Köpråd - 18-års bil, hjälp!

Evildan
27 juli 2015 ·

Kliver bort från tyska slädar och föreslår Toyota MR2.

Mittmotorsportbil som problemfritt går att använda vintertid.


Eller varför inte en Corolla T-Sport eller Civic Type R?
Celica är ju även det en trevlig ungdomsbil.

Samtliga förslag är hållbara och plånboksvänliga för ett nytt körkort.



Edit:
Välkommen hit också.

Senast redigerat av Evildan (27 juli 2015)

Powe_R
27 juli 2015 · 414 Inlägg

_Thor_ skrev:

Powe_R skrev:
För dessa pengar hade jag kollat in något av dessa bilar alla runt år 2000 +/- något år

Audi A8 4.2
Audi S8 4.2
BMW 540i e39
BMW 740 alt 750 e38
Mercedes S500 W220

Jag själv hade bland annat en 540iat m-sport e39 som "18 års bil" Detta va ju 4.5 år sedan, körde den riktigt hårt och hade knappt ett enda fel på den. Skulle inte tveka på att äga en sådan igen om jag ville ha något i den prisklassen alt lägga lite till och satsa på typ en 545i E60/E61 eller kanske en A8 4.2q runt 2005

De bilar du tipsar om är ju riktiga lyxåk som slukar soppa. Billiga i inköp men överjävligt dyra att äga.

Bränslesnålt var ett krav om du tagit dig tid att läsa istället för att köra din vanliga "humble-brag".

Humble brag? Är det något som är fel på dig?
Hur många 540i,740,a8 har du ägt? Med tanke på erfarenheten om att dem är sååå dyra att äga. Överjävligt dyra att äga.... Kom igen. Tror nog att jag kom billigare undan med mitt "lyxåk" än vad jag skulle gjort med din s60. För vet du en sak, värdeminskning skall räknas in i ägarkostnaden.

Kan dra exempel. Köpte min första 540 när jag va 17, hade den i två år. Enda som behövdes bytas egentligen var en luftfjäder, två bakdäck (var slitna vid köp) en kylarslang samt viscokoppling (som egentligen gick att fixa) dvs egentligen så var det enda som egentligen skall ses som nödvändig reparation var slangen ( ca 200:- samt luftbälg ca 2000)
Visst sedan la man massa pengar på onödiga saker som man alltid gör som 18 åring.

Visst kunde den sluka bensin, men gick LÄTT att köra under 1L mil om man ville (vilket var vad ta ville) LÄS!!!!

A8 4.2q 2004, köptes efter 540in. På 1.5 år fick jag i ren reparation byta kombiinstrument (vilket var något glapp vid inköp, samt servopump. Kostnad. Under 2000:-

MB E500. Ägde den i ca tre år från 16-19. I ren reparation fick jag byta generator, fördelarlock efter inköp.

Ren skröna att det är så dyrt. Visst om man hittar ett skitexemplar och bestämmer sig för att renovera den på auktoriserad verkstad. Då blir det dyrt. Men då blir även en Skoda från 98 dyr.

Jämför jag tex som vi gjorde en gång. Polarens 940 auto vs min 540 auto. Han hade typ 130hk, jag drygt 290, jag hade tonvis mer med utrustning, skatten va väl 50:- extra i månaden för 540 (2400 någonting vill Jag minnas) försäkring ca 100:- mer i månaden. Dvs mindre än 1:- extra per mil. Vi hade ungefär samma rep kostnader (i ren reparation) min drog mer ( då jag körde hårdare) vi åkte tillsammans ibland med våra bilar, vid given hastighet drog dem ganska lilvärdigt. Vill minnas att 540in tom va lite snålare när vi åkte 30 mil till elmia.


CHEEVA skrev:

_Thor_ skrev:

Powe_R skrev:
För dessa pengar hade jag kollat in något av dessa bilar alla runt år 2000 +/- något år

Audi A8 4.2
Audi S8 4.2
BMW 540i e39
BMW 740 alt 750 e38
Mercedes S500 W220

Jag själv hade bland annat en 540iat m-sport e39 som "18 års bil" Detta va ju 4.5 år sedan, körde den riktigt hårt och hade knappt ett enda fel på den. Skulle inte tveka på att äga en sådan igen om jag ville ha något i den prisklassen alt lägga lite till och satsa på typ en 545i E60/E61 eller kanske en A8 4.2q runt 2005

De bilar du tipsar om är ju riktiga lyxåk som slukar soppa. Billiga i inköp men överjävligt dyra att äga.

Bränslesnålt var ett krav om du tagit dig tid att läsa istället för att köra din vanliga "humble-brag".

så sant så ... inget vidare smart val att välja en lyxbil som första bil. Beror såklart på vad man har för ekonomi, men att lägga 4-10 000 i månaden på bilen är inte aktuellt för de flesta 18 åringar

_Thor_ skrev:

simonhumla skrev:

_Thor_ skrev:
Bränslesnålt med drag i låter som en Volvo med D5 motor i. (=

Vilka modeller har du att tipsa om? Är ute efter bilar från tidigast sent 90-tal smile

Jag har bara kört en S60 D5. Helt fantastisk bil på alla sätt och vis och motorn framförallt.

Drar 0,55 landsväg och har grymt bottenvrid som trycker dig djupt in i stolsryggen.

Den ser inte mycket ut för världen och har väl 163hk, men väl bakom ratten är det en annan historia. wink

Min moster hade en sådan. Ljug inte för grabben nu, den är otroligt seg. Tycker då att tex än 2.4t V70 går bättre...

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
IceEyes Varningar: För många..
27 juli 2015 · 2 552 Inlägg

Mini Cooper eller Honda Civic Type R smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
_Thor_
27 juli 2015 · 512 Inlägg

Powe_R skrev:

_Thor_ skrev:

Powe_R skrev:
För dessa pengar hade jag kollat in något av dessa bilar alla runt år 2000 +/- något år

Audi A8 4.2
Audi S8 4.2
BMW 540i e39
BMW 740 alt 750 e38
Mercedes S500 W220

Jag själv hade bland annat en 540iat m-sport e39 som "18 års bil" Detta va ju 4.5 år sedan, körde den riktigt hårt och hade knappt ett enda fel på den. Skulle inte tveka på att äga en sådan igen om jag ville ha något i den prisklassen alt lägga lite till och satsa på typ en 545i E60/E61 eller kanske en A8 4.2q runt 2005

De bilar du tipsar om är ju riktiga lyxåk som slukar soppa. Billiga i inköp men överjävligt dyra att äga.

Bränslesnålt var ett krav om du tagit dig tid att läsa istället för att köra din vanliga "humble-brag".

Humble brag? Är det något som är fel på dig?
Hur många 540i,740,a8 har du ägt? Med tanke på erfarenheten om att dem är sååå dyra att äga. Överjävligt dyra att äga.... Kom igen. Tror nog att jag kom billigare undan med mitt "lyxåk" än vad jag skulle gjort med din s60. För vet du en sak, värdeminskning skall räknas in i ägarkostnaden.

Kan dra exempel. Köpte min första 540 när jag va 17, hade den i två år. Enda som behövdes bytas egentligen var en luftfjäder, två bakdäck (var slitna vid köp) en kylarslang samt viscokoppling (som egentligen gick att fixa) dvs egentligen så var det enda som egentligen skall ses som nödvändig reparation var slangen ( ca 200:- samt luftbälg ca 2000)
Visst sedan la man massa pengar på onödiga saker som man alltid gör som 18 åring.

Visst kunde den sluka bensin, men gick LÄTT att köra under 1L mil om man ville (vilket var vad ta ville) LÄS!!!!

A8 4.2q 2004, köptes efter 540in. På 1.5 år fick jag i ren reparation byta kombiinstrument (vilket var något glapp vid inköp, samt servopump. Kostnad. Under 2000:-

MB E500. Ägde den i ca tre år från 16-19. I ren reparation fick jag byta generator, fördelarlock efter inköp.

Ren skröna att det är så dyrt. Visst om man hittar ett skitexemplar och bestämmer sig för att renovera den på auktoriserad verkstad. Då blir det dyrt. Men då blir även en Skoda från 98 dyr.

Jämför jag tex som vi gjorde en gång. Polarens 940 auto vs min 540 auto. Han hade typ 130hk, jag drygt 290, jag hade tonvis mer med utrustning, skatten va väl 50:- extra i månaden för 540 (2400 någonting vill Jag minnas) försäkring ca 100:- mer i månaden. Dvs mindre än 1:- extra per mil. Vi hade ungefär samma rep kostnader (i ren reparation) min drog mer ( då jag körde hårdare) vi åkte tillsammans ibland med våra bilar, vid given hastighet drog dem ganska lilvärdigt. Vill minnas att 540in tom va lite snålare när vi åkte 30 mil till elmia.


CHEEVA skrev:

_Thor_ skrev:

Powe_R skrev:
För dessa pengar hade jag kollat in något av dessa bilar alla runt år 2000 +/- något år

Audi A8 4.2
Audi S8 4.2
BMW 540i e39
BMW 740 alt 750 e38
Mercedes S500 W220

Jag själv hade bland annat en 540iat m-sport e39 som "18 års bil" Detta va ju 4.5 år sedan, körde den riktigt hårt och hade knappt ett enda fel på den. Skulle inte tveka på att äga en sådan igen om jag ville ha något i den prisklassen alt lägga lite till och satsa på typ en 545i E60/E61 eller kanske en A8 4.2q runt 2005

De bilar du tipsar om är ju riktiga lyxåk som slukar soppa. Billiga i inköp men överjävligt dyra att äga.

Bränslesnålt var ett krav om du tagit dig tid att läsa istället för att köra din vanliga "humble-brag".

så sant så ... inget vidare smart val att välja en lyxbil som första bil. Beror såklart på vad man har för ekonomi, men att lägga 4-10 000 i månaden på bilen är inte aktuellt för de flesta 18 åringar

_Thor_ skrev:

simonhumla skrev:

Vilka modeller har du att tipsa om? Är ute efter bilar från tidigast sent 90-tal smile

Jag har bara kört en S60 D5. Helt fantastisk bil på alla sätt och vis och motorn framförallt.

Drar 0,55 landsväg och har grymt bottenvrid som trycker dig djupt in i stolsryggen.

Den ser inte mycket ut för världen och har väl 163hk, men väl bakom ratten är det en annan historia. wink

Min moster hade en sådan. Ljug inte för grabben nu, den är otroligt seg. Tycker då att tex än 2.4t V70 går bättre...

Låter väldigt defensivt grabben. Du tar dessutom saker ur sin kontext.

Vill du på allvar packa på en gammal bil med stor motor på en 18-åring eller vill du säga något om dig själv?

Powe_R
27 juli 2015 · 414 Inlägg

_Thor_ skrev:

Powe_R skrev:

_Thor_ skrev:

Powe_R skrev:
För dessa pengar hade jag kollat in något av dessa bilar alla runt år 2000 +/- något år

Audi A8 4.2
Audi S8 4.2
BMW 540i e39
BMW 740 alt 750 e38
Mercedes S500 W220

Jag själv hade bland annat en 540iat m-sport e39 som "18 års bil" Detta va ju 4.5 år sedan, körde den riktigt hårt och hade knappt ett enda fel på den. Skulle inte tveka på att äga en sådan igen om jag ville ha något i den prisklassen alt lägga lite till och satsa på typ en 545i E60/E61 eller kanske en A8 4.2q runt 2005

De bilar du tipsar om är ju riktiga lyxåk som slukar soppa. Billiga i inköp men överjävligt dyra att äga.

Bränslesnålt var ett krav om du tagit dig tid att läsa istället för att köra din vanliga "humble-brag".

Humble brag? Är det något som är fel på dig?
Hur många 540i,740,a8 har du ägt? Med tanke på erfarenheten om att dem är sååå dyra att äga. Överjävligt dyra att äga.... Kom igen. Tror nog att jag kom billigare undan med mitt "lyxåk" än vad jag skulle gjort med din s60. För vet du en sak, värdeminskning skall räknas in i ägarkostnaden.

Kan dra exempel. Köpte min första 540 när jag va 17, hade den i två år. Enda som behövdes bytas egentligen var en luftfjäder, två bakdäck (var slitna vid köp) en kylarslang samt viscokoppling (som egentligen gick att fixa) dvs egentligen så var det enda som egentligen skall ses som nödvändig reparation var slangen ( ca 200:- samt luftbälg ca 2000)
Visst sedan la man massa pengar på onödiga saker som man alltid gör som 18 åring.

Visst kunde den sluka bensin, men gick LÄTT att köra under 1L mil om man ville (vilket var vad ta ville) LÄS!!!!

A8 4.2q 2004, köptes efter 540in. På 1.5 år fick jag i ren reparation byta kombiinstrument (vilket var något glapp vid inköp, samt servopump. Kostnad. Under 2000:-

MB E500. Ägde den i ca tre år från 16-19. I ren reparation fick jag byta generator, fördelarlock efter inköp.

Ren skröna att det är så dyrt. Visst om man hittar ett skitexemplar och bestämmer sig för att renovera den på auktoriserad verkstad. Då blir det dyrt. Men då blir även en Skoda från 98 dyr.

Jämför jag tex som vi gjorde en gång. Polarens 940 auto vs min 540 auto. Han hade typ 130hk, jag drygt 290, jag hade tonvis mer med utrustning, skatten va väl 50:- extra i månaden för 540 (2400 någonting vill Jag minnas) försäkring ca 100:- mer i månaden. Dvs mindre än 1:- extra per mil. Vi hade ungefär samma rep kostnader (i ren reparation) min drog mer ( då jag körde hårdare) vi åkte tillsammans ibland med våra bilar, vid given hastighet drog dem ganska lilvärdigt. Vill minnas att 540in tom va lite snålare när vi åkte 30 mil till elmia.


CHEEVA skrev:

_Thor_ skrev:

Powe_R skrev:
För dessa pengar hade jag kollat in något av dessa bilar alla runt år 2000 +/- något år

Audi A8 4.2
Audi S8 4.2
BMW 540i e39
BMW 740 alt 750 e38
Mercedes S500 W220

Jag själv hade bland annat en 540iat m-sport e39 som "18 års bil" Detta va ju 4.5 år sedan, körde den riktigt hårt och hade knappt ett enda fel på den. Skulle inte tveka på att äga en sådan igen om jag ville ha något i den prisklassen alt lägga lite till och satsa på typ en 545i E60/E61 eller kanske en A8 4.2q runt 2005

De bilar du tipsar om är ju riktiga lyxåk som slukar soppa. Billiga i inköp men överjävligt dyra att äga.

Bränslesnålt var ett krav om du tagit dig tid att läsa istället för att köra din vanliga "humble-brag".

så sant så ... inget vidare smart val att välja en lyxbil som första bil. Beror såklart på vad man har för ekonomi, men att lägga 4-10 000 i månaden på bilen är inte aktuellt för de flesta 18 åringar

_Thor_ skrev:

Jag har bara kört en S60 D5. Helt fantastisk bil på alla sätt och vis och motorn framförallt.

Drar 0,55 landsväg och har grymt bottenvrid som trycker dig djupt in i stolsryggen.

Den ser inte mycket ut för världen och har väl 163hk, men väl bakom ratten är det en annan historia. wink

Min moster hade en sådan. Ljug inte för grabben nu, den är otroligt seg. Tycker då att tex än 2.4t V70 går bättre...

Låter väldigt defensivt grabben. Du tar dessutom saker ur sin kontext.

Vill du på allvar packa på en gammal bil med stor motor på en 18-åring eller vill du säga något om dig själv?

Ja. Han vill ha en bil med lite ork i. Jag anser att skillnaden i kostnader mellan en vanlig "150hk" snik bil och en värre 300hk välutrustad tysk är försumbar.
Gillar man den typen av bilar så skall man absolut våga köpa en. Visst som nya kostar dom flis att köra, men som begagnade är det inte många kronor dyrare än en vanlig tråkig V40 eller annan random mindre snikmodell.

Jag drar in egna erfarenheter i det hela då det annars lätt kan uppfattas som att man pratar om saker man har hört genom sin " kusins flickväns bror i Skåne som ägde en för 4 år sedan"

Jag utgår från mina egna erfarenheter, visst är en 540 eller en a8 dyrare att köra än en mindre bil i liknande årsmodell, men vad man får mer för dem ynka kronorna är värt utan tvekan.

Självklart kan det bli dyrt med lyxbil om det går fel. Men här på garaget låter det ofta som att dessa vagnar rasar samman, kostar guld att laga, att helförsäkring för 35000:- per år är ett krav (trotts att bilfan är värd typ det) att bilen lätt drar 2L milen ledigt oavsett körning och att skatten kostar miljoner. (Trotts att den kostar typ 1/4 del av någon gammal surhink diesel från år 2000 (som f.ö blir rekommende utan gnäll)

Sanningen är att skatt/försäkring handlar om någon 100 lapp extra i månaden och förbrukningen kanske ligger 1dl högre jämfört med någon Saab/Volvo med 100hk mindre effekt, och inte en suck varken körmässigt, prestandamässigt.

Upp till var och en vad man tycker är värt, för min del tycker jag absolut det. I alla fall på hyfsat rimliga mil.
Saken blir en annan på nya bilar. Där kan vi snacka prisskillnad på 700000:- vilket bara i värdeminskning blir stora extrasummor i månaden.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
StefanH95
28 juli 2015 · 70 Inlägg

Kan vara värt att kolla in 320D e46. Går nog att få en schysst för 50k, inte åkt e46an men e90n har riktigt bra drag, samt är bränslesnål

SportPilot Ubåtsingenjör
28 juli 2015 · 7 231 Inlägg

e46an är också trevlig, men på tok för hög skatt för att det ska vara försvarbart... ska man ha en diesel så får den allt vara nyare än 08 för att skatten ska vara vettig

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
StefanH95
28 juli 2015 · 70 Inlägg

CHEEVA skrev:
e46an är också trevlig, men på tok för hög skatt för att det ska vara försvarbart... ska man ha en diesel så får den allt vara nyare än 08 för att skatten ska vara vettig

Sant sant, tänkte inte alls på det!

simonhumla
28 juli 2015 · 30 Inlägg

Ahaaa okej okej, men har ni nån erfarenhet av impreza tänkte jag rent spontant om man lyckas hitta ett fynd? Dvs skatt, delar, förbrukning?

SportPilot Ubåtsingenjör
28 juli 2015 · 7 231 Inlägg

simonhumla skrev:
Ahaaa okej okej, men har ni nån erfarenhet av impreza tänkte jag rent spontant om man lyckas hitta ett fynd? Dvs skatt, delar, förbrukning?

vad för motor har du tänkt dig ? smile en gt kostar såklart lite mer i försäkring än de utan turbo.

Det är fantastiskt roliga vinterbilar ! Om du kollar bland mina gamla bilar så finns där bilder när det går i 150 på bredställ förbi volvos och annat bakhjulsdrivet som inte har på isen att göra smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vita_Vargen
28 juli 2015 · 1 281 Inlägg

Snubblade över min Impreza GT förra hösten, hade aldrig haft några planer på att skaffa en och tänkte kunde vara kul o provköra en när jag fick erbjudandet av en bekant. Blir förälskad redan vid provkörningen, helvete tänkte jag då. Jag som absolut inte behövde en till bil och hade precis köpt en VW up! för att ha som pendlar bil vilket den var perfekt för. Slutade med att jag sålde min nyköpta 13 år nyare VW för Imprezan tongue

Skatten är inte mer än någon annan bil.
Försäkringen är bara att glömma om du ska stå på den själv.
Delar är billigt och beställs från England.
Soppaförbrukningen beror väldigt mycket på föraren. Ligger man på hela tiden så är den törstig men för mig som ändå har hyffsat tung högerfot så snittar jag ca 1,05 och har som max fått den att dra 1,25 L på en tank. Jag bor i Sthlm och jobbar ofta innanför tullarna så dessa siffror är med mycket korta sträckor och mycket kö-körning.

Kan bara hålla med CHEEVA efter ha kört min i vintras tongue

Det man ska akta är rosten i bakskärmarna och under sidkjolarna. Öppna även oljelocket o kolla om det ryker, normalt med lite avgaser där men ryka ska det inte göra.

simonhumla
29 juli 2015 · 30 Inlägg

Okej okej, kan inte alls mycket om impreza, har bara hört att det är en mycket rolig bil! Skönt att höra att inte delarna kostar så fasligt också! Försäkringen får jag väl sätta på päronen om det skulle vara så, men impreza är ju ett alternativ om man hittar en i rätt prisklass, för det är väl nu man ska passa på att ha en bil med lite trycka i! smile

Evildan
29 juli 2015 ·

simonhumla skrev:
Okej okej, kan inte alls mycket om impreza, har bara hört att det är en mycket rolig bil! Skönt att höra att inte delarna kostar så fasligt också! Försäkringen får jag väl sätta på päronen om det skulle vara så, men impreza är ju ett alternativ om man hittar en i rätt prisklass, för det är väl nu man ska passa på att ha en bil med lite trycka i! smile

Gör inte det.

simonhumla
29 juli 2015 · 30 Inlägg

Evildan skrev:

simonhumla skrev:
Okej okej, kan inte alls mycket om impreza, har bara hört att det är en mycket rolig bil! Skönt att höra att inte delarna kostar så fasligt också! Försäkringen får jag väl sätta på päronen om det skulle vara så, men impreza är ju ett alternativ om man hittar en i rätt prisklass, för det är väl nu man ska passa på att ha en bil med lite trycka i! smile

Gör inte det.

Hurså?

IceEyes Varningar: För många..
29 juli 2015 · 2 552 Inlägg

simonhumla skrev:

Evildan skrev:

simonhumla skrev:
Okej okej, kan inte alls mycket om impreza, har bara hört att det är en mycket rolig bil! Skönt att höra att inte delarna kostar så fasligt också! Försäkringen får jag väl sätta på päronen om det skulle vara så, men impreza är ju ett alternativ om man hittar en i rätt prisklass, för det är väl nu man ska passa på att ha en bil med lite trycka i! smile

Gör inte det.

Hurså?

Naturligtvis ska du låta föräldrarna stå för försäkringen smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Vita_Vargen
29 juli 2015 · 1 281 Inlägg

Bor du hemma ser jag inget problem med att ha försäkringen på päronen. Jag har haft så tidigare och har aldrig varit några problem. Även behövt nyttja försäkringen vid en avåkning och det var inga som helst problem att jag körde bilen och inte stod på den.

Är ju omöjligt att stå på en vettig bil själv som 18-åring i Stockholm. 3-4 000 i månaden var priserna när jag började kolla på bil för många år sedan och då var de inga speciella bilar utan typ S70 och BMW 318.

simonhumla
29 juli 2015 · 30 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Bor du hemma ser jag inget problem med att ha försäkringen på päronen. Jag har haft så tidigare och har aldrig varit några problem. Även behövt nyttja försäkringen vid en avåkning och det var inga som helst problem att jag körde bilen och inte stod på den.

Är ju omöjligt att stå på en vettig bil själv som 18-åring i Stockholm. 3-4 000 i månaden var priserna när jag började kolla på bil för många år sedan och då var de inga speciella bilar utan typ S70 och BMW 318.

Precis så har jag hört också, nu bor jag i mindre stad också, men har hört att föräldrarna får göra ett tillägg på ca 500 kr på ett år typ för att någon under 25 ska köra bilen. Men försäkring ser inte jag som ett jätteproblem. Största problemet är väl att hitta rätt bil, så man slipper ta morsans big_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 056 Inlägg

simonhumla skrev:

Vita_Vargen skrev:
Bor du hemma ser jag inget problem med att ha försäkringen på päronen. Jag har haft så tidigare och har aldrig varit några problem. Även behövt nyttja försäkringen vid en avåkning och det var inga som helst problem att jag körde bilen och inte stod på den.

Är ju omöjligt att stå på en vettig bil själv som 18-åring i Stockholm. 3-4 000 i månaden var priserna när jag började kolla på bil för många år sedan och då var de inga speciella bilar utan typ S70 och BMW 318.

Precis så har jag hört också, nu bor jag i mindre stad också, men har hört att föräldrarna får göra ett tillägg på ca 500 kr på ett år typ för att någon under 25 ska köra bilen. Men försäkring ser inte jag som ett jätteproblem. Största problemet är väl att hitta rätt bil, så man slipper ta morsans big_smile

Hon har alltså ingen Impreza du kan sladda med!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Powe_R
29 juli 2015 · 414 Inlägg

simonhumla skrev:

Vita_Vargen skrev:
Bor du hemma ser jag inget problem med att ha försäkringen på päronen. Jag har haft så tidigare och har aldrig varit några problem. Även behövt nyttja försäkringen vid en avåkning och det var inga som helst problem att jag körde bilen och inte stod på den.

Är ju omöjligt att stå på en vettig bil själv som 18-åring i Stockholm. 3-4 000 i månaden var priserna när jag började kolla på bil för många år sedan och då var de inga speciella bilar utan typ S70 och BMW 318.

Precis så har jag hört också, nu bor jag i mindre stad också, men har hört att föräldrarna får göra ett tillägg på ca 500 kr på ett år typ för att någon under 25 ska köra bilen. Men försäkring ser inte jag som ett jätteproblem. Största problemet är väl att hitta rätt bil, så man slipper ta morsans big_smile

Man kan till och med ha "ingen under 25" för att få ännu lägre försäkring. MEN är det ditt fel vid kollision/avåkning är det dubbel självrisk.

Dock skall du väl bara köra trafik? Menar hel/halv på en billig bil känns väl ändå lite bortkastat. :p

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 juli 2015 · 7 231 Inlägg

Powe_R skrev:

simonhumla skrev:

Vita_Vargen skrev:
Bor du hemma ser jag inget problem med att ha försäkringen på päronen. Jag har haft så tidigare och har aldrig varit några problem. Även behövt nyttja försäkringen vid en avåkning och det var inga som helst problem att jag körde bilen och inte stod på den.

Är ju omöjligt att stå på en vettig bil själv som 18-åring i Stockholm. 3-4 000 i månaden var priserna när jag började kolla på bil för många år sedan och då var de inga speciella bilar utan typ S70 och BMW 318.

Precis så har jag hört också, nu bor jag i mindre stad också, men har hört att föräldrarna får göra ett tillägg på ca 500 kr på ett år typ för att någon under 25 ska köra bilen. Men försäkring ser inte jag som ett jätteproblem. Största problemet är väl att hitta rätt bil, så man slipper ta morsans big_smile

Man kan till och med ha "ingen under 25" för att få ännu lägre försäkring. MEN är det ditt fel vid kollision/avåkning är det dubbel självrisk.

Dock skall du väl bara köra trafik? Menar hel/halv på en billig bil känns väl ändå lite bortkastat. :p

Jag betalar gladligen halv försäkring på min bil, hade inbrott och fick massa saker stulna, då var det skönt att ha en försäkring som kunde gå in och täcka kostnaderna.

Ser ingen anledning till att inte ha hel försäkring heller, enligt mig lönar det sig nästan alltid. Men visst tjänar man 40-50 000 i månaden så är det väl inga problem att pynta ny bil om man skulle råka smälla, men läget är inte så för de flesta

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang