Samuel3 skrev:
Stortag skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
När det gäller tankmätaren så kolla det jag skrivit om brorsans 745:a -87.
De två svarta elektrolytkondensatorerna som sitter på tankmätarens kretskort var trasiga /åldriga. Vi bytte och tankmätaren fungerade perfekt igen.
Sen kan det vara ärgade elanslutningar under "plastpluppen" som sitter på "tanklocket" på tanken. Här hade brorsans kontakter ärga sönder så reostat och bakre bränslepump fick ingen ström. Vi tog bort plastpluppen och lödde fast kablarna direkt till jord, reostat och pump.
Går motorn om den bakre bränslepumpen inte går? Det är iallafall inget problem att starta och köra den.
Men tack för tipsen, skall se över det.
Om den bakre pumpen inte fungerar börjar det kännas som bensinstopp när du kommer ner till halvtank, över halvtank så är tankpumpen inte viktig för att det ska komma bensin till motorn.
Med tanke på det verkar det ju inte vara något fel på den. Har uppskattningsvis fem liter i tanken och den startar och går fin fint.
Provade den andra mätartavlan idag och där fungerade belysningen och värmemätaren. Dock inte hastighet eller varvtal. Skall prova flytta över varvräknaren från den andra tavlan och hålla tummarna. Felet med hastigheten börjar jag misstänka sitter i bakaxeln, med tanke på att båda mätarna inte ger utslag.
Han som hade bilen innan hade satt i en slungdiff, kan det inverka på signalen på något vis eller är det mer troligt att kontakten är rutten?
Tankmätaren fungerade både bättre och sämre på denna mätartavla, den gav inte längre utslag med signalhorn eller ljusvredet. Dessvärre åkte visaren fram och tillbaka lite som att den skulle levt eget liv.
Senast redigerat av Stortag (27 juli 2015)