Volvo S70 2.5T Vatten försvinner utan läckage?

Hexon
29 juli 2015 · 113 Inlägg

Hej!

Har ett problem som jag inte kommer längre med och därför behöver er hjälp. Ska ta det från början.

Köpte för ca 3mån sen en lågmilad Volvo S70 2.5T -99 med den senare motorn. När jag hade ägt bilen några dagar så märkte jag ganska snabbt att det luktade sött och fint i bilen och mycket riktigt så visade sig att det klassiska värmepaketet läckte. Bytte paketet och har med tiden haft koll vid anslutningarna till värmepaketet att dom hållit täta vilket dom gjort. Men har också efter bytet även noterat att det successivt har försvunnit vatten i expansionkärlet.

Har då med jämna mellanrum kollat värmepaketet och efter andra läckor utan resultat. Kollat oljestickan och oljan är fin utan nån tendens till att den tar in vatten, även oljelocket utan klegg. Märkte senare att det läcker väldigt lite vid anslutningen till den övre kylarslangen. Och jag misstänker klämman då den sett bättre dagar. men har inte planer på att byta klämma då jag ska installera motorvärmare framöver och tänkte då i samma veva byta klämman.
Hur mycket läcker det då? Jo, om du kör bra länge med bilen och drar fingret under klämman precis så får du som en droppe som sträcker sig på fingret. Alltså det rinner inte eller droppar inte. Och på plastkåpan under eller längst kylaren så syns inga täcken på att det rinner ner där ifrån. Som mest så samlas det om man inte torkar bara runt klämman under.

Men för att komma till varför jag inte blir klok på vart vattnet tar vägen var att jag idag efter att bilen stått still i över en vecka skulle köra med den så tänkte jag kolla över olja och vatten. Öppnar huven och få då se att vattennivån sjunkit ca 1cm under MIN. Kollar oljestickan och Oljelocket utan att se några konstigheter. Kollar även anslutningarna till värmepaketet och där är det snustorrt. Bilen ryker inget konstigt när man startar den drar på eller vid tomgång. Den går riktigt och har gjort det sen jag köpte den. Kollar under bilen och på plastkåpan under motorn och där är det snustorrt. Skulle den då läckt så borde det i så fall finns nått under bilen.
Innan bilen ställdes så var vatten nivån i behållaren ca 1cm under Max och det är säkert 4-5cm mellan max och min sträcket.
Varmkör bilen riktigt och då har vattennivån stigit ca 1cm över MIN. Bilen avstängd och jag öppnar locket till Expansionkärlet och vattnet stiger då till ca 1cm under MAx för att efter en liten stund sjunka något under precis.
Alltså den är nu på samma nivå som när jag ställde bilen för 1 vecka sen.
Så vad är det så händer egentligen?? När jag bytte värmepaketet så luftade jag systemet på det gamla hederliga sättet med locket av full värme i bilen och fylla på när termostaten öppnar. Men kan det en då vara en ENORM luftbubbla i systemet eller är den pyttelilla läckan vid klämman boven. Eller är har jag en gången toppackning endå?

Blev enormt mycket skrivet, men just för att utesluta en massa frågetecken kring vad som skett under tiden och vad som gjorts. Men jag uppskattar verkligen alla tips och trix vad ni tro kan vara.

Ska även nämnas att jag inte fyllt på nått vatten under daglig bruk när jag använt bilen då vattnet inte har sjunkit så långt ner som när den nu stod still. Få en känsla av att den inte sjunker så mycket när bilen används.

Mvh Hexon
Volvo 240 V8 "Supercharged" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang