Köpråd: Volvo V70R AWD 98-00

ConnysSvetsOTaxi
27 juli 2015 · 196 Inlägg

Börjar dra ihop sig "nybils" köp och kombi.
Har börjat titta på V70R AWD 98-00 som sagt och undrar om det är någon som har koll på vad man ska se upp för/leta efter, och barnsjukdomar osv. All hjälp är jag väldigt tacksam för!
Tack på förhand för all hjälp & divers tips.

Munkis
27 juli 2015 · 1 635 Inlägg

Har haft 11st 850/V70 och normalt är det problemfria bilar om dom har skötts som dom ska, Har aldrig haft några större problem med mina, När det gäller R AWD så är dom i regel hårdare körda än en vanligt 140hk som exempel, ingen större fara oftast men framvagnarna är en öm punkt på dessa. Relativt billigt att åtgärda och kan man skruva själv så är det ju inget bekymmer.

Vad gäller specifikt AWD så är det väldigt vanligt att den gett upp med åren, men byttes den berömda hylsan innan grejjerna rasade så är det inget problem. Orginal var hylsan alldeles för klen och utbytes var bättre. Testa på grus eller gräs om den krafsar på alla fyra innan köp och lyssna efter missljud, Fungerar det och köpet blir av så var noga med att ha samma rullomkrets runt om så visko kopplingen inte behöver slira ständigt.

Under dom år V70R fanns (97-00) så hände det lite saker, 97-98 hade manuell låda eller 4-stegs automat och fanns både som FWD och AWD medans 99-00 enbart fanns med 5-stegs automat och AWD. Dessutom så kom nya motorerna till modellår -99 vilket innebar elektroniskt gasspjäll som kan vara en trist utgift när det går sönder. -00 så vässades motorerna lite och fick 265hk istället för 240 som tidigare i automatbilarna.

Det var väl lite av mina erfarenheter, har aldrig själv vart missnöjd med mina bilar och dom har rullat problemfritt sånär som slitdetaljer som förväntas ge sig.

Tobzter
27 juli 2015 · 3 145 Inlägg

Oljeläckage vid Packboxen mellan växellåda och motor. Och som sagt 4hjulsdriften är en känslig punkt

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Henrik-N
27 juli 2015 · 450 Inlägg

tobzter skrev:
Oljeläckage vid Packboxen mellan växellåda och motor. Och som sagt 4hjulsdriften är en känslig punkt

Fyrhjulsdriften är känslig vid slarvig skötsel och då mnar jag risiga däck, olika fabrikat på däcken etc.
gör allt rätt så håller den.

Tobzter
27 juli 2015 · 3 145 Inlägg

jo exkat men den är ju bra kolla om man ska köpa en satt den funkar eftersom de är många som inte tar hand om dom

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
ConnysSvetsOTaxi
27 juli 2015 · 196 Inlägg

Munkis skrev:
Har haft 11st 850/V70 och normalt är det problemfria bilar om dom har skötts som dom ska, Har aldrig haft några större problem med mina, När det gäller R AWD så är dom i regel hårdare körda än en vanligt 140hk som exempel, ingen större fara oftast men framvagnarna är en öm punkt på dessa. Relativt billigt att åtgärda och kan man skruva själv så är det ju inget bekymmer.

Vad gäller specifikt AWD så är det väldigt vanligt att den gett upp med åren, men byttes den berömda hylsan innan grejjerna rasade så är det inget problem. Orginal var hylsan alldeles för klen och utbytes var bättre. Testa på grus eller gräs om den krafsar på alla fyra innan köp och lyssna efter missljud, Fungerar det och köpet blir av så var noga med att ha samma rullomkrets runt om så visko kopplingen inte behöver slira ständigt.

Under dom år V70R fanns (97-00) så hände det lite saker, 97-98 hade manuell låda eller 4-stegs automat och fanns både som FWD och AWD medans 99-00 enbart fanns med 5-stegs automat och AWD. Dessutom så kom nya motorerna till modellår -99 vilket innebar elektroniskt gasspjäll som kan vara en trist utgift när det går sönder. -00 så vässades motorerna lite och fick 265hk istället för 240 som tidigare i automatbilarna.

Det var väl lite av mina erfarenheter, har aldrig själv vart missnöjd med mina bilar och dom har rullat problemfritt sånär som slitdetaljer som förväntas ge sig.

tobzter skrev:
Oljeläckage vid Packboxen mellan växellåda och motor. Och som sagt 4hjulsdriften är en känslig punkt

Låter ju överlag som bra bilar. Ska hålla koll på AWD driften, borde kunna få lite ledtrådar över hur den sköts genom att kolla däck och lyssna som sagt. Lite oljebyten här och där kan kanske vara en god idé efter ett ev inköp? Är dom även känsliga om dom körts med större fälgar eller om man planerar att montera större fälgar?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juli 2015 · 14 042 Inlägg

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Munkis skrev:
Har haft 11st 850/V70 och normalt är det problemfria bilar om dom har skötts som dom ska, Har aldrig haft några större problem med mina, När det gäller R AWD så är dom i regel hårdare körda än en vanligt 140hk som exempel, ingen större fara oftast men framvagnarna är en öm punkt på dessa. Relativt billigt att åtgärda och kan man skruva själv så är det ju inget bekymmer.

Vad gäller specifikt AWD så är det väldigt vanligt att den gett upp med åren, men byttes den berömda hylsan innan grejjerna rasade så är det inget problem. Orginal var hylsan alldeles för klen och utbytes var bättre. Testa på grus eller gräs om den krafsar på alla fyra innan köp och lyssna efter missljud, Fungerar det och köpet blir av så var noga med att ha samma rullomkrets runt om så visko kopplingen inte behöver slira ständigt.

Under dom år V70R fanns (97-00) så hände det lite saker, 97-98 hade manuell låda eller 4-stegs automat och fanns både som FWD och AWD medans 99-00 enbart fanns med 5-stegs automat och AWD. Dessutom så kom nya motorerna till modellår -99 vilket innebar elektroniskt gasspjäll som kan vara en trist utgift när det går sönder. -00 så vässades motorerna lite och fick 265hk istället för 240 som tidigare i automatbilarna.

Det var väl lite av mina erfarenheter, har aldrig själv vart missnöjd med mina bilar och dom har rullat problemfritt sånär som slitdetaljer som förväntas ge sig.

tobzter skrev:
Oljeläckage vid Packboxen mellan växellåda och motor. Och som sagt 4hjulsdriften är en känslig punkt

Låter ju överlag som bra bilar. Ska hålla koll på AWD driften, borde kunna få lite ledtrådar över hur den sköts genom att kolla däck och lyssna som sagt. Lite oljebyten här och där kan kanske vara en god idé efter ett ev inköp? Är dom även känsliga om dom körts med större fälgar eller om man planerar att montera större fälgar?

Jag tror inte fälgstorleken har betydelse utan rullomkretsen på däcken, att den är lika på alla fyra däcken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
ConnysSvetsOTaxi
27 juli 2015 · 196 Inlägg

Har även sett att många är utrustade med navigation (GPS) och undrar förstås om det går att uppdatera kartorna?
Har ju hänt en del med vägnätet sedan -00

Christian S
27 juli 2015 · 4 816 Inlägg

kartorna i dom bilarna ligger på cd skivor och om jag inte minns helt galet finns det inga nyare än 05 efter som i dom nyare bilarna ligger kartorna på dvd skivor.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang