Köpråd: Skrotbil för 10000:- MB C-klass eller Cittra C5?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2015 · 17 478 Inlägg

Jag ska ha en riktig jävla hög att åka till jobbet i. Från 1:a september har jag bara 1,3 km till jobbet... PGA flytt. På sommaren åker jag scooter eller cyklar men en vinterdag kan det vara gott att köra bil... Jag har ingen lust att köra mina "fina bilar" den korta sträckan så det finns 2 förslag och har ni mer så fyll på. Ett KRAV är dock automatlåda, är för gammal för att sitta och röra runt i soppan med en spak.

Mercedes C240 -02 för 6000:- spänn. Den är ful som stryk men i oklanderligt nyskick under den rostiga karossen. AC kyler ordentligt. Ägs i nuläget av en av Sveriges bästa MB-meckar. Han har kunder från hela norden... Bilen är kanon, har själv lånat den någon dag. Allt är bytt. Som ny att köra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-4a9dd5688406af0302ed2db5f930dc79.jpg

Eller en fin Citroen C5 som jag inte vet något om?

http://www.blocket.se/lund/Citroen_C5_V … 15&w=3

Eller ska man köpa en gammal sur Volvo 740 -88?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kubista
22 juli 2015 · 71 Inlägg

Hade tagit Mercan. Om det nu är så viktigt att behöva ta bil 1.3km till jobbet så hade jag inte velat ha en bil som man får dåligt samvete över att den kommer köras den lilla sträckan. Kallstarten + kylan + kort sträcka till jobbet =.. Ja, det krävs ingen raketforskning för att få fram att bilen kommer må jävligt kasst. Om du nu inte pallar varmköra den varje morgon vilket du då lika gärna kunde tagit ett annat färdmedel. Då den redan har rostig kaross har du inget att förlora och du kan förmodligen sälja den vidare utan att förlora mycket.

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
IceEyes Varningar: För många..
22 juli 2015 · 2 552 Inlägg

Vad du egentligen behöver är ett par rejäla promenadskor tongue Fast av dessa hade jag nog sneglat mot fransyskan.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2015 · 17 478 Inlägg

IceEyes skrev:
Vad du egentligen behöver är ett par rejäla promenadskor tongue Fast av dessa hade jag nog sneglat mot fransyskan.

Nu ska vi inte vara elaka :-)

Nej, givetvis kan jag promenera eller dra på mig en rejäl vinteroverall vilket jag äger. Men Ibland kanske man behöver köra en sväng och handla osv. Någon mil kanske. Vi vill ha två bilar. Tjejen har "ärvt" min Prius så det är lungt men jag vill också kunna flytta på mig under vintern.

Men ett inlägg för franskt och ett för Mercedes. Det står 1-1.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2015 · 17 478 Inlägg

Kubista skrev:
Hade tagit Mercan. Om det nu är så viktigt att behöva ta bil 1.3km till jobbet så hade jag inte velat ha en bil som man får dåligt samvete över att den kommer köras den lilla sträckan. Kallstarten + kylan + kort sträcka till jobbet =.. Ja, det krävs ingen raketforskning för att få fram att bilen kommer må jävligt kasst. Om du nu inte pallar varmköra den varje morgon vilket du då lika gärna kunde tagit ett annat färdmedel. Då den redan har rostig kaross har du inget att förlora och du kan förmodligen sälja den vidare utan att förlora mycket.

Du har så rätt. Det var min tanke med. Den kommer att må skit... Poäng för dig!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Squidspeed #GoodToBeBad
22 juli 2015 · 856 Inlägg

Är MB:n i så välskött skick mekaniskt som du säger så hade jag köpt den, av just den anledningen. Man ska aldrig underskatta vikten av att mycket är bytt på äldre bilar.. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2015 · 17 478 Inlägg

Squidspeed skrev:
Är MB:n i så välskött skick mekaniskt som du säger så hade jag köpt den, av just den anledningen. Man ska aldrig underskatta vikten av att mycket är bytt på äldre bilar.. smile

Tror nog jag köper den imorgon. MB-mecken har haft den som utlåningsbil och då måste den fungera... Allt är bytt som sagt. Levereras nybesiktigad. Nä, jag köper nog den :-) Annars har jag ingen "vanlig" bil nästa vecka. Dessutom ska vi flytta. Alfa & V70 på verkstad....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Squidspeed #GoodToBeBad
22 juli 2015 · 856 Inlägg

Bättre så än att köpa en fransk bil du inte vet något om. smile

Nåt allvarligt med Alfan?

EDIT: Läste bloggen - hoppas det löser sig med bilarna!

Senast redigerat av Squidspeed (22 juli 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2015 · 17 478 Inlägg

Squidspeed skrev:
Bättre så än att köpa en fransk bil du inte vet något om. smile

Nåt allvarligt med Alfan?

EDIT: Läste bloggen - hoppas det löser sig med bilarna!

Det gör det. Till en okänd kostnad. Men jag har bestämt mig: Hämtar Rostig Mercedes imorgon. Lite skillnad mot 300C och S400 CDI men va fan, slit-och-släng-bil. Dessutom behöver jag inte åka landet runt för en bil i den prisklassen. Tar med mig grannens hund och promenerar 3 kilometer och hämtar skiten :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Bara en tanke: Ta en funderare på vad taxi kostar!! Även om det skulle kosta några spänn till så kanske det är värt det. Du får slå dig ner i en varmkörd bil som körs av en herre/dam med slips. Kanske är en arbetsskada att tänka så.

Eller du kanske bor i bushen? Då spricker mitt upplägg

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2015 · 17 478 Inlägg

DiwraZ skrev:
Bara en tanke: Ta en funderare på vad taxi kostar!! Även om det skulle kosta några spänn till så kanske det är värt det. Du får slå dig ner i en varmkörd bil som körs av en herre/dam med slips. Kanske är en arbetsskada att tänka så.

Eller du kanske bor i bushen? Då spricker mitt upplägg

Tanken är god men ja, jag bor i Bushen. Närmaste taxi är cirka 2.5 mil bort...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Squidspeed #GoodToBeBad
23 juli 2015 · 856 Inlägg

Helt rätt... En anekdot: Jag tog mig med tåg och buss mellan Kalmar och Örebro en gång för att köpa en Volvo 940 16V för 5000kr. Väl framme vid 7-tiden på kvällen hade han visst glömt att tala om för mig innan att avgassystemet var trasigt. Dvs att allt efter katten typ var borta... tongue Lät som en folkracebil i allt över 1500rpm. Då hade det varit smidigt med en välskött Merca 3km bort kan jag berätta.. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2015 · 17 478 Inlägg

Squidspeed skrev:
Helt rätt... En anekdot: Jag tog mig med tåg och buss mellan Kalmar och Örebro en gång för att köpa en Volvo 940 16V för 5000kr. Väl framme vid 7-tiden på kvällen hade han visst glömt att tala om för mig innan att avgassystemet var trasigt. Dvs att allt efter katten typ var borta... tongue Lät som en folkracebil i allt över 1500rpm. Då hade det varit smidigt med en välskött Merca 3km bort kan jag berätta.. smile

Hehe. Det var spiken i kistan för min del. Det blir Mercedes.

EDIT: Dessutom så skjuter de 170Hk på bakhjulen på rätt bra... Bilfan är ju liten och lätt.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (23 juli 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DiwraZ skrev:
Bara en tanke: Ta en funderare på vad taxi kostar!! Även om det skulle kosta några spänn till så kanske det är värt det. Du får slå dig ner i en varmkörd bil som körs av en herre/dam med slips. Kanske är en arbetsskada att tänka så.

Eller du kanske bor i bushen? Då spricker mitt upplägg

Tanken är god men ja, jag bor i Bushen. Närmaste taxi är cirka 2.5 mil bort...

Då snackar vi FRAMKÖRNINGSAVGIFT!! Lycka till med Benzen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Maffia
23 juli 2015 · 383 Inlägg

Fast en 2002 är det inte då bilen på bilden är en w202 alltså senast en 2000.

Evildan
23 juli 2015 ·

Maffia skrev:
Fast en 2002 är det inte då bilen på bilden är en w202 alltså senast en 2000.

W202 tillverkades även 2001.

Den aktuella bilen är i svensk register registrerad som just en 2002 men med tanke på första registreringsdatum 2000-08-11 är det en 2000/2001.


Nu har ju TS redan skaffat en gammal hink i och med sin surdiesel W220. lol

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2015 · 17 478 Inlägg

Maffia skrev:
Fast en 2002 är det inte då bilen på bilden är en w202 alltså senast en 2000.

Kollade det. Det står modellår 2002 men bilen är reggad 2000-08-11. Så det blev nog fel hos transportstyrelsen. Det måste vara en 2000.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2015 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Maffia skrev:
Fast en 2002 är det inte då bilen på bilden är en w202 alltså senast en 2000.

W202 tillverkades även 2001.

Den aktuella bilen är i svensk register registrerad som just en 2002 men med tanke på första registreringsdatum 2000-08-11 är det en 2000/2001.


Nu har ju TS redan skaffat en gammal hink i och med sin surdiesel W220. lol

TS ska INTE köra w220 1.3 km. Dessutom ska den inte ut på vintern, rostfri hittills. Dessutom: vem fan vill köra en gammal sur V8-diesel varje morgon :-)

Ska knalla upp till säljaren sen och sen om C-klassen dykt upp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juli 2015 · 13 742 Inlägg

som vinterbil är väll valet rätt självklart..bara för att man börjar bli till åren betyder det inte att man måste sluta att ha roligt. rwd är det rätta vintertid.

sätt till det smartaste hade nog tyvärr varit en c5.. man får betydligt mycker mer för pengarna.
dessa brukar faktist fungera bättre än vad man kan tro.

men alltid smidigt att köpa en bil man vet historiken på

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2015 · 17 478 Inlägg

Growe skrev:
som vinterbil är väll valet rätt självklart..bara för att man börjar bli till åren betyder det inte att man måste sluta att ha roligt. rwd är det rätta vintertid.

sätt till det smartaste hade nog tyvärr varit en c5.. man får betydligt mycker mer för pengarna.
dessa brukar faktist fungera bättre än vad man kan tro.

men alltid smidigt att köpa en bil man vet historiken på

Jag håller nog med där för även jag håller C5 högt. Bra bil. Men nu bor säljaren av MB "runt hörnet" och jag känner honom. Säger han att bilen är i toppskick så är den det. Inget snack om saken.

Då var en styck MB C240, rostig som fan, inköpt. Men bilen är utlånad av MB-verkstan som äger den. Jag lovade att klämma ner mig i deras kunds fläskmersa imorgon och åka in till Göteborg och byta bil till "min". Då får jag dessutom provköra den rejält under en timma och cirka 7 mil. Så jag sa ja till det.

6:a och rwd på vintern? Har inte tänkt på det. Kan bli kul.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang