Köpråd: Bmw e46 328

HannesV
26 juli 2015 · 116 Inlägg

Tjena!
Tar körkort om någon månad och tänker införskaffa mej en bil till dess!
Bmw är väldigt aktuellt just nu.
Har tittat en del på e34, e39 och då e46 som fångar mitt intresse mest.
Hittade en e46 328 Coupé på blocket som verkade mycket intressant, utrustningen var:

Klimatanläggning
Skinnklädsel
Sportstolar
Elstolar
Armstöd fram i skinn
Färddator
Sport chassie (sänkt)
Multiratt
Farthållare
Taklucka
Automatisk avbländbar backspegel
Stolsvärme
Regnsensor
Xenon
Stereo

18 OZ Racing sommarhjul
han ska ha 29k för den,
nu till det negativa:
*Lacken ser mycket fin ut på bilderna men han sa att de var en liten buckla på någon utav bakskärmarna, där var även lite smårepor då vissa gick att vaxa bort men andra inte.
*Abs och antispinn lampa lyser
*den är avställd och obesiktigad och har varit det i ca ett halvår.

Min fråga är då; är detta en bra och rolig förstabil?
Är det svårt att fixa abs samt antispinn lampa och vad kan det bero på samt vad kan det kosta om man gör det själv?

Tacksam för svar!
mvh Hannes

Rquired Allmänt envis
27 juli 2015 · 12 512 Inlägg

Det är generellt en körglad och driftsäker modell med rimliga driftkostnader men du tar självklart en risk med ett renoveringsobjekt. Jag antar att det är den Topazblau i Jönköping? En sänkt 3-serie med stora fälgar och folie på interiörlisterna väcker mer än en varningsklocka och de behöver inte ha rätt för det finns gott om bilintresserade (ungdomar?) som tar hand om sina pärlor, men minst lika många som slarvar med underhållet och buskör utan att prioritera bilens mående. Utöver det ger annonsen ett bra intryck.

Så som jag ser det är lite skavanker i lacken helt okej på en sexton år gammal bil och förmodligen kommer det även att finnas lite rost om du tittar efter. Felen är ingen mening att spekulera i utan att läsa av felkoder och felsöka, det kan vara allt från ett kabelbrott till en defekt styrbox och vara allt från gratis till att kosta tusenlappar att åtgärda men felet är inte ovanligt på BMW och det är ofta av en enklare sort.

Du kan absolut åtgärda det själv om du har tid och ork och det finns mycket resurser att utnyttja, det finns ett stort nätverk för BMW-ägare och entusiaster i världen spritt på både internationella och svenska forum där du kan hitta information, GDS-guider från andra ägare som har löst samma problem, verkstadsmanualer, delar eller programvara med mera. Det är inget unikt för BMW men långt från alla märken ger upphov till samma aktivitet på nätet.

I din situation hade jag åkt upp och tagit en titt på bilen och om den verkar okej bett ägaren om att få göra en bildiagnos* eller liknande, i värsta fall krävs det två turer men om du har lite flyt och stationen är lite serviceinriktad kanske du kan hålla en tid öppen samma dag som du tar den första titten.
* http://www.bilprovningen.se/vara-tjanst … agnos.html

Det kostar visserligen 1590:- (om du väljer Bp) men klarar bilen av kontrollen med undantag för felet på ABS/ASC så kan du känna dig trygg med köpet, får den en eller ett par anmärkningar till kan du kanske pruta på priset och har på så sätt sparat in de 1590:- eller mer på reparationer du annars fått stå för. Men om bilen i värsta fall är en katastrof så har du kastat pengarna i sjön men å andra sidan sluppit all den huvudvärk bilen hade inneburit i din ägo.

Fundera på saken och lycka till om du väljer att gå vidare!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
panda666
27 juli 2015 · 4 250 Inlägg

Som Rquired sa tidigare så kan de antingen va jättebilligt att fixa eller så kan de bli jättedyrt, jag personligen skulle akta mig från just den bilen och kolla vidare, det finns 1000tals 328-330 på blocket och det är bara att vänta tills man hittar en i bra skick för rimligt pris. Jo det är en  jätterolig första bil samt lättkörd. Kan också rekomendera e36 328 dom är billigare att köpa men se till att hitta en i bra skick;)

mvh

HannesV
27 juli 2015 · 116 Inlägg

Väldigt tacksam för svaren!
Japp det är den i Jönköping. Jo det du säger om att den kan vara buskörd osv har jag också tänkt på en del och försökt akta mig för. Det där med Bildiagnos lät inte alls fel faktiskt! Dock ska jag förmodligen åka och kolla på bilen imorgon eftermiddag.. Har läst runt lite om Abs/antispinn lampa och som jag förstår det verkar det inte som ett jätte stort problem. Men frågan är ju då, varför har inte han som har den nu fixatproblemet? Därför blir jag lite tveksam. Men det är ju ändå värt att åka och kolla på den, har aldrig ens suttit i en sån här bil förut.
Men ska nog ta och kolla vidare lite, e36 har jag kollat på en del också men tycker mer om e46 utseendemässigt wink
Mvh Hannes

panda666
27 juli 2015 · 4 250 Inlägg

HannesV skrev:
Väldigt tacksam för svaren!
Japp det är den i Jönköping. Jo det du säger om att den kan vara buskörd osv har jag också tänkt på en del och försökt akta mig för. Det där med Bildiagnos lät inte alls fel faktiskt! Dock ska jag förmodligen åka och kolla på bilen imorgon eftermiddag.. Har läst runt lite om Abs/antispinn lampa och som jag förstår det verkar det inte som ett jätte stort problem. Men frågan är ju då, varför har inte han som har den nu fixatproblemet? Därför blir jag lite tveksam. Men det är ju ändå värt att åka och kolla på den, har aldrig ens suttit i en sån här bil förut.
Men ska nog ta och kolla vidare lite, e36 har jag kollat på en del också men tycker mer om e46 utseendemässigt wink
Mvh Hannes

hehe har suttit i båda karosser och tycker att det är bra bilar. finns massor av dom på blocket så du behöver inte ta första skroten wink Det är bara att gå ut och provkör och sen vänta tills det kommer upp en som passar dig.  Han kanske inte har fixat för att det kan vara värre än att bara byta en givare eller nått. kanske styrbox som strular?
Men eftersom den är obesiktad så kan det vara mer skit på bilen som måste fixas^^

jeppe308
27 juli 2015 · 23 Inlägg

Köpte nyss en 328ci e46, dock var jag lite bekant med dom sen innan då min pappa ägt en nästan likadan.
Jag måste säga att jag tycker väldigt mycket om chassit som motorn, den är väldigt pigg för att vara 15-16 år gammal! Åkte ifrån en s60 d5:a från 2012 eller 2013, när jag hade 3 passagerare och han var själv!
s60 t5:a åkte jag också ifrån.. lite förvånad över detta.. men dom är roliga att köra, går bra i motor och låda.Dock inte jätte bensinsnåla wink ligger på 09-1,0L/milen blandad körning^^
Och inte minst ser dom riktigt snygga ut! väldigt moderna för sin ålder och sportiga.
Kort sagt gillar du en relativt pigg bil, och modellen så tycker jag du ska köra på e46 istället för tex e39.. vet inget om dom mer än att dom inte faller mig i smaken lika mycket och att dom är större och tyngre.
Men akta dig för rost, det är väldigt jobbigt att bli av med, lägg hellre några tusen extra och få en fräsch lack!

Lite utav mitt personliga tycke! Hoppas det hjälpte något! smile

BMW E46 328Ci "Frequent x3" (1999)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
27 juli 2015 · 1 899 Inlägg

Ett tips när du åker och tittar på en äldre BMW är att först kolla (eller varför inte skriva ut och ta med som protokoll) autopowers begagnatguide över den modell du tänkt titta på. ABS- och antispinnlampan kan börja lysa när abs givarna börjar krångla, ofta dör även hastighetsmätaren i samband med det.

Senast redigerat av PHrnfeldt (27 juli 2015)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
HannesV
28 juli 2015 · 116 Inlägg

Nja den där 328an är nog faktiskt inget å ha.. ska åka och kolla på den imorgon men för att det sak bli något köp behöver han göra något stort på priset. Men en e46 blir det iallafall, de verkar som en riktigt rolig bil. Nja vet att de inte är särskilt bensinsnåla men det kan det faktiskt vara värt wink Någon som suttit i en 323? är det något att ha? samt vad är skillnaden mellan 325 & 328? har förstått att de har lika många hästar men är det utrustning som skiljer, eller vad är det?

Dentar
28 juli 2015 · 131 Inlägg

Motorn är större på 328.. anledningen till att dom har lika många hästar är att 328an är strypt, det går att plocka ur en del mer Hk ur dom genom att plocka bort vissa flaskhalsar.

HannesV
28 juli 2015 · 116 Inlägg

Åhfan, men vilken dricker mest?

panda666
28 juli 2015 · 4 250 Inlägg

HannesV skrev:
Åhfan, men vilken dricker mest?

alla e36-e46 samt e39 förutom v8 dricker nästan samma.

tex 318 dricker nästan som en 328 tycker jag personligen. har ägt båda modeller och tyckte inte jag sparade nån bränsle när jag körde 318 än 328. Men 328 är mycket piggare.

Har alltid blivit tippsad att skaffa en så stor motor som möjligt för det är nästan inget som skiljer mellan modellerna förutom att de större motorn kommer va skönare/piggare att köra.

om du ska ha e46 så kolla gärna 330/328. jag personligen tycker dom mindre motorerna är för klena för min smak.

kör själv just nu dagligen en e39 525 och tycker att den saknar verkligen kraft ibland..


mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang