Köpråd - 18-års bil, hjälp!

simonhumla
27 juli 2015 · 30 Inlägg

Som rubriken lyder så är jag ute efter min första bil då körkortet börjar närma sig, MEN har inte en aning vilken/vilka bilar som är lämpliga, så nu söker jag hjälp här!

Som varje 18-åring så vill man ju ha en bil med bra tåga i, men samtidigt en bil som är bränslesnål, vet att det är svårt att kombinera de 2 sakerna, men bara en bil som drar runt litern eller mindre! Har kollat lite på saab aero 9-5 och volvo s80 t6 men alla bilar har ju sina nackdelar!

Men vad tycker ni här? Vilka märken/modeller skulle ni rekommendera? Vad som helst, kom med förslag! big_smile

StefanH95
27 juli 2015 · 70 Inlägg

Har du något du föredrar? Vill du ha fyrhjulsdrift? Hur mycket pengar vill du lägga ner, osv?

simonhumla
27 juli 2015 · 30 Inlägg

StefanH95 skrev:
Har du något du föredrar? Vill du ha fyrhjulsdrift? Hur mycket pengar vill du lägga ner, osv?

Ca upp till 50000 kr, men det är abslout max ser det ut som nu, kom gärna med förslag på bilar som går runt 20000-40000kr också!  drivhjul spelar inte så stor roll, lite roligare med bakhjulsdrivet kanske, men alla förslag är välkomna!

Senast redigerat av simonhumla (27 juli 2015)

viccoA
27 juli 2015 · 3 109 Inlägg

BMW 540 E39 är en bakhjulsdriven och förhållandevis modern bil om man vill ha lite lagom med mos och bakhjulsdrift. Ett fräscht exemplar med facelift går runt ca 17.000-30.000 beroende på årsmodell, utrustning och miltal.

Ungefär samma skatt-, bränsle- och försäkringskostnader som på en S80 T6 men betydligt lägre reparationskostnader.

Senast redigerat av viccoA (27 juli 2015)

simonhumla
27 juli 2015 · 30 Inlägg

Bmw 540 har jag också kollat på och det är ju ett bra exemplar, med mycket hk osv osv, finns det andra BMW modeller som passar (inte kombi)? Har hört att volvo s80 t6 har en tendens att råka ut för både turboras och haveri i växellådan, samt att saab kommer bli mer och mer svårsålda... hur är det med andra tyska bilar? Audi, mercedes? Har ni nå förslag?

StefanH95
27 juli 2015 · 70 Inlägg

Mjo skulle också satsat på någon äldre bmw, kan vara svårt att hitta fina då dom flesta är hårt körda. 3-serie kanske? Kolla kanske äldre 325er/330i, drar dock ganska mkt soppa haha. Rak 6a är fin fint dock ;P

StefanH95
27 juli 2015 · 70 Inlägg

Finns ju sedaner samt coupér av dem. Kanske någon äldre audi s4 sedan är lockande?

_Thor_
27 juli 2015 · 512 Inlägg

Bränslesnålt med drag i låter som en Volvo med D5 motor i. (=

simonhumla
27 juli 2015 · 30 Inlägg

StefanH95 skrev:
Finns ju sedaner samt coupér av dem. Kanske någon äldre audi s4 sedan är lockande?

Aa precis, lika a8 tycker jag om! Man får väldigt mycket för pengarna.. Lutar mest åt något tyskt faktiskt... vad har ni att säga om import?

simonhumla
27 juli 2015 · 30 Inlägg

_Thor_ skrev:
Bränslesnålt med drag i låter som en Volvo med D5 motor i. (=

Vilka modeller har du att tipsa om? Är ute efter bilar från tidigast sent 90-tal smile

panda666
27 juli 2015 · 4 250 Inlägg

Vill också skriva om e39 540 men själv så tänker jag på dom jäkla kedje skenorna som kan gå sönder. annars vore det inga större problem att köpa en sånn.

finns annars e36-e46. fina bilar!^

SportPilot Ubåtsingenjör
27 juli 2015 · 7 229 Inlägg

simonhumla skrev:

StefanH95 skrev:
Finns ju sedaner samt coupér av dem. Kanske någon äldre audi s4 sedan är lockande?

Aa precis, lika a8 tycker jag om! Man får väldigt mycket för pengarna.. Lutar mest åt något tyskt faktiskt... vad har ni att säga om import?

Import eller ej kan kvitta sålänge bilen är fräsch anser jag

A8 är en jäkligt trevlig bil, men den är inte billig att äga. Dyr försäkring, dyr skatt, drar mycket bensin och delar är inte super billigt. Det samma gäller faktiskt s80 t6, även om många nu kommer hävda motsatsen.

Vill du ha en bil som är billig att äga så får du göra avkall på lite prestanda, en bmw 318 med facelift dvs från 2002 och upp har 143hk och låga ägande kostnader smile Vill du ha mer mos så rekomenderar jag 330, men då kostar samtidigt allt lite mer, ja vissa saker som försäkring kostar mycket mer.

Spelar ingen roll hur snabb bilen är om du inte har råd att köra med den, roligare att kunna köra mycket och samtidigt ha pengar över till annat !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Powe_R
27 juli 2015 · 414 Inlägg

För dessa pengar hade jag kollat in något av dessa bilar alla runt år 2000 +/- något år

Audi A8 4.2
Audi S8 4.2
BMW 540i e39
BMW 740 alt 750 e38
Mercedes S500 W220

Jag själv hade bland annat en 540iat m-sport e39 som "18 års bil" Detta va ju 4.5 år sedan, körde den riktigt hårt och hade knappt ett enda fel på den. Skulle inte tveka på att äga en sådan igen om jag ville ha något i den prisklassen alt lägga lite till och satsa på typ en 545i E60/E61 eller kanske en A8 4.2q runt 2005

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juli 2015 · 14 048 Inlägg

simonhumla skrev:
Som rubriken lyder så är jag ute efter min första bil då körkortet börjar närma sig, MEN har inte en aning vilken/vilka bilar som är lämpliga, så nu söker jag hjälp här!

Som varje 18-åring så vill man ju ha en bil med bra tåga i, men samtidigt en bil som är bränslesnål, vet att det är svårt att kombinera de 2 sakerna, men bara en bil som drar runt litern eller mindre! Har kollat lite på saab aero 9-5 och volvo s80 t6 men alla bilar har ju sina nackdelar!

Men vad tycker ni här? Vilka märken/modeller skulle ni rekommendera? Vad som helst, kom med förslag! big_smile

Jag skulle föreslå en 740/940 som du kan köra med ett tag så du blir van att köra. Sedan kan du köpa din bil för 50000 kr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
simonhumla
27 juli 2015 · 30 Inlägg

Tack för snabba svar allihop! Har vart väldigt hjälpsamt att få höra andras åsikter, så får vi se vad det blir för bil nu då! smile

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
27 juli 2015 · 1 899 Inlägg

StefanH95 skrev:
Mjo skulle också satsat på någon äldre bmw, kan vara svårt att hitta fina då dom flesta är hårt körda. 3-serie kanske? Kolla kanske äldre 325er/330i, drar dock ganska mkt soppa haha. Rak 6a är fin fint dock ;P

Nja, min gamla E46 325xi brukis är inte alls särskilt törstig tycker jag, trots att den har fyrhjulsdrift. Kör man lagligt längs landsväg drar den ungefär 0.85, det är klart att det finns bilar som drar mindre men i min värld så är det inte så våldsamt, klart att den är drygare i stadstrafik men det är ju alla bilar så..

Många menar ju att BMW skulle vara ett dyrt märke att äga, och det kanske stämmer när man pratar de nyare. När de gäller de äldre kan man ju ganska lätt hitta delar med hjälp av realoem via eBay, visst de har inte en originalstämpel men jag har hittills bara bra erfarenheter och prismässigt så är de inte mycket dyrare än delar till någon gammal volvo att äga så sett.

Det kan väl vara försäkringen som drar iväg rejält om man är ung och sedan är ju skatten inte skit kul men jag inbillar mej att det inte är särskilt mycket billigare skatt på en saab eller volvo heller.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
_Thor_
27 juli 2015 · 512 Inlägg

Powe_R skrev:
För dessa pengar hade jag kollat in något av dessa bilar alla runt år 2000 +/- något år

Audi A8 4.2
Audi S8 4.2
BMW 540i e39
BMW 740 alt 750 e38
Mercedes S500 W220

Jag själv hade bland annat en 540iat m-sport e39 som "18 års bil" Detta va ju 4.5 år sedan, körde den riktigt hårt och hade knappt ett enda fel på den. Skulle inte tveka på att äga en sådan igen om jag ville ha något i den prisklassen alt lägga lite till och satsa på typ en 545i E60/E61 eller kanske en A8 4.2q runt 2005

De bilar du tipsar om är ju riktiga lyxåk som slukar soppa. Billiga i inköp men överjävligt dyra att äga.

Bränslesnålt var ett krav om du tagit dig tid att läsa istället för att köra din vanliga "humble-brag".

SportPilot Ubåtsingenjör
27 juli 2015 · 7 229 Inlägg

_Thor_ skrev:

Powe_R skrev:
För dessa pengar hade jag kollat in något av dessa bilar alla runt år 2000 +/- något år

Audi A8 4.2
Audi S8 4.2
BMW 540i e39
BMW 740 alt 750 e38
Mercedes S500 W220

Jag själv hade bland annat en 540iat m-sport e39 som "18 års bil" Detta va ju 4.5 år sedan, körde den riktigt hårt och hade knappt ett enda fel på den. Skulle inte tveka på att äga en sådan igen om jag ville ha något i den prisklassen alt lägga lite till och satsa på typ en 545i E60/E61 eller kanske en A8 4.2q runt 2005

De bilar du tipsar om är ju riktiga lyxåk som slukar soppa. Billiga i inköp men överjävligt dyra att äga.

Bränslesnålt var ett krav om du tagit dig tid att läsa istället för att köra din vanliga "humble-brag".

så sant så ... inget vidare smart val att välja en lyxbil som första bil. Beror såklart på vad man har för ekonomi, men att lägga 4-10 000 i månaden på bilen är inte aktuellt för de flesta 18 åringar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
_Thor_
27 juli 2015 · 512 Inlägg

simonhumla skrev:

_Thor_ skrev:
Bränslesnålt med drag i låter som en Volvo med D5 motor i. (=

Vilka modeller har du att tipsa om? Är ute efter bilar från tidigast sent 90-tal smile

Jag har bara kört en S60 D5. Helt fantastisk bil på alla sätt och vis och motorn framförallt.

Drar 0,55 landsväg och har grymt bottenvrid som trycker dig djupt in i stolsryggen.

Den ser inte mycket ut för världen och har väl 163hk, men väl bakom ratten är det en annan historia. wink

Jokabsson
27 juli 2015 · 1 176 Inlägg

Vill du åka billigt och samtidigt snabbt så vill jag rekommendera dig en Saab turbo. 9-3 SS kan du klippa väldigt fina exemplar till billig peng. Jag köpte en gubbkörd 1.8t som var lackbehandlad och otrimmad till ett bra pris hos bilhandlare där jag även fick vissa garantier. Försäkringen hamnade på en rimlig nivå tack vare endast 150hk och skatten är billig pga låga utsläpp. Sedan åkte jag till GDM och trimmade för 1500kr och åkte därifrån med 207hk och en rejält mycket roligare bil!

Du vill hamna runt litern blandat. Denna Saab kör jag i runda slänga 0,75-0,80l/mil blandad körning med 207hk under huven. Det tycker i alla fall jag är helt okej smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang