Slutstegsinställning

Fille96
6 juli 2015 · 1 Inlägg

Tja, jag har köpt mig en låda med 3st 10" mtx basar i (MTX RT10*3ds), köpte sedan ett slutsteg (gas pro 1000.1) på brl, allt spelar bra men jag har ett problem.. Det basar inte fullt
Ut på alla frekvenser så vissa basljud spelar nästan inte alls och jag vet inte riktigt hur jag ska skruva för att ställa in detta då jag ej vet vad alla "rattar" som man ska ställa in betyder!


Någon som kan detta eller vet hur alla ska va ställda för att det ska bli bra ljud? smile

Senast redigerat av Fille96 (6 juli 2015)

lighter22
7 juli 2015 · 436 Inlägg

börja med att ställa in allt på noll och se till att du har LPF valt på steget INTE HPF eller FULL

sen kan du ställa Hertz (HZ) på ca 80-100 (lite fingertoppskänsla)
sen slänger du på en låt på stereon och höjer på stereon ca 80% av max volymen
sen skruvar du på gainen tills det börjar låta illa i bashögtalarn (skrapar/klipper)
då sänker du gainen lite så det låter bra ur basarna

nu har du gjort en grund inställning på slutsteget vill du göra det mer noggrant så bör du se till att få låna ett oscilloskop.

Fjong
7 juli 2015 · 1 494 Inlägg

Det kommer aldrig att spela lika på alla frekvenser oavsett hur du ställer in. Det finns alltid peaks och dipps, vissa frekvenser kommer förstärka varandra och andra släcka ut varan och vill du veta varför så läs lite fysik tongue Sen delar du ju även bort vissa frekvenser som är för djupa som basarna helt enkelt inte pallar utan att gå sönder efter ett tag och även höga för att låta framsystemet ta över. Sen ändras även basarnas parametrar beroende på konustalg och sånt som också gör att effekten du får ut ur steget varierar.

Jacken92
10 juli 2015 · 247 Inlägg

lighter22 skrev:
börja med att ställa in allt på noll och se till att du har LPF valt på steget INTE HPF eller FULL

sen kan du ställa Hertz (HZ) på ca 80-100 (lite fingertoppskänsla)
sen slänger du på en låt på stereon och höjer på stereon ca 80% av max volymen
sen skruvar du på gainen tills det börjar låta illa i bashögtalarn (skrapar/klipper)
då sänker du gainen lite så det låter bra ur basarna

nu har du gjort en grund inställning på slutsteget vill du göra det mer noggrant så bör du se till att få låna ett oscilloskop.

För att tillägga angånde volym på stereon.. Man brukar prata om runt 80% för att vara på säkra sidan att få en ren signal från stereon, men låter framsystemet skit vid den volymen är det ju dumt att ställa basen därefter. big_smile

lighter22
10 juli 2015 · 436 Inlägg

Jacken92 skrev:

lighter22 skrev:
börja med att ställa in allt på noll och se till att du har LPF valt på steget INTE HPF eller FULL

sen kan du ställa Hertz (HZ) på ca 80-100 (lite fingertoppskänsla)
sen slänger du på en låt på stereon och höjer på stereon ca 80% av max volymen
sen skruvar du på gainen tills det börjar låta illa i bashögtalarn (skrapar/klipper)
då sänker du gainen lite så det låter bra ur basarna

nu har du gjort en grund inställning på slutsteget vill du göra det mer noggrant så bör du se till att få låna ett oscilloskop.

För att tillägga angånde volym på stereon.. Man brukar prata om runt 80% för att vara på säkra sidan att få en ren signal från stereon, men låter framsystemet skit vid den volymen är det ju dumt att ställa basen därefter. big_smile

helt rätt skulle man kanske förtydligat lite tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang