Problem med automat växellåda Volvo V70 -03 HJÄLP VAD SKA JAG GÖRA?

N1LsZoN
26 juli 2015 · 99 Inlägg

Jag har en Volvo v70 d5 -03 med automat växellåda 32*** mil som har börjat krångla...

Först när ja märkte att de var problem, när jag skulle backa så var de precis som om den slirade på växeln, varvet gick upp och bilen rörde sig väldigt lite eller ingenting, sen började samma sak när jag la i drive, kunde åka fram med ibland blev de som om man trampa in kopplingen ( om de var manuell ) ovh varvet gick upp, efter nån dag så gick den bara att köra med några hundra meter sen rörde sig den inte alls, spelade ingen roll vilken växel man la i så rörde Sig den inte, om man stängde av den av den en stund så gick de att köra några några hundra meter till sen samma sak, nu för tillfället rör den sig inte mycket, känner att om man lägger i växel så små drar den lite men man kommer inte iväg.

Har felsökt den men hittar inga felkoder, har kollat oljan i lådan både när den är varm och kall och oljenivån är okej.
Har ingen aning om sist när oljan var bytt
Något mer jag kan felsöka / kolla?

Räcker det med oljebyte?
Skall man "tvätta/spola" lådan?
Eller är det ett byte av växellåda som är aktuellt?

Alla förslag eller diskutioner är välkomna

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2015 · 14 048 Inlägg

N1LsZoN skrev:
Jag har en Volvo v70 d5 -03 med automat växellåda 32*** mil som har börjat krångla...

Först när ja märkte att de var problem, när jag skulle backa så var de precis som om den slirade på växeln, varvet gick upp och bilen rörde sig väldigt lite eller ingenting, sen började samma sak när jag la i drive, kunde åka fram med ibland blev de som om man trampa in kopplingen ( om de var manuell ) ovh varvet gick upp, efter nån dag så gick den bara att köra med några hundra meter sen rörde sig den inte alls, spelade ingen roll vilken växel man la i så rörde Sig den inte, om man stängde av den av den en stund så gick de att köra några några hundra meter till sen samma sak, nu för tillfället rör den sig inte mycket, känner att om man lägger i växel så små drar den lite men man kommer inte iväg.

Har felsökt den men hittar inga felkoder, har kollat oljan i lådan både när den är varm och kall och oljenivån är okej.
Har ingen aning om sist när oljan var bytt
Något mer jag kan felsöka / kolla?

Räcker det med oljebyte?
Skall man "tvätta/spola" lådan?
Eller är det ett byte av växellåda som är aktuellt?

Alla förslag eller diskutioner är välkomna

Är oljan fräsch eller är den missfärgad och luktar? Om den slirar kan det vara lamellerna som är slut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
engolf
26 juli 2015 · 3 235 Inlägg

Det är lådbyte/renovering som gäller:(

Stortag
26 juli 2015 · 298 Inlägg

Du kan ju prova byta momentomvandlaren, om den annars radar i växlarna så låter det ju som att problemet sitter i kraftöverföringen. Du borde kolla om oljetrycket är tillräckligt så det inte är pumpen som kärvar.
Angående oljebytet, jag brukar spola genom då jag byter. Använder då 8 liter. Tappa ur och fyll på två liter, knyck ena röret vid oljekylaren och starta så pumpen får spola ur.  Gör samma sak igen och sedan fyll i enligt behov. Obs nivåen skall kontrolleras då motorn går.

Senast redigerat av Stortag (26 juli 2015)

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang