Torka bilen efter saltvatten

Kevaz Hellre basa än gasa.
26 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Tvättar ofta bilen hemma då jag tycker det blir bäst men tyvärr så har vi saltvatten i kranen så jag måste torka väldigt noggrant annars blir det fläckar/prickar.
Jag använder mig idag utav sämskinn men jag tycker det är lite "krångligt".

Såg en liknande tråd förr en herre massa månader sedan men kommer inte ihåg svaret och hittar inte tråden så jag undrar:

Vad är det absolut bästa att torka bilen med är det sämskinn eller finns det något bättre?
Får väldigt gärna inte vara för dyrt och det ska gå att göra hemma direkt efter tvätt.

Tack på förhand! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Hamilton
26 juli 2015 · 8 864 Inlägg

Svårt att tro att ni har saltvatten i ledningarna det måste vara något annat.
Kanske hårt vatten det brukar ge vita fläckar.

Senast redigerat av Hamilton (26 juli 2015)

Fotograf på tierpidag.se
MathiasE30
26 juli 2015 · 51 Inlägg

kalk inte salt

BMW E46 320 "M-sport" (2003)
Kevaz Hellre basa än gasa.
26 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Hamilton skrev:
Svårt att tro att ni har saltvatten i ledningarna det måste vara något annat.
Kanske hårt vatten det brukar ge vita fläckar.

Det är enligt vad jag hört beprövat och det ska vara salt...
Men det spelar ju egentligen inte så stor roll för antar att det är lika "svårt" att torka bilen med vanligt vatten?

Jag vet inte men jag vill bara ha tips på lättaste sättet att torka bilen noggrant utan massa fläckar, även om det är salt eller inte. smile
Och helst då också för en bra peng! cool

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
26 juli 2015 · 1 093 Inlägg

MathiasE30 skrev:
kalk inte salt

Det är salt.
Har haft ute folk som prövat vattnet och det är salt.

Sen är det väldigt off topic svar du ger, det var inte min fråga så har du inget bättre att säga så förstår jag inte varför du ens behöver yttra dig.

Senast redigerat av Kevaz (26 juli 2015)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
mb_pucken
26 juli 2015 · 5 083 Inlägg

Jag använder microfiberduk att torka min bil med. Eller rättare sagt 2st. Tycker det funkar bättre än skinn.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Kevaz Hellre basa än gasa.
26 juli 2015 · 1 093 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag använder microfiberduk att torka min bil med. Eller rättare sagt 2st. Tycker det funkar bättre än skinn.

Tack!
Okej är det någon specifik microfiberduk du använder eller är det bara någon vanlig biltema typ?
Du får gärna slänga iväg en länk om du har lust! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
mb_pucken
26 juli 2015 · 5 083 Inlägg

jag använder en vanlig duk från rusta tror jag den var köpt. Funkat bra för mig Vet även att vissa använder gummiskapa som komplement till duk.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Kevaz Hellre basa än gasa.
26 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Tack mb_pucken!

Någon som har testat diamant torkduk? http://www.pingens.se/p/microfiber-13/d … taren.html

Filmen på deras hemsida ser ju riktigt lovande ut men funkar den lika bra när man använder den själv?

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2015 · 14 007 Inlägg

Kevaz skrev:

MathiasE30 skrev:
kalk inte salt

Det är salt.
Har haft ute folk som prövat vattnet och det är salt.

Sen är det väldigt off topic svar du ger, det var inte min fråga så har du inget bättre att säga så förstår jag inte varför du ens behöver yttra dig.

Inte så gott att dricka saltvatten, eller??
Joo, microfiberdukar brukar funka.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (26 juli 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Kevaz Hellre basa än gasa.
26 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Vettemannen skrev:

Kevaz skrev:

MathiasE30 skrev:
kalk inte salt

Det är salt.
Har haft ute folk som prövat vattnet och det är salt.

Sen är det väldigt off topic svar du ger, det var inte min fråga så har du inget bättre att säga så förstår jag inte varför du ens behöver yttra dig.

Inte så gott att dricka saltvatten, eller??
Joo, microfiberdukar brukar funka.

/Benny

Nejdu det är ett rent h*lvete.
Vi åker med dunkar och hämtar vatten iprincip varje dag... neutral
Man blir bara törstigare av att dricka ur kranen.

Senast redigerat av Kevaz (26 juli 2015)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Ulf_W bilder.ulfw.se
26 juli 2015 · 1 103 Inlägg

Kevaz skrev:
Tack mb_pucken!

Någon som har testat diamant torkduk? http://www.pingens.se/p/microfiber-13/d … taren.html

Filmen på deras hemsida ser ju riktigt lovande ut men funkar den lika bra när man använder den själv?

Den är GRYM!

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
B-Body GM B-Body Nörd
26 juli 2015 · 370 Inlägg

Kevaz skrev:
Tack mb_pucken!

Någon som har testat diamant torkduk? http://www.pingens.se/p/microfiber-13/d … taren.html

Filmen på deras hemsida ser ju riktigt lovande ut men funkar den lika bra när man använder den själv?

Kompisen som har bilvårdsföretag kör först med silicon skrapa och sen med en såndan duk ifrån pingens, han har testat väldigt många olika skinn och dukar och har kommit fram till att denna duken är bäst enligt han.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Kevaz Hellre basa än gasa.
26 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Ulf_W skrev:

Kevaz skrev:
Tack mb_pucken!

Någon som har testat diamant torkduk? http://www.pingens.se/p/microfiber-13/d … taren.html

Filmen på deras hemsida ser ju riktigt lovande ut men funkar den lika bra när man använder den själv?

Den är GRYM!

B-Body skrev:

Kevaz skrev:
Tack mb_pucken!

Någon som har testat diamant torkduk? http://www.pingens.se/p/microfiber-13/d … taren.html

Filmen på deras hemsida ser ju riktigt lovande ut men funkar den lika bra när man använder den själv?

Kompisen som har bilvårdsföretag kör först med silicon skrapa och sen med en såndan duk ifrån pingens, han har testat väldigt många olika skinn och dukar och har kommit fram till att denna duken är bäst enligt han.

Okej tackar!
Den var ju inte dyr heller så får bli att testa en sådan! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Hamilton
26 juli 2015 · 8 864 Inlägg

Om det nu är salt i vattnet så skulle då jag inte tvätta bilen med det vattnet, rosten lär komma som ett brev på posten om några månader.

Fotograf på tierpidag.se
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2015 · 14 007 Inlägg

Kevaz skrev:

Vettemannen skrev:

Kevaz skrev:

Det är salt.
Har haft ute folk som prövat vattnet och det är salt.

Sen är det väldigt off topic svar du ger, det var inte min fråga så har du inget bättre att säga så förstår jag inte varför du ens behöver yttra dig.

Inte så gott att dricka saltvatten, eller??
Joo, microfiberdukar brukar funka.

/Benny

Nejdu det är ett rent h*lvete.
Vi åker med dunkar och hämtar vatten iprincip varje dag... neutral
Man blir bara törstigare av att dricka ur kranen.

Lite OT igen:

Jag förmodar att det är eran egen brunn. Det finns ju avsaltningsanläggningar att köpa men vet inte vad det kostar. Det är fan inte roligt att släpa vattendunkar dagligen. Som Hamilton skriver: Bilen rostar fortare när du tvättar i saltvatten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Kevaz Hellre basa än gasa.
26 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Vettemannen skrev:

Kevaz skrev:

Vettemannen skrev:

Inte så gott att dricka saltvatten, eller??
Joo, microfiberdukar brukar funka.

/Benny

Nejdu det är ett rent h*lvete.
Vi åker med dunkar och hämtar vatten iprincip varje dag... neutral
Man blir bara törstigare av att dricka ur kranen.

Lite OT igen:

Jag förmodar att det är eran egen brunn. Det finns ju avsaltningsanläggningar att köpa men vet inte vad det kostar. Det är fan inte roligt att släpa vattendunkar dagligen. Som Hamilton skriver: Bilen rostar fortare när du tvättar i saltvatten.

/Benny

Jajamen det är egen brunn.
Har haft massa saker som ska göra vattnet bättre men det blir dåligt/går sönder efter kort tid.
Har inte hittat något som funkar en längre tid som gör att det blir värt att använda, tyvärr.

Har släpats vatten sedan 2002 så det går på autopilot kan man säga nuförtiden roll
Dock är kommunalt vatten på ingång och lovat att komma innan jul så det blir väldigt skönt! smile

Oj vad OT det blev! roll
Men blir att testa diamantduk! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2015 · 14 007 Inlägg

Kevaz skrev:

Vettemannen skrev:

Kevaz skrev:

Nejdu det är ett rent h*lvete.
Vi åker med dunkar och hämtar vatten iprincip varje dag... neutral
Man blir bara törstigare av att dricka ur kranen.

Lite OT igen:

Jag förmodar att det är eran egen brunn. Det finns ju avsaltningsanläggningar att köpa men vet inte vad det kostar. Det är fan inte roligt att släpa vattendunkar dagligen. Som Hamilton skriver: Bilen rostar fortare när du tvättar i saltvatten.

/Benny

Jajamen det är egen brunn.
Har haft massa saker som ska göra vattnet bättre men det blir dåligt/går sönder efter kort tid.
Har inte hittat något som funkar en längre tid som gör att det blir värt att använda, tyvärr.

Har släpats vatten sedan 2002 så det går på autopilot kan man säga nuförtiden roll
Dock är kommunalt vatten på ingång och lovat att komma innan jul så det blir väldigt skönt! smile

Oj vad OT det blev! roll
Men blir att testa diamantduk! smile

Det kostar ju en slant med kommunalt men har du råd....tveka INTE!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Testat lite olika grejjer. Har kommit fram till att Sonax syntetiska skinn är det bästa jag testat. Testat andra skinn, både äkta och syntet. Dessa har varit skit. Sonax syntet lämnar inte det minsta vatten efter sig om man gör rätt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Kevaz Hellre basa än gasa.
26 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Vettemannen skrev:

Kevaz skrev:

Vettemannen skrev:

Lite OT igen:

Jag förmodar att det är eran egen brunn. Det finns ju avsaltningsanläggningar att köpa men vet inte vad det kostar. Det är fan inte roligt att släpa vattendunkar dagligen. Som Hamilton skriver: Bilen rostar fortare när du tvättar i saltvatten.

/Benny

Jajamen det är egen brunn.
Har haft massa saker som ska göra vattnet bättre men det blir dåligt/går sönder efter kort tid.
Har inte hittat något som funkar en längre tid som gör att det blir värt att använda, tyvärr.

Har släpats vatten sedan 2002 så det går på autopilot kan man säga nuförtiden roll
Dock är kommunalt vatten på ingång och lovat att komma innan jul så det blir väldigt skönt! smile

Oj vad OT det blev! roll
Men blir att testa diamantduk! smile

Det kostar ju en slant med kommunalt men har du råd....tveka INTE!!

/Benny

Redan betalat och klart, bara den eviga väntan kvar! wink
Blir ju ett helt annat hem med bra vatten så det får det vara värt. smile

DiwraZ skrev:
Testat lite olika grejjer. Har kommit fram till att Sonax syntetiska skinn är det bästa jag testat. Testat andra skinn, både äkta och syntet. Dessa har varit skit. Sonax syntet lämnar inte det minsta vatten efter sig om man gör rätt.

http://www.sonax.se/Produkter/(filter_category)/11597/(search)/1/(so)/19/(node)/15414/423100-SONAX-Syntetiskt-saemskskinn

Den du menar? smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang