Köpa från bilhandlare - råd gällande länge avställd bil

davidgs
7 juli 2015 · 6 Inlägg

Är i tankarna att köpa en passat-12 från en bilhandlare i stan. Dock så blir jag lite fundersam när jag letade upp bilen hos vägverket så införskaffades bilen hos handlaren i december-14, ställdes av då, men försäkrades inte förrän nu i maj-15 samt vad jag kan se kom annonsen först upp då.

Handlaren själv säger att han gjorde ett dumt köp, och har inte blivit av med den.. kan det vara så enkelt?

trippelturbo Trucker
7 juli 2015 · 2 710 Inlägg

Det där är väl egentligen av mindre betydelse. Kolla upp företaget och bilen speciellt, grundligt! Det är det viktigaste i detta läge.. Känner tyvärr folk som blivit lurade av företag, stora som små.. Lovas garantier till höger och vänster!

Bilen är ju ganska ny! Är det automat, kanske du borde kolla närmre på den, välskött osv..

Fart missbrukare
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2015 · 17 470 Inlägg

trippelturbo skrev:
Det där är väl egentligen av mindre betydelse. Kolla upp företaget och bilen speciellt, grundligt! Det är det viktigaste i detta läge.. Känner tyvärr folk som blivit lurade av företag, stora som små.. Lovas garantier till höger och vänster!

Bilen är ju ganska ny! Är det automat, kanske du borde kolla närmre på den, välskött osv..

Jo, Vad det för maskin och låda? Är handlaren MRF-ansluten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2015 · 13 736 Inlägg

vadå länge? 7månader är inte så lång tid.
länge då är det ett par år.

är säkert en sån där jätte bra bil med 1.4 och dsg..  så man får lite extra valuta för pengarna.
är det inte kamkedjan som kukar så rasar lådan.. ett sånt där perfekt evighets projekt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2015 · 17 470 Inlägg

Growe skrev:
vadå länge? 7månader är inte så lång tid.
länge då är det ett par år.

är säkert en sån där jätte bra bil med 1.4 och dsg..  så man får lite extra valuta för pengarna.
är det inte kamkedjan som kukar så rasar lådan.. ett sånt där perfekt evighets projekt smile

Jag förstår ditt språkval. Nej, 1.4 med DSG ska inte köpas. Någonsin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
davidgs
7 juli 2015 · 6 Inlägg

Tack för svar!

Det är en 2.0 diesel, manuell, så ingen anledning till att den borde stått länge tycker jag. (dessa verkar gå rätt bra på marknaden..)

Hur kan man på ett enkelt sätt se om firman är MRF-ansluten? och om dem inte är det, är det OK att köra ändå?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2015 · 17 470 Inlägg

davidgs skrev:
Tack för svar!

Det är en 2.0 diesel, manuell, så ingen anledning till att den borde stått länge tycker jag. (dessa verkar gå rätt bra på marknaden..)

Hur kan man på ett enkelt sätt se om firman är MRF-ansluten? och om dem inte är det, är det OK att köra ändå?

Då är det lungt. Är firman MRF-ansluten så MÅSTE de följa ARN vid eventuell tvist. Annars kan de bara säga "Sorry" om nu bilen går sönder, vilket jag inte tror den gör.

Titta på handlarens hemsida. De brukar skriva ut "MRF" eller liknande. Är det bra pris och inte bilen gått sjuka mil så varför inte?

Vill du ha både hängsle och livrem på dig så boka tid för provkörning och kör direkt till en verkstad som läser av felkoder för någon hundralapp eller 2.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
davidgs
7 juli 2015 · 6 Inlägg

Inget nämns på hemsidan gällande MRF. Däremot samarbetar dem med Svensk Bilgaranti och erbjuder denna på ett år till bilen. (vilken enligt en snabb googling inte är så mycket att ha dessvärre)

Bilen har gått 13k mil, och service verkar vara gjord som den ska. (ringde vw där den varit servad, senast vid 12.9k, och det var inget som stack ut) Kanske bara borde köra på ändå... smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2015 · 17 470 Inlägg

davidgs skrev:
Inget nämns på hemsidan gällande MRF. Däremot samarbetar dem med Svensk Bilgaranti och erbjuder denna på ett år till bilen. (vilken enligt en snabb googling inte är så mycket att ha dessvärre)

Bilen har gått 13k mil, och service verkar vara gjord som den ska. (ringde vw där den varit servad, senast vid 12.9k, och det var inget som stack ut) Kanske bara borde köra på ändå... smile

Nej, Bilgaranti är skräp. Har jobbat som bilförsäljare. Tyvärr.
Men det låter väl bra för övrigt, om nu inte bilen har en solid lack? (Ej metallic)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
davidgs
7 juli 2015 · 6 Inlägg

Tack!

Färgen är vit - såg fin ut på bilderna. Är detta något problematiskt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2015 · 17 470 Inlägg

davidgs skrev:
Tack!

Färgen är vit - såg fin ut på bilderna. Är detta något problematiskt?

Är den SOLID vit, finns även metallic, så måste den skötas ordentligt. Tvätt ofta och Rekond en gång per år och den står lägre i värde än motsvarande grå metallic som exempel. Prutläge då.

Råkar i nuläget ha en rekondfirma så...

Kolla på denna bil:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-848a3132a3132ed48cc190ca8c9cbf2c.jpg

Då var den ändå svart men som ett sandpapper i lacken pga misskötsel. Som tur vad var det tjejens bil så det blev gratis :-)

Senast redigerat av Hybridsmurfen (7 juli 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
davidgs
7 juli 2015 · 6 Inlägg

ok smile färgen står candy-vit, lite osäker, men ser mer ut som bilden nedan just nu.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2015 · 13 736 Inlägg

många drar sig för vita bilar  är lite taxivarning över vita passater.

svensk bilgaranti är lika bra som ingen garanti..
googla så förstår du

2.0tdi är trevliga bilar lyssna efter standard grejerna så som läckande egrkylare (låter som avgasläckage)
kolla samtliga varningslampor mycket skit som gärna strular på dessa.
länkarmsbussningar kolla framför allt den vänstra. då framvagnsbalken måste ner om den är dålig. inget stort jobb men inget man gör hemma i garaget utan rätt verktyg   har själv fått svartbälte i att riva framvagnar på dessa =/

rost och åter rost  dom rostar som en gammal opel
baklucka skarven mellan stötfångaren och bakskärmen nederkant på dörrarna är några av standardställena där dom rostar.

sen är det dubbelmassesvänghjulet som OFTA är dåliga  blir ett knackade ljud när man står i friläge

bortser man från alla fel dom brukar ha är det riktigt trevliga bilar och lite märkligt är det att den inte blivit såld men säkert högt pris eller nått

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2015 · 17 470 Inlägg

Growe skrev:
många drar sig för vita bilar  är lite taxivarning över vita passater.

svensk bilgaranti är lika bra som ingen garanti..
googla så förstår du

2.0tdi är trevliga bilar lyssna efter standard grejerna så som läckande egrkylare (låter som avgasläckage)
kolla samtliga varningslampor mycket skit som gärna strular på dessa.
länkarmsbussningar kolla framför allt den vänstra. då framvagnsbalken måste ner om den är dålig. inget stort jobb men inget man gör hemma i garaget utan rätt verktyg   har själv fått svartbälte i att riva framvagnar på dessa =/

rost och åter rost  dom rostar som en gammal opel
baklucka skarven mellan stötfångaren och bakskärmen nederkant på dörrarna är några av standardställena där dom rostar.

sen är det dubbelmassesvänghjulet som OFTA är dåliga  blir ett knackade ljud när man står i friläge

bortser man från alla fel dom brukar ha är det riktigt trevliga bilar och lite märkligt är det att den inte blivit såld men säkert högt pris eller nått

Jag har googlat på "Candy white" men vet inte om det är solid eller inte. Men helt klart står en vit bil i mindre värde än motsvarande silver etc.

Jo framvagnen kommer han att ha mycket kul med :-)

Är bilen VIT så räkna med en rekond på 3000:- första året och minst 1000:- varje år efter det. Annars har du ingen bil kvar sedan. Säger bilhandlaren att han "rekondat" bilen så fråga vad de lagt på... Tro mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2015 · 13 736 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Growe skrev:
många drar sig för vita bilar  är lite taxivarning över vita passater.

svensk bilgaranti är lika bra som ingen garanti..
googla så förstår du

2.0tdi är trevliga bilar lyssna efter standard grejerna så som läckande egrkylare (låter som avgasläckage)
kolla samtliga varningslampor mycket skit som gärna strular på dessa.
länkarmsbussningar kolla framför allt den vänstra. då framvagnsbalken måste ner om den är dålig. inget stort jobb men inget man gör hemma i garaget utan rätt verktyg   har själv fått svartbälte i att riva framvagnar på dessa =/

rost och åter rost  dom rostar som en gammal opel
baklucka skarven mellan stötfångaren och bakskärmen nederkant på dörrarna är några av standardställena där dom rostar.

sen är det dubbelmassesvänghjulet som OFTA är dåliga  blir ett knackade ljud när man står i friläge

bortser man från alla fel dom brukar ha är det riktigt trevliga bilar och lite märkligt är det att den inte blivit såld men säkert högt pris eller nått

Jag har googlat på "Candy white" men vet inte om det är solid eller inte. Men helt klart står en vit bil i mindre värde än motsvarande silver etc.

Jo framvagnen kommer han att ha mycket kul med :-)

Är bilen VIT så räkna med en rekond på 3000:- första året och minst 1000:- varje år efter det. Annars har du ingen bil kvar sedan. Säger bilhandlaren att han "rekondat" bilen så fråga vad de lagt på... Tro mig.

framvagnarna på 06 och uppåt är ingen större fara med.   har mekat mycket passat och det är inga stora grejer som brukar vara problem med lite leder och sånt men inte mer än någon normal bil.
den jag lyckades ramla på som bärarmsbussningarna var slut hade gått över 60K  men när man står där och har bytt höger sida och ska byta vänster och inser att hur man än försöker göra tar bulten i växelådan och man börjar förstå vart det barkar iväg så är det bara att plocka fram verktygen till att låsa framvagnsbalkens position och sen riva ner balken.  Det känns som balken måste ner vad man än ska göra. första gångerna tänkte man näe klart det går utan att dra ner balken. nu tar man nästan fram verktygen till balken när man ska byta olja smile   

det ska tilläggas att jag är en busschafför ingen heltids mekaniker!  att vw mekaniker inte tar livet av sig efter första veckan på jobbet är för mig en gåta smile   men dom är ruskigt trevliga att köra så skulle nog våga köpa en själv men budgetera för en lack på bilen och 15k i en reprations fond smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
davidgs
7 juli 2015 · 6 Inlägg

Ok, tack. Får titta noga efter rost med andra ord, samt vara uppmärksam på framvagnsproblem. Är dock inte jättevan bilköpare, men tror detta ger mig en fingervisning.

Om man nu ska frångå vit, finns nedan bil ute, som jag också funderat på. Dock lite över min budget, samt lacken ser inte 100% ut på bilderna iallafall. Denna har ju gått ca hälften i mil, men har sämre utrustning.

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 11&w=2

Ingooo
7 juli 2015 · 167 Inlägg

Jättetrevlig motor och skön bil att åka i. Rost av kosmetisk typ är tyvärr bara en tidsfråga men på en 12a kommer du troligt inte se nått med blotta ögat. Har en 08a i jobbet som ser riktigt tråkig ut i dörrar och på baklucka.

Kolla upp så den inte varit krockad med tanke på att den stått avstälkd/osåld relativt länge. Den bilen står normalt inte länge i en bilhall annars om de inte tagit i alltför mycket map priset.

volvoqq Lastbilsmekaniker
7 juli 2015 · 5 136 Inlägg

Innan jag köpte min blåe v70n så hade den varit avställd i tre år efter det blev återtag på den, fick den billigt så kan inte klaga:D

trippelturbo Trucker
8 juli 2015 · 2 710 Inlägg

Av erfarenhet så kan jag tyvärr säga så här:

Är det inte en stor firma som är rädda om sitt varumärke, Tex M-bilar, Bilia, osvosv.., så myglar 9 av 10 firmor med avtal osv med tex MRF! Hjälpte min svåger och köpa en S60 för några år sen av en handlare i Örebro-området (minns faktiskt inte vad firman hette). Det var en liten firma, bakom nå OK-mack. Bilen går visserligen bra och han äger den än idag, han har idag kört ca 6000 problemfria mil med den! Det jag vill säga, är att den killen sa att alla såna där avtal är bara papper, inget händer när det kommer till kritan, tyvärr!

Och då bilen är såpass ny, så går det tyvärr inte och förlita sig fullt på en Carfax-rapport heller.. En bekant sålde en BMW som hade gått 10600 mil, en -10 (behövdes då alltså inte besikta förrän ngt år, min ej hur många år det är, han sålde den våren -14). Personen som köpte den skulle utomlands med den.. okänt hur långt den hade gått när han la ut den, MEN det intressanta är att när den besiktades november -14, så hade den gått 9500mil!

Detta syns inte i en Carfax-rapport! Carfax-rapport kan ej få fram så länge bilen inte varit tex besiktad.

Det du i bästa fall kan göra, är att gå på känsla, är företaget ett litet företag, så finns det inga garantier och innan du skrivit på så måste du gå på din magkänsla till 100% !!! Jag vågar ärligt talat INTE köpa en nyare bil, man ser vissa bilar som är 10 år gamla som gått 10000 mil, och det är inga Mircror, utan alltifrån V70 till A6, 3-serie osv.. Påstår absolut inte att alla ljuger, men det är ju tyvärr dom ärliga som få ta smällen sad

Krockad? Hur många ägare? Ring till senaste ägaren/ägarna, kolla allt !!

Lycka till! smile

Fart missbrukare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang