VW golf variant ,-08 longlife olja är slut. Vad ska jag göra?

Rickykling
5 juli 2015 · 180 Inlägg

Hej.
vi är nu 15 mil hemifrån och oljelampan har börjst lysa. Vanligtvis har jag bara fyllt på med olja i min förra bil,  men denna har någon longlife olja. Är det bara och köpa någon longlife olja och fylla på? Så får jag boka service såsmåningom hemma sen?

Tack

Cupra_
5 juli 2015 ·

Rickykling skrev:
Hej.
vi är nu 15 mil hemifrån och oljelampan har börjst lysa. Vanligtvis har jag bara fyllt på med olja i min förra bil,  men denna har någon longlife olja. Är det bara och köpa någon longlife olja och fylla på? Så får jag boka service såsmåningom hemma sen?

Tack

Japp, 5w-30 brukar det vara och den ska säkerligen även uppfylla VW 505.00 eller liknande standard, men det står i instruktionsboken.  Ofta har den även en klassning som kallas C3. (Acea C3).
Bara köpa och fylla på. Service behövs inte så länge du inte misstänker att något är fel, annars bör det bara vara att fylla på.

Greyhackers
5 juli 2015 · 18 Inlägg

Longlife-olja i all ära, men motorn mår fortfarande bäst av att man byter var 1000e mil...
Fyll på med vanlig helsyntet som uppfyller kraven och kör till nästa service. Räcker gott.

Rickykling
5 juli 2015 · 180 Inlägg

Okej. Tack!!smile

uhlin
5 juli 2015 · 2 831 Inlägg

Hoppas det inte var oljetryckslampan som började lysa? Då mår nog inte den motorn så gott längre.

Kan va lampan för oljenivå och då är det en annan sak.

NIzmO Ollikkala Racing
5 juli 2015 · 1 724 Inlägg

Longlife är djävulens påfund och en stor anledning till att moderna motorer rasar, de flesta motorbyten i nyare bilar hade aldrig behövts med normala serviceintervaller.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Cupra_
5 juli 2015 ·

Håller med NizmO där.. Jag har longlife på min bil men byter olja själv emellan servicearna. Då får jag stämplarna samtidigt som jag får sinnesro tongue

Nu har min olja gått dryga 1000 mil och den är kolsvart, aldrig att jag kör med den i 2000 mil till.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juli 2015 · 13 673 Inlägg

Deception skrev:
Håller med NizmO där.. Jag har longlife på min bil men byter olja själv emellan servicearna. Då får jag stämplarna samtidigt som jag får sinnesro tongue

Nu har min olja gått dryga 1000 mil och den är kolsvart, aldrig att jag kör med den i 2000 mil till.

på din diesel är oljan svart innan du lämnat verkstaden...

blir svart direkt på dieslar men helt klart ska man inte köra Longlife..

jag kör på 1500mil men då rullar mina  v70 5000mil om året och långkörningar varje dag

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cupra_
5 juli 2015 ·

Growe skrev:

Deception skrev:
Håller med NizmO där.. Jag har longlife på min bil men byter olja själv emellan servicearna. Då får jag stämplarna samtidigt som jag får sinnesro tongue

Nu har min olja gått dryga 1000 mil och den är kolsvart, aldrig att jag kör med den i 2000 mil till.

på din diesel är oljan svart innan du lämnat verkstaden...

blir svart direkt på dieslar men helt klart ska man inte köra Longlife..

jag kör på 1500mil men då rullar mina  v70 5000mil om året och långkörningar varje dag

Volvon har jag bara servat på bilia när den sagt till. Den går mest långkörningar. Men den är ju "brukshäck" så att säga, och har väl snart gjort sitt dessutom då den gått långt.

Seaten var den jag syftade på i inlägget. Den går blandat och ofta rätt hårt.
Det är ju en bensinare men oljan ser rätt otäck ut efter 12--1400 mil i den.. Och VAG säger 3000 mils intervall eller ett år..

Senast redigerat av Deception (5 juli 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang