Alfa Romeo 156 JTD, InGear

InGear Projektet, att göra något trevligt med Alfa Romeo's Svensson bil dvs att göra något annorlunda med en Diesel Kombi utan att kompromissa eller vara fantasilös
  • 5 Följare
  • 2 366 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 augusti 2015
NoGear Re4p3r
29 juli 2015 · 4 Inlägg

Alfa Romeo 156 8v Diesel turbo Kombi (ok Sportwagoon som nu Alfa försöker tuta i oss)

Den dök upp hos mig under sommaren 2014 och då den nu fått mogna under ett år så är det dags att hitta på något med den.
http://www.motormaniac.se/wp-content/uploads/2014/05/2014-05-12-16.37.51-Small.jpg

Bytte till mig den mot min "Gamla" Polis-SAAB och eftersom affären gjordes upp under en rätt regnig period av 2014 så missade jag kapitalt att föregående ägare hade försökt parkera väldigt nära en stolpe på vänster sida så det första som behövdes var 2 nya dörrar.

Bytte dom under vintern och sedan så stannade inspirationen ett tag, men nu är det dags att göra något trevligt med DieselRacern

Planer:

Byte av Kamrem, vattenpump och multirem
Byte av inredning (gissa hur muggig en bil kan bli av att stå under 6 månader med lite fukt)
Centralt Placerad 7" TouchScreen med Multimedia Raspberry-Pi som Infotainment
Hitta på trevligt tema på Yttre Styling (Har velat mellan M90 Vinter Kamo och Nascar style)
Få 110 tappra dieselpållar att bli lite fler och testa hur fort den kan gå på 402 m

Sekundära planer:
Se om skatten kan bli billigare med Lastbilsreggning (och samtidigt bli av med helbilsgodkännandet)
Se om en TTID konvertering skulle kunna fungera (Bara för att!!)

Naturligtvis så kommer det att bli ändringar under projektets gång men det är väl lite av just Charmen med bilhobbyn eller?

Så låt oss börja:

2015-07-28

Tog ut Alfan på en liten tur, det var dags att spola av det värsta som hamnat på lacken då den står under en Hassel (gissa om dom träden spyr ut gunk) så snabb påställning och provkörning till bensinmacken för lite tvätt och luft i däcken, hade planer på att beställa tid för besiktning men efter den här turen så insåg jag att det kanske behövdes lite mer kärlek på motorsidan då turbon tvär vägrade att ladda det minsta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191606/191606-17d371171962ca0daaffdc9b57aad679.jpg

Men turbo eller inte så var det ändå rätt trevligt att få den att rulla runt på Helsingborgs gator igen, även om jag fick en lite tvär kommentar från Polisen som var rätt snabba att stoppa mig , ok blev inga böter så jag ska väl vara rätt glad.

Bilar på Längden och tvären
www.motormaniac.se
In Real Life as In Dreams, Everything isn't always as it seems
Alfa Romeo 156 SportWagoon JTD "InGear Alfan" (2003)
NoGear Re4p3r
30 juli 2015 · 4 Inlägg

Idag blev det att stirra stint på motorn och se om den skulle reparera sig själv, eller skämt å sido öppnade huven för att koppla ur batteriet och nollställa ECU'n för att läsa lite felkoder innan det är dags att sätta igång.

http://4.bp.blogspot.com/-bCslWg3UmDE/VbpiqniWWZI/AAAAAAAAEN0/aVhlkSB3SD8/s400/IMG_20150730_174712.jpg

Det är rätt skräpigt innanför huven på min stackars Alfa, naturligtvis ska det bli lite puts och studs där också, kommer börja med att byta kamrem vattenpump och multirem för att det ska kännas lugnt (slippa ventilsallad) testkörningen i helgen innebar lite överraskningar bland annat att turbon gett upp, så det kommer bli ett byte av den (lutar åt ett agg från en JTDm )

Började medan jag väntade på ECU nollningen att riva ur inredningen bak, kommer regga in Alfan som lastbil så jag kommer undan Helbilsgodkännande eländet så det blir en hel del lastyta bak i bilen, dvs en hel del plats för högtalare och annat trevligt som ger ljud och möjlighet att göra lite mer kul med bilen.

http://4.bp.blogspot.com/--Gj7PQl51vQ/VbpjEH8NH6I/AAAAAAAAEN8/--kooz5B4nY/s400/IMG_20150730_180714.jpg

Så det blev att skruva bort säten, bälten och annat som "sitter i vägen" ska jaga lite aluminium profiler och fyrkants stag för att fixa lastavskiljaren och "golv" där bak.

Sedan blir det bra med en sanering inne i bilen, när jag ställde den på parkeringen i höstas så började den skapa eget liv inuti under vintern (läs mögel)

Bilar på Längden och tvären
www.motormaniac.se
In Real Life as In Dreams, Everything isn't always as it seems
Alfa Romeo 156 SportWagoon JTD "InGear Alfan" (2003)
NoGear Re4p3r
3 augusti 2015 · 4 Inlägg

Rost Rost och åter Rost
Det är väl  knappast en överraskning när man börjar skruva i en lättretad italienare, så jag har hittat en hel massa brunt guld eller vad jag nu ska välja att kalla det
http://motormaniac.se/wp-content/uploads/2015/08/lafa-rost.jpg

Det kommer innebära att projektet kommer ta lite mer tid än jag siktat in mig på från början, men det innebär inte att det kommer stanna av, nej då det ska bli bil av den här rosthögen också.

Men eftersom jag är en otålig jäkel så kommer jag fixa ett busbils projekt vid sidan också, vilken bil det nu blir låter jag vara osagt än så länge, det lär bli att kolla igenom en massa billiga (läs under 5000 kr) bilar på Blocket

Men tillbaka till Alfan, vad har jag nu gjort, jo rivit ut inredningen så inga mattor eller baksäten kvar.
Nästa steg blir att plocka ur framstolarna för att plocka resten av mattorna och begrunda hur mycket jobb det nu kommer bli, och ja jag lovar att det kommer komma bilder.

Som omväxling så ska jag också passa på att byta kam-remmen vattenpumpen och plocka bort turbon för att felsöka den också (japp som ni ser blir det en hel del jobb)

Tips om garage at hyra in sig på i Helsingborg mottages tacksamt.

Jakten på busbil kan ni snart hitta på www.motormaniac.se

Bilar på Längden och tvären
www.motormaniac.se
In Real Life as In Dreams, Everything isn't always as it seems
Alfa Romeo 156 SportWagoon JTD "InGear Alfan" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang