Köpråd: Skrotbil för 10000:- MB C-klass eller Cittra C5?

Evildan
23 juli 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Maffia skrev:
Fast en 2002 är det inte då bilen på bilden är en w202 alltså senast en 2000.

W202 tillverkades även 2001.

Den aktuella bilen är i svensk register registrerad som just en 2002 men med tanke på första registreringsdatum 2000-08-11 är det en 2000/2001.


Nu har ju TS redan skaffat en gammal hink i och med sin surdiesel W220. lol

TS ska INTE köra w220 1.3 km. Dessutom ska den inte ut på vintern, rostfri hittills. Dessutom: vem fan vill köra en gammal sur V8-diesel varje morgon :-)

Ska knalla upp till säljaren sen och sen om C-klassen dykt upp.

Så sant, den hinner inte ens tända på alla burkarna innan du är framme på firman.

202 anlänt? Bra bilar, har som bekant haft några MB av olika varianter genom åren och 202 är trots backspegelsdesignsyndromet en favorit. 240 snurran räcker gott i babybenzII

Evildan
23 juli 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Growe skrev:
som vinterbil är väll valet rätt självklart..bara för att man börjar bli till åren betyder det inte att man måste sluta att ha roligt. rwd är det rätta vintertid.

sätt till det smartaste hade nog tyvärr varit en c5.. man får betydligt mycker mer för pengarna.
dessa brukar faktist fungera bättre än vad man kan tro.

men alltid smidigt att köpa en bil man vet historiken på

Jag håller nog med där för även jag håller C5 högt. Bra bil. Men nu bor säljaren av MB "runt hörnet" och jag känner honom. Säger han att bilen är i toppskick så är den det. Inget snack om saken.

Då var en styck MB C240, rostig som fan, inköpt. Men bilen är utlånad av MB-verkstan som äger den. Jag lovade att klämma ner mig i deras kunds fläskmersa imorgon och åka in till Göteborg och byta bil till "min". Då får jag dessutom provköra den rejält under en timma och cirka 7 mil. Så jag sa ja till det.

6:a och rwd på vintern? Har inte tänkt på det. Kan bli kul.

Där kom svaret på inlägg #21 som på beställning.

Grattis nu är du redigt i MB-träsket igen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2015 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Growe skrev:
som vinterbil är väll valet rätt självklart..bara för att man börjar bli till åren betyder det inte att man måste sluta att ha roligt. rwd är det rätta vintertid.

sätt till det smartaste hade nog tyvärr varit en c5.. man får betydligt mycker mer för pengarna.
dessa brukar faktist fungera bättre än vad man kan tro.

men alltid smidigt att köpa en bil man vet historiken på

Jag håller nog med där för även jag håller C5 högt. Bra bil. Men nu bor säljaren av MB "runt hörnet" och jag känner honom. Säger han att bilen är i toppskick så är den det. Inget snack om saken.

Då var en styck MB C240, rostig som fan, inköpt. Men bilen är utlånad av MB-verkstan som äger den. Jag lovade att klämma ner mig i deras kunds fläskmersa imorgon och åka in till Göteborg och byta bil till "min". Då får jag dessutom provköra den rejält under en timma och cirka 7 mil. Så jag sa ja till det.

6:a och rwd på vintern? Har inte tänkt på det. Kan bli kul.

Där kom svaret på inlägg #21 som på beställning.

Grattis nu är du redigt i MB-träsket igen.

Jo, jag är ju det. W220 ska dessutom hämtas från service imorgon. Blir nog inget jobb. W202 ska pinas ordentligt på hemvägen! Tro mig! Jag köper inte grisen i säcken :-)

Men Priusen säljer vi aldrig. Funderar på att skaffa en till. Bara för att jag vill ha en GenI...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Squidspeed #GoodToBeBad
23 juli 2015 · 856 Inlägg

På tal om ingenting så fattar jag inte vad ni Priusälskare gjort med mig! Från att ha varit en av de främst detaljanala motståndarna till bilfan har jag gått mot att faktiskt fundera på att skaffa en i framtiden. Vet inte vem som skrev det, men det är nog så att i framtiden lär bilar fungera ungefär som just en Prius. Detta kommer dessutom göra att jag kan fortsätta ha en bensinslukande fossilbil på entusiastnivå även om 100år.. smile

(Så tack!) tongue

trubbelturbo
23 juli 2015 · 1 460 Inlägg

Growe skrev:
som vinterbil är väll valet rätt självklart..bara för att man börjar bli till åren betyder det inte att man måste sluta att ha roligt. rwd är det rätta vintertid.

sätt till det smartaste hade nog tyvärr varit en c5.. man får betydligt mycker mer för pengarna.
dessa brukar faktist fungera bättre än vad man kan tro.

men alltid smidigt att köpa en bil man vet historiken på

Det har du rätt i, i vintras bevittnade jag hur en välklädd och prydlig gentleman i ~60-årsåldern som, tillsammans med sin fru, hoppade in i en halvsunkig 945:a som stod parkerad jämte mig. Helt plötsligt varvade han upp den gamla volvon i "näst-intill-varvstopp" och lämnade parkeringsplatsen med världens jävla breställ. Blev rätt paff kan jag säga tongue

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 juli 2015 · 3 730 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Growe skrev:
som vinterbil är väll valet rätt självklart..bara för att man börjar bli till åren betyder det inte att man måste sluta att ha roligt. rwd är det rätta vintertid.

sätt till det smartaste hade nog tyvärr varit en c5.. man får betydligt mycker mer för pengarna.
dessa brukar faktist fungera bättre än vad man kan tro.

men alltid smidigt att köpa en bil man vet historiken på

Det har du rätt i, i vintras bevittnade jag hur en välklädd och prydlig gentleman i ~60-årsåldern som, tillsammans med sin fru, hoppade in i en halvsunkig 945:a som stod parkerad jämte mig. Helt plötsligt varvade han upp den gamla volvon i "näst-intill-varvstopp" och lämnade parkeringsplatsen med världens jävla breställ. Blev rätt paff kan jag säga tongue

Somliga växer aldrig upp, som tur är!!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
SportPilot Ubåtsingenjör
23 juli 2015 · 7 232 Inlägg

varför kör du inte bara med din prius ? den passar väl ypperligt till ändamålet ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
23 juli 2015 ·

CHEEVA skrev:
varför kör du inte bara med din prius ? den passar väl ypperligt till ändamålet ?

#4

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2015 · 14 056 Inlägg

DiwraZ skrev:

trubbelturbo skrev:

Growe skrev:
som vinterbil är väll valet rätt självklart..bara för att man börjar bli till åren betyder det inte att man måste sluta att ha roligt. rwd är det rätta vintertid.

sätt till det smartaste hade nog tyvärr varit en c5.. man får betydligt mycker mer för pengarna.
dessa brukar faktist fungera bättre än vad man kan tro.

men alltid smidigt att köpa en bil man vet historiken på

Det har du rätt i, i vintras bevittnade jag hur en välklädd och prydlig gentleman i ~60-årsåldern som, tillsammans med sin fru, hoppade in i en halvsunkig 945:a som stod parkerad jämte mig. Helt plötsligt varvade han upp den gamla volvon i "näst-intill-varvstopp" och lämnade parkeringsplatsen med världens jävla breställ. Blev rätt paff kan jag säga tongue

Somliga växer aldrig upp, som tur är!!!

Näe, det är skönt det!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
vEight Baronen
23 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Mercedes är det enda alternativet. Citroën är att köpa problem. Har förresten aldrig hört en C5 som inte gnisslar i fjädringen! Lev livet på ställ och gör det kontrollerat med en mercedes. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juli 2015 · 13 742 Inlägg

vEight skrev:
Mercedes är det enda alternativet. Citroën är att köpa problem. Har förresten aldrig hört en C5 som inte gnisslar i fjädringen! Lev livet på ställ och gör det kontrollerat med en mercedes. smile

aldrig åkt i någon som gnislar om jag ska vara ärlig.. iof bara 2st jag åkt i eller om det är 3.. lägger inte märke till vad man sätter sig i och en cittra är inte högst på min lista över bilar man vill åka i.

men helt ärligt får man mycket bil för pengarna när det gäller franska bilar.
råkade själv ut för att ramla på en 306:a som faktist fungerat över förväntan har nog bara gått 4-5K över kamremsintervallen..numera törs jag inte starta den pga detta så står och väntar på min ork i garaget.

för hur ofta får man en bil för 1500kr som bara går och går?! bes med blankt papper osv

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
vEight Baronen
23 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Jag är glad att jag slipper kamrem. Och franska bilar har jag fått nog av för länge sedan. Men det är väl en himla tur att alla inte tycker som jag wink

Elbilar kan dra åt helvete.
SportPilot Ubåtsingenjör
24 juli 2015 · 7 232 Inlägg

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:
varför kör du inte bara med din prius ? den passar väl ypperligt till ändamålet ?

#4

Jaha, då hade jag ärvt "tjejens" alfa då den redan finns i stallet

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Maffia
24 juli 2015 · 383 Inlägg

Evildan skrev:

Maffia skrev:
Fast en 2002 är det inte då bilen på bilden är en w202 alltså senast en 2000.

W202 tillverkades även 2001.

Den aktuella bilen är i svensk register registrerad som just en 2002 men med tanke på första registreringsdatum 2000-08-11 är det en 2000/2001.


Nu har ju TS redan skaffat en gammal hink i och med sin surdiesel W220. lol

Nej w202 tillverkades inte 2001, w203 började säljas i mars 2000 och serierna överlappade inte varandra. Dessutom är TS bil tillverkad 17 november 1997 alltså är det en 1998. Det som har blivit fel är att bilprovningen har tittat på 10e siffran i reggnummret och eftersom det är en 2 så har dom skrivit årsmodell 2002 men det betyder att det är en vänsterstyrd bil. högerstyrd har siffran 1.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2015 · 17 478 Inlägg

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:
varför kör du inte bara med din prius ? den passar väl ypperligt till ändamålet ?

#4

Jaha, då hade jag ärvt "tjejens" alfa då den redan finns i stallet

Nej. Den skulle vara en sommarbil. Nu är det bra. Gillar inte att ha en sån bil på morgonen, alldeles för hysterisk, dessutom spiller jag ut kaffet. En gammal panzertaxi blir bra. Fin värme brukar det vara oxå.

Ska se om MB kommer sen. Den är fortfarande på besök där. Jag hinner inte hämta idag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juli 2015 · 14 056 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

#4

Jaha, då hade jag ärvt "tjejens" alfa då den redan finns i stallet

Nej. Den skulle vara en sommarbil. Nu är det bra. Gillar inte att ha en sån bil på morgonen, alldeles för hysterisk, dessutom spiller jag ut kaffet. En gammal panzertaxi blir bra. Fin värme brukar det vara oxå.

Ska se om MB kommer sen. Den är fortfarande på besök där. Jag hinner inte hämta idag.

Ajabaja, inte dricka kaffe medans man kör!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
24 juli 2015 ·

Maffia skrev:

Evildan skrev:

Maffia skrev:
Fast en 2002 är det inte då bilen på bilden är en w202 alltså senast en 2000.

W202 tillverkades även 2001.

Den aktuella bilen är i svensk register registrerad som just en 2002 men med tanke på första registreringsdatum 2000-08-11 är det en 2000/2001.


Nu har ju TS redan skaffat en gammal hink i och med sin surdiesel W220. lol

Nej w202 tillverkades inte 2001, w203 började säljas i mars 2000 och serierna överlappade inte varandra. Dessutom är TS bil tillverkad 17 november 1997 alltså är det en 1998. Det som har blivit fel är att bilprovningen har tittat på 10e siffran i reggnummret och eftersom det är en 2 så har dom skrivit årsmodell 2002 men det betyder att det är en vänsterstyrd bil. högerstyrd har siffran 1.

Nej, S202 såklart. Gjorde det klassiska misstaget. sad

Ach so, jag forskade inte vidare längre än till först reg datum.

Då är vi helt på det torra med den släden, bra att du hittade korrekt information.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2015 · 17 478 Inlägg

Då är det så att de som äger den inte kan lämna den fören om en vecka cirka. Den behöver lånas ut... Du skiter jag nog i den och köper en Prius till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
25 juli 2015 · 2 552 Inlägg

vEight skrev:
Mercedes är det enda alternativet. Citroën är att köpa problem. Har förresten aldrig hört en C5 som inte gnisslar i fjädringen! Lev livet på ställ och gör det kontrollerat med en mercedes. smile

Och att köpa Mercedes är att köpa en påse rost med elfel som medföljande tillbehör.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Evildan
25 juli 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:
Då är det så att de som äger den inte kan lämna den fören om en vecka cirka. Den behöver lånas ut... Du skiter jag nog i den och köper en Prius till.

+1

big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang