Motorlampa blinkar - bilen rycker - vw touran -08

Lyckmaan
14 juli 2015 · 23 Inlägg

Bilen rycker som sjutton vid gaspådrag, dock inte när jag gasar lugnt. Den gula motorlampan blinkar om jag behåller gasen lite till när den rycker. Men slocknar så fort jag släppt på gasen.

Jag har en avläsningmojäng som hittar en avvaktande felkod. Men appen jag har till så kan jag inte se vilken kod det är, bara att den finns.

Vad kan det vara för fel tror ni? Lambdasond?

Tändspolarna är bytta nyligen.

Sen, vågar jag köra bilen om jag gasar lugnt och bilen går som normalt? Ska åka till Finland nästa vecka, vill ju inte stå där med en trasig bil om jag inte hinner fixa bilen innan dess.

Sen tar jag gärna emot tips på bra appar till obdII. Har testat en hel hög, men bara en som jag lyckats läsa av med, den som man måste betala 90kr för att kunna se felkoderna som den hittat.

zekezeke Vila i frid, pappa..
14 juli 2015 · 517 Inlägg

Se först och främst till att få koder avlästa med riktigt verktyg.. Då slipper vi gissa..

För att nämna några alternativ;

* Gasspjäll
* Tändkablar
* Tändstiften
* bensinpump
* läckande insugsrör
* motortempgivare
* lambdasond x 2
* luftmasemätare
* vevaxelgivare

osv..

Och nej, jag skulle INTE åka till Finland med denna bil föränn den är lagad.. smile

Senast redigerat av zekezeke (14 juli 2015)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Lyckmaan
14 juli 2015 · 23 Inlägg

Tack! Har fixat en tid för felsökning på fredag. Får se vad den säger.

mb_pucken
14 juli 2015 · 5 083 Inlägg

Vilken motor är det? Gissar på att det gäller din 1,4tsi.
Min gissning är att dina insugsventiler har sotat igen. Brukar ge ryckningar vid alla möjliga varvtal.
Brukar ge felkod på feltändning.
En annan vanlig orsak till ryckningar vid gaspådrag är turbon. Den brukar kunna bli glapp och då tar vingarna i kompressorhuset vilket stoppar upp turbon och bilen rycker.
Turbon är lätt att kontrolera, plockar man av insugsslangen och kikar in i kompressorhuset brukar det synas repor och att vingarna är slitna. Brukar även kännas tydliga glapp.

Även sliten kamkedia är en sjukdom på tsi motorerna vilket även det kan ge ryckningar.
Ger felkod på kammaxelgivaren.

Dom brukar även kunna vara kinkiga på stiften.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lyckmaan
4 augusti 2015 · 23 Inlägg

Ja, precis. Det är en 1,4tsi.

Det visade sig att tändspolen på cylinder 1+3 var dåliga. Även fast de nästintill är nya.

Men det roliga nu är att motorlampa har tänds konstant nu. Bilen är lite slö och felkod P000A. Alltså Insugskamaxelläge (A) långsam respons (bank 1). Ska in på verkstan imorgon igen.

Jag fick ju köra en fungerande bil i några dagar iaf...

mb_pucken
4 augusti 2015 · 5 083 Inlägg

Skönt att det löste sig ett tag. Aj då. Dax för en kamkedia då troligvis smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lyckmaan
4 augusti 2015 · 23 Inlägg

Misstänker det. Men hoppas verkligen inte, ingen billig historia direkt.
Ska kika på kamaxellägesgivaren också och hoppas på att det bara är den som gett upp.

mb_pucken
4 augusti 2015 · 5 083 Inlägg

Brukar sällan vara den tyvärr. Får hoppas att vag eller din försäkring tar lite av kostnaden.
Hoppas det är givaren och att de löser sig.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lyckmaan
4 augusti 2015 · 23 Inlägg

Tack! Hoppas verkligen att det inte är kedjan!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang