Slutsteg har ballat ur är det bara att skrota?

L0K3
18 juli 2015 · 108 Inlägg

Trots att rubriken antyder att slutsteget är paj är jag inte helt säker men kan inte ta en hel beskrivning i rubriken : P

Plockade ur slutsteget i går då jag skulle fixa lite grejer men idag då jag kopplar in den har 2 problem uppstått.
Det första är att höger och vänster sida av ljudet tycks ha kastats om, har kontrollerat flera gånger att jag inte bara har råkat blanda ihop sladdarna men det tycks inte vara problemet. detta problem kan jag iofs leva med.

Det andra problemet jag har är att högtalaren höger bak spelar väldigt lågt, trodde först den inte spelade alls fören jag kopplade ur allt annat och kunde höra hur den spelade svagt. det är inte högtalaren det är fel på då den spelar bra om man kopplar in det i någon av de andra portarna.

Den felsökning jag har gjort är att kontrollera samtliga kablar från radion till slutsteget och från slutsteget till högtalarna men allt värkar ok där. Dubbel och trippel-kollat  med mina egna märkningar och instruktionsboken att allt är rätt kopplat. har även nollställt radion.

Radion heter Kenwood KDC-BT53U
Slutsteget heter DLS CA 51

Tack på förhand

MammDiin
20 juli 2015 · 2 019 Inlägg

Första problemet löser du väl enkelt genom att kasta om lågnivå in till slutsteget alternativt vid HU:n?

Och andra problemet kan du felsöka genom samma metod som du redan testat bara att du tar en annan högtalare och ser om den även spelar svagt på den ''felaktiga'' kanalen på slutsteget.
Senast jag hade problem med svagare ljud på en kanal så var det lågnivåkabeln som orsakade problemet.
Så du kan även testa växla om lågnivåkablarna och se om problemet kvarstår eller flyttas, alternativt att båda kanalerna spelar som de ska.

L0K3
31 juli 2015 · 108 Inlägg

Har varit och testat slutsteget hos firman där jag köpte det och de säger att det är något trasigt i slutsteget.
Ska in på måndag och se om det går på garantin.

visst går det att bara kasta om lågnivåsladdarna men något är ju skumt när man måste koppla "röd på svart" och tvärtom. Är för övrigt inte felkopplat framme i radion.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang