Ratten skakar i 80km/h före och efter ny däckmontering?

andlin103
27 juli 2015 · 125 Inlägg

Ratten vibrerade runt 90-100 km/h och såg sedan att framdäcken var utnötta! Så köpte nya framdäck till bmwn och skickade in dom till ett företag för att kränga om och balansera! Var med under hela processen och såg att allt blev riktigt gjort!

Skruvade sedan på däcken och tyckte den gick hur mjukt som helst! Fram till jag kom upp i 80.. då skakade ratten ännu mer! Men bara i omgångar. Skakar i 2 min sen är det lugnt i 2 min sen börjar det igen. Ich så håller det på hela tiden!

Vad kan detta vara? Någon som vart med om liknande som kan tala om för mig vad som måste göras?

Balansera om eller göra en hjulinställning eller har en bussning gett upp?

Tack för svar! smile

Volvo S90 "M103 Turbo" (1997)
joH900
27 juli 2015 · 414 Inlägg

Hjulinställning säkert, men kolla först så inga leder glappar eller bussningar är dåliga.

Evildan
27 juli 2015 ·

Förutom de bra förslagen du redan fått.
Skräp på något nav?
Eftermarknadsfälgar med trasiga/slitna distansringar?

joH900
27 juli 2015 · 414 Inlägg

Det är bra och kolla så hjulen faktiskt sitter fast också... Efterdra hjulbult, men det tror jag inte är problemet nu men kolla det ändå. Det suger och tappa hjul

it_mutt Avstängd
27 juli 2015 · 10 388 Inlägg

Ett annat steg är att kolla så fälgarna i sig faktiskt är runda/raka.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
joH900
27 juli 2015 · 414 Inlägg

Också bra idé, och hittar man bulor/skador på fälgarna ska man absolut göra en uppmätning/kontroll av hjulvinklarna.

Däremot borde en däckverkstad se om fälgen är skrot vid balansering då däcken precis är bytta, men vid slarv så är det så klart lätt att missa det så det är lika bra och kolla själv igen.

it_mutt Avstängd
27 juli 2015 · 10 388 Inlägg

joH900 skrev:
Också bra idé, och hittar man bulor/skador på fälgarna ska man absolut göra en uppmätning/kontroll av hjulvinklarna.

Däremot borde en däckverkstad se om fälgen är skrot vid balansering då däcken precis är bytta, men vid slarv så är det så klart lätt att missa det så det är lika bra och kolla själv igen.

Absolut. Är man ouppmärksam så balanserar man fälgen och "nollar" den, trots att man kunde sett att den är knas (då det går att nollbalansera en skev fälg).

Men nej, det är kanske inte så troligt, men en möjlighet iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juli 2015 · 13 669 Inlägg

normalt sätt tittar man på fälgen när man kör den i maskinen.. brukar bara kolla insidan dock..  oftast där dom är skeva..  men oftast brukar inte ratten skaka endå..
kan vara anliggande bromsar också som gör så att skiten skakar..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
iswal
27 juli 2015 · 681 Inlägg

Kan ju vara fel balanserat, gäller ju att ha rätt kona

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang