Köpråd - 18-års bil, hjälp!

Evildan
29 juli 2015 ·

simonhumla skrev:

Vita_Vargen skrev:
Bor du hemma ser jag inget problem med att ha försäkringen på päronen. Jag har haft så tidigare och har aldrig varit några problem. Även behövt nyttja försäkringen vid en avåkning och det var inga som helst problem att jag körde bilen och inte stod på den.

Är ju omöjligt att stå på en vettig bil själv som 18-åring i Stockholm. 3-4 000 i månaden var priserna när jag började kolla på bil för många år sedan och då var de inga speciella bilar utan typ S70 och BMW 318.

Precis så har jag hört också, nu bor jag i mindre stad också, men har hört att föräldrarna får göra ett tillägg på ca 500 kr på ett år typ för att någon under 25 ska köra bilen. Men försäkring ser inte jag som ett jätteproblem. Största problemet är väl att hitta rätt bil, så man slipper ta morsans big_smile

Läs igenom villkoren för bilförsäkringar, speciellt den biten gällande vem som bilen ska vara försäkrad på, och återkom sedan. cool

Powe_R
29 juli 2015 · 414 Inlägg

CHEEVA skrev:

Powe_R skrev:

simonhumla skrev:
Precis så har jag hört också, nu bor jag i mindre stad också, men har hört att föräldrarna får göra ett tillägg på ca 500 kr på ett år typ för att någon under 25 ska köra bilen. Men försäkring ser inte jag som ett jätteproblem. Största problemet är väl att hitta rätt bil, så man slipper ta morsans big_smile

Man kan till och med ha "ingen under 25" för att få ännu lägre försäkring. MEN är det ditt fel vid kollision/avåkning är det dubbel självrisk.

Dock skall du väl bara köra trafik? Menar hel/halv på en billig bil känns väl ändå lite bortkastat. :p

Jag betalar gladligen halv försäkring på min bil, hade inbrott och fick massa saker stulna, då var det skönt att ha en försäkring som kunde gå in och täcka kostnaderna.

Ser ingen anledning till att inte ha hel försäkring heller, enligt mig lönar det sig nästan alltid. Men visst tjänar man 40-50 000 i månaden så är det väl inga problem att pynta ny bil om man skulle råka smälla, men läget är inte så för de flesta

Men snälla roll Det är ju självklart att man INTE tjänar på hel/halv försäkring. Försäkringsbolag sysslar inte med välgörenhet, dvs i dem flesta fall tjänar man på lägre försäkringsgrad. Det är ju bara OM det smäller det är bra med hel eller tex halv om något blir stulet.

Självklart är det dock så att försäkringsbolag skall göra vinst, betala löner, moms samt lösa skador. I snitt går man alltså back. Precis som att spela på lottot, du kan tjäna på det, men snittet är ju back (bolagets vinst)

Sedan är det ju upp till var och en vad man tycker är värt, är prisskillnaden väldigt liten till halv/hel osv är det ju ändå värt att betala för tryggheten enligt mig. Hur stor skillnaden får vara beror ju också på värdet på bilen enl mig.

Kör man bil på kredit tycker jag att man bör ha hel oavsett pris. Inte kul att stå och betala på en bil som kanske gått till skroten. Då blir man antagligen skyldig till lösen av bilen, vilket kan få konsekvenser.

Senast redigerat av Powe_R (29 juli 2015)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Linudollar
29 juli 2015 · 102 Inlägg

Om du är intresserad av franska räcerbilar så kan du ju alltid ta och slänga ett get-öga på en 206 RC. 180hk i en lätt liten bil låter väl skoj? smile

Har ingen erfarenhet av dessa dock, så jag kan inte ge någon insikt om hurdana dom är.

simonhumla
29 juli 2015 · 30 Inlägg

Vettemannen skrev:

simonhumla skrev:

Vita_Vargen skrev:
Bor du hemma ser jag inget problem med att ha försäkringen på päronen. Jag har haft så tidigare och har aldrig varit några problem. Även behövt nyttja försäkringen vid en avåkning och det var inga som helst problem att jag körde bilen och inte stod på den.

Är ju omöjligt att stå på en vettig bil själv som 18-åring i Stockholm. 3-4 000 i månaden var priserna när jag började kolla på bil för många år sedan och då var de inga speciella bilar utan typ S70 och BMW 318.

Precis så har jag hört också, nu bor jag i mindre stad också, men har hört att föräldrarna får göra ett tillägg på ca 500 kr på ett år typ för att någon under 25 ska köra bilen. Men försäkring ser inte jag som ett jätteproblem. Största problemet är väl att hitta rätt bil, så man slipper ta morsans big_smile

Hon har alltså ingen Impreza du kan sladda med!! smile

/Benny

Nja, en mitsubishi spacestar med 120 hk är det inte så mycket must i wink

simonhumla
29 juli 2015 · 30 Inlägg

Linudollar skrev:
Om du är intresserad av franska räcerbilar så kan du ju alltid ta och slänga ett get-öga på en 206 RC. 180hk i en lätt liten bil låter väl skoj? smile

Har ingen erfarenhet av dessa dock, så jag kan inte ge någon insikt om hurdana dom är.

Har absolut ingen erfarenhet alls av franska bilar, känner knappt någon som äger en, men värt att kolla iaf! smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 054 Inlägg

simonhumla skrev:

Vettemannen skrev:

simonhumla skrev:

Precis så har jag hört också, nu bor jag i mindre stad också, men har hört att föräldrarna får göra ett tillägg på ca 500 kr på ett år typ för att någon under 25 ska köra bilen. Men försäkring ser inte jag som ett jätteproblem. Största problemet är väl att hitta rätt bil, så man slipper ta morsans big_smile

Hon har alltså ingen Impreza du kan sladda med!! smile

/Benny

Nja, en mitsubishi spacestar med 120 hk är det inte så mycket must i wink

Den duger till att köpa mjölk på ICA!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Linudollar
29 juli 2015 · 102 Inlägg

simonhumla skrev:

Linudollar skrev:
Om du är intresserad av franska räcerbilar så kan du ju alltid ta och slänga ett get-öga på en 206 RC. 180hk i en lätt liten bil låter väl skoj? smile

Har ingen erfarenhet av dessa dock, så jag kan inte ge någon insikt om hurdana dom är.

Har absolut ingen erfarenhet alls av franska bilar, känner knappt någon som äger en, men värt att kolla iaf! smile

Absolut värt att checka! Var själv på vippen att köpa en (sa att jag inte har någon erfarenhet, menade av att köra då alltså), men ju närmare 18 årsdagen jag så lutade det mer och mer mot en 940 turbo.
   Har inte köpt någon ännu, och har uppkörning imorgon. Funderar på att köpa en 940 ltt eller en 940 utan turbo, mest för att fortsätta att lära mig köra i en billig "skruttbil". Vill liksom inte lägga alla pengar på dyra, ovanliga reservdelar, så därför är ju 940 ett så klockrent val!

simonhumla
29 juli 2015 · 30 Inlägg

Linudollar skrev:

simonhumla skrev:

Linudollar skrev:
Om du är intresserad av franska räcerbilar så kan du ju alltid ta och slänga ett get-öga på en 206 RC. 180hk i en lätt liten bil låter väl skoj? smile

Har ingen erfarenhet av dessa dock, så jag kan inte ge någon insikt om hurdana dom är.

Har absolut ingen erfarenhet alls av franska bilar, känner knappt någon som äger en, men värt att kolla iaf! smile

Absolut värt att checka! Var själv på vippen att köpa en (sa att jag inte har någon erfarenhet, menade av att köra då alltså), men ju närmare 18 årsdagen jag så lutade det mer och mer mot en 940 turbo.
   Har inte köpt någon ännu, och har uppkörning imorgon. Funderar på att köpa en 940 ltt eller en 940 utan turbo, mest för att fortsätta att lära mig köra i en billig "skruttbil". Vill liksom inte lägga alla pengar på dyra, ovanliga reservdelar, så därför är ju 940 ett så klockrent val!

Jo de är klart man tänker liksom på en 740/940 ibland så men känner att även om reservdelar är billiga och så, så kan jag tänka mig att dom kommer gå sönder mer. har inga problem att stå i garaget och så, men är hellre ute på vägarna än att lappa en gammal volvo... fast vem vet, kanske står där tillslut med en 740 ändå! Dom är nog inte skittråkig att köra med, men med tanke på att jag pluggar på annan ort så har jag inte ett jättesug efter att sitta och trycka på E4:an i en gammal volvo, sen om den skulle gå sönder där jag pluggar, så har jag ingenstans att ta vägen. Ni får rätta mig om jag har fel, dom kanske krånglar minst efter allt smile och lycka till med uppkörningen! big_smile

Linudollar
29 juli 2015 · 102 Inlägg

simonhumla skrev:

Linudollar skrev:

simonhumla skrev:

Har absolut ingen erfarenhet alls av franska bilar, känner knappt någon som äger en, men värt att kolla iaf! smile

Absolut värt att checka! Var själv på vippen att köpa en (sa att jag inte har någon erfarenhet, menade av att köra då alltså), men ju närmare 18 årsdagen jag så lutade det mer och mer mot en 940 turbo.
   Har inte köpt någon ännu, och har uppkörning imorgon. Funderar på att köpa en 940 ltt eller en 940 utan turbo, mest för att fortsätta att lära mig köra i en billig "skruttbil". Vill liksom inte lägga alla pengar på dyra, ovanliga reservdelar, så därför är ju 940 ett så klockrent val!

Jo de är klart man tänker liksom på en 740/940 ibland så men känner att även om reservdelar är billiga och så, så kan jag tänka mig att dom kommer gå sönder mer. har inga problem att stå i garaget och så, men är hellre ute på vägarna än att lappa en gammal volvo... fast vem vet, kanske står där tillslut med en 740 ändå! Dom är nog inte skittråkig att köra med, men med tanke på att jag pluggar på annan ort så har jag inte ett jättesug efter att sitta och trycka på E4:an i en gammal volvo, sen om den skulle gå sönder där jag pluggar, så har jag ingenstans att ta vägen. Ni får rätta mig om jag har fel, dom kanske krånglar minst efter allt smile och lycka till med uppkörningen! big_smile

Om det är en 7/940 som valet hamnar på så tycker jag att du ska springa till affären och köpa nyaste Bilsport. De har nämligen en "reportage-serie" om volvos rödblocksmotorer, och hur man trimmar dem. Förra numret var för sugmotorer, det aktuella (nya) är turbo motorerna, och nästa (och även sista) delen blir extrembyggen, med båda då antar jag.
   I det nya numret är det som sagt turbomotorerna, och där visar dom fyra olika "recept" som ger 200, 300, 400 respektive 500 hästkrafter. Så om du gillar att pilla lite med motorer, och vill ha mer kraft än en standard 7/940 så är det bara att kika i tidningen och följa instruktionerna! smile

SportPilot Ubåtsingenjör
30 juli 2015 · 7 230 Inlägg

simonhumla skrev:

Linudollar skrev:

simonhumla skrev:

Har absolut ingen erfarenhet alls av franska bilar, känner knappt någon som äger en, men värt att kolla iaf! smile

Absolut värt att checka! Var själv på vippen att köpa en (sa att jag inte har någon erfarenhet, menade av att köra då alltså), men ju närmare 18 årsdagen jag så lutade det mer och mer mot en 940 turbo.
   Har inte köpt någon ännu, och har uppkörning imorgon. Funderar på att köpa en 940 ltt eller en 940 utan turbo, mest för att fortsätta att lära mig köra i en billig "skruttbil". Vill liksom inte lägga alla pengar på dyra, ovanliga reservdelar, så därför är ju 940 ett så klockrent val!

Jo de är klart man tänker liksom på en 740/940 ibland så men känner att även om reservdelar är billiga och så, så kan jag tänka mig att dom kommer gå sönder mer. har inga problem att stå i garaget och så, men är hellre ute på vägarna än att lappa en gammal volvo... fast vem vet, kanske står där tillslut med en 740 ändå! Dom är nog inte skittråkig att köra med, men med tanke på att jag pluggar på annan ort så har jag inte ett jättesug efter att sitta och trycka på E4:an i en gammal volvo, sen om den skulle gå sönder där jag pluggar, så har jag ingenstans att ta vägen. Ni får rätta mig om jag har fel, dom kanske krånglar minst efter allt smile och lycka till med uppkörningen! big_smile

nej glöm alla sådana tankar nu ... en volvo 740/940 är ingen rolig första bil, det är som att köra en john deer ungefär.

kolla på en impreza eller en trevlig bmw smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
simonhumla
30 juli 2015 · 30 Inlägg

CHEEVA skrev:

simonhumla skrev:

Linudollar skrev:

Absolut värt att checka! Var själv på vippen att köpa en (sa att jag inte har någon erfarenhet, menade av att köra då alltså), men ju närmare 18 årsdagen jag så lutade det mer och mer mot en 940 turbo.
   Har inte köpt någon ännu, och har uppkörning imorgon. Funderar på att köpa en 940 ltt eller en 940 utan turbo, mest för att fortsätta att lära mig köra i en billig "skruttbil". Vill liksom inte lägga alla pengar på dyra, ovanliga reservdelar, så därför är ju 940 ett så klockrent val!

Jo de är klart man tänker liksom på en 740/940 ibland så men känner att även om reservdelar är billiga och så, så kan jag tänka mig att dom kommer gå sönder mer. har inga problem att stå i garaget och så, men är hellre ute på vägarna än att lappa en gammal volvo... fast vem vet, kanske står där tillslut med en 740 ändå! Dom är nog inte skittråkig att köra med, men med tanke på att jag pluggar på annan ort så har jag inte ett jättesug efter att sitta och trycka på E4:an i en gammal volvo, sen om den skulle gå sönder där jag pluggar, så har jag ingenstans att ta vägen. Ni får rätta mig om jag har fel, dom kanske krånglar minst efter allt smile och lycka till med uppkörningen! big_smile

nej glöm alla sådana tankar nu ... en volvo 740/940 är ingen rolig första bil, det är som att köra en john deer ungefär.

kolla på en impreza eller en trevlig bmw smile

Känner samma sak, och har ingen lust att börja trimma faktiskt hmm men hur stor skillnad är det mellan en bmw på 190 hk och en på 285 hk? i prestanda alltså, händer det mycket mer i en med 285? smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2015 · 14 054 Inlägg

simonhumla skrev:

CHEEVA skrev:

simonhumla skrev:

Jo de är klart man tänker liksom på en 740/940 ibland så men känner att även om reservdelar är billiga och så, så kan jag tänka mig att dom kommer gå sönder mer. har inga problem att stå i garaget och så, men är hellre ute på vägarna än att lappa en gammal volvo... fast vem vet, kanske står där tillslut med en 740 ändå! Dom är nog inte skittråkig att köra med, men med tanke på att jag pluggar på annan ort så har jag inte ett jättesug efter att sitta och trycka på E4:an i en gammal volvo, sen om den skulle gå sönder där jag pluggar, så har jag ingenstans att ta vägen. Ni får rätta mig om jag har fel, dom kanske krånglar minst efter allt smile och lycka till med uppkörningen! big_smile

nej glöm alla sådana tankar nu ... en volvo 740/940 är ingen rolig första bil, det är som att köra en john deer ungefär.

kolla på en impreza eller en trevlig bmw smile

Känner samma sak, och har ingen lust att börja trimma faktiskt hmm men hur stor skillnad är det mellan en bmw på 190 hk och en på 285 hk? i prestanda alltså, händer det mycket mer i en med 285? smile

Klart att det märks, det är ju 50% mera hk. Men hur mycket det märks vet jag inte. Det kan också bero på hur stora motorerna är och vridmoment och så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muninet
30 juli 2015 · 769 Inlägg

Jag skulle själv skippa att titta på BMW och Mercedes, jag skulle söka efter lågmilare typ saab eller volvo gärna en bil som haft så få ägare som möjligt och med bra dokumentation.

Men det är vad jag skulle göra, i slutändan är det du som ska välja och känna dig säker på att du valt rätt smile

Senast redigerat av Muninet (30 juli 2015)

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
simonhumla
30 juli 2015 · 30 Inlägg

Muninet skrev:
Jag skulle själv skippa att titta på BMW och Mercedes, jag skulle söka efter lågmilare typ saab eller volvo gärna en bil som haft så få ägare som möjligt och med bra dokumentation.

Men det är vad jag skulle göra, i slutändan är det du som ska välja och känna dig säker på att du valt rätt smile

Jo, har ju kollat på olika svenska bilar och då känns det som att saab är mest aktuellt för mig, typ en aero 9-5 sedan med 230-250 hk! men samtidigt känns det som att dom flesta bmw är i bättre skick än en saab eller volvo, dvs mindre rost, färre parkeringsskador osv. men det är klart, om jag hittar rätt saab så är det absolut intressant, beror helt på skicket! smile

simonhumla
30 juli 2015 · 30 Inlägg

Vettemannen skrev:

simonhumla skrev:

CHEEVA skrev:

nej glöm alla sådana tankar nu ... en volvo 740/940 är ingen rolig första bil, det är som att köra en john deer ungefär.

kolla på en impreza eller en trevlig bmw smile

Känner samma sak, och har ingen lust att börja trimma faktiskt hmm men hur stor skillnad är det mellan en bmw på 190 hk och en på 285 hk? i prestanda alltså, händer det mycket mer i en med 285? smile

Klart att det märks, det är ju 50% mera hk. Men hur mycket det märks vet jag inte. Det kan också bero på hur stora motorerna är och vridmoment och så.

/Benny

aa har för mig att de på 285 hk är v8:or, vet inte vad det säger om den men skillnaden på bensinförbrukningen är egentlligen skit samma, skillnaden är så lite verkar det som smile

SEpaket
30 juli 2015 · 199 Inlägg

Försäkringen skiljer enormt lite när du sätter den på någon som har fyllt 25. Men eftersom du sannolikt riskerar att bli utan ersättning om du skriver den på föräldrarna (det står i villkoren att den som använder bilen mest skall stå på den och det räcker med att du lagt upp bilen på garaget och finns med på ett antal bilder från träffar för att bolaget skall fatta galoppen) och det värsta är att du åker på att pröjsa alla skador runtom från egen ficka. Det vill säga eventuellt fordon du kolliderat med, skador på egendom runtom, det vill säga staket, gatlyktor och så vidare. Det blir en ganska sur slant att betala av på.

Grejen är den att du ingår i den kategorin som är inblandad i flest olyckor enligt statistiken. Helst ser försäkringsbolaget att du som ovan och ung förare kör en Polo 1,2 eller liknande bil som inte går så fort. Premien sätts också efter statistiken på modellen generellt. Den absolut billigaste bilen jag slagit på att försäkra är faktiskt en Rolls Royce, lustigt nog. Antalet olyckor och stölder på Rolls per år kan du räkna på fingrarna. Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, om du vill ha en bil som rör på sig, köp inte en bil som 90 % av alla killar 18-22 drömmer om. Glöm feta BMW och japanska plastsportbilar. Köp en gubbig bil med kräm istället, modellen kommer kosta mindre att försäkra eftersom den är inblandad i färre incidenter och det väger upp det faktum att du är ung något när det kommer till prislappen.

Sedan får du tänka lite effektkruva också. När jag köpte min 850 en gång i tiden valde jag mellan GLT och vanliga 140-hästaren. Jag valde 140-hästaren framför GLT på 170 eftersom den var billigare i försäkring, drog mindre och hade bättre bottendrag. Den är alltså snabbare än GLT upp till 3000 rpm. Jag som normalförare insåg snabbt att man i majoriteten av fallen håller sig under 3000 varv och då är det poänglöst att pröjsa mer för en bil som kräver att man varvar för att man skall få ut mervärdet.

Dieselbilar har generellt ofta mer kräm på låga varv, men en 10 år gammal dieselbil betingar ofta 3-4 gånger i skatt mot en bensinbil, det är alltså inte alltid att rekommendera. Första generationen med partikelfilter kräver också partikelfilterbyte, vilket kan bli enormt dyrt.

Sammanfattningsvis, tänk utanför lådan, så att säga. Leta reda på lite mer mogna modeller med kräm under huven och titta på försäkringskostnaden, det är oftast den som knäcker i din ålder. En kompis grabb skulle titta på en BMW, men gav upp eftersom försäkringen skulle landa på drygt 40 000 per år. Om bilen drar 1,1 liter eller 1,3 per mil är inte så farligt, milkostnaden skiljer 2,5-3 kronor ungefär. Men om försäkringen är 9 000 eller 40 000 per år... Ja, det är helt klart värre.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
Powe_R
30 juli 2015 · 414 Inlägg

simonhumla skrev:
Känner samma sak, och har ingen lust att börja trimma faktiskt hmm men hur stor skillnad är det mellan en bmw på 190 hk och en på 285 hk? i prestanda alltså, händer det mycket mer i en med 285? smile

Beror ju på vilka modeller du jämför. Hade en 528ia samtidigt med en 540ia (193 vs 286hk)
Kan säga att prestandaskillnaden var enorm. Spelar inte i samma liga och gick inte att jämföra. 528an va ganska seg, medans 540in även i dagens läge bör ses som ganska snabb.

Körkänslan va betydligt "lyxigare" i 540in även när man inte utnyttjade effekten. Känns gött med en småmullrande V8 där framme, den kändes mycket starkare vid normal körning. 540in delar ju framvagn med 7-serien och M5.

Hade högre snittförbrukning med 528an då jag körde livet ur den, i verkligheten med jämförbar körning så upplevde jag att förbrukningen var marginellt lägre på 528. (vid köer och korta sträckor) annars typ samma.


SEpaket skrev:
Försäkringen skiljer enormt lite när du sätter den på någon som har fyllt 25. Men eftersom du sannolikt riskerar att bli utan ersättning om du skriver den på föräldrarna (det står i villkoren att den som använder bilen mest skall stå på den och det räcker med att du lagt upp bilen på garaget och finns med på ett antal bilder från träffar för att bolaget skall fatta galoppen) och det värsta är att du åker på att pröjsa alla skador runtom från egen ficka. Det vill säga eventuellt fordon du kolliderat med, skador på egendom runtom, det vill säga staket, gatlyktor och så vidare. Det blir en ganska sur slant att betala av på.

Fast trafikförsäkringen gäller väl alltid?

Någon här som råkat ut för detta att man blir utan ersättning samt får stå för skador på annans egendom? Känns som att många snackar om det men har faktiskt aldrig hört någon som råkat ut för det på riktigt.

Skulle säga att om han bor hemma så är risken minimal. (Tänk på Familjer som kanske delar 3 pers på en bil, skall två av dem då bli utan ersättning om någon av dem smäller, samt stå för ersättning av motpartens skador?)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
SEpaket
30 juli 2015 · 199 Inlägg

Powe_R skrev:

simonhumla skrev:
Känner samma sak, och har ingen lust att börja trimma faktiskt hmm men hur stor skillnad är det mellan en bmw på 190 hk och en på 285 hk? i prestanda alltså, händer det mycket mer i en med 285? smile

Beror ju på vilka modeller du jämför. Hade en 528ia samtidigt med en 540ia (193 vs 286hk)
Kan säga att prestandaskillnaden var enorm. Spelar inte i samma liga och gick inte att jämföra. 528an va ganska seg, medans 540in även i dagens läge bör ses som ganska snabb.

Körkänslan va betydligt "lyxigare" i 540in även när man inte utnyttjade effekten. Känns gött med en småmullrande V8 där framme, den kändes mycket starkare vid normal körning. 540in delar ju framvagn med 7-serien och M5.

Hade högre snittförbrukning med 528an då jag körde livet ur den, i verkligheten med jämförbar körning så upplevde jag att förbrukningen var marginellt lägre på 528. (vid köer och korta sträckor) annars typ samma.


SEpaket skrev:
Försäkringen skiljer enormt lite när du sätter den på någon som har fyllt 25. Men eftersom du sannolikt riskerar att bli utan ersättning om du skriver den på föräldrarna (det står i villkoren att den som använder bilen mest skall stå på den och det räcker med att du lagt upp bilen på garaget och finns med på ett antal bilder från träffar för att bolaget skall fatta galoppen) och det värsta är att du åker på att pröjsa alla skador runtom från egen ficka. Det vill säga eventuellt fordon du kolliderat med, skador på egendom runtom, det vill säga staket, gatlyktor och så vidare. Det blir en ganska sur slant att betala av på.

Fast trafikförsäkringen gäller väl alltid?

Någon här som råkat ut för detta att man blir utan ersättning samt får stå för skador på annans egendom? Känns som att många snackar om det men har faktiskt aldrig hört någon som råkat ut för det på riktigt.

Skulle säga att om han bor hemma så är risken minimal. (Tänk på Familjer som kanske delar 3 pers på en bil, skall två av dem då bli utan ersättning om någon av dem smäller, samt stå för ersättning av motpartens skador?)

"Blir helt utan ersättning

Peter varnar också för att skriva försäkringen på någon annan än den som faktiskt brukar bilen. Märker försäkringsbolaget att försäkringen står på någon annan någon än den civilrättsliga ägaren, en förälder exempelvis, kan bolagen vägra betala ut ersättning, oavsett vad som hänt.

– Många tycker att den stackars 23-åringen får hög premie medan föräldern kommer undan med hälften, men visar det sig att den yngre använder bilen för eget bruk blir det ingen ersättning alls, förutom för personskador."
http://www.aftonbladet.se/motorista/nyh … 9832608.ab

Du åker på rubbet förutom personskador.

Säg såhär då: Hushåll med 3 personer över arton. Göran, 45, Marika, 43 och Johan, 18. I hushållet finns Volvo V70 2013, Mitsubishi Colt 2011 och, hör och häpna, en BMW M5 från 1999. Enligt årlig körsträcka på bilarna används alla tre i brukstrafik. Man behöver inte direkt vara raketfysiker för att inse att BMWn tillhör Johan.

Om det däremot enbart finns en bil... Ja, då är det riskfritt.

Säger bara att det är en djävligt dålig idé att köpa en motorstark bil för 50 lakan och skriva den på lilla mamma för att sedan eventuellt hamna i svårigheter sedan.

Senast redigerat av SEpaket (30 juli 2015)

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
simonhumla
30 juli 2015 · 30 Inlägg

SEpaket skrev:

Powe_R skrev:

simonhumla skrev:
Känner samma sak, och har ingen lust att börja trimma faktiskt hmm men hur stor skillnad är det mellan en bmw på 190 hk och en på 285 hk? i prestanda alltså, händer det mycket mer i en med 285? smile

Beror ju på vilka modeller du jämför. Hade en 528ia samtidigt med en 540ia (193 vs 286hk)
Kan säga att prestandaskillnaden var enorm. Spelar inte i samma liga och gick inte att jämföra. 528an va ganska seg, medans 540in även i dagens läge bör ses som ganska snabb.

Körkänslan va betydligt "lyxigare" i 540in även när man inte utnyttjade effekten. Känns gött med en småmullrande V8 där framme, den kändes mycket starkare vid normal körning. 540in delar ju framvagn med 7-serien och M5.

Hade högre snittförbrukning med 528an då jag körde livet ur den, i verkligheten med jämförbar körning så upplevde jag att förbrukningen var marginellt lägre på 528. (vid köer och korta sträckor) annars typ samma.


SEpaket skrev:
Försäkringen skiljer enormt lite när du sätter den på någon som har fyllt 25. Men eftersom du sannolikt riskerar att bli utan ersättning om du skriver den på föräldrarna (det står i villkoren att den som använder bilen mest skall stå på den och det räcker med att du lagt upp bilen på garaget och finns med på ett antal bilder från träffar för att bolaget skall fatta galoppen) och det värsta är att du åker på att pröjsa alla skador runtom från egen ficka. Det vill säga eventuellt fordon du kolliderat med, skador på egendom runtom, det vill säga staket, gatlyktor och så vidare. Det blir en ganska sur slant att betala av på.

Fast trafikförsäkringen gäller väl alltid?

Någon här som råkat ut för detta att man blir utan ersättning samt får stå för skador på annans egendom? Känns som att många snackar om det men har faktiskt aldrig hört någon som råkat ut för det på riktigt.

Skulle säga att om han bor hemma så är risken minimal. (Tänk på Familjer som kanske delar 3 pers på en bil, skall två av dem då bli utan ersättning om någon av dem smäller, samt stå för ersättning av motpartens skador?)

"Blir helt utan ersättning

Peter varnar också för att skriva försäkringen på någon annan än den som faktiskt brukar bilen. Märker försäkringsbolaget att försäkringen står på någon annan någon än den civilrättsliga ägaren, en förälder exempelvis, kan bolagen vägra betala ut ersättning, oavsett vad som hänt.

– Många tycker att den stackars 23-åringen får hög premie medan föräldern kommer undan med hälften, men visar det sig att den yngre använder bilen för eget bruk blir det ingen ersättning alls, förutom för personskador."
http://www.aftonbladet.se/motorista/nyh … 9832608.ab

Du åker på rubbet förutom personskador.

Säg såhär då: Hushåll med 3 personer över arton. Göran, 45, Marika, 43 och Johan, 18. I hushållet finns Volvo V70 2013, Mitsubishi Colt 2011 och, hör och häpna, en BMW M5 från 1999. Enligt årlig körsträcka på bilarna används alla tre i brukstrafik. Man behöver inte direkt vara raketfysiker för att inse att BMWn tillhör Johan.

Om det däremot enbart finns en bil... Ja, då är det riskfritt.

Säger bara att det är en djävligt dålig idé att köpa en motorstark bil för 50 lakan och skriva den på lilla mamma för att sedan eventuellt hamna i svårigheter sedan.

Har du då något tips isf på vilka bilar du menar med gubbig bil med kräm i? Fick nu dock höra att man ska försäkra med bilsport & mc försäkring istället, ett par bekanta skulle försäkra en lätt motorcykel för en 16-årig grabb, men tänkte sätta på pappan. Men de behövde de inte göra för de brydde sig inte om åldern, utan självrisken var det dubbla för alla! Tycker jag lät rätt smart smile

simonhumla
30 juli 2015 · 30 Inlägg

Powe_R skrev:

simonhumla skrev:
Känner samma sak, och har ingen lust att börja trimma faktiskt hmm men hur stor skillnad är det mellan en bmw på 190 hk och en på 285 hk? i prestanda alltså, händer det mycket mer i en med 285? smile

Beror ju på vilka modeller du jämför. Hade en 528ia samtidigt med en 540ia (193 vs 286hk)
Kan säga att prestandaskillnaden var enorm. Spelar inte i samma liga och gick inte att jämföra. 528an va ganska seg, medans 540in även i dagens läge bör ses som ganska snabb.

Körkänslan va betydligt "lyxigare" i 540in även när man inte utnyttjade effekten. Känns gött med en småmullrande V8 där framme, den kändes mycket starkare vid normal körning. 540in delar ju framvagn med 7-serien och M5.

Hade högre snittförbrukning med 528an då jag körde livet ur den, i verkligheten med jämförbar körning så upplevde jag att förbrukningen var marginellt lägre på 528. (vid köer och korta sträckor) annars typ samma.


SEpaket skrev:
Försäkringen skiljer enormt lite när du sätter den på någon som har fyllt 25. Men eftersom du sannolikt riskerar att bli utan ersättning om du skriver den på föräldrarna (det står i villkoren att den som använder bilen mest skall stå på den och det räcker med att du lagt upp bilen på garaget och finns med på ett antal bilder från träffar för att bolaget skall fatta galoppen) och det värsta är att du åker på att pröjsa alla skador runtom från egen ficka. Det vill säga eventuellt fordon du kolliderat med, skador på egendom runtom, det vill säga staket, gatlyktor och så vidare. Det blir en ganska sur slant att betala av på.

Fast trafikförsäkringen gäller väl alltid?

Någon här som råkat ut för detta att man blir utan ersättning samt får stå för skador på annans egendom? Känns som att många snackar om det men har faktiskt aldrig hört någon som råkat ut för det på riktigt.

Skulle säga att om han bor hemma så är risken minimal. (Tänk på Familjer som kanske delar 3 pers på en bil, skall två av dem då bli utan ersättning om någon av dem smäller, samt stå för ersättning av motpartens skador?)

Då känns 540 mer aktuellt trots allt! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang