Köpt en bil utan airbag?! Lagkunniga sökes!

DrUrim
4 juli 2015 · 10 Inlägg

Tjena! För ca 8 månader sedan så köpte jag en bil från en bilhandlare. Redan då märkte jag att ratten hade några större sprickor i sig (alltså sprickor rakt igenom) men det var inget jag tänkte mer på då bilen var född 2003 och jag är inte någon större bilfantast.

Nyligen när jag lämnade in bilen på en verkstad så såg killen att airbag-lampan hade någon tejpat över med svart tejp, välgjort då lampan är rund. Nu när jag klev ut bilen efter att ha kört hem från jobbet så lyfte jag lite på sprickorna och där såg jag en gammal airbag som såg ut som en trasa. Vågade inte röra mera men blev lite arg.

Nu till det stora, om det visar sig att airbagen är ur funktion, kan jag på något sätt stämma bilaffären som jag köpte ifrån? Har jag åkt 15 mil nästan varje dag på "dödens väg", E20, utan en airbag? Ska jag behöva stå för bytet av airbag vilket är svindyrt??

Blir skrämd av att bara tänka på vad som kan ha hänt och vad som kommer att hända...

Så nu behöver jag era tips och råd, snälla hjälp!

Ratten ser ungefär ut såhär: http://i936.photobucket.com/albums/ad20 … ntaspx.jpg fast utan att airbagen syns, allt är "platt".

Erick
4 juli 2015 · 4 767 Inlägg

Jag hade även funderat på hur fusklagad resten av bilen är också, då den troligen varit rätt duktigt smälld med tanke på att airbagen varit utlöst.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
DrUrim
4 juli 2015 · 10 Inlägg

Erick skrev:
Jag hade även funderat på hur fusklagad resten av bilen är också, då den troligen varit rätt duktigt smälld med tanke på att airbagen varit utlöst.

Till syntes är bilen jättefin, fronten är helt intakt och har aldrig riktigt haft några problem med den. Men som sagt, jag är inte Bosse Bildoktor.

Någon som vet om jag kan söka upp om bilen har varit krockad förut? Har googlat lite men hittar inget vettigt, carfax tror jag inte har sånt utskrivet vad jag förstod det som.

Mervolic Yawn...
4 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Jag skulle ha lämnat in bilen på en verkstad som kan det dom sysslar med och bett dom undersöka saken.

Om bilen har varit ordentligt krockad innan så är nog avsaknaden av airbag en av dom mindre problemen. Bilen kan ha varit "ramsned" och sedan lagad, vilket innebär att bärigheten och krocksäkerheten i bilen försämras ordentligt. Bältena kan vara förbrukade om dom inte har bytt dom, och även stolar med mera kan ha tagit stryk.

Få någon kunnig person att syna bilen noggrant, se till att få ett skriftligt utlåtande. Sedan kontaktar du säljaren och begär att få köpet hävt (och då ska du givetvis ha kompensation för de utgifter som är relaterade till det här problemet). Vägrar dom, så vänder du dig till ARN.

Senast redigerat av Mervolic (4 juli 2015)

DrUrim
5 juli 2015 · 10 Inlägg

Mervolic skrev:
Jag skulle ha lämnat in bilen på en verkstad som kan det dom sysslar med och bett dom undersöka saken.

Om bilen har varit ordentligt krockad innan så är nog avsaknaden av airbag en av dom mindre problemen. Bilen kan ha varit "ramsned" och sedan lagad, vilket innebär att bärigheten och krocksäkerheten i bilen försämras ordentligt. Bältena kan vara förbrukade om dom inte har bytt dom, och även stolar med mera kan ha tagit stryk.

Få någon kunnig person att syna bilen noggrant, se till att få ett skriftligt utlåtande. Sedan kontaktar du säljaren och begär att få köpet hävt (och då ska du givetvis ha kompensation för de utgifter som är relaterade till det här problemet). Vägrar dom, så vänder du dig till ARN.

Tackar! Blir att lämna in den på märkesverkstad!

NIzmO Ollikkala Racing
5 juli 2015 · 1 724 Inlägg

Jösses blir ju lite mörkrädd av att handlare säljer såna bilar.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
torsen
5 juli 2015 · 7 189 Inlägg

Kolla med ägaren före bilfirman om varför krockkudden är "utlöst".

I vissa fall lär en krockkudde kunna lösa ut vid en måttlig sammanstötning utan att bilen blivit ramsned el dyl.
Men det skadar ju inte att kolla upp saken.

smile

spillolja
5 juli 2015 · 4 009 Inlägg

En felkodsläsning kan i vissa fall avslöja vad som är orsaken

En U281 från ebay för under 200:- klarar denna uppgift

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Atenza Never drive faster than your angel can fly
5 juli 2015 · 338 Inlägg

Kommer man så långt efter 8 månader med en sån här grej tror ni?

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juli 2015 · 13 644 Inlägg

frågan är vad som är värst.. att inte inse felet vid köpet eller luras om felet..

en sån sak ser man om man bara har ögonen med sig.

men samtidigt bilfirman kan ALDRIG påstå att dom inte insätt felet det kan jag garantera.

finns ingen tingsrätt som skulle tro något annat heller då det är personer som jobbar med bilar hela dagarna som sålt bilen smile


men det blir endå ett jävla problem.

se till att ha vatten på kvarnen innan du kontaktar bilfirman. ring som sagt ägaren innan spela in samtalet!
finns appar till både iphone och android för att spela in samtal.
fråga rakt ut om bilen varit krockad och vilka fel som bilen haft.

får du ett inspelat samtal där förra ägaren säger att bilen såldes krockad så är dom SÅÅ rökta på bilfirman.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juli 2015 · 13 644 Inlägg

Atenza skrev:
Kommer man så långt efter 8 månader med en sån här grej tror ni?

det tror jag inte spelar någon roll med denna typen av fel.

då det bevsligen är ett fel som dom försökt dolt. och något INGEN bilförsäljare missar när dom köpte in bilen.
tok tydligt fel.

känner ingen bilintreserad människa som inte tittar på varningslamporna på bilar dom köper.
och handlar man med bilar ser man till att hitta fel oavsätt om det är fel eller ej för att nedvärdera bilarna.

derför ska alla samtal spelas in när man börjar forska runt.

ring firman i sista hand så dom inte kan ringa runt och tysta folk.

när man spelar in samtal som man själv är med i behöver man INTE upplysa någon om att man spelar in

värt att tänka på  och man ska självklart inte berätta sånt förens dom slagit i sista spiken i sin kista.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Peter_5565
5 juli 2015 · 326 Inlägg

Atenza skrev:
Kommer man så långt efter 8 månader med en sån här grej tror ni?

Om man kan bevisa att felet fanns när man köpte bilen så har man 3 år på sig att reklamera enligt min konsumentvägledare. Dom första 6 månaderna är det upp till handlaren att bevisa att felet uppkommit efteråt. Men nu hade det alltså gått 8 månader så då lär köparen bevisa att felet fanns vid köpet.
Det här gäller alltså även begagnade bilar och nån slags prisgräns säger konsumentverket inget om, bara att bilen ska motsvara förväntat skick med tanke på priset. En trasig airbag och övertejpad lampa får nog handlaren svårt att snacka sig ur om det var så när han sålde bilen. Det gäller bara att kunna bevisa det alltså....


F.ö. så fick jag en handlare att ta tillbaka en bil efter ca. 9 månader, så nog går det att få rätt även efter lång tid.
Den handlaren hade bara otur med just den bilen och jag köpte en annan av honom i stället, vilken fungerade perfekt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juli 2015 · 13 644 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Atenza skrev:
Kommer man så långt efter 8 månader med en sån här grej tror ni?

Om man kan bevisa att felet fanns när man köpte bilen så har man 3 år på sig att reklamera enligt min konsumentvägledare. Dom första 6 månaderna är det upp till handlaren att bevisa att felet uppkommit efteråt. Men nu hade det alltså gått 8 månader så då lär köparen bevisa att felet fanns vid köpet.
Det här gäller alltså även begagnade bilar och nån slags prisgräns säger konsumentverket inget om, bara att bilen ska motsvara förväntat skick med tanke på priset. En trasig airbag och övertejpad lampa får nog handlaren svårt att snacka sig ur om det var så när han sålde bilen. Det gäller bara att kunna bevisa det alltså....


F.ö. så fick jag en handlare att ta tillbaka en bil efter ca. 9 månader, så nog går det att få rätt även efter lång tid.
Den handlaren hade bara otur med just den bilen och jag köpte en annan av honom i stället, vilken fungerade perfekt.

idetta fallet har det inget med otur att göra. utan har dom valt att inte upge felet vid försäljningen så är dom rökta eftersom det är ett sånt fel alla borde upptäcka..
faktist lite förvånad att man som köpare är så förbannat naiv och inte förstår vad som hänt.

men airbagen är garanterat bara toppen av ett isberg..garanterat är den krockad också.

men det är viktigt att säkerhetställa att dom visste om det vid försäljningen. för dom kan spela ovetande och det blir svårt att motbevisa dom om man inte säkrar bakåt från början!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mervolic Yawn...
5 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Som det låter på TS är han eller hon inte särskilt intresserad av bilar och om man inte vet hur det ska se ut så är det ganska lätt att missa att något är fel om det är snyggt dolt. Däremot har det givetvis upptäckts av firman som sålde bilen, det är inget man missar som proffs i den branschen...

En airbag smäller ju inte bara av sig själv, så givetvis är bilen krockad. De flesta airbags aktiveras inte förrän hastigheten överskrider 25-35 km/h eller vad det nu är, och i de hastigheterna blir skadorna på bilen ganska stora. Detta eftersom bilens bärande delar är gjorda för att absorbera kraften och vika sig mjukt, för att dämpa kollisionens påverkan i kupén. Dom bärande delarna är alltså inte hårda och starka, utan dom är gjorda för att vika sig. Riktar man sedan ut dessa veck så blir ju plåten mycket svagare där, och vid nästa krock så är skyddet i stort sett obefintligt.

Håller i övrigt med Growe, spela in alla samtal och samla bevis mot företaget. Hellre för mycket än för lite, det blir mycket lättare att klara sig bra ur detta problemet då. Ekonomiskt sett alltså.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juli 2015 · 13 644 Inlägg

Mervolic skrev:
Som det låter på TS är han eller hon inte särskilt intresserad av bilar och om man inte vet hur det ska se ut så är det ganska lätt att missa att något är fel om det är snyggt dolt. Däremot har det givetvis upptäckts av firman som sålde bilen, det är inget man missar som proffs i den branschen...

En airbag smäller ju inte bara av sig själv, så givetvis är bilen krockad. De flesta airbags aktiveras inte förrän hastigheten överskrider 25-35 km/h eller vad det nu är, och i de hastigheterna blir skadorna på bilen ganska stora. Detta eftersom bilens bärande delar är gjorda för att absorbera kraften och vika sig mjukt, för att dämpa kollisionens påverkan i kupén. Dom bärande delarna är alltså inte hårda och starka, utan dom är gjorda för att vika sig. Riktar man sedan ut dessa veck så blir ju plåten mycket svagare där, och vid nästa krock så är skyddet i stort sett obefintligt.

Håller i övrigt med Growe, spela in alla samtal och samla bevis mot företaget. Hellre för mycket än för lite, det blir mycket lättare att klara sig bra ur detta problemet då. Ekonomiskt sett alltså.

gäller att ha så mycket mot dom innan man går upp till rätten då dom inte alltid är dom smartaste som sitter i rätten och bedömmer saker.
men med lite inspelade samtal är dom rökta direkt.

för som sagt ALDRIG att företaget missat dessa saker när dom köpte in fordonet!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Rensvinf
5 juli 2015 · 528 Inlägg

Gissningsvis betalade du tillräckligt mycket för bilen så att firmans skyldighet enligt lag att kollat en sådan sak träder i kraft. 
Den ska vara genomgången. Den tekniska termen är varudeklarerad.  När priset går uppåt så är kraven rätt höga på vad som ska ha gåtts igenom. På väldigt billiga bilar så är kraven i princip obefintliga på sådant.   Dessutom så gissar jag att om bilen nu är smälld, så finns det information om det i bilens datasystem.  Airbag som utlöser genererar säkerligen någon logg om det.
Fel som kan visa sig härröra från innan köpet är fel som firman får ta men efter 6 månader är det köparens skyldighet att bevisa det.  Att då kunna visa på en logg från bilen att airbagen är utlöst borde räcka. 
Så 1.  Är priset över 40k? Då säger konsumentköplagen att den ska vara varudeklarerad.   
2. Står det något om airbag i deklarationen, eller var den ens det?
3.  Försök få fram logg på att den är utlöst, men jag tror inte att det krävs.. men om de vill att du bevisar att den varit utlöst vid köpetillfället. Så visar loggen det.

Mervolic Yawn...
5 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Rensvinf skrev:
Gissningsvis betalade du tillräckligt mycket för bilen så att firmans skyldighet enligt lag att kollat en sådan sak träder i kraft. 
Den ska vara genomgången. Den tekniska termen är varudeklarerad.  När priset går uppåt så är kraven rätt höga på vad som ska ha gåtts igenom. På väldigt billiga bilar så är kraven i princip obefintliga på sådant.   Dessutom så gissar jag att om bilen nu är smälld, så finns det information om det i bilens datasystem.  Airbag som utlöser genererar säkerligen någon logg om det.
Fel som kan visa sig härröra från innan köpet är fel som firman får ta men efter 6 månader är det köparens skyldighet att bevisa det.  Att då kunna visa på en logg från bilen att airbagen är utlöst borde räcka. 
Så 1.  Är priset över 40k? Då säger konsumentköplagen att den ska vara varudeklarerad.   
2. Står det något om airbag i deklarationen, eller var den ens det?
3.  Försök få fram logg på att den är utlöst, men jag tror inte att det krävs.. men om de vill att du bevisar att den varit utlöst vid köpetillfället. Så visar loggen det.

Även om inte garantin täcker det, så är det ogiltigt att undanhålla information om fel på produkten. Svårt för firman att komma undan med "men vi visste inte att eltejpen över lampan och sprickorna i ratten inte var värt att kolla närmare på"... Det är omöjligt att dom missade det.

_Thor_
5 juli 2015 · 512 Inlägg

Mervolic skrev:
Bältena kan vara förbrukade om dom inte har bytt dom, och även stolar med mera kan ha tagit stryk.

Polisen skär alltid itu de säkerhetsbälten som använts vid en krock. Eller ska göra iallafall.

Rensvinf
5 juli 2015 · 528 Inlägg

Mervolic skrev:

Rensvinf skrev:
Gissningsvis betalade du tillräckligt mycket för bilen så att firmans skyldighet enligt lag att kollat en sådan sak träder i kraft. 
Den ska vara genomgången. Den tekniska termen är varudeklarerad.  När priset går uppåt så är kraven rätt höga på vad som ska ha gåtts igenom. På väldigt billiga bilar så är kraven i princip obefintliga på sådant.   Dessutom så gissar jag att om bilen nu är smälld, så finns det information om det i bilens datasystem.  Airbag som utlöser genererar säkerligen någon logg om det.
Fel som kan visa sig härröra från innan köpet är fel som firman får ta men efter 6 månader är det köparens skyldighet att bevisa det.  Att då kunna visa på en logg från bilen att airbagen är utlöst borde räcka. 
Så 1.  Är priset över 40k? Då säger konsumentköplagen att den ska vara varudeklarerad.   
2. Står det något om airbag i deklarationen, eller var den ens det?
3.  Försök få fram logg på att den är utlöst, men jag tror inte att det krävs.. men om de vill att du bevisar att den varit utlöst vid köpetillfället. Så visar loggen det.

Även om inte garantin täcker det, så är det ogiltigt att undanhålla information om fel på produkten. Svårt för firman att komma undan med "men vi visste inte att eltejpen över lampan och sprickorna i ratten inte var värt att kolla närmare på"... Det är omöjligt att dom missade det.

Du har helt rätt i detta. Det är olagligt om det har gått till på det sättet.  Min poäng är att oavsett, så är deras skyldighet att tillhandahålla en varudeklaration på bilen. Av fotot att dömma så är bilen relativt ny och fräsch.  Dvs, det var deras skyldighet att veta detta.
Hade det påtalats direkt så hade de fått ta det som garantijobb av ngt slag. 
Efter 6 månader är det dock köparens skyldighet att visa att det fanns redan vid köpetillfället. Därför bör köparen ta fram eventuella loggar från datorn.

Rensvinf
5 juli 2015 · 528 Inlägg

Mervolic skrev:

Rensvinf skrev:
Gissningsvis betalade du tillräckligt mycket för bilen så att firmans skyldighet enligt lag att kollat en sådan sak träder i kraft. 
Den ska vara genomgången. Den tekniska termen är varudeklarerad.  När priset går uppåt så är kraven rätt höga på vad som ska ha gåtts igenom. På väldigt billiga bilar så är kraven i princip obefintliga på sådant.   Dessutom så gissar jag att om bilen nu är smälld, så finns det information om det i bilens datasystem.  Airbag som utlöser genererar säkerligen någon logg om det.
Fel som kan visa sig härröra från innan köpet är fel som firman får ta men efter 6 månader är det köparens skyldighet att bevisa det.  Att då kunna visa på en logg från bilen att airbagen är utlöst borde räcka. 
Så 1.  Är priset över 40k? Då säger konsumentköplagen att den ska vara varudeklarerad.   
2. Står det något om airbag i deklarationen, eller var den ens det?
3.  Försök få fram logg på att den är utlöst, men jag tror inte att det krävs.. men om de vill att du bevisar att den varit utlöst vid köpetillfället. Så visar loggen det.

Även om inte garantin täcker det, så är det ogiltigt att undanhålla information om fel på produkten. Svårt för firman att komma undan med "men vi visste inte att eltejpen över lampan och sprickorna i ratten inte var värt att kolla närmare på"... Det är omöjligt att dom missade det.

Och som tillägg till mitt förra svar,   vad som gick att missa etc, behöver köparen inte bry sig om.  Vad en normal person kan missa efter en halvdan genomgång går inte att svara på.  Man kollar olika mycket.  Men poängen är att de är skyldiga enligt lag att ha gått igenom en sådan sak som airbag om bilen varit så dyr som fotot låter mig anta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang