Hjälp!! Bilstereo minne

Bamse_
23 juli 2015 · 207 Inlägg

Ja då har jag skaffat ny bil: Opel Zafira -01 och har sambons Biltema stereo i bilen. Minnet vill inte fungera! Har testat med att koppla röd på gul och gul på röd utan resultat och då dog även infodisplayen!
Kopplade tillbaka och testa att seriekoppla med en sladd mellan gul och röd, vilket blev att allt levde men stereon vägra att slockna när nyckeln var ur och jag försökte att stänga av stereon på power. Sen tog jag bort sladden som seriekopplade men då funka inte stereon eller infodisplayen, så där måste det vara någon säkring som gick!
Min fråga: hur kan man göra nu för att få minnet att fungera? Är det en kabel direkt från batteriet till Gul eller finns det något annat sätt?
Vill helst inte dra från batteriet. Var så länge sedan jag gjorde sånt här så all hjälp är jätte tacksamt!!!  smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2015 · 14 039 Inlägg

Bamse_ skrev:
Ja då har jag skaffat ny bil: Opel Zafira -01 och har sambons Biltema stereo i bilen. Minnet vill inte fungera! Har testat med att koppla röd på gul och gul på röd utan resultat och då dog även infodisplayen!
Kopplade tillbaka och testa att seriekoppla med en sladd mellan gul och röd, vilket blev att allt levde men stereon vägra att slockna när nyckeln var ur och jag försökte att stänga av stereon på power. Sen tog jag bort sladden som seriekopplade men då funka inte stereon eller infodisplayen, så där måste det vara någon säkring som gick!
Min fråga: hur kan man göra nu för att få minnet att fungera? Är det en kabel direkt från batteriet till Gul eller finns det något annat sätt?
Vill helst inte dra från batteriet. Var så länge sedan jag gjorde sånt här så all hjälp är jätte tacksamt!!!  smile

Ja, du måste väl ha konstant ström till minnet. Då blir det väl bara att dra från nån säkringsdosa där det finns konstant ström och du har det avsäkrat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
TheGrimReaper
23 juli 2015 · 22 Inlägg

Gul-Minne +12v konstant
Röd-Start utav stereon +12v när nyckeln är påslagen

Använd dig utav en multimeter (Voltmeter) för att hitta rätt var dessa två kablar ska sitta. Först mäter du på kablarna när bilen är avstängd, när du då hittar en kabel med +12v så monterar du den gula kabeln där.
Nu vrider du på tändningen o tittar om du hittar en annan kabel med +12v nu testar du att slå av tändningen o mäter igen på samma kabel då ska du inte ha någon spänning alls. Har du inte det montera den röda kabeln där. Har du det fortsätt leta gör om proceduren.

Bamse_
1 augusti 2015 · 207 Inlägg

Kopplar jag en strömkabel direkt från batteriet till minne (gul) lyser stereon hela tiden fast den är avstängd.... sjukt irriterad på detta nu!

TheGrimReaper
1 augusti 2015 · 22 Inlägg

Skumt hmm Kan du titta vad din stereo heter?

Fjong
1 augusti 2015 · 1 494 Inlägg

Läs i kopplingsschemat så att det verkligen är rätt tongue

Bamse_
2 augusti 2015 · 207 Inlägg

Fick ordning på det idag smile
Enda störande med en kabel mellan batteri och stereon är att den startar inte på tändning!
Men huvudsaken är att det funkar nu big_smile
Tack för all hjälp och idéer grabbar och tjejer smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang