,0 V mellan polerna så har du mindre än 10% laddning i batteriet. Ett fulladdat batteri visar 12,72 Volt.

Senast redigerat av Mervolic (3 juli 2015)

limpthegimp
3 juli 2015 · 27 Inlägg

Vanlig mätning över batteriet
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198322/198322-9719a6c6da082211eb4a2a853fe498e8.jpg

Mätning över den "splittade" minuspolen
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198322/198322-0095bdea35f50f23e028d0998fd7b5af.jpg

Skruvar jag åt minuspolen så det finns kontakt här får jag naturligtvis ingen ström. Att flytta röd kabel från multimeter (i bild två) till kofångaren gav samma resultat.

Edit:

DiwraZ skrev:
Tror du förväxlat plus och minus på batteriet eller så har din mätare tuppjuck.

Som sagt, jag fick en lysdiod att lysa här emellan, dock inte en större lampa. En lysdiod funkar ju bara åt ett håll, och minus på dioden var på minuspolen och plus där röd kabel från multimeter är i bild två.

Senast redigerat av limpthegimp (3 juli 2015)

marcus80 Sir
3 juli 2015 · 935 Inlägg

Om du öppnar kretsen, dvs lyfter bort minus polen helt vilket kan liknas med din brytare gör och du mäter mellan minus kabel och minus pol så sluter du kretsen med multimetern och får då 12 volt pga att den blir en del av minus kablaget. Multimetern gör kretsen hel så att säga.

Detta gäller även inom vanlig el med. Om du tar i en maskin där nolla eller jord saknas så jordar du med kroppen och strömmen tar den vägen ner i marken.


Detta betyder att du har någon förbrukare i bilen som släpper igenom ström hela tiden, typ en bilstereo i standby eller en lampa mm. För att få fram om något i bilen drar ström så gör du på samma sätt fast på plus sidan, ena mätstickan på pluspolen och andra i batteriskon på pluskablen. Ställ mätaren på ampere(ström) mätning och sedan är det bara rycka säkringar tills den slutar visa något. Lite drar det alltid så förvänta dig inte noll men under en ampere iaf.

Frågor?

Går alltid att skicka ett pm så får du mitt nr så kan jag försöka guida dig på telefon. (är elektriker)

Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
shogun
3 juli 2015 · 2 117 Inlägg

Du har en förbrukare i bilen.
När du mäter mellan minuspolen och kabeln sluter du kretsen.
Förbrukaren kan vara motorhuvsbelysning/ bagagebelysning, öppen dörr (kupébelysning), stereostandby, larm/startspärr, klocka, diod i generatorn trasig, dålig kontakt på jordledningar mot kaross mm.

Edit: Precis som Marcus skrivit ovan.

Senast redigerat av shogun (3 juli 2015)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
limpthegimp
3 juli 2015 · 27 Inlägg

Tack! Det var något sånt här jag misstänkte, även om det kändes himla fel. Nu när jag tänker på det, så tror jag det är lampan till handsfacket som står öppen och vill lysa. I övrigt finns inget annat som vill dra ström vad jag vet. Stereon är urskruvad.

Mervolic Yawn...
3 juli 2015 · 3 151 Inlägg

limpthegimp skrev:
Jag testade att hålla med ett finger på varje sida av brytaren och inte tillstymmelse till ström kunde jag känna.

Förresten, för framtida referens... Du kan inte känna 12 volt med fingrarna, 12 volt är inte starkt nog för att ta sig genom huden. Spänningen och strömmen finns där, men du är inte tillräckligt ledande (du har för hög resistans som det heter på elspråk).

limpthegimp
3 juli 2015 · 27 Inlägg

Mervolic skrev:

limpthegimp skrev:
Jag testade att hålla med ett finger på varje sida av brytaren och inte tillstymmelse till ström kunde jag känna.

Förresten, för framtida referens... Du kan inte känna 12 volt med fingrarna, 12 volt är inte starkt nog för att ta sig genom huden. Spänningen och strömmen finns där, men du är inte tillräckligt ledande (du har för hög resistans som det heter på elspråk).

Mnja... ett litet pirr känner man väl allt om man sätter ett finger på varje pol på ett bilbatteri? Eller det kanske man inte alls gör. Har för mig jag lyckats få stötar, men det kanske är från tändkablar eller nått. Har inget färskt minne av detta, men vet att jag fått obehagliga stötar iom bilmekande. smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 juli 2015 · 3 730 Inlägg

limpthegimp skrev:

Mervolic skrev:

limpthegimp skrev:
Jag testade att hålla med ett finger på varje sida av brytaren och inte tillstymmelse till ström kunde jag känna.

Förresten, för framtida referens... Du kan inte känna 12 volt med fingrarna, 12 volt är inte starkt nog för att ta sig genom huden. Spänningen och strömmen finns där, men du är inte tillräckligt ledande (du har för hög resistans som det heter på elspråk).

Mnja... ett litet pirr känner man väl allt om man sätter ett finger på varje pol på ett bilbatteri? Eller det kanske man inte alls gör. Har för mig jag lyckats få stötar, men det kanske är från tändkablar eller nått. Har inget färskt minne av detta, men vet att jag fått obehagliga stötar iom bilmekande. smile

Är man lite svettig eller liknande så kan det pirra till lite. Men det finns gamla gubbar som har så torr hud att de kan ta i sladdarna i vägguttag hemma och konstatera om det är spänning i dom utan att ta skada av det

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
limpthegimp
3 juli 2015 · 27 Inlägg

DiwraZ skrev:

limpthegimp skrev:

Mervolic skrev:

Förresten, för framtida referens... Du kan inte känna 12 volt med fingrarna, 12 volt är inte starkt nog för att ta sig genom huden. Spänningen och strömmen finns där, men du är inte tillräckligt ledande (du har för hög resistans som det heter på elspråk).

Mnja... ett litet pirr känner man väl allt om man sätter ett finger på varje pol på ett bilbatteri? Eller det kanske man inte alls gör. Har för mig jag lyckats få stötar, men det kanske är från tändkablar eller nått. Har inget färskt minne av detta, men vet att jag fått obehagliga stötar iom bilmekande. smile

Är man lite svettig eller liknande så kan det pirra till lite. Men det finns gamla gubbar som har så torr hud att de kan ta i sladdarna i vägguttag hemma och konstatera om det är spänning i dom utan att ta skada av det

Tja, jag är ju konstant jättevarm och handsvett brukar jag inte ha några problem att producera. smile

torsen
4 juli 2015 · 7 238 Inlägg

Har du draganordning med anslutet eluttag på bilen?roll
Tag i s f isär eluttaget och kolla där.
Finns där en massa gegga kan det bli krypströmmar mellan "ständig ström" och vilken som helst av de andra polerna.
Gissa varför jag tipsar om detta?roll
Helt rätt - jag har råkat ut för detta på flera bilar.lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang