Stortag skrev:
Det är lite väl svårt att diagnostisera ett konstigt ljud utan att höra det. Hur mycket är bilen körd?
Motor kylfläkten skall inte gå förrän tillräckligt hög temperatur i kylaren uppnåtts (vilken temperatur beror på givaren som mäter temperaturen)
Om kylaren skulle vara trasig skulle det märkas om det bildas en vattenpöl under bilen eller om det ångar från den då motorn är rikligt varm. Vattenpumpen är antingen hel, dålig eller skuren. Om den inte blivit bytt och det börjar vara många mil på räknaren kan lagret börja föra oljud vilket är ett gott tecken på att byta den före det skär fast och klipper kamremmen.
Vattnet i motorn cirkulerar för att kyla bättre det som händer om vattenpumpen inte skulle gå är att vattnet slutar cirkulera och motorn överhettas snabbt. Men som sagt om vattenpumpen skär fast har du större problem än att vattnet inte cirkulerar.
Den enda förklaringen på att den slutat ta vatten jag kan komma på är att du skulle hällt i grön/blå/röd kylarvätska i behållaren. Renault har ofta gul kylarvätska som absolut inte får blandas med något annat än gul kylarvätska/vatten annars om den blandas med andra färger blir det gröt av blandningen. Vilket skulle förklara varför det slutat dra ur vatten då om gröten har täppt till läckaget.
Bilen har gått 14 000 mil och det är ju dags för kamremsbyte, antar att det är lagret i vattenpumpen som låter då. Då det rasslar på ganska bra. (Oavsett om man kör eller står still) Mätaren i bilen pekar ständigt i mitten i princip. Om du nu inte har låtit den stått 24h. (Fläkten snurrar i vilket fall inte) Tidigare så vart den en vattenpöl under bilen, men den har nu försvunnit då han inte drar något vatten alls (Kör förövrigt inte bilen nu sen den börjat låta) Men kan vattenpumpen läcka vatten samt göra så att den inte drar något vatten alls? Eller är kylarn också trasig? Det var hennes far som fyllde på vätska i bilen innan den började drog så mycket, så kan ej svara på vad det var för färg på denna. Jag har dock bara fyllt vatten då den delvis har läckt. ( Inte alltid utan bara ibland) Tills vi har hittat felet till läckan.