Toyota Starlet Ep70 -88

Fick bilen gratis. Stått obes sedan sep -14 med rosthål och diverse andra fel som ska fixas.
  • 29 Följare
  • 18 280 Visningar
  • Projektet avslutat 18 juli 2016
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
23 juli 2015 · 3 519 Inlägg

Hallå alla glada bilfolk! Nu blir det ännu en projekttråd. Räknar inte med att denna tråd blir så stor som mina tidigare, då inget jätter speciellt kommer hända, än, vad jag vet. Allt kan ju dock spåra ur som vanligt. Men tanken är att fixa till bilen för att sedan bruka ett tag och sedan sälja för att finansiera ett annat bilköp i vår. Men vi får se vad som hände under projektets gång smile

Det började med att jag fick veta för ca 6 månader sedan att min mammas vän hade en Toyota Starlet som hon funderade på att sälja för den inte gick igenom bilprovningen. Jag sa att jag var intresserad men sedan blev det inget mer med det. Jag trodde hon skrotade den eller att hon sålde den till en annan gubbe i byn som ville ha den. Sen fick jag veta för någon månad sedan eller två att en vän behövde delar till en likadan. Så jag hörde med henne ifall hon hade bilen kvar, och det hade hon. Frågade om jag fick köpa den, men det fick jag inte, utan hon sa att jag fick den istället. Bara att tacka och ta emot, så vi hämtade den och körde hem den efter lite krångel med att handbromsen låg på konstant.

Bilen har stått med handbromsen i sedan september -14. Den har även stått på gräs hela tiden.
Den har rullat 11.000mil och är en -88.

Det som jag vet måste fixas innan en bes är:
Rostlaga i trösklar och några små hål i golvet
Byta ut sista kröken ovanför bakaxeln på avgassystemet (rostskadat) 
Byta vänster handbromsvajer
Byta vänster bromsbackar
Byta bakre stötdämpare

Det jag fixat lite med är:
Tvättat av den ordentligt, från att ha varit mossa på och massa annat ingrott skit, så blev bilen faktiskt vitare.
Tagit bort torkarmotorn bak, samt torkararmen + hela mekanismen som satt i bagageluckan. (fungerade inte ändå)
Bytt en positionslampa
Tagit bort övre delen på luftburken, (nu öppet filter och låter förjäkla fint)

Det som ska fixas som jag vet efter att den är besiktad är:
Lacka om bilen mattvit, med röda dragögglor och röda stänklappar.
Ev sänka den något, inte mycket, bara lagom
Ev byta stolar då en hund käkat upp en bit av förarstolen


När den hämtades. Min Starlet -98 står framför. Den brukar jag dagligen
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-9f1c50dfaf55b59f53f78b787e7cc2a7.jpg

Tvättade av den lite grann, ni ser nog skillnaden på bakskärmen som nästan är ren, jämt emot dörren som är mossig
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-c08e17ee3eaf1158e909966d5e77b4f4.jpg

Som den ser ut just nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-fbdaa16e13b5ae1872e0dcbe477a4701.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-90d1611d830d6863b6fb29c00cbce5b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-d72ee1d36f84c3cc258e3b3e6bdf3024.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-4508c9fabf44667ba4084027638148b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-2d2eb51bfc549371a0ffd3f665185a46.jpg

Lite små fix:
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-cdb75e3d0590b0f8b860fdca1d943cb8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-f829b83b081ddf14a9ef01f302ec297d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-2c61f2a6e61509146cbd9beedd9cf928.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-9c839a18a55ada91e91ad58b0d312b23.jpg

Ska börja beställa hem delar till den så man kan pula lite. Konstigt nog så finns det knappt begagnade delar att få tag på till dessa. Även fruktansvärt svårt att hitta delar till min -98 jag åker i. Så om ni vet någon som har en bil står, hojta gärna till! smile

Senast redigerat av StaticFreak (29 februari 2016)

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
24 juli 2015 · 3 519 Inlägg

Då har jag beställt 2st stötdämpare, luftfilter, bromsbackar och handbromsvajer

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
FjonkeeN93 Volkswagen <3
24 juli 2015 · 1 132 Inlägg

Skulle varit en tidigare som är rwd sad men de har kan nog spåra wink

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
24 juli 2015 · 3 519 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
Skulle varit en tidigare som är rwd sad men de har kan nog spåra wink

Man kan inte få allt smile
Gillar dessa modeller

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
woddie
24 juli 2015 · 36 Inlägg

haha så jag hade rätt med att du kommer bygga av din starlet? wink ska följas! big_smile

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
24 juli 2015 · 3 519 Inlägg

woddie skrev:
haha så jag hade rätt med att du kommer bygga av din starlet? wink ska följas! big_smile

Fast.. Det här är ju inte samma som jag nämnde wink
Min jag åker i dagligen har jag kvar, det är en -98. Och den jag fick är en -88 smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
woddie
24 juli 2015 · 36 Inlägg

StaticFreak skrev:

woddie skrev:
haha så jag hade rätt med att du kommer bygga av din starlet? wink ska följas! big_smile

Fast.. Det här är ju inte samma som jag nämnde wink
Min jag åker i dagligen har jag kvar, det är en -98. Och den jag fick är en -88 smile

haha sant, den äldre karossen går ju få riktigt fet smile

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
24 juli 2015 · 3 519 Inlägg

woddie skrev:

StaticFreak skrev:

woddie skrev:
haha så jag hade rätt med att du kommer bygga av din starlet? wink ska följas! big_smile

Fast.. Det här är ju inte samma som jag nämnde wink
Min jag åker i dagligen har jag kvar, det är en -98. Och den jag fick är en -88 smile

haha sant, den äldre karossen går ju få riktigt fet smile

Jo, men jag vill inte lägga ut dom pengarna.
Vet du vad coilovers kostar till dessa? 8000kr!!!

Ska bara fixa till den (hoppas jag) så den går igenom besiktningen, sen köra med i vinter. Dock inte bestämt mig helt 100 än om jag ska ha den i vinter, eller sälja innan, och även sälja den jag åker i.
Tror inte dom är dom ultimata vinterbilarna direkt, haha. -88an vägen 900kg ca, dock pigg med sina 75hk!
Min -98 har samma hästantal, men väger 1300kg ca

Men får se vad som händer, min budget är låg, mest för att kunna gå lite + på bilen. Tänker inte gå + minus 0 och inte heller back. Så just därför måste utgifterna vara låga, och därmed blir det nog ingen urspårning smile Lägger hellre dem pengarna på min nästkommande bil som ska fixas till lite smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 juli 2015 · 3 519 Inlägg

Hmm. Sitter och funderar på vilken färg bilen ska bli. Sa ju mattvit tidigare. Men gul vore ju lite fräsigt.. Sen vita dragögglor och vita stänklappar. Sen dekaltrimma den med röda rally dekaler eller nå annat kul?

Någon som har nå annat tips?
Bilen kommer alltså att burkas med färg som används till graffiti.
Samma burkar som användes till min Audi B5. Dock blir ju starleten lättare att måla med tanke på storleken.
Och den måste målas om för att kunna täcka ytrosten som finns, så blir inte det värre heller.

Vill inte ha nån skrikig färg man tröttnar på fort.
Se här i länken, och plocka ut några exempel till mig, om ni har lust smile
http://hlstore.com/sv/konstnarsmaterial … 400ml.html

Har ev 15" alu fälgar på gång. Dock inget speciellt, men dom är billiga, så just därför kan det bli köp. Funderar på om man ska sätta vinterdäck på dem. Det är ändå två olagliga däck på 15"arna nu. Och lacka fälgarna vita eller svarta.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 juli 2015 · 3 519 Inlägg

Mja, jag vet inte. Men jag har mailat till 3st stora företag och frågat om spons. Utifall wink
Om dem svarar och går med på det jag önskar, så är det väl bara att köra på helt enkelt. Kan ju dock offra några timmars sökande efter flera företag och maila dom med. Men om inte så står jag kvar på den ruta jag är idag smile

Har gjort en förfrågan om:
Coilovers
Fälgar
Halvbur

Eftersom jag nu för en gång skull inte gör i ordning den bilen jag brukar dagligen, så är det lite lättare för mig att hålla på. Det ultimata är ju att ha en bil vid sidan om och åka lågt, och samtidigt ha en bil som man brukar dagligen. Speciellt för mig som är fruktansvärt trött på att åka lågt varje dag. Där man måste planera körningen eller ta omvägar dig man ska..

Vi får se hur det slutar.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 juli 2015 · 3 519 Inlägg

Har pratat med lite folk, mest en Finne, som byggde om Golf 2 coilovers för att passa sin Starlet.
Han använde sig av Mk2 coils runt om, men Mk2 coils är långa bak, så dem måste kortas något för att dem ska passa. Mk1 sägs vara kortare, så jag skulle vilja testa med det och se hur det blir. Och ha Mk2 fram.
Lite bök att få dit, men helt klart mer värt det om man kan komma lindrigare undan i pris.

Sugen på att skruva. Men eftersom jag inte hört något om mina grejer som beställdes så tar det väl en stund att få dem antar jag. Beställda från Tyskland. Även uppdelad order då det skulle ta upp emot 4 veckor att få hem handbromsvajern. Men jag har ju ingen direkt jätte panik med att få klar bilen på en gång.

Vi får börja med rosten som ska fixas, och avgassystemet. Ska även ta en kik på kupéfläkten som inte fungerar på 1ans läge. Ska kolla över hur kamremmen ser ut, göra en motortvätt och lite småpyssel. Så nog finns det väl att göra innan grejerna kommer hem. Bra segt att bilen står 7mil ifrån mig, så jag kan inte skruva varje dag precis.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 juli 2015 · 3 519 Inlägg

Här har ni ett kort klipp på hur bilen låter med öppet filter
https://instagram.com/p/5ebgACRoUy/?taken-by=_marcus_n_

Varvar till lite grann, och jag tycker det låter riktigt fint big_smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
andreas_1996
28 juli 2015 · 951 Inlägg

tufft big_smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
28 juli 2015 · 3 519 Inlägg

andreas_1996 skrev:
tufft big_smile

Haha, låter överraskande mycket faktiskt big_smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
28 juli 2015 · 3 519 Inlägg

Beställde mina delar från Tyskland och dom strular en hel del nu. Bomsbackarna har bytts ut två ggr för dom varit slut, så nu blev det lite dyrare istället. Handbromsvajern verkar jag få vänta en stund på, upp mot 4 veckor hmm Denna vajer verkar vara omöjlig att få tag på här i Sverige! Att det ska vara så svårt att få tag på delar till Starlet?

Men vad jag vet så ska vi börja laga rost nästa vecka iaf. Och det tar nog några dagar, ska slita ur golvmattan oså. Trösklarna ska få ny plåt, nå småhål i golvet, avgassystemet som ni såg på bild och även höger fjädertorn fram (om det nu kallas så).

På återseende smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 juli 2015 · 3 519 Inlägg

Ännu ett strul med reservdelarna jag beställde.
Ännu en gång så fick jag ett mail från reservdelar24 där dem ville ändra min order, så nu sa jag upp allt därifrån istället. Hittade alla delar jag behövde hos Mister-Audo istället, och hoppas dem är krångelfria. Stod att jag skulle få hem allt inom 3 dagar, vilket jag inte tror. Men kommer dem inom 2 veckor så är väl jag glad, haha. Blev 300kr dyrare än från reservdelar24, men kan vara värt det om man slipper allt mail krångel.

/ M

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
turbonova gillar en riktig burnout
29 juli 2015 · 1 174 Inlägg

Har beställt från mister-auto utan krångel. Saknar min gamla starlet jag hade. Men blir kul att följa din 😊

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 juli 2015 · 3 519 Inlägg

turbonova skrev:
Har beställt från mister-auto utan krångel. Saknar min gamla starlet jag hade. Men blir kul att följa din 😊

Sist jag beställde därifrån fick jag lite problem med dem, men hoppas att det var ett engångsfall.
Jag beställde då torkarblad som skulle skickas inom 24 timmar och vara hos mig inom 48.
Fick ett sms om att dom var skickade men dom kom aldrig fram. Så jag hörde av mig till dem och fick som svar att dom hade precis beställt hem dem. Efter 3v kom dom.. Men hoppas det här paketet kommer hem i tid då det skulle behöva fixas lite så man kan åka och besikta smile

Varför sålde du din?
Oavsett om "projektet" spårar ur eller inte så är jag sugen på att ha kvar den ett tag. Kul bilar, och jag gillar småbilar smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
turbonova gillar en riktig burnout
30 juli 2015 · 1 174 Inlägg

Ok hoppas att det går bättre denna gången med beställningen. Sålde min för att familjen växte. Men skulle gärna ha en igen.

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
31 juli 2015 · 3 519 Inlägg

Problem återigen, och nu vette fan hur jag ska göra!
Mister-Auto hörde av sig och sa att dom inte hade några av de delar jag beställt, fast det stod att det fanns hemma på lager. Så nu sitter jag hör och vette fasen hur jag ska få tag på delar. Ett alternativ är ju som sagt att köpa från Mekonomen eller dylikt, men då kommer vi hamna i en jäkligt hög summa vilket jag inte vill om bilen ska säljas. Tanken var ju ändå att gå + på bilen, annars finns det ju ingen mening med att göra i ordning den, då kan den ju lika gärna säljas som den står idag.

Behöver tips på sidor man kan handla ifrån.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang