Köpa Importerad Volvo 850 t5

Ainok
7 juli 2015 · 439 Inlägg

Hej!

Är sugen på den här bilen: http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_8 … =9&w=3


Den måste vara importerad då den har 210 hk = 2 liters t5:an = Import (Italien) Eller?

Vad finns det för risker med att köpa den här? Slarvigt lagad krockskada? Omställda mätare? Dåligt servad?

Ang. motorn.

Vad är det för skillnad på den och den vanliga t5:an?

Senast redigerat av Ainok (7 juli 2015)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
simlar
7 juli 2015 · 5 524 Inlägg

Står såhär på transportstyrelsen:

I trafik första gången i Sverige: 2007-05-29
I trafik första gången (i utlandet) eller I trafik första gången (vanligen i utlandet): 1993-12-02
Import/införsel: Ja

Så ja den är importerad, reggades i Sverige 2007.

Som du säger så finns det risk att den någon gång varit kvaddad och/eller att mätarna är fifflade med.
Så länge väl ifylld servicebok finns med äkta stämplar så kan man oftast vara lugn, men risken finns ju alltid.
Beställ en Carfax rapport och googla på chassinumret ifall du är orolig.

Däremot är det en gammal bil så personligen hade jag bara gått efter hur bilens skick verkar vara och hur den beter sig efter vägen vid provkörning.
Personligen anser jag då att 17000kr för en bil från -94 är alldeles för mycket pengar, speciellt då det är en opraktisk sedan.

Vad som skiljer import T5an och Svenska T5an är ju åtminstone motovolymen, import på 2L och svenska på 2,3L om jag inte minns fel.
Annars har jag ingen koll, vitmotorer har jag ett lågt intresse av.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Christian S
7 juli 2015 · 4 816 Inlägg

Ainok skrev:
Ang. motorn.

Vad är det för skillnad på den och den vanliga t5:an?

den är som sagt på 2 liter istället för 2,3 och det är slaglängden som skiljer sen sitter det en något mindre turbo, kanske andra spridare samt att det är annan programvara.
annars kan det skilja lite i utrustningsväg så som stolsvärme.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
uhlin
7 juli 2015 · 2 834 Inlägg

simlar skrev:
Står såhär på transportstyrelsen:

I trafik första gången i Sverige: 2007-05-29
I trafik första gången (i utlandet) eller I trafik första gången (vanligen i utlandet): 1993-12-02
Import/införsel: Ja

Så ja den är importerad, reggades i Sverige 2007.

Som du säger så finns det risk att den någon gång varit kvaddad och/eller att mätarna är fifflade med.
Så länge väl ifylld servicebok finns med äkta stämplar så kan man oftast vara lugn, men risken finns ju alltid.
Beställ en Carfax rapport och googla på chassinumret ifall du är orolig.

Däremot är det en gammal bil så personligen hade jag bara gått efter hur bilens skick verkar vara och hur den beter sig efter vägen vid provkörning.
Personligen anser jag då att 17000kr för en bil från -94 är alldeles för mycket pengar, speciellt då det är en opraktisk sedan.

Vad som skiljer import T5an och Svenska T5an är ju åtminstone motovolymen, import på 2L och svenska på 2,3L om jag inte minns fel.
Annars har jag ingen koll, vitmotorer har jag ett lågt intresse av.

Tycker också 17000 kr verkar i överkant på en 850 import, trots T5:an då den är mindre i motorvolym samt lite mindre turbo.

Sen fattas ju stereon i den, kanske inte nån "big deal" direkt, men ska ju va en dubbeldin eller vad de nu kallas dessa, ska du ha en vanlig stereo så kommer monteringsram och kablar till på det och kostar inte gratis.

Sen vet man ju inte historien heller riktigt. Skulle nog sett mig om efter nån annan faktiskt.

Mickius
8 juli 2015 · 4 670 Inlägg

Du kan ju få en t5-r import för dom pengarna. Så jag hade sökt vidare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang