740 bensinmätare och hastighetsmätare

Stortag
20 juli 2015 · 298 Inlägg

Tjena
Jag vet att detta antagligen blivit diskuterat flertaliga gånger förr här.
Problemet är att bränslemätaren inte fungerar alls vilket inte verkar vara ovanligt på 740. Iallafall märkte jag att då man höll nere signalhornet så steg tankmätaren till cirka 3/4 utslag och sedan sjönk sakta ner tillbaka.
Jag har faktiskt inte kollat ännu på baksidan.
De trådar jag har läst igenom verkar de vanligaste felen vara att lödningarna är kassa eller om det är en modell med kontakt så är stiften oxiderade. Eller i andra ändan kablarna i tankarmaturen.

Hastighetsmätaren har enligt min uppfattning ett vanligt fel. Den visar inget och om man slår i för den eller kör i en tillräckligt stor guppa så börjar den visa en stund för att sedan lägga av igen.

Självklart kompletteras det hela av att belysningen i hela instrumentet är mörk.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
KolGruvan
20 juli 2015 · 1 450 Inlägg

Då är det instrumentet som är kasst, va samma fel på min bil, tank mätaren funkade inte på min heller.  Köpte ny mätare och armatur på volvo sen funkade det

Senast redigerat av KolGruvan (20 juli 2015)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Samuel3
20 juli 2015 · 360 Inlägg

Om din tankpump fungerar så tror jag är ditt problem är själva mätaren, du kan skicka ett PM till Jaka54 här på garaget om han inte skriver här förståss, han kan det här.
Om instrument belysningen inte fungerar är det troligtvis reostaten som har gett sig (mycket vanligt!). skruva ut reostaten som sitter med 3 skruvar. https://www.google.se/search?safe=off&a … dL2n_bM%3A koppla samman som som sitter nära varandra.

Stortag
21 juli 2015 · 298 Inlägg

Jag köpte bilen samma dag som jag postade så hade inte alla symptomer på klart då, men nu är det diagnostiserat.

Tankmätare:
Ökar då man håller ner signalhorn.
Ökar till ungefärlig aktuell nivå då strömmen vrids på, sjunker lite efter några sekunder och bottnar vid start.
Ökar till fullt utslag om man vrider lampbrytaren snabbt på och av flera gånger.

Hastighetsmätare:
Fungerar ibland om den får ett hugg

Belysningen:
Mörk i alla mätartavlor (lampor testade och hela)
Alla varningslampor verkar fungera och blinkers indikeringen


Jag skall prova koppla bort reostatet och se om det börjar lysa.
Måste se om jag får tag på en ny tankmätare då att prova med.
Jag såg inga synliga problem på lödningar eller kontakter någonstans så problemet med hastighetsmätaren kan komma från andra ändan då visserligen. Eftersom bilen inte har abs eller någon vajer inkopplad i mätaren så tar den då signalen ur bakaxeln?

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Stortag
21 juli 2015 · 298 Inlägg

Nu har jag provat koppla förbi reostatet, utan framsteg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-823d7a433209c6dfe9f561d8d7ab3cfd.jpg

Nu är jag inte säker på om den sista skruven får vara fast eller inte. Kan det vara orsaken till att de inte lyser ännu?

Instruktionerna var inte särskillt klara https://www.google.se/search?safe=off&a … dL2n_bM%3A

Skit i den. Koppla ihop

Senast redigerat av Stortag (21 juli 2015)

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Stortag
21 juli 2015 · 298 Inlägg

Under dagens experiment kom jag fram till att om man ger lägger på 12v på mätaren ger den max utslag så betyder det att den fungerar?

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Samuel3
21 juli 2015 · 360 Inlägg

Stortag skrev:
Nu har jag provat koppla förbi reostatet, utan framsteg.

http://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-823d7a433209c6dfe9f561d8d7ab3cfd.jpg

Nu är jag inte säker på om den sista skruven får vara fast eller inte. Kan det vara orsaken till att de inte lyser ännu?

Instruktionerna var inte särskillt klara https://www.google.se/search?safe=off&a … dL2n_bM%3A

Skit i den. Koppla ihop

så enkelt är det, du har kopplat rätt.

Stortag
21 juli 2015 · 298 Inlägg

Samuel3 skrev:

Stortag skrev:
Nu har jag provat koppla förbi reostatet, utan framsteg.

http://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-823d7a433209c6dfe9f561d8d7ab3cfd.jpg

Nu är jag inte säker på om den sista skruven får vara fast eller inte. Kan det vara orsaken till att de inte lyser ännu?

Instruktionerna var inte särskillt klara https://www.google.se/search?safe=off&a … dL2n_bM%3A

Skit i den. Koppla ihop

så enkelt är det, du har kopplat rätt.

Detta då skulle tyda på att reostatet inte var problemet/enda problemet.
Jag fattar inte varför det inte lyser. säkringen är hel, lamporna är hela, alla kontaktytor vid lamporna är rena och inga kontakter ser ut att vara skadade.
Min polare hade ett instrument ur en diesel som jag provade jämföra med, det var annorlunda kontakter så kunde inte plocka i bensin varvräknaren där och prova. Även bränslemätaren var annorlunda så kunde inte prova byt den heller.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Stortag
23 juli 2015 · 298 Inlägg

Har hittat et annat instrument att prova med nu. Men har haft lite fullt upp med att måla så provar väl troligtvis det inom de närmaste dagarna.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
jaka54
25 juli 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
När det gäller tankmätaren så kolla det jag skrivit om brorsans 745:a -87.
De två svarta elektrolytkondensatorerna som sitter på tankmätarens kretskort var trasiga /åldriga. Vi bytte och tankmätaren fungerade perfekt igen.

Sen kan det vara ärgade elanslutningar under "plastpluppen" som sitter på "tanklocket" på tanken. Här hade brorsans kontakter ärga sönder så reostat och bakre bränslepump fick ingen ström. Vi tog bort plastpluppen och lödde fast kablarna direkt till jord, reostat och pump.

Stortag
26 juli 2015 · 298 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När det gäller tankmätaren så kolla det jag skrivit om brorsans 745:a -87.
De två svarta elektrolytkondensatorerna som sitter på tankmätarens kretskort var trasiga /åldriga. Vi bytte och tankmätaren fungerade perfekt igen.

Sen kan det vara ärgade elanslutningar under "plastpluppen" som sitter på "tanklocket" på tanken. Här hade brorsans kontakter ärga sönder så reostat och bakre bränslepump fick ingen ström. Vi tog bort plastpluppen och lödde fast kablarna direkt till jord, reostat och pump.

Går motorn om den bakre bränslepumpen inte går?  Det är iallafall inget problem att starta och köra den.
Men tack för tipsen, skall se över det.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Samuel3
27 juli 2015 · 360 Inlägg

Stortag skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När det gäller tankmätaren så kolla det jag skrivit om brorsans 745:a -87.
De två svarta elektrolytkondensatorerna som sitter på tankmätarens kretskort var trasiga /åldriga. Vi bytte och tankmätaren fungerade perfekt igen.

Sen kan det vara ärgade elanslutningar under "plastpluppen" som sitter på "tanklocket" på tanken. Här hade brorsans kontakter ärga sönder så reostat och bakre bränslepump fick ingen ström. Vi tog bort plastpluppen och lödde fast kablarna direkt till jord, reostat och pump.

Går motorn om den bakre bränslepumpen inte går?  Det är iallafall inget problem att starta och köra den.
Men tack för tipsen, skall se över det.

Om den bakre pumpen inte fungerar börjar det kännas som bensinstopp när du kommer ner till halvtank, över halvtank så är tankpumpen inte viktig för att det ska komma bensin till motorn.

Stortag
27 juli 2015 · 298 Inlägg

Samuel3 skrev:

Stortag skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När det gäller tankmätaren så kolla det jag skrivit om brorsans 745:a -87.
De två svarta elektrolytkondensatorerna som sitter på tankmätarens kretskort var trasiga /åldriga. Vi bytte och tankmätaren fungerade perfekt igen.

Sen kan det vara ärgade elanslutningar under "plastpluppen" som sitter på "tanklocket" på tanken. Här hade brorsans kontakter ärga sönder så reostat och bakre bränslepump fick ingen ström. Vi tog bort plastpluppen och lödde fast kablarna direkt till jord, reostat och pump.

Går motorn om den bakre bränslepumpen inte går?  Det är iallafall inget problem att starta och köra den.
Men tack för tipsen, skall se över det.

Om den bakre pumpen inte fungerar börjar det kännas som bensinstopp när du kommer ner till halvtank, över halvtank så är tankpumpen inte viktig för att det ska komma bensin till motorn.

Med tanke på det verkar det ju inte vara något fel på den. Har uppskattningsvis fem liter i tanken och den startar och går fin fint.

Provade den andra mätartavlan idag och där fungerade belysningen och värmemätaren. Dock inte hastighet eller varvtal. Skall prova flytta över varvräknaren från den andra tavlan och hålla tummarna. Felet med hastigheten börjar jag misstänka sitter i bakaxeln, med tanke på att båda mätarna inte ger utslag.
Han som hade bilen innan hade satt i en slungdiff, kan det inverka på signalen på något vis eller är det mer troligt att kontakten är rutten?
Tankmätaren fungerade både bättre och sämre på denna mätartavla, den gav inte längre utslag med signalhorn eller ljusvredet. Dessvärre åkte visaren fram och tillbaka lite som att den skulle levt eget liv.

Senast redigerat av Stortag (27 juli 2015)

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
jaka54
27 juli 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Så här ser tankmätaren ut på Volvo 745/740 -87.
De två svarta elektrolytkondensatorena (du ser en på bilden) var gamla  och byttes. På en annan mätare var en av zenerdioderna (små svart/oranga saker i millimeterstorlek) sprucken (du ser En sådan på bilden).

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-7fa30f5ca29c2e854102ab718a3f852f.jpg
Tankmätare till Volvo 745 -87.

Senast redigerat av jaka54 (27 juli 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang