Oljud/störningar i BMW e46 Coupè

Borren
12 juli 2015 · 77 Inlägg

Hej!

Jag har haft ett irriterande oljud i högtalarna på min BMW e46 coupe -05 ett tag nu efter att jag bytte ut original ljudet.

Oljudet kan beskrivas som generator störningar, vid tomgång "pirrar" det och vid gaspådrag så är det ett pipande ljud som följer varvet dock bara i de högtalare som drivs av slutsteget.

Det som monterades var:

Huvudenhet: Kenwood KDC-BT53U.
Slutsteg: Fyrkanals GAS PRO80.4.
Ett framsystem med 2st 4" högtalare, 2st diskanter och ett 6" basrör.
div kablar.

Jag driver framsystemet på slutsteget och de 2 original bakhögtalarna på stereon.

Allt inhandlades hos Bra ljud i bil i norrköping men jag monterade det.

Första gången jag lämnade in bilen och fick slutsteget utbytt och flyttade jordkabeln till bältesfästet i baksätet utan resultat.

Andra gången Flyttade de jordkabeln så den satt i samma balk som batteriets jord (batteri i skuffen) fick störnings filter på lågnivån och pluskabeln på batteriet utan större resultat (blev lite bättre)

Tredje gången sa de att jag hade missat att isolera 4st högtalar kablar som skulle gå till framsystemet från stereon men som jag bara klippt av så min stereo var bränd. De isolerade kablarna och sa att det bara var att köpa en ny stereo, jag har ett par stereos hemma så jag sa att jag får ta en av dem så länge.

väl hemma plockar jag över stereon från min Volvo och sagt och gjort så blev det faktiskt tyst dock inte särskilt länge. Provade BMWns stereo i min 940 och det va hur tyst och fint som helst. nu har jag provat med 3st Kenwood stereos och alla låter likadan i BMWn och är tysta i andra bilar.

Har provat att byta till ett annat slutsteg utan resultat och dragit lågnivåkablar löst igenom bilen

Har ingen lust att åka tillbaka till Bra ljud i bil då det blir dyrt i längden att låta de felsöka så tänkte höra om någon av er har något förslag på vad man kan prova?

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Pininfarina406
12 juli 2015 · 535 Inlägg

En sak du kan prova är att ta strömmen till stereon på samma ställe där slutsteget får sin ström. Det fungerade i min Bmw som jag hade exakt dom problemen du beskriver i.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Borren
15 juli 2015 · 77 Inlägg

drog en + kabel från batteriets pluss sida till stereon utan att det blev bättre, kopplade du tändningsströmmen på samma ställe på din?

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Pininfarina406
15 juli 2015 · 535 Inlägg

Japp, all ström till stereon. Det kallas för jordloop det som uppstår om du inte kopplar så och den fiskar upp störningarna.

Senast redigerat av thilo (15 juli 2015)

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Pininfarina406
15 juli 2015 · 535 Inlägg

Obs alltså även jorden ska tas där bak.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang