Köpråd passat 2010-2012

rekankrekan
6 juli 2015 · 68 Inlägg

Tjena!!
Är lite sugen på att köpa en passat års 2010-2012 automat och diesel.
Är det nåt speciellt man ska titta efter på dom? Hur är det med DSG lådan? Hört både bra och dåligt om dom.

Volvo V70 2.5t "Familjeräcern" (2007)
DasAuto
7 juli 2015 · 2 751 Inlägg

rekankrekan skrev:
Tjena!!
Är lite sugen på att köpa en passat års 2010-2012 automat och diesel.
Är det nåt speciellt man ska titta efter på dom? Hur är det med DSG lådan? Hört både bra och dåligt om dom.

Dieseln är det inget fel på, DSG hade jag personligen skippat. För att det finns diverse problem med dem, de flesta problem hör dock till de lite klenare motorerna, 1.4 TSI etc.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2015 · 17 470 Inlägg

Är lådan en DSG6 så kanske. Är det DSG7 så nej.

Skillnad:
DSG6 är en 6-växlad låda med våtlameller, den strular förvisso den med men inte i samma uträckning som
DSG7 som sitter i motorsvagare bilar med torrlameller. Den ska du undvika. Haft en helt ny förra året. Usch.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DasAuto
7 juli 2015 · 2 751 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Är lådan en DSG6 så kanske. Är det DSG7 så nej.

Skillnad:
DSG6 är en 6-växlad låda med våtlameller, den strular förvisso den med men inte i samma uträckning som
DSG7 som sitter i motorsvagare bilar med torrlameller. Den ska du undvika. Haft en helt ny förra året. Usch.

Ska man ha VAG med automatlåda så ska de va good ol TipTronic big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2015 · 13 736 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Är lådan en DSG6 så kanske. Är det DSG7 så nej.

Skillnad:
DSG6 är en 6-växlad låda med våtlameller, den strular förvisso den med men inte i samma uträckning som
DSG7 som sitter i motorsvagare bilar med torrlameller. Den ska du undvika. Haft en helt ny förra året. Usch.

dsg6 är bättre än vad man tror..  det är svänghjulet som är det stora problemet på dessa.

7an ska man förpassa direkt till sopptippen.

men visst själva konstruktionen är jhu totalt värdelös
dsg6 är väll styrboxen till lådan som är problemet om man ser det till själva lådan i övrigt ska den fungera ok.

åkt i en som gått flera tusen varv runt jorden och den sköter sig fint förutom att den smäller i svänghjulet.
dom sista 2000milen har den dessutom gått med hästsläp en hel del verkar endå fungera utan protester

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
7 juli 2015 · 10 388 Inlägg

DasAuto skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Är lådan en DSG6 så kanske. Är det DSG7 så nej.

Skillnad:
DSG6 är en 6-växlad låda med våtlameller, den strular förvisso den med men inte i samma uträckning som
DSG7 som sitter i motorsvagare bilar med torrlameller. Den ska du undvika. Haft en helt ny förra året. Usch.

Ska man ha VAG med automatlåda så ska de va good ol TipTronic big_smile

Skulle själv säga de första Multitroniclådorna (som visserligen har tiptronicfunktionen). Då under förutsättning att de faktiskt blivit servade som de ska. Inga vidare inspirerande lådor (då de inte har några egentliga växlar) men för rent äschleförflyttande så.

- - Edit - -

Hur dessa finns på Passater alls ska jag dock låta vara osagt

Senast redigerat av it_mutt (7 juli 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rekankrekan
7 juli 2015 · 68 Inlägg

tack för alla svar!! får nog fundera lite på saken...

Volvo V70 2.5t "Familjeräcern" (2007)
Tobbetdi Diesel ska man ha!
7 juli 2015 · 482 Inlägg

Jag har DSG6. så jäkla underbar låda! Svänghjulet är den svaga länken som sagt. Hade även DSG6 i förra bilen. Har totalt sett kört över 13.000 problemfria mil med båda bilarna på 3 år. Förra bilen plågade jag lite mer än nuvvarande. Båda har fått känna på husvagn.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2015 · 13 736 Inlägg

Tobbetdi skrev:
Jag har DSG6. så jäkla underbar låda! Svänghjulet är den svaga länken som sagt. Hade även DSG6 i förra bilen. Har totalt sett kört över 13.000 problemfria mil med båda bilarna på 3 år. Förra bilen plågade jag lite mer än nuvvarande. Båda har fått känna på husvagn.

13000mil är jhu inte speciellt mycket antagligen helt nya bilar som blivit servade som dom bör fram tills dom bytt ut eller har jag fel? smile


saker vänner som äger bilar med dsg6 är att dom fungerar bra under bra förutsättningar.

som ett exempel frös polarns 2.0tdi 4motion 2012 fast lite och för att ta loss bilen beskrev han det som att han trodde lådan skulle sprängas

tycker en låda antingen ska fungera som en automat alltså inte av och på koppling som en dsg har.
eller så ska det vara manuellt..
för det var det problemet han upplevde att han behövde lägga lite varv för att slå loss bilen och då blev den helt muppig. var någon mer som beskrev något liknande problem med dsg minns inte riktigt i vilket läge den personen fick problem det var dock en caddy 2.0tdi dsg6 2015

har man möjligheten ser jag ingen mening att välja en dsg före en manuell låda.
om man inte kökör mycket men då är dsg död rätt fort smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2015 · 17 470 Inlägg

Growe skrev:

Tobbetdi skrev:
Jag har DSG6. så jäkla underbar låda! Svänghjulet är den svaga länken som sagt. Hade även DSG6 i förra bilen. Har totalt sett kört över 13.000 problemfria mil med båda bilarna på 3 år. Förra bilen plågade jag lite mer än nuvvarande. Båda har fått känna på husvagn.

13000mil är jhu inte speciellt mycket antagligen helt nya bilar som blivit servade som dom bör fram tills dom bytt ut eller har jag fel? smile


saker vänner som äger bilar med dsg6 är att dom fungerar bra under bra förutsättningar.

som ett exempel frös polarns 2.0tdi 4motion 2012 fast lite och för att ta loss bilen beskrev han det som att han trodde lådan skulle sprängas

tycker en låda antingen ska fungera som en automat alltså inte av och på koppling som en dsg har.
eller så ska det vara manuellt..
för det var det problemet han upplevde att han behövde lägga lite varv för att slå loss bilen och då blev den helt muppig. var någon mer som beskrev något liknande problem med dsg minns inte riktigt i vilket läge den personen fick problem det var dock en caddy 2.0tdi dsg6 2015

har man möjligheten ser jag ingen mening att välja en dsg före en manuell låda.
om man inte kökör mycket men då är dsg död rätt fort smile

Nu har ju TS sagt att han tittar på en manuell så det problemet är ur vägen. Men jag håller med dig, föredrar automat men just DSG är ingen höjdare. Vi köpte ju en ny bil i Juni -14 med DSG7. Den är inte kvar... Tacka vet jag e-CVT som på min toylåda :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang