Ny huvudenhet till V70n

robinr-
20 juli 2015 · 19 Inlägg

Hej,

Har precis blivit ägare till en v70n 2001, tyvärr är det lägsta ljudpaketet i bilen så jag tänkte fixa ett schysst framsystem och huvudenhet till att börja med. Sen får vi se om det byggs på i framtiden. Främst är jag ute efter ljudkvalité före bas.

Min budget är 1500kr för en enhet och är inte i behov av CD men vill ha möjlighet till BT för handsfree och streaming.

Det är specifikt två HU:s jag har kollat på men kan inte riktigt bestämma mig för vilket.

Kenwood KDC-BT45U
och
Alpine UTE-72BT

Kenwooden har lite mer lulllull, tidskompensation och sånt vet inte om jag kommer använda det?
Alpine har jag hört ger en bättre ljudbild(?) men jag vet inte.

Har inte så stor erfarenhet av billjud. Kanske finns det någon annan HU att rekommendera?

Kevaz Hellre basa än gasa.
20 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Min kompis använder sig av en Alpine UTE-72BT i sin bil och jag kan knappast tro att Kenwooden är bättre.
Alpine huvudenheterna är svårslagna och även om UTE är en "budget" variant så tycker jag att den lämnar ifrån sig en känsla av kvalité.

Nu har jag inte jämfört exakt dessa två men när jag jämfört Alpine med andra märken innan så tycker jag alltid att Alpine har varit överlägsna.
Sen har jag för mig att Alpine har en "bättre radio" alltså bättre ljud än sina konkurrenter.
Så antar att det är där du hört att Alpine ger bättre ljudbild!


Ja, mitt svar är ganska enkelt: Välj Alpine. smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Fjong
20 juli 2015 · 1 494 Inlägg

Vill du ha mer för pengarna så titta på begagnat, för 1500kr kan du nog få tag på en Alpine cde/ide 178BT och då får du bra ljud och bra inställningsmöjligheter tongue Vill du inte ha begagnat så är 178an lätt värd sitt nypris med, vill du uppgradera ljudet senare så slipper du byta HU igen wink

Har inte testat nån av förslagen du länkade så dom kan jag inte säga nått om tyvärr.

Kevaz Hellre basa än gasa.
20 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Fjong skrev:
Vill du ha mer för pengarna så titta på begagnat, för 1500kr kan du nog få tag på en Alpine cde/ide 178BT och då får du bra ljud och bra inställningsmöjligheter tongue Vill du inte ha begagnat så är 178an lätt värd sitt nypris med, vill du uppgradera ljudet senare så slipper du byta HU igen wink

Har inte testat nån av förslagen du länkade så dom kan jag inte säga nått om tyvärr.

Håller självklart med där, har du råd med en 178 så borde du verkligen satsa på en sådan då det är den mest underbara huvudenheten. smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
robinr-
20 juli 2015 · 19 Inlägg

Fjong skrev:
Vill du ha mer för pengarna så titta på begagnat, för 1500kr kan du nog få tag på en Alpine cde/ide 178BT och då får du bra ljud och bra inställningsmöjligheter tongue Vill du inte ha begagnat så är 178an lätt värd sitt nypris med, vill du uppgradera ljudet senare så slipper du byta HU igen wink

Har inte testat nån av förslagen du länkade så dom kan jag inte säga nått om tyvärr.

Aoup, misstänkte att du skulle skriva det där svaret wink Sett att du rekommenderat den i flera andra trådar jag läst. Det verkar vara en riktigt bra maskin så det blir nog en IDE-178BT.

Skulle jag vilja bygga ut ljudet sen är det bara jobbigt om jag behöver byta huvudenhet igen då är det lika bra att lägga lite extra på HU:n från början.

Fjong
20 juli 2015 · 1 494 Inlägg

Inte värt att lägga sina pengar på mycket annat i mitt tycke haha. tongue Sålde min så har ingen själv för tillfället, kör med en 137bti och en 117ri i mina bilar och dom har snäppet bättre kontroll tycker jag men saknar inställningsmöjligheterna som 178an har. Kör ju mina högtalare på steg så delning och sånt är inga problem men 9 bands eqn saknar jag :o

Tror du kommer bli super nöjd med en IDE, vet att blåtanden kan krångla lite ibland så man får ta bort nån kontakt och koppla på igen å sånt men annars vet jag inget fel med dom. Kör med USB själv så inget som påverkat mig alls hehe. Lycka till med byggandet! smile

robinr-
28 juli 2015 · 19 Inlägg

Håller på att lägga beställning nu men såg att de fanns kampanj på 195BT vad är det egentligen för skillnad mellan 178bt och 195bt ? Årsmodeller bara?

Fjong
28 juli 2015 · 1 494 Inlägg

Vet inte exakt, brl finns ju i jkpg så bara att åka in å höra med dom så får du säkert provlyssna på pilla lite på dom med. Är ju kampanj på 178an nu med tongue

valstadkillen
28 juli 2015 · 1 523 Inlägg

alpine är bra men kenwood och pioneer duger helt klart! kenwood har t.om med bättre och mer inställningar än alpine även om alpine har blivit bättre med det smile http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvhx-560bt.html denna pioneer är riktigt prisvärd

Peugeot 207 (2006)
Fjong
29 juli 2015 · 1 494 Inlägg

Låter grejerna bra ifrån början behöver man inte en massa inställningar för att försöka fixa det wink Behöver man mer än vad 178an har så kan man lika gärna köpa en vettig DSP. tongue

robinr-
29 juli 2015 · 19 Inlägg

valstadkillen skrev:
alpine är bra men kenwood och pioneer duger helt klart! kenwood har t.om med bättre och mer inställningar än alpine även om alpine har blivit bättre med det smile http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvhx-560bt.html denna pioneer är riktigt prisvärd

Jag var faktiskt inne på den där enheten när jag började kolla på HU. Hur står är skillnaderna egentligen? Ne, jag får nog åka in till brl i jönköping och provlyssna lite innan beställning ändå.

Nausea Avstängd
29 juli 2015 · 598 Inlägg

Alpine har ärligast ljud. Jag har en CDA 9887 som kom 2006 och den håller än ljudmässigt. Inte mot dagens bästa men ändå, köper du en bra maskin kan den hänga med i många år. Andra märken har ofta ett "färgat" ljud, ett "sound" snarare än musik som den ska låta. Så om du gillar Audi köper du en Kenwood, i en Volvo eller Saab ska det vara Alpine.

valstadkillen
30 juli 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:
Alpine har ärligast ljud. Jag har en CDA 9887 som kom 2006 och den håller än ljudmässigt. Inte mot dagens bästa men ändå, köper du en bra maskin kan den hänga med i många år. Andra märken har ofta ett "färgat" ljud, ett "sound" snarare än musik som den ska låta. Så om du gillar Audi köper du en Kenwood, i en Volvo eller Saab ska det vara Alpine.

när blev ljud ärligt?lol spelar väl ingen roll vilken bil man har när man ska köpa en stereo? haft Alpine CDE178bt bytte nu mot en kenwood dubbeldin ja ska ha i min nu. den är oxå färgat på sitt egen väg. låter bra gör den har ej sagt något annat. Kenwwod har ett lite mer neutalare ljud! pioneer har en blandning. ja testade de 3 stora i min gamla S70 och vilken som lät bäst var faktiskt kenwood

Peugeot 207 (2006)
Nausea Avstängd
30 juli 2015 · 598 Inlägg

Sen Alpine! Du bytte Alpines top-of-the-line HU mot en Pilowood (Pioneer + Kenwood = pile of wood, brasved) dubbeldin och kallar det ett neutralt ljud?  Du har väl för dåliga högtalare som låter trevligare med inbyggd loudness = hissad bas och diskant. Men du hör inte musiken, röster, harmonier och strumming guitars! Man måste först lära sig att en ton inte bara är EN frekvens utan en grundton och övertoner. Om anläggningen inte klarar av att återge alla dessa toner/deltoner/övertoner hör du inte musiken som den ska upplevas. Därför låter en gitarr så mycket bättre i händerna på en kunnig person än en som bara spelar en ton i taget. https://www.youtube.com/watch?v=YuxpQ0gwFSk

I did not start the flame war!

valstadkillen
30 juli 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:
Sen Alpine! Du bytte Alpines top-of-the-line HU mot en Pilowood (Pioneer + Kenwood = pile of wood, brasved) dubbeldin och kallar det ett neutralt ljud?  Du har väl för dåliga högtalare som låter trevligare med inbyggd loudness = hissad bas och diskant. Men du hör inte musiken, röster, harmonier och strumming guitars! Man måste först lära sig att en ton inte bara är EN frekvens utan en grundton och övertoner. Om anläggningen inte klarar av att återge alla dessa toner/deltoner/övertoner hör du inte musiken som den ska upplevas. Därför låter en gitarr så mycket bättre i händerna på en kunnig person än en som bara spelar en ton i taget. https://www.youtube.com/watch?v=YuxpQ0gwFSk

I did not start the flame war!

Jo du startade med ett dumt inlägg! Dåligt system? Nja duger helt klart när det är färdigt!
Kenwood dubbeldin
Mosconi 6to8
A stolparna: dayton mellanregister och diskant
Dörrarna: spl dynamics hf6.5" middar
Handsfacket: gladen sqx08
Skuffen: re audio se12d4
Steg: ground zero uranium 2225sq & 4.150sq och ett B2 quattro mkii
Kenwood och pioneer är inte skit! Alpine är inte skit heller! Alla har sina för och nackdelar!
Min kenwood bt60u lät mkt trevligare ån både Alpine iva202r och pioneer avh2400bt. Allt beror på smaksak! cde178bt är en bra maskin men ide178bt är för dyr för hans budget!

Senast redigerat av valstadkillen (30 juli 2015)

Peugeot 207 (2006)
robinr-
30 juli 2015 · 19 Inlägg

Nu lugnar vi ner oss lite killar, det är bra med inputs och olika synpunkter. Eftersom jag inte kan så mycket om just bilstereo så vänder jag mig till detta forumet. Vet inte om det framgick i första inlägget att jag är ute efter en bra ljudbild men det bör inte kosta en förmögenhet. Jag har ett bra hifi-system hemma i vardagsrummet som spelar enigt mig snuskigt bra och jag gillar det, kan erkänna att jag saknar lite av den där absolut vassaste diskanten men jag tycker samtidigt det skär ganska mycket i öronen och blir jobbigt att lyssna på i längden. Hur som helst!

Jag kan vara beredd att spräcka min budget när det gäller huvudenhet. Jag är väldigt sugen på 178BT eftersom många rekommenderar den, men visst den kostar lite också.

Det kit-systemet jag har kollat på är detta Ground Zero GZRC 16XII av de videos jag lyckats titta på känns det som ett bra system. Det är iaf det som jag fastnat lite extra för.

Kommer driva det med ett 2-kanals slutsteg, mb quart premium pab-2100 för att vara exakt. Det borde inte vara några problem.

valstadkillen
30 juli 2015 · 1 523 Inlägg

robinr- skrev:
Nu lugnar vi ner oss lite killar, det är bra med inputs och olika synpunkter. Eftersom jag inte kan så mycket om just bilstereo så vänder jag mig till detta forumet. Vet inte om det framgick i första inlägget att jag är ute efter en bra ljudbild men det bör inte kosta en förmögenhet. Jag har ett bra hifi-system hemma i vardagsrummet som spelar enigt mig snuskigt bra och jag gillar det, kan erkänna att jag saknar lite av den där absolut vassaste diskanten men jag tycker samtidigt det skär ganska mycket i öronen och blir jobbigt att lyssna på i längden. Hur som helst!

Jag kan vara beredd att spräcka min budget när det gäller huvudenhet. Jag är väldigt sugen på 178BT eftersom många rekommenderar den, men visst den kostar lite också.

Det kit-systemet jag har kollat på är detta Ground Zero GZRC 16XII av de videos jag lyckats titta på känns det som ett bra system. Det är iaf det som jag fastnat lite extra för.

Kommer driva det med ett 2-kanals slutsteg, mb quart premium pab-2100 för att vara exakt. Det borde inte vara några problem.

viktigast är monteringen! sedan ha bra musik med hög uppspelningshastighet. rekomenderar tidal hifi. Miami  501 är bra lågnivåkabel med störningsskydd.

Peugeot 207 (2006)
Nausea Avstängd
30 juli 2015 · 598 Inlägg

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:
Sen Alpine! Du bytte Alpines top-of-the-line HU mot en Pilowood (Pioneer + Kenwood = pile of wood, brasved) dubbeldin och kallar det ett neutralt ljud?  Du har väl för dåliga högtalare som låter trevligare med inbyggd loudness = hissad bas och diskant. Men du hör inte musiken, röster, harmonier och strumming guitars! Man måste först lära sig att en ton inte bara är EN frekvens utan en grundton och övertoner. Om anläggningen inte klarar av att återge alla dessa toner/deltoner/övertoner hör du inte musiken som den ska upplevas. Därför låter en gitarr så mycket bättre i händerna på en kunnig person än en som bara spelar en ton i taget. https://www.youtube.com/watch?v=YuxpQ0gwFSk

I did not start the flame war!

Jo du startade med ett dumt inlägg! Dåligt system? Nja duger helt klart när det är färdigt!
Kenwood dubbeldin
Mosconi 6to8
A stolparna: dayton mellanregister och diskant
Dörrarna: spl dynamics hf6.5" middar
Handsfacket: gladen sqx08
Skuffen: re audio se12d4
Steg: ground zero uranium 2225sq & 4.150sq och ett B2 quattro mkii
Kenwood och pioneer är inte skit! Alpine är inte skit heller! Alla har sina för och nackdelar!
Min kenwood bt60u lät mkt trevligare ån både Alpine iva202r och pioneer avh2400bt. Allt beror på smaksak! cde178bt är en bra maskin men ide178bt är för dyr för hans budget!

Som sagt, högtalarna är skit. Dessutom har du för många vilket gör det svårkalibrerat. Och de olika märkena passar inte ihop ljudmässigt, helt olika karaktärer. Dessutom ljuger du nu för i det förra inlägget skrev du att du bytte ut ett Alpine 178bt medan du nu skriver att du jämfört Pilowood med en betydligt billigare och sämre som förmodöligen inte ens har tidskomp och nivåjustering på alla kanaler. Nej, du har inte
hört musiken med detta hopkok till anläggning. Eftersom du nyligen börjat investera i Mosconi Gladen, byt ut alla högtalare från andra märken till Gladen också. Subben sist, för där kan andra märken vara bättre. Sen byter du ut alla kablar mot bättre. Sen kan du börja säga att du har hifi i bilen.

Nausea Avstängd
30 juli 2015 · 598 Inlägg

valstadkillen skrev:

robinr- skrev:
Nu lugnar vi ner oss lite killar, det är bra med inputs och olika synpunkter. Eftersom jag inte kan så mycket om just bilstereo så vänder jag mig till detta forumet. Vet inte om det framgick i första inlägget att jag är ute efter en bra ljudbild men det bör inte kosta en förmögenhet. Jag har ett bra hifi-system hemma i vardagsrummet som spelar enigt mig snuskigt bra och jag gillar det, kan erkänna att jag saknar lite av den där absolut vassaste diskanten men jag tycker samtidigt det skär ganska mycket i öronen och blir jobbigt att lyssna på i längden. Hur som helst!

Jag kan vara beredd att spräcka min budget när det gäller huvudenhet. Jag är väldigt sugen på 178BT eftersom många rekommenderar den, men visst den kostar lite också.

Det kit-systemet jag har kollat på är detta Ground Zero GZRC 16XII av de videos jag lyckats titta på känns det som ett bra system. Det är iaf det som jag fastnat lite extra för.

Kommer driva det med ett 2-kanals slutsteg, mb quart premium pab-2100 för att vara exakt. Det borde inte vara några problem.

viktigast är monteringen! sedan ha bra musik med hög uppspelningshastighet. rekomenderar tidal hifi. Miami  501 är bra lågnivåkabel med störningsskydd.

Vad menar du med uppspelningshastighet? Menar du bitrate på ljudfiler?

Senast redigerat av Nausea (30 juli 2015)

valstadkillen
30 juli 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:
Sen Alpine! Du bytte Alpines top-of-the-line HU mot en Pilowood (Pioneer + Kenwood = pile of wood, brasved) dubbeldin och kallar det ett neutralt ljud?  Du har väl för dåliga högtalare som låter trevligare med inbyggd loudness = hissad bas och diskant. Men du hör inte musiken, röster, harmonier och strumming guitars! Man måste först lära sig att en ton inte bara är EN frekvens utan en grundton och övertoner. Om anläggningen inte klarar av att återge alla dessa toner/deltoner/övertoner hör du inte musiken som den ska upplevas. Därför låter en gitarr så mycket bättre i händerna på en kunnig person än en som bara spelar en ton i taget. https://www.youtube.com/watch?v=YuxpQ0gwFSk

I did not start the flame war!

Jo du startade med ett dumt inlägg! Dåligt system? Nja duger helt klart när det är färdigt!
Kenwood dubbeldin
Mosconi 6to8
A stolparna: dayton mellanregister och diskant
Dörrarna: spl dynamics hf6.5" middar
Handsfacket: gladen sqx08
Skuffen: re audio se12d4
Steg: ground zero uranium 2225sq & 4.150sq och ett B2 quattro mkii
Kenwood och pioneer är inte skit! Alpine är inte skit heller! Alla har sina för och nackdelar!
Min kenwood bt60u lät mkt trevligare ån både Alpine iva202r och pioneer avh2400bt. Allt beror på smaksak! cde178bt är en bra maskin men ide178bt är för dyr för hans budget!

Som sagt, högtalarna är skit. Dessutom har du för många vilket gör det svårkalibrerat. Och de olika märkena passar inte ihop ljudmässigt, helt olika karaktärer. Dessutom ljuger du nu för i det förra inlägget skrev du att du bytte ut ett Alpine 178bt medan du nu skriver att du jämfört Pilowood med en betydligt billigare och sämre som förmodöligen inte ens har tidskomp och nivåjustering på alla kanaler. Nej, du har inte
hört musiken med detta hopkok till anläggning. Eftersom du nyligen börjat investera i Mosconi Gladen, byt ut alla högtalare från andra märken till Gladen också. Subben sist, för där kan andra märken vara bättre. Sen byter du ut alla kablar mot bättre. Sen kan du börja säga att du har hifi i bilen.

hahaha va?? högtalarna är skit?? man behöver ej ha samma märke för att de ska låta bra!  sedan har Dayton fått mycket beröm för att de är riktigt prisvärda! spl dynamics är bra! och vad är det för fel på RE AUDIO???vad har du för system då som är så mkt bättre??????  har tidskomp och eq i boxen så ser ej problemet.  http://www.garaget.org/?car=142003 han kör oxå frontsub och bas i skuffen och han kom 2a i sin klass .  Pioneer odr är det skit? vad jag vet så slår dem Alpine fx1 på fingrarna! sedan klår pioneer P99rs alpine cda137bt för alpine måste man ha en alpine box för att använda helt perfekt! och kablar har jag redan bra lågnivå. 3 par miami 501 till proccessorn och 3 st gz rca från proccessor till steg! nu vill jag höra din setup!!!för de flesta har jag köpt begagnat och när jag avrit arbetslös. förutom gz stegen för då hade jag jobb!

Senast redigerat av valstadkillen (30 juli 2015)

Peugeot 207 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang