Registrera med bur

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 039 Inlägg

baltis skrev:

torsen skrev:

baltis skrev:
Rullbur - fri översättning utav roll cage, dvs en skyddsbur som oftast svetsas men även kan skruvas/bultar fast inuti kupen i en bil. Skyddar förare/passagerare vid krock/avåkning.

Kan även vara monterad utanpå bil.
Tror inte SBF gillar om den är svetsad fast i bil.
Däremot ska den vara svetsad till plattor som skruvas fast.

Efter vad jag vet.wink

Om vi nu ska vara petiga... är det trallskruv du använder då?
Personligen skulle jag använt bult, använda skruv som du gör skulle jag inte vilja rekommendera.
Vad är det för typ av skruv du använder? wink

Hoppas du inte hoppar på mig nu för jag ska också vara petig. Jag kallar dom också för bult liksom du gör men en bult är egentligen en ogängad sak medans en skruv kan ha olika gängor och olika skallar även sexkant då. Men vi säger ju bult i dagligt tal.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
baltis
29 juli 2015 · 1 948 Inlägg

Vettemannen skrev:

baltis skrev:

torsen skrev:

Kan även vara monterad utanpå bil.
Tror inte SBF gillar om den är svetsad fast i bil.
Däremot ska den vara svetsad till plattor som skruvas fast.

Efter vad jag vet.wink

Om vi nu ska vara petiga... är det trallskruv du använder då?
Personligen skulle jag använt bult, använda skruv som du gör skulle jag inte vilja rekommendera.
Vad är det för typ av skruv du använder? wink

Hoppas du inte hoppar på mig nu för jag ska också vara petig. Jag kallar dom också för bult liksom du gör men en bult är egentligen en ogängad sak medans en skruv kan ha olika gängor och olika skallar även sexkant då. Men vi säger ju bult i dagligt tal.

/Benny

Ger man så måste man även kunna ta, så det är lugnt Benny.

Vad som är korrekt eller inte vet jag faktiskt inte, skruv har för mig alltid varit något man kan fästa utan att behöva en mutter "på andra sidan" eller ett färdiggängat hål.
Bult har för mig krävt antingen en mutter på andra sidan alt. ett gängat hål...

Googlade bult och typ 95% av alla bultar jag får upp bild på är ogängade smile
Googlade skruv och då var 95% av bilderna av typen "trallskruv".

Men det vore ju inte första gången 95% "har fel", hur som om någon skulle be mig skruva fast en platta... ja då skulle jag ta fram en låda med skruvar och skruvdragaren och sen skruva fast plattan... denna platta skulle jag inte vilja ha som fästpunkt för min skyddsbur.

Aga_Diff Bärs!
30 juli 2015 · 3 456 Inlägg

baltis skrev:

Vettemannen skrev:
Vad är en "rullbur"??

/Benny

Så pass aktiv som du är på detta forum så borde du väl ha koll på det Benny?

Rullbur - fri översättning utav roll cage, dvs en skyddsbur som oftast svetsas men även kan skruvas/bultar fast inuti kupen i en bil. Skyddar förare/passagerare vid krock/avåkning.

Vad exakt trodde du?

Självklart vet jag ju att du vet exakt vad han menade Benny, varför du sen ska hacka på att han faktiskt använder ett korrekt uttryck fattar jag inte.
Om du nu ska hoppa på någon så gör det istället med folk som bara säger "bur"... då kan det ju faktiskt även innebära en hundbur bak i skuffen...

Fast egentligen Benny, sluta skriv i trådar där du ändå inte kan tillföra något. Känner du ändå ett behov gå till Flashback istället, där hänger dom flesta av dina trollvänner smile

Sådärja. (Y)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Norman88
30 juli 2015 · 55 Inlägg

Benny har rätt när han "förklarar" ordet skruv. Har lika på jobbet, alltid kallat dem bult, men här kan jag bara plocka ut olika skruvar (med en massa betäckningar och annat att hålla koll på).

För övrigt så tror jag Benny missuppfattade ordet "troll". Mycket tack vare den där jävla Aschberg som döpt ett helt TV-program fel. Kunde ju vara bra att ta reda på vad internetfenomenet "trolla" faktiskt innebär. Har betydligt mer med "att dryga sig" än att sprida näthat. Så han kan då fan dra åt helvete! Vi andra tycker jag ska va sams wink så ordning nu boys.

Mazda B1800 (1979)
Saab 9-5 (2006)
Saab 9-3 Aero "Uuwen" (2004)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2015 · 14 039 Inlägg

Norman88 skrev:
Benny har rätt när han "förklarar" ordet skruv. Har lika på jobbet, alltid kallat dem bult, men här kan jag bara plocka ut olika skruvar (med en massa betäckningar och annat att hålla koll på).

För övrigt så tror jag Benny missuppfattade ordet "troll". Mycket tack vare den där jävla Aschberg som döpt ett helt TV-program fel. Kunde ju vara bra att ta reda på vad internetfenomenet "trolla" faktiskt innebär. Har betydligt mer med "att dryga sig" än att sprida näthat. Så han kan då fan dra åt helvete! Vi andra tycker jag ska va sams wink så ordning nu boys.

Jag hoppas inte att det var mig du menar. Bara för att jag bara fråga om en sak jag inte fattade men vilket jag sedermera fick förklarat för mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Norman88
30 juli 2015 · 55 Inlägg

Nej nej. Du ingår i "vi andra tycker jag ska va sams". Det där var menat till Herr Aschberg, som fyllt hela internet med missuppfattningar när han döpte programmet fel.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2015 · 14 039 Inlägg

Norman88 skrev:
Nej nej. Du ingår i "vi andra tycker jag ska va sams". Det där var menat till Herr Aschberg, som fyllt hela internet med missuppfattningar när han döpte programmet fel.

smile

Nu lämnar jag ämnet rullbur och bultar och lämnar över till er som kan "OM" det inte är så att jag kan nånting!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
race Race For Fun!
30 juli 2015 · 379 Inlägg

När jag reggade min Evo 8 med en fullbur/skruvbur så anmärkte dom på att den inte var klädd med vaddering ifall man slår i huvudet! (Hjälper kanske inte så mycket men men) sedan såg dom att stolarna inte var orginal så då skulle papper visas upp att de var godkända eller byta till orginal.
Efter detta åkte dom och vägde bilen.
Inga större konstigheter igentligen, kostade mellan 1000-2000kr.
Kan ju tilläggas att buren var en Fia godkänd bur.

Lycka till

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
torsen
30 juli 2015 · 7 233 Inlägg

Oj så mycket att bemöta.
Vad gäller "bultar" resp skruvar är det lätt att kolla i Bultens Handbok resp Svensk Standard.
Skruvar indelas i självgängande = träskruv och plåtskruv samt i maskingängade = skruvar som fäster i ett förgängat maskinelement eller sammanfogar maskinelement medelst mutter.
För en maskiningenjör är detta elementärt.
Bland det värsta jag vet är hjulmuttrar kallas hjulbultar.

Jag har haft en bil med fabriksmonterad invändig "bur".
Har f n en bil med fabriksmonterad kombinerad "bur" som är delvis utvändig - delvis invändig.
Inte i något av de fallen finns inskrivet att resp bil har "bur".

tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang